Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Permalänk
Medlem

Känns spontant som en dum idé, en riktigt dålig sådan.
MEN samtidigt skulle man få bort alla trollkonton som vissa partiröstare, och till och med partierna själva, använder för att sprida lögner och påverka opinionen negativt. Tycka vad man vill om demokrati, men vi är en demokrati och där ska det inte finnas trollgrupper som försöker förstöra demokratin och Sverige.

Oavsett så kommer jag tillbaka till min första spontana känsla, en dum idé i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Bra förslag. Ett fritt internet innebär näthat. Kanske ett "white net" hade kunnat skapas som är opt out. Att för att kunna nå utanför det verifierbara internet så måste man skicka en ansökan till sin isp.

Och en notis skickas även till lämplig myndighet för att dom ska ha koll på vilka som söker sig till sånt och hur ofta det sker.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast är det verkligen det? Facebook, tiktok osv osv är så EXTREMT skadligt för dom yngre just nu att man som förälder inte kommer kunna göra något annat än att höka över dom och man kommer bli konstant hatad då "deras vänner får juuh"

Sen tänker jag på dom säkert miljoner med kronor som folk blir lurade på varje år av annonser på Facebook och liknande med lite tur även kan sjunka en aning.

Liksom måste du promt vara anonym på Facebook då är det väll bara att skippa Facebook?

Varför ska du bestämma vad jag får och inte får göra på internet? Så länge Facebook tillåter anonymitet så ska det vara okej, varför behöver ni att pappa staten räddar er hela tiden? Bättre att alla sköra människor som inte klarar av internet håller sej borta, precis som att alla ska inte koppla el och alla ska inte köra bil. Klarar du inte av att använda internet på ett hälsosamt sett så är det upp till dej att hålla dej borta.

Skrivet av deeshu:

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

Och exakt vad är din poäng? Tror inte du fattar. Problemet är att pappa staten ska komma in och bestämma vad vi får och inte får göra och omyndighetsförklara oss på internet, ta bort friheter och stänga dörren lite till, liten bit i taget. Alltid är det också för att "skydda" folk.

Om Swecklockers själva bestämmer detta så får dom de och folk får bara leva med de, ifall Facebook bestämmer att vi måste ID-kontrolleras så får ju folk bara finna sej i de men om staten skriver massa lagar försvinner ju valet för mej att till exempel skapa ett eget socialtmedie som tillåter anonymitet, vilket kanske skulle bli super populärt ifall Facebook och X börjar tvinga till ID-kontroll. Det är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Känns ändå inte som en helt dålig idé. Vi har ju bevis på att partier i riksdagen medvetet försöker vilseleda och manipulera genom sociala medier så något måste ju göras.

Sen kanske det här inte är den "bästa" idén, men diskussionen är viktig just nu.

Vilka partier och vilka bevis?

Permalänk
Medlem

En bättre lösning på problemet hade varit att tvinga sociala medier att införa MÖJLIGHETEN till identifikation via t.ex. bank-id. Då hade valet varit fritt.

Skrivet av eatme@live:

Vilka partier och vilka bevis?

Sluta spela Allan. Du vet mycket väl vad han pratar om.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Varför ska du bestämma vad jag får och inte får göra på internet? Så länge Facebook tillåter anonymitet så ska det vara okej, varför behöver ni att pappa staten räddar er hela tiden? Bättre att alla sköra människor som inte klarar av internet håller sej borta, precis som att alla ska inte koppla el och alla ska inte köra bil. Klarar du inte av att använda internet på ett hälsosamt sett så är det upp till dej att hålla dej borta.

Problemet är inte internet, problemet är storföretagen som inte tar sitt ansvar, vill du vara anonym på internet så va det då, men är du på en plattform som facebook så borde man inte få vara anonym då det gör mer skada än nytta, behöver du vara anonym på facebook kanske du inte ska använda Facebook till och börja med.

Sköra människor? Med den attityden så kommer internet alltid göra mer skada än nytta i slutändan för samhället!

