Ikea släpper sensorer för smarta hemmet

Permalänk
Melding Plague

Ikea släpper sensorer för smarta hemmet

Rörelse, fukt och öppna dörrar kan du snart hålla koll på med Ikeas nya sensorer som börjar säljas nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om smarta hemmet-hubb Dirigera stödjer Matter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Någon som vet om smarta hemmet-hubb Dirigera stödjer Matter?

Yes, Dirigera är deras nya hubb och den stödjer Matter.

EDIT: Fast läser man runt så finns det en review från 19/10 i år på deras sida där Matter saknas.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ikeas gamla rörelsesensor är riktigt dålig. Det är den enda Zigbee produkt som jag hittills testat som jag inte lyckas lägga till i HA och få konsekvent resultat med.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Yes, Dirigera är deras nya hubb och den stödjer Matter.

EDIT: Fast läser man runt så finns det en review från 19/10 i år på deras sida där Matter saknas.

https://i.imgur.com/szSQ4cU.png

Ja, var in och läste på hemsidan och såg ingenting om det.

Permalänk
Medlem

Använder ganska mycket smart produkter ifrån Ikea, de är relativt prisvärda. Kör dem i home assistant, som även stödjer uppdatering av ikea firmwares

Gillar speciellt deras remotes, och har man en smart hub som stödjer binding, och parar remote till t.ex. en ikea färglampa så behöver man inte programera något alla knappar (färgbyten etc) fungerar precis som om man kör en ikea hub.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Trist att de inte verkar köra Thread+Matter.

Permalänk

Jag bytte faktiskt i veckan ut den gamla rörelsesensorn i köket, tycker den funkat för dåligt med home assistant - för ofta den blir unavailable och drar dessutom slut på batterierna ganska snabbt. Körde förut med conbee2-sticka med deconz och har nu bytt till nabu casa/skyconnect och bytt över till zha i en förhoppning att det skulle bli bättre.
Det blev det i många fall, men ikeas rörelsesensor i köket fortsätter att tappa uppkopplingen och den återmatar förändringar för sällan tycker jag (var 3e min tror jag). Jag bytte till aqara p1 nu, och hittills är den väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Spännande och hur de står sig mot hue, aqara men jag gillar ikeas smart hem produkter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Cove:

Gillar speciellt deras remotes, och har man en smart hub som stödjer binding, och parar remote till t.ex. en ikea färglampa så behöver man inte programera något alla knappar (färgbyten etc) fungerar precis som om man kör en ikea hub.

Vad kör du med för hub och integration när du parar ihop dina lampor och remotes?

Permalänk
Medlem

Bra pris, Aqara sensorerna får nog gå ner lite i pris nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Någon som vet om smarta hemmet-hubb Dirigera stödjer Matter?

Skrivet av GarfieldPower:

Yes, Dirigera är deras nya hubb och den stödjer Matter.

EDIT: Fast läser man runt så finns det en review från 19/10 i år på deras sida där Matter saknas.

https://i.imgur.com/szSQ4cU.png

Skrivet av Sysop:

Ja, var in och läste på hemsidan och såg ingenting om det.

Dirigera är Matter-kompatibel men det finns inget stöd för det än i mjukvaran. Stöd ska läggas någon gång i framtidenTM. Det har inte skett på över ett år i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Någon som vet om smarta hemmet-hubb Dirigera stödjer Matter?

Skrivet av GarfieldPower:

EDIT: Fast läser man runt så finns det en review från 19/10 i år på deras sida där Matter saknas.

Den har hårdvara för och löfte om att få Matter, men har inte stöd för det idag.

Gäller även wifi. Både anslutning av hubben och sedan kontroll av wifi-prylar.
Det leder till fantastiska krumbukter som denna instruktion:

"Du ansluter till ditt wifi med den medföljande kabeln"

Permalänk
Medlem

Köpte en trådlösladdare till telefonen som knappt fungerade, slutade med att den slängdes. Kan dom inte tillverka nå så lätt är det illa. Tanken på att köpa säkerhet eller fuktsensor från Ikea känns galet.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kamouflage:

Den har hårdvara för och löfte om att få Matter, men har inte stöd för det idag.

Gäller även wifi. Både anslutning av hubben och sedan kontroll av wifi-prylar.
Det leder till fantastiska krumbukter som denna instruktion:
<Uppladdad bildlänk>

"Du ansluter till ditt wifi med den medföljande kabeln"

Kablat wifi är ju ändå snabbare än trådlöst!

Permalänk

När Matter slår igenom tänker jag satsa stort, har just nu bara experimenterat. En svårighet är att få till ett enkelt system men som är kraftfullt.
Jag vill att kamerorna ska ha så bra Ai så de ser vem som går in i ett rum och rummet anpassas därefter, då med hänsyn av tid, datum etc. Ain ska själv lista ut vad personerna önskar. Ai ligger då en centralserver med hjälp av Azure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jag bytte faktiskt i veckan ut den gamla rörelsesensorn i köket, tycker den funkat för dåligt med home assistant - för ofta den blir unavailable och drar dessutom slut på batterierna ganska snabbt. Körde förut med conbee2-sticka med deconz och har nu bytt till nabu casa/skyconnect och bytt över till zha i en förhoppning att det skulle bli bättre.
Det blev det i många fall, men ikeas rörelsesensor i köket fortsätter att tappa uppkopplingen och den återmatar förändringar för sällan tycker jag (var 3e min tror jag). Jag bytte till aqara p1 nu, och hittills är den väldigt bra.

Har kört med 2 st ikea och en Xiaomi PIR i flera år, har noll problem med dem med Deconz och Conbee II. Funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ikeas gamla rörelsesensor är riktigt dålig. Det är den enda Zigbee produkt som jag hittills testat som jag inte lyckas lägga till i HA och få konsekvent resultat med.

Vet inte hur du ansluter sensorn, men jag har också sådana kopplade direkt till Home Assistant genom deras egen Zigbee-dongle SkyConnect och ZHA. Sensorn har en knasighet men minst lika stort problem är att Home Assistant är buggigt.

Problemet med sensorn är att den inte nollställs omedelbart när den inte längre detekterar rörelse utan har en cooldown på flera minuter. Detta skulle gå att jobba runt i Home Assistant, eftersom den fortfarande skickar Zigbee-meddelanden varje gång rörelse detekteras men då alltså endast dröjer med att rapportera när rörelse inte detekteras.

Problemet med Home Assistant är att deras blueprint för rörelsesensorer endast fungerar när sensorn går från "ingen rörelse" till "rörelse detekterad". När rörelse inte detekterats på ett par timmar så går IKEA-sensorerna in i något djupare sömnläge och deras status i HASS är då "unavailable", och blueprinten aktiveras inte när sensorn går direkt från "unavailable" till "rörelse detekterad"…

Frustrerande! Enklast är antagligen att slänga sensorerna och köpa något billigt från Ali. Än mer frustrerande är IKEAs fjärrkontroller där jag har flera stycken som bara fungerar tillfälligt i HASS och sedan helt lägger av.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ikeas gamla rörelsesensor är riktigt dålig. Det är den enda Zigbee produkt som jag hittills testat som jag inte lyckas lägga till i HA och få konsekvent resultat med.

Inge problem att få in i HA. Men den har väldigt lång cooldown tid så svårt att få till vettiga automationer med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vet inte hur du ansluter sensorn, men jag har också sådana kopplade direkt till Home Assistant genom deras egen Zigbee-dongle SkyConnect och ZHA. Sensorn har en knasighet men minst lika stort problem är att Home Assistant är buggigt.

Problemet med sensorn är att den inte nollställs omedelbart när den inte längre detekterar rörelse utan har en cooldown på flera minuter. Detta skulle gå att jobba runt i Home Assistant, eftersom den fortfarande skickar Zigbee-meddelanden varje gång rörelse detekteras men då alltså endast dröjer med att rapportera när rörelse inte detekteras.

Problemet med Home Assistant är att deras blueprint för rörelsesensorer endast fungerar när sensorn går från "ingen rörelse" till "rörelse detekterad". När rörelse inte detekterats på ett par timmar så går IKEA-sensorerna in i något djupare sömnläge och deras status i HASS är då "unavailable", och blueprinten aktiveras inte när sensorn går direkt från "unavailable" till "rörelse detekterad"…

Frustrerande! Enklast är antagligen att slänga sensorerna och köpa något billigt från Ali. Än mer frustrerande är IKEAs fjärrkontroller där jag har flera stycken som bara fungerar tillfälligt i HASS och sedan helt lägger av.

Mina två går aldrig unavaleble med Deconz och Conbee II.
finns även inställningar för delay och duration via deconz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Vad kör du med för hub och integration när du parar ihop dina lampor och remotes?

Började med att jag hade en Philips Hue hub & en samsung smarthings hub.
Philips Hue är bra på så sätt att den stödjer binding, men suger på att para in zigbee enheter av andra märken, speciellt kontrollers som går att få in, men inte syns om parningen med hubben lyckades eller ej, och misslyckades den och du försöker göra en binding med en lamp som är parad till hubben, så åker den enheten ut ur hubben. Pallade inte med det skiten så vart tvungen och byta.

Smartthings är bra, men stödjer inte binding och alldeles för begränsad i vad automatoner tillåter (du kan t.ex. inte göra en continous press som trigger, och där den dimmar en lampa! Borde det inte vara en extremt standard trigger i alla plattformar??).

Båda de 2 hubbarna har jag nu kastat ut och nu kör jag home assistant på en gammal NUC jag hade liggandes (användes som media dator när jag körde projektor).
Kopplat till den har jag en Skyconnect (https://www.webhallen.com/se/product/357205-Home-Assistant-Sk...), som är den enda egentliga hårvarukostnaden jag lagt ut för home assistant.

Allt fungerar perfekt väldigt bra. Inlärningströskeln för home assistant är inte så hög som det getts sken av. Finns väldigt mycket bra pedagogiska videos på youtube om hur man gör i princip allt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vet inte hur du ansluter sensorn, men jag har också sådana kopplade direkt till Home Assistant genom deras egen Zigbee-dongle SkyConnect och ZHA. Sensorn har en knasighet men minst lika stort problem är att Home Assistant är buggigt.

Problemet med sensorn är att den inte nollställs omedelbart när den inte längre detekterar rörelse utan har en cooldown på flera minuter. Detta skulle gå att jobba runt i Home Assistant, eftersom den fortfarande skickar Zigbee-meddelanden varje gång rörelse detekteras men då alltså endast dröjer med att rapportera när rörelse inte detekteras.

Problemet med Home Assistant är att deras blueprint för rörelsesensorer endast fungerar när sensorn går från "ingen rörelse" till "rörelse detekterad". När rörelse inte detekterats på ett par timmar så går IKEA-sensorerna in i något djupare sömnläge och deras status i HASS är då "unavailable", och blueprinten aktiveras inte när sensorn går direkt från "unavailable" till "rörelse detekterad"…

Frustrerande! Enklast är antagligen att slänga sensorerna och köpa något billigt från Ali. Än mer frustrerande är IKEAs fjärrkontroller där jag har flera stycken som bara fungerar tillfälligt i HASS och sedan helt lägger av.

Kör samma setup som dig (ZHA och Skyconnect)

Enda gången jag haft problem med en ikea remote är direkt efter homeassistant uppdaterat firmwaret på ikea remoten till den senaste firmwaren. då har den haft beteendet ovan. Det löste jag genom att ta bort den ifrån home assistant, koppla ur batteriet ur remoten en liten stund (räcker inte med reset knappen 4 ggr!), sen köra pairing.

har dock märkt att köra uppdateringen av firmware är värt det, då binding av remotes med stöd för färg kom i en firmware på en av mina gamla remotes/lampor.

Skicka en PM om du vill ha hjälp med hur du sätter upp auto firmware uppdatering av ikea lampor via home assisant (tyvärr går det bara köra manuellt om man kör Zigbee2MQTT och ej ZHA).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När Matter slår igenom tänker jag satsa stort, har just nu bara experimenterat. En svårighet är att få till ett enkelt system men som är kraftfullt.
Jag vill att kamerorna ska ha så bra Ai så de ser vem som går in i ett rum och rummet anpassas därefter, då med hänsyn av tid, datum etc. Ain ska själv lista ut vad personerna önskar. Ai ligger då en centralserver med hjälp av Azure.

Låter som att det skulle underlätta livet, samtidigt får jag obehagliga 2001-vibbar...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk

Hoppas IKEA släpper Zigbee o går mer mot Wifi. Jag har kört flera olika, har en Philips HUb samt en IKEA äldre Zigbee hub, men fortfarande känns Zigbee lite som det kändes 2008, mer strul än verkstad, Wifi o även Bluetooth LE i nyare versioner är smidigare

Och nu när mkt av Zigbee ifrån Tuya(LIDL osv), IKEA , Philips är samma pris eller dyrare än Wifi så... Butikerna i mitt område har hetl slutat med Philips Hue o säljer istället Philips Wiz i nyare formattet. Förutom Wifi så får man ju då även matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Hoppas IKEA släpper Zigbee o går mer mot Wifi. Jag har kört flera olika, har en Philips HUb samt en IKEA äldre Zigbee hub, men fortfarande känns Zigbee lite som det kändes 2008, mer strul än verkstad, Wifi o även Bluetooth LE i nyare versioner är smidigare

Och nu när mkt av Zigbee ifrån Tuya(LIDL osv), IKEA , Philips är samma pris eller dyrare än Wifi så... Butikerna i mitt område har hetl slutat med Philips Hue o säljer istället Philips Wiz i nyare formattet. Förutom Wifi så får man ju då även matter

Philips Hue-hubben stödjer redan Matter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Hoppas IKEA släpper Zigbee o går mer mot Wifi. Jag har kört flera olika, har en Philips HUb samt en IKEA äldre Zigbee hub, men fortfarande känns Zigbee lite som det kändes 2008, mer strul än verkstad, Wifi o även Bluetooth LE i nyare versioner är smidigare

Och nu när mkt av Zigbee ifrån Tuya(LIDL osv), IKEA , Philips är samma pris eller dyrare än Wifi så... Butikerna i mitt område har hetl slutat med Philips Hue o säljer istället Philips Wiz i nyare formattet. Förutom Wifi så får man ju då även matter

Själv tänkte jag tvärtom, gå från wifi till zigbee. (blir en himla massa ip adresser att indirekt hålla reda på)
Men men får se hur det artar sig när/om mattar kommer igång också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skicka en PM om du vill ha hjälp med hur du sätter upp auto firmware uppdatering av ikea lampor via home assisant (tyvärr går det bara köra manuellt om man kör Zigbee2MQTT och ej ZHA).

Skapa gärna en tråd i sektionen för smarta hem, då jag har många gamla ikea grejer kanske det kan behövas i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Själv tänkte jag tvärtom, gå från wifi till zigbee. (blir en himla massa ip adresser att indirekt hålla reda på)
Men men får se hur det artar sig när/om mattar kommer igång också.

Håller med. Hällre zigbee än wifi. Wifi är till för devices som behöver flytta/hämta mycket data IMO.
Att introducera massa latenser på access punkten för att det blir för många enheter som bara ska ringa hem känns inte så nice för dem enheter som behöver bandbredden.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Bra pris, Aqara sensorerna får nog gå ner lite i pris nu.

Ja de har varit lite dyra. Tvivlar på att de kostar mer än 2kr att tillverka. Jag kör 10 st och tycker de funkar bra.

Permalänk
Medlem

Man behöver köpa en ny hubb för att använda dessa? Den gamle hubben funkar inte med dom?

Visa signatur

Wahoo