Permalänk
Medlem

Köpa ny dator för 20k

Tjena!

Är sugen på en ny PC, inget vidare duktig på hårdvara så bad Inet skicka förslag. Tänkte kolla med er vad ni tycker om förslaget.

https://www.inet.se/datorbygge/b1482456/bygge-20k

Är det en rimlig peng för det jag får?
Använder datorn för spel såsom Apex Legends, Escape from Tarkov. Vill att den ska vara framtidssäker.

Tacksam för feedback!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1490205/20k

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Medlem

Verkligen låg prestanda för pengarna. Jag hade kikat på det här bygget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/MR4lAeNIHgb_jMhAlFXZtbbK2kY/neubia

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

4060ti är verkligen ingen hit. Hade nog gått på Alastor Moodys förslag här, ev byte mot 7800xt om du prioriterar vram, vilket går att få billigare än 4070. Dock går väl den fria monteringen bort så borde gå på ett ut i slutändan.

Permalänk
Medlem

Som n0kturnal säger, 4060 Ti 8GB är något man ska undvika. Förstår ärligt talat inte hur Inet kan föreslå ett sådant dåligt kort i ett bygge för 20k.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Tjena!

Är sugen på en ny PC, inget vidare duktig på hårdvara så bad Inet skicka förslag. Tänkte kolla med er vad ni tycker om förslaget.

https://www.inet.se/datorbygge/b1482456/bygge-20k

Är det en rimlig peng för det jag får?
Använder datorn för spel såsom Apex Legends, Escape from Tarkov. Vill att den ska vara framtidssäker.

Tacksam för feedback!

Som andra redan har påpekat så har Inet inte gett dig något prisvärt förslag.

Mitt förslag innehåller medvetet 2 olika grafikkort båda något över din 20k budget.

Permalänk
Medlem

Tack för respons! Riktigt konstigt de ger sådana förslag. Jag hade lika gärna bara kunnat klicka hem den datorn med tanke på min okunskap. Schysst ni räddade mig från det.
Jag har liksom ingen aning om hur jag ska skilja på det ni skriver dock. Men min önskan är att få en dator som presterar bra på höga grafik inställningar om jag önskar det. Joshua 28k blir mastigt, men du menar kanske att jag väljer ett av de två korten?
Återigen tack, nu lägger jag mina pengar i era händer, vilken dator ska jag köpa utifrån beskrivet ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Tack för respons! Riktigt konstigt de ger sådana förslag. Jag hade lika gärna bara kunnat klicka hem den datorn med tanke på min okunskap. Schysst ni räddade mig från det.
Jag har liksom ingen aning om hur jag ska skilja på det ni skriver dock. Men min önskan är att få en dator som presterar bra på höga grafik inställningar om jag önskar det. Joshua 28k blir mastigt, men du menar kanske att jag väljer ett av de två korten?
Återigen tack, nu lägger jag mina pengar i era händer, vilken dator ska jag köpa utifrån beskrivet ändamål?

De inkluderar lite dyrare moderkort och cpu variant, som inte ger något märkbart. Samma med chassi, kylare, psu m.m

De vill ju tjäna lite extra och sälja de lite mindre värda delarna till de som inte vet så mycket

Och just det, är alltid windows som tar 1500 eller 1600kr extra.
Har du bara ett usb (köp ifall du inte har) så kan du köpa windows licens för 50-200kr online och installera själv, det klarar alla som kan använda en dator.

Skrivet av neubia:

Återigen tack, nu lägger jag mina pengar i era händer, vilken dator ska jag köpa utifrån beskrivet ändamål?

Ja, troligen det de menar. Alltså ifall du vill ha Nvidia eller AMD, upp till dig.