Bara att kolla på bilförare, mer eller mindre varje dag på väg till eller hem från jobbet möter jag individer som nästan dödar mig i trafiken och förmodligen inte borde köra bil men gör det ändå "så är det upp till dej att hålla dej borta" kommer ALDRIG att ske då människor är på tok för egoistiska!
Ställ dig bara på E18/E20 en timme och kolla hur många som inte håller hastigheten och åker i hastigheter som körkortet ryker för!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var det inte en myt? Har hört den förr men inte lyckats hitta något konkret. Var dock ett tag sedan jag letade

Då är dina googleskills synnerligen usla. Men visst, det var bara ett av alla paraplyförbund inom sossarna som förespråkade det internt i sossarna.

"Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Maj Britt Theorin förespråkade 1987 förbud mot privat innehav av parabolantenner.[1][förtydliga] Detta skedde genom ett förslag från Sveriges socialdemokratiska kvinnoförbund (SSKF) vid genombrottet av den kommersiella televisionen i Sverige i mitten av 1980-talet.[källa behövs]

Theorin var ordförande i Kulturarbetarnas socialdemokratiska förening i Stor-Stockholm (KSF), vilka lämnade ett remissyttrande till Socialdemokraternas kulturpolitiska arbetsgrupp i maj 1980 i vilket KSF efterlyste "olika möjligheter att hindra oönskad teknik att etablera sig på den svenska marknaden".[2] KFS uppmande också i remissyttrandet att "Motverka i god tid kommersiella utländska tv-satelliters möjligheter att invadera och infektera vår mentala miljö."[2] Dagens Nyheters faktakoll kommenterade i februari 2018 att "Det stämmer onekligen att personer förordat ett parabolförbud under åtminstone 1980-talet, det har dock aldrig lagts några motioner i riksdagen om ett sådant förbud, och det har aldrig varit Socialdemokraterna som partis politik".[3] "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parabolantenn

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag står på en socialdemokratisk grund men vägrar av principskäl rösta på S då de förutom utöver att vara dinosaurier som inte har något annat intresse än att behålla status quo gång på gång kommer med rent utav idiotiska och/eller integritetskränkade förslag som exempelvis detta. Emellertid är väl detta ett förslag som M och SD inte heller gissningsvis skulle tvivla på att rösta för, så vi är väl helt enkelt körda.

Nya Socialdemokraterna, dvs vad S borde vara om 20-30 år, när alla fossiler är döda, får gärna dyka upp typ idag. Å andra sidan kanske vi är mer totalitära än någonsin då. Jag hoppas åtminstone att framtida generationer har vett nog att inte fortsätta detta vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Sluta spela Allan. Du vet mycket väl vad han pratar om.

Om du tänker på den så kallade granskningen som Kalla Fakta gjorde så saknas det ju helt och hållet bevis för mycket av det som påstås ha avslöjats där.

Hela situationen sätter ju fingret på falska svensk media är.

Satir och humoristiska videoklipp klassas som desinformation och "ryssland ligger bakom" och ledande politiker hoppar på tågen utan nån som helst antydan till kritiskt tänkande.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av dool:

Och en notis skickas även till lämplig myndighet för att dom ska ha koll på vilka som söker sig till sånt och hur ofta det sker.

Önskar du ett Gestapo 2.0 eller var du ironisk?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

En bättre lösning på problemet hade varit att tvinga sociala medier att införa MÖJLIGHETEN till identifikation via t.ex. bank-id. Då hade valet varit fritt.

Sluta spela Allan. Du vet mycket väl vad han pratar om.

Nej det vet jag inte.. Upp med bevisen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Önskar du ett Gestapo 2.0 eller var du ironisk?

Läs min övriga inlägg i tråden så framgår det nog.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är inte internet, problemet är storföretagen som inte tar sitt ansvar, vill du vara anonym på internet så va det då, men är du på en plattform som facebook så borde man inte få vara anonym då det gör mer skada än nytta, behöver du vara anonym på facebook kanske du inte ska använda Facebook till och börja med.

