Är somliga spel bara dåliga på att använda mina resurser eller är något fel?

Permalänk
Medlem

Är somliga spel bara dåliga på att använda mina resurser eller är något fel?

Det är väldigt få spel där antingen CPU/GPU går uppåt 100%. Det händer, men ytterst sällan. Ändå sitter jag ofta med typ 80- FPS på en 165Hz skärm medan CPU används 70% och GPU 35%. Det känns ju sådär. Och ja jag kollar alltid temps, och GPU ligger aldrig över 75C, CPU går aldrig över 45-50C.

Det är just eftersom jag upplever detta i princip varenda gång jag kollar upp dessa värden, oavsett spel. Å andra sidan har jag upplevt samma förr med helt andra komponenter, men samtidigt känns det fortfarande inte normalt? Jag förstår att det är lättare sagt än gjort att jobba med trådar i programmering och att många spel därför endast "stödjer" ett fåtal. Men GPUn då? Vad är ursäkten att den i princip aldrig jobbar i närheten av 100%, fast att jag ibland kör höga grafikinställningar på en 1440p skärm?

I alla fall, vad har ni för tips/tricks för att öka användningen? Något man kan göra i GeForce kontrollpanel kanske? Något i BIOS som snabbt och enkelt förbättrar CPUn?

Mitt moderkort har någon slags noob gaming mode grej som gör att CPUn alltid ligger i turbo mode, den har jag satt igång. Däremot ligger mina DDR4 minnen "endast" på 3000MHz. Om jag försöker sätta igång den här "D.O.C.P" profilen som bara drar upp dem till 3200MHz så bootar inte BIOS och kräver en CMOS reset, har redan försökt detta ett antal gånger.

Detta är ingen rant, men jag vet inte vad jag ska tro och vill verkligen krysta ut varje droppe av prestanda i burken (utan att göra någon drastisk överklockning d.v.s, det håller jag mig borta ifrån såvida det inte är inbyggt i moderkort eller liknande). Så jag testar gärna allt möjligt, alla sypunkter/idéer uppskattas!

Specs:
Ryzen 5600X
RTX 3080
64GB DDR4 (2 olika set av 2x16GB)
ASUS TUF B550 PLUS
Newton R3 1000W
1440p 165Hz monitors
Windows 11

Permalänk
Medlem

En del av problemet med minnena är att AM4 inte är så förtjust i 4 stickor. Behöver du verkligen 64GB så är det klart bättre med 2x32 istället för 4x16. Du kan alltid prova plocka ut ena paret och se om det fungerar bättre.

En annan del är om du har 2 olika set av 2x16 så de inte är identiska, då är det minsta gemensamma nämnare som gäller för att det alls ska fungera bra. Att blanda två set med olika specs fungerar men du kan sällan få ut max av dem tillsammans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

En del av problemet med minnena är att AM4 inte är så förtjust i 4 stickor. Behöver du verkligen 64GB så är det klart bättre med 2x32 istället för 4x16. Du kan alltid prova plocka ut ena paret och se om det fungerar bättre.

En annan del är om du har 2 olika set av 2x16 så de inte är identiska, då är det minsta gemensamma nämnare som gäller för att det alls ska fungera bra. Att blanda två set med olika specs fungerar men du kan sällan få ut max av dem tillsammans.

Är medveten, började med 32GB och fick senare jobb (som fick mig att insallera WSL2, en VM) så det krävdes mer. Tog ett par med samma CL timing samt frekvens då de var på rea och hoppades på det bästa. Funkar bra på 3000MHz åtminstone. Men som sagt alla 4 stickor "har" 3200MHz och CL16 timing så det ska ju i teori inte vara några problem.

Här är ett utdrag från HWinfo om du vill se mer detaljer om mina stickor:

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat på att datorn ska igång när du sätter igång minnesprofilen? Det kan ta en stund innan den kommer igång för att kolla igenom vad den klarar av.

Permalänk
Medlem

Om minnesöverklockningen är ostabil så kan det innebära lägre prestanda än om du inte överklockar dem.

Vad händer med gpu/cpu användningen om du ställer ner minnena till default?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tror att processorn är för svag för RTX 3080. Jag förstår att det låter konstigt, med tanke på att din processor aldrig når 100%. Men grejen är den att processorn är 6-kärnig, och många spel är dåliga på att nyttja flera kärnor. Om spelen du spelar bara nyttjar fyra kärnor, så kommer användningen inte gå mycket över 70%. Så om du ser 70% användning, så är det i stort sett 100%.
Om din processor går i 100%, så flaskas din GPU, vilket kommer att visas genom att din GPU har låg användning.