Permalänk
Medlem

Snudd på tjänstefel att rekommendera ett 4060Ti i en dator för 20k. Herregud, jag hade högre tankar om Inet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Tack för respons! Riktigt konstigt de ger sådana förslag. Jag hade lika gärna bara kunnat klicka hem den datorn med tanke på min okunskap. Schysst ni räddade mig från det.
Jag har liksom ingen aning om hur jag ska skilja på det ni skriver dock. Men min önskan är att få en dator som presterar bra på höga grafik inställningar om jag önskar det. Joshua 28k blir mastigt, men du menar kanske att jag väljer ett av de två korten?
Återigen tack, nu lägger jag mina pengar i era händer, vilken dator ska jag köpa utifrån beskrivet ändamål?

4070 Super är ca 7-10 % snabbare än 7800 XT beroende på upplösning. 7800 XT är dock något billigare och har mer VRAM vilket kan vara nice i framtiden då spel drar mer och mer VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

4070 Super är ca 7-10 % snabbare än 7800 XT beroende på upplösning. 7800 XT är dock något billigare och har mer VRAM vilket kan vara nice i framtiden då spel drar mer och mer VRAM.

Tillägger att nvidias kort har långt bättre performance i raytracing, samt deras upscaling/frame generation är något bättre än amds.
Alastors bygge är stabilt och prisvärt enl mig, 7800x3d är den bästa cpu du kan få för spel.

Permalänk
Medlem

Fick denna av en polare https://komponentkoll.se/bygg/UxiFf
Vad tror ni om detta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Fick denna av en polare https://komponentkoll.se/bygg/UxiFf
Vad tror ni om detta då?

Fel länk? ..De e typ exakt samma bygge som i din op länk, minus w11 och byggnation

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Jag har liksom ingen aning om hur jag ska skilja på det ni skriver dock. Men min önskan är att få en dator som presterar bra på höga grafik inställningar om jag önskar det. Joshua 28k blir mastigt, men du menar kanske att jag väljer ett av de två korten?
Återigen tack, nu lägger jag mina pengar i era händer, vilken dator ska jag köpa utifrån beskrivet ändamål?

ja du väljer ett av grafikkorten, så Nvidia RTX 4070 Super eller ett AMD Radeon RX 7800 XT.

Skillnaden mellan mitt och @Alastor Moody förslag är valet av chassi, Be Quiet Pure Base 500 är ljuddämpat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Fel länk? ..De e typ exakt samma bygge som i din op länk, minus w11 och byggnation

Ojdå, måste blivit fel. Ska se om jag hittar länken han skicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

ja du väljer ett av grafikkorten, så Nvidia RTX 4070 Super eller ett AMD Radeon RX 7800 XT.

Skillnaden mellan mitt och @Alastor Moody förslag är valet av chassi, Be Quiet Pure Base 500 är ljuddämpat.

Tack! 🙏🏻

Permalänk
Medlem
Permalänk

Wow inet, detta var riktigt dåligt. 4060 TI för 20k? Nätagg med känt coilwhine, 5200mhz cl36 minne!?!?! Den billigaste ssdn man kan få tag på som inte är särskilt pålitlig, överprisat moderkort.

Trodde bättre om inet än såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Lite tankar om saker som gör detta bygge dyrt:

*3600kr för moderkort, hur motiverar din polare det?
*64gig ram, behöver du det?
*1000w psu overkill för 4070 super

Alastors bygge känns klart bättre, du får bättre komponenter för mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:
Permalänk
Medlem

Detta såg också intressant ut, vad skiljer sig från det första bygget?
Ja, jag vet jag velar som fan. Men det är tjugo loppor!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Detta såg också intressant ut, vad skiljer sig från det första bygget?
Ja, jag vet jag velar som fan. Men det är tjugo loppor!!

Vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem

För 20 000 kr ger nog det här mest för pengarna just nu. För 4K kan man köra på 7600 och 7900 XTX istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vilken upplösning spelar du i?

Jag har möjlighet till 2K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neubia:

Jag har möjlighet till 2K.

2K säger mig inte så mycket men jag antar att du menar max 2560 x 1440, då kan du köra på mitt senaste bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

2K säger mig inte så mycket men jag antar att du menar max 2560 x 1440, då kan du köra på mitt senaste bygge.

Ja, precis. Okej, schysst tack Alastor Moody!