Nej, det är varken ett problem eller deras ansvar. Du äger inte heller att bestämma vem som behöver vara anonym och vilka tjänster de får använda.

Citat:

Sköra människor? Med den attityden så kommer internet alltid göra mer skada än nytta i slutändan för samhället!

Vi har gått igenom en lång tid med i stort sett ett helt oreglerat internet och det har varit till enorm nytta för samhället.

Citat:

Bara att kolla på bilförare, mer eller mindre varje dag på väg till eller hem från jobbet möter jag individer som nästan dödar mig i trafiken och förmodligen inte borde köra bil men gör det ändå "så är det upp till dej att hålla dej borta" kommer ALDRIG att ske då människor är på tok för egoistiska!
Ställ dig bara på E18/E20 en timme och kolla hur många som inte håller hastigheten och åker i hastigheter som körkortet ryker för!

Om du var och varannan dag nästan blir dödad i trafiken ligger problemet hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Känns spontant som en dum idé, en riktigt dålig sådan.
MEN samtidigt skulle man få bort alla trollkonton som vissa partiröstare, och till och med partierna själva, använder för att sprida lögner och påverka opinionen negativt. Tycka vad man vill om demokrati, men vi är en demokrati och där ska det inte finnas trollgrupper som försöker förstöra demokratin och Sverige.

Oavsett så kommer jag tillbaka till min första spontana känsla, en dum idé i verkligheten.

Lita på din känsla...

Att anonymt kunna uttrycka en åsikt är det enda fungerande hindret mot självcensur, och därmed en fundamental rättighet i en demokrati. Att någon öht (sajtägare, myndighet etc.) känner till identiteten kommer leda till att folk undviker att skriva vissa saker (och tyvärr inte bara hat, hot etc., utan också åsikter som måste få uttryckas) av rädsla för att det kan få konsekvenser från de som känner till (eller via påtryckningar, läckor etc. kan komma att känna till) identiteten.

----

Om vi utgår från att vi får det samhälle vi förtjänar, så är lösningen inte lagar, regler, kontrollorgan etc. - lösningen är att vi måste förtjäna bättre!

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

För annonser. Helt ok. Men jag tog bort blocket pga det, och raderade mitt konto. Att man inte skulle kunna skicka meddelanden alls är dumt.

Skrivet av Moton:

Varför ska du bestämma vad jag får och inte får göra på internet? Så länge Facebook tillåter anonymitet så ska det vara okej, varför behöver ni att pappa staten räddar er hela tiden? Bättre att alla sköra människor som inte klarar av internet håller sej borta, precis som att alla ska inte koppla el och alla ska inte köra bil. Klarar du inte av att använda internet på ett hälsosamt sett så är det upp till dej att hålla dej borta.

Någon kontroll behövs ju. Skulle det vara bra ifall hela facebook och youtube fylldes med illegala handlingar och uppmaningar? Det går inte bara att ignorera då det påverkar en stor den av populationen direkt och förstör samhället. Jag tror du och de flesta håller med till viss del, poängen är att det inte är svart/vitt och det behöver finnas en balans som med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Detta är bara början. Vänta tills man kommer behöva identifiera sig för att logga in på internet.

Helst med biologiska metoder så som ögonscanning eller fingeravtryck.

Stalin hade varit stolt.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

Jag tycker att det är en svår fråga, “trollandet” skulle kunna påverka val där skillnaden mellan blocken är liten, genom att tippa majoriteten. Det vill man ju undvika, samtidigt som man vill kunna behålla anonymiteten.

Möjligtvis kan det vara valbart att identifiera sig. Om man nu pratar politik och demokratiska frågor kanske man skall ha möjligheten att verifiera vem man är och få en stämpel som verifierad. Vet inte om det hjälper, men möjligtvis kan man då lättare sålla, kanske bara söka ut verifierade konton och läsa dem beroende på vad man vill. Kanske även finns de som bara vill befinna sig i vissa forum där verifierade personer medverkar.