Med en ny processor så lär du se bättre prestanda.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

När du säger att de körs i 3000Mhz, vad är resten av dina settings/timings?
Ser man till de timings som ditt Kingstonkit har kan det vara rejält långsamma timings, du har blandat XMP 16-20-20-39 med 16-18-18-38, och XMP subtimings i sig är många ggr skräp, inte konstigt att de inte bootar tillsammans heller.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag tror att processorn är för svag för RTX 3080. Jag förstår att det låter konstigt, med tanke på att din processor aldrig når 100%. Men grejen är den att processorn är 6-kärnig, och många spel är dåliga på att nyttja flera kärnor. Om spelen du spelar bara nyttjar fyra kärnor, så kommer användningen inte gå mycket över 70%. Så om du ser 70% användning, så är det i stort sett 100%.
Om din processor går i 100%, så flaskas din GPU, vilket kommer att visas genom att din GPU har låg användning.

Med en ny processor så lär du se bättre prestanda.

Tänkte precis samma när jag läste igenom första inlägget.
70% är ju nästan 66%, vilket med denna processorn pekar på att 4 av de 6 kärnorna går på max + lite bakgrunds aktivitet på de andra två. Betyder ju också att spelet inte stödjer mer än 4 kärnor heller.
Så en processor med bättre enkeltrådsprestanda bör göra större skillnad än RAM problemet.
Är ju mer eller mindre bara att stoppa i en 5700X3D eller 5800X3D beroende på hur mycket man vill spendera, skillnaden i pris är dock rätt liten, så varför inte gå för snabbaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tänkte precis samma när jag läste igenom första inlägget.
70% är ju nästan 66%, vilket med denna processorn pekar på att 4 av de 6 kärnorna går på max + lite bakgrunds aktivitet på de andra två. Betyder ju också att spelet inte stödjer mer än 4 kärnor heller.
Så en processor med bättre enkeltrådsprestanda bör göra större skillnad än RAM problemet.
Är ju mer eller mindre bara att stoppa i en 5700X3D eller 5800X3D beroende på hur mycket man vill spendera, skillnaden i pris är dock rätt liten, så varför inte gå för snabbaste.

5800X3D är i snitt ca 9 % snabbare än 5600X i 1440p med RTX 3080. Väldigt dyrköpt prestanda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x3d/17.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

5800X3D är i snitt ca 9 % snabbare än 5600X i 1440p med RTX 3080. Väldigt dyrköpt prestanda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x3d/17.htm...

Allt beror på spelet man spelar (vilket inte TS har skrivit). Flera av spelen i det testet du länkar är ju GPU bundna vilket gör att minskar snittskillnaden över lag, men i TS scenario så är processorn den begränsande faktorn, inte grafikkortet.
Och tittar man på Borderlands 3 och Far Cry 5 testen som inte är GPU bundna så är en 5800X3D ca 40% snabbare.

Oavsett så är det billigare än att skaffa helt ny dator för liknande hopp i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Allt beror på spelet man spelar (vilket inte TS har skrivit). Flera av spelen i det testet du länkar är ju GPU bundna vilket gör att minskar snittskillnaden över lag, men i TS scenario så är processorn den begränsande faktorn, inte grafikkortet.
Och tittar man på Borderlands 3 och Far Cry 5 testen som inte är GPU bundna så är en 5800X3D ca 40% snabbare.

Oavsett så är det billigare än att skaffa helt ny dator för liknande hopp i prestanda.

Jo, absolut. 35 % GPU-användning tyder dock på något fel tycker jag då 5600X fortfarande är en väldigt kompetent processor. Själv ligger jag nästan alltid runt 99-100 % GPU-användning med 3060 Ti och 5600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag tror att processorn är för svag för RTX 3080. Jag förstår att det låter konstigt, med tanke på att din processor aldrig når 100%. Men grejen är den att processorn är 6-kärnig, och många spel är dåliga på att nyttja flera kärnor. Om spelen du spelar bara nyttjar fyra kärnor, så kommer användningen inte gå mycket över 70%. Så om du ser 70% användning, så är det i stort sett 100%.
Om din processor går i 100%, så flaskas din GPU, vilket kommer att visas genom att din GPU har låg användning.

Med en ny processor så lär du se bättre prestanda.

Ja jag tänkte köpa en 7800X3D i år, jag är medveten att CPUn är en flaskhals.

Tycker ändå att AAA spel inte borde ha så svårt att använda 12 trådar? Folk har ju haft 8+ trådar i minst 10 år nu. Man blir ju rätt besviken.

Skrivet av loefet:

Allt beror på spelet man spelar (vilket inte TS har skrivit). Flera av spelen i det testet du länkar är ju GPU bundna vilket gör att minskar snittskillnaden över lag, men i TS scenario så är processorn den begränsande faktorn, inte grafikkortet.
Och tittar man på Borderlands 3 och Far Cry 5 testen som inte är GPU bundna så är en 5800X3D ca 40% snabbare.

Oavsett så är det billigare än att skaffa helt ny dator för liknande hopp i prestanda.

Borderlands 3 spelar jag då och då, prestandan där är ok (minns inte hur pass CPU/GPU används dock) men det kunde definitivt droppa hårt i somliga situationer. Minimum FPS i de flesta spel jag spelar är rätt dålig, jag brukar kunna ligga på 120 och droppa hela vägen till 40 eller mindre. Min förståelse är att X3D CPUerna är bra på att mitigera detta, att de har ett högre samt stabiliare golv så att säga?