Permalänk
Medlem

Gammal Fujitsu dator startar ej

Jag försöker få igång farsans föregående dator, Fujitsu Scaleo Pi 2662 (Moderkort AMD690VM-FM,
CPU AMD Athlon 64 X2 3800+).
Datorn ger inget som helst livstecken vid försök att starta den.
Fläktarna står still, inga felkoder i ljudsignaler som på min egna föregående dator.
Cmos-batteriet var helt tomt så satte i ett nytt, det löste dock inte huvudproblemet.

Händer det något när datorn haft ett tomt Cmos-batteri en längre tid?

Imorgon tänkte jag ta loss RAM-minnena (3x1GB Hynix DDR2)
Försöka starta datorn, och sedan sätta tillbaks dem.

Detta tänker jag göra enligt information jag hittat på Google som sa att det kunde bero på mina RAM-minnen.

Storebrorsan satte i en SSD i datorn kring 2015 strax innan den övergavs.
Varken pappa eller min bror kommer ihåg vad det var för fel på datorn.

Eftersom att datorn sedan dess befriats från sin SSD satte jag i en ny Samsung Evo 870 250GB.
Denna är initierad på min nya dator och har tilldelats en bokstav som beteckning och dyker upp som den ska i utforskaren.
Jag tittade även på uppgifterna i Samsung Magician, och det såg bra ut.
Denna är nu ansluten till Fujitsu datorn.

Jag har minnen av att start-knappen strulade och har därför tagit loss kontakterna för Power Switch, Power LED och HDD LED.

Vad kan vara orsaken till att den inte startar? (Nej, jag försökte inte starta datorn med urdragen Power Switch-kontakt)

Tack på förhand!

Tydligare grammatik och tydligare beskrivning överlag
Permalänk
Hedersmedlem

Hur friskt är nätaggregatet?

Börja i den änden, får datorn ingen ström händer inte så mycket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ingen aning, brorsan borde rimligtvis ha kommit ihåg om det var såpass illa att nätaggregatet packat ihop kan jag känna spontant, men det är bara rena spekulationer.

Hur kan jag testa nätaggregatet? Måste det kopplas loss från moderkortet och anslutas individuellt?
Det får bli sista utvägen isåfall!

Men tack för tipset OSkar000!

Permalänk
Medlem

Har nu provat att ansluta mitt andra PSU/Nätagg som jag vet fungerar till den här Fujitsu datorn istället och den vill fortfarande inte starta. Inga livstecken överhuvudtaget!

Jag installerade dessutom det gamla PSU/Nätagget i min andra fungerande Fujitsu dator och det fungerar som det ska.

Vad kan vara fel nu när PSU kan uteslutas?

Likaså Cmos-batteriet är bytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Har nu provat att ansluta mitt andra PSU/Nätagg som jag vet fungerar till den här Fujitsu datorn istället och den vill fortfarande inte starta. Inga livstecken överhuvudtaget!

Vad kan vara fel nu när PSU kan uteslutas?

Likaså Cmos-batteriet är bytt!

Om jag ska superförnekla, så följa strömmen. Du har ju testat det mest uppenbara. Är det inte nätaggregatet, vad är nästa? Sladdarna, är de ordentligt intryckta? Sladdarna går in i moderkortet, lysser något? Har du en sån där smidig liten post högtalare som piper om det är något som är fel? Är det inte minnen, nätagg eller sladdar är det nästan alltid moderkortet och det är svårt att felsöka om det är stendött men en multimeter för att se att ström finnes är en god start.

Permalänk
Medlem

Prova att koppla bort "allt" som drar ström. Ev. grafikkort, diskar som inte behövs, testa att starta utan RAM osv osv.
D.v.s. försök starta med så lite som möjligt och se om det hjälper.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har testat.
Koppla ut precis allt ur datorn så att endast strömkabeln sitter i.
Inuti datorn, ta ut alla kort/kablar så att endast CPU och RAM är anslutna tillsammans med endast ström. Dvs, koppla bort rubbet som inte krävs för att starta igång den.

Permalänk
Medlem

sarlucic: Tack för svar!
Stora framsteg! Jag hittade en sida i moderkorts manualen som visade hur Power Switch, Power LED och HDD LED-kontakterna skulle anslutas på stiften på frontpanelen. Antingen hade kontakterna troligtvis lossat från stiften eller vid tidigare tillfälle tagits loss och anslutits inkorrekt på frontpanelen.
Sen tror jag kombinationen att ta loss Cmos och RAM-minnena gjorde susen! (Tack bnr och Tazok!)

Samtliga fläktar går nu igång (Även den på GPU), DVD-läsaren funkar och en lampa inuti SSD lyser.

Jag tror att moderkortet har en post högtalare, jag sökte lite och misstänker att WT-1205 som betecknas som Buzzers Transducer på Google är en sådan. (WT-1205 sitter på detta moderkort)
Post högtalaren har dock inte gjort några ljud ifrån sig ännu.

Under mitt arbete försökte jag lossa GPU (ATI Radeon HD 3850 512MB) utan framgång, det är ett PCIEx16-lås av något slag och nu sitter GPU inte anslutet ordentligt och det går inte att åtgärda så länge låset sitter kvar eftersom GPU hamnade snett innan jag insåg låsets natur.
Bild på låset kommer!

Datorn skickar ingen bild till skärmen men jag är säker på att det är för att GPU inte är ordentligt anslutet.
Troligtvis är dGPU förvald som GPU i BIOS eftersom VGA-porten på moderkortet inte heller skickar någon signal.

Kan fläktar och SATA-enheter fungera även med ett heltrasigt moderkort?, eller bekräftar deras funktion att moderkortet fungerar?

Mer utförlig information
Permalänk
Medlem

Bild 1 på PCIE-låset

Permalänk
Medlem

Bild 2 på PCIE-låset

Permalänk
Medlem

Bild 3 på PCIE-låset, observera hur det ser ut ovanifrån