Vad vet jag möjligheten kanske redan finns idag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Att inte detta finns redan är ju otroligt.

detta är ju lösningen på alla problem. liksom med detta så kan man inte skapa alt-konton som folk brukar göra för att komma undan en bann. så jag förstår varför folk är upprörda i kommentarerna här.....👀

Permalänk
Medlem

Jag hade föredragit ett förslag som garanterar anonymitet på internet. Övervakningssamhället har gått för långt. Jag har drastiskt minskat på mina konton i sociala medier och införs detta får man väl helt gå över till någon sorts darknet som flyger under radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är inte internet, problemet är storföretagen som inte tar sitt ansvar, vill du vara anonym på internet så va det då, men är du på en plattform som facebook så borde man inte få vara anonym då det gör mer skada än nytta, behöver du vara anonym på facebook kanske du inte ska använda Facebook till och börja med.

Sköra människor? Med den attityden så kommer internet alltid göra mer skada än nytta i slutändan för samhället!

Bara att kolla på bilförare, mer eller mindre varje dag på väg till eller hem från jobbet möter jag individer som nästan dödar mig i trafiken och förmodligen inte borde köra bil men gör det ändå "så är det upp till dej att hålla dej borta" kommer ALDRIG att ske då människor är på tok för egoistiska!
Ställ dig bara på E18/E20 en timme och kolla hur många som inte håller hastigheten och åker i hastigheter som körkortet ryker för!

Problemet är att folk är alldeles för obildade och inte redo för att använda internet.

Jag förstår inte riktigt din poäng, är det bilen som är problemet? Föraren? Lagen? Efterföljden utav lagen? För precis som du säger, vi har lagar som säger att vi inte får köra snabbare än såhär men ändå kör folk snabbare men samtidigt tycker du att vi ska skriva lagar som säger att man inte får vara anonym fast det finns verktyg så att du kan lura det med. Låter ju nästan mer som ett argument jag skulle använda emot lagen tbh.

Anonymitet är ett nödvändigt ont, det bästa vi kan göra är att utbilda människor. Sluta ta bort mer friheter ifrån oss bara för att media har sagt till dej ett tag nu att det finns trollfabriker, propaganda har ju liksom vart en grej i säkert 2000 år nu.

Skrivet av rwkk:

För annonser. Helt ok. Men jag tog bort blocket pga det, och raderade mitt konto. Att man inte skulle kunna skicka meddelanden alls är dumt.

Någon kontroll behövs ju. Skulle det vara bra ifall hela facebook och youtube fylldes med illegala handlingar och uppmaningar? Det går inte bara att ignorera då det påverkar en stor den av populationen direkt och förstör samhället. Jag tror du och de flesta håller med till viss del, poängen är att det inte är svart/vitt och det behöver finnas en balans som med allt.

ID kontroll tvång låter knappast som någon balans och verkligheten är ju inte knappast så du beskriver den så ditt exempel är ju värdelöst. Hade hela Youtube och Facebook sätt så ut så visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Om du tänker på den så kallade granskningen som Kalla Fakta gjorde så saknas det ju helt och hållet bevis för mycket av det som påstås ha avslöjats där.

Hela situationen sätter ju fingret på falska svensk media är.

Satir och humoristiska videoklipp klassas som desinformation och "ryssland ligger bakom" och ledande politiker hoppar på tågen utan nån som helst antydan till kritiskt tänkande.

Nej, situationen sätter fingret på att demokratin riskerar att smutsas ned genom fulspel i form av påverkanskampanjer från partierna (i detta fall SD).

Media har påvisat ett problem och har nu gjort sitt jobb. Att dom sen sminkar situationen är en annan femma.

Skrivet av eatme@live:

Nej det vet jag inte.. Upp med bevisen nu.

Inga bevis i världen skulle få en SD-anhängare att ändra sin åsikt men det jag syftade på i mitt inlägg var att du spelade helt ovetandes om vad det gällde.

Men.. Denna diskussion hör inte hit.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

S vill kunna censurera, inget nytt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Någon som minns IB-affären? Då myndigheter registrerade människors åsikter och det blev en stor skandal.

Man vill nu alltså att alla åsikter ska gå att identifieras med en verifierad avsändare så att man kan kartlägga vem som tycker vad. Men nu för tiden verkar folk tycka det är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Problemet är att folk är alldeles för obildade och inte redo för att använda internet.

Jag förstår inte riktigt din poäng, är det bilen som är problemet? Föraren? Lagen? Efterföljden utav lagen? För precis som du säger, vi har lagar som säger att vi inte får köra snabbare än såhär men ändå kör folk snabbare men samtidigt tycker du att vi ska skriva lagar som säger att man inte får vara anonym fast det finns verktyg så att du kan lura det med. Låter ju nästan mer som ett argument jag skulle använda emot lagen tbh.

Anonymitet är ett nödvändigt ont, det bästa vi kan göra är att utbilda människor. Sluta ta bort mer friheter ifrån oss bara för att media har sagt till dej ett tag nu att det finns trollfabriker, propaganda har ju liksom vart en grej i säkert 2000 år nu.

Min poäng är att om man låter folk ta det ansvaret så kommer inte dom lagar/begränsningar som finns att följas, och förr eller senare kommer någon bli skadad. Och när det kommer till sociala medier så skadar det nog per personer är vad bilförare gör så varför skulle vi inte begränsa just sociala medier? Inte internet men specifikt sociala medier, vill du vara anonym när du läser nyhetsartiklar så go for it!

nödvändigt? Varför måste man kunna få vara anonym på facebook eller tiktok? Har man behov att vara anonym på sociala medier så kanske man inte ska vara där till att börja med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

ID kontroll tvång låter knappast som någon balans och verkligheten är ju inte knappast så du beskriver den så ditt exempel är ju värdelöst. Hade hela Youtube och Facebook sätt så ut så visst.

Kanske jag som började argumentera om fel sak, men jag uppfattade din kommentar som att det inte ska finnas inblandning alls från statens sida. Sociala medier ser ut som de gör idag på grund av just staters (mest Eu's, och USA's) inblandning. Exemplet är inte helt värdelöst då det inte var länge sedan terroristpropaganda började spridas en hel del öppet där, vet inte hur mycket som hade gjorts om det ifall de inte fått press från stater och hot om vedergällningar.

Nej, jag menade inte att ID kontroll tvång är balansen heller, inget jag är för.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tempel:

Då är dina googleskills synnerligen usla. Men visst, det var bara ett av alla paraplyförbund inom sossarna som förespråkade det internt i sossarna.

Nja de suger förvisso men det var nog närmre 20 år sen jag kollade upp det 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Snacka om anti-demokratiskt. Hjälp!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Vi ska inte glömma bort det simpla: Kan det missbrukas så kommer det missbrukas.

Redan i dag har vi skyddade databaser som personer använder sig av på ett felaktigt sätt (T.ex poliser som söker i deras register på grannar). De får böter men behåller tillgången till databasen, men de har redan tagit del av personens information som de sedan kan göra vad de vill med.

Personligen tror jag att det kommer leda till en form av åsiktsregistrering, vilket vi redan har på många sociala plattformer då allt sparas och scannas. Nu kan det länkas till ett användarnamn, som är länkat till kakor, som är länkat till bla bla bla bla, det list goes on. Med ID så kan det bara länkas mer precis till en person.

Vem ska hållas ansvarig att ingen information kommer ut eller används felaktigt? De som tillhanda håller tjänsten, de som tjänar pengar på att sälja ens information. Känns inte ok.

Jag kan stå bakom tanken, att man ska kunnas hållas ansvarig för eventuell olaglig skit som man sprider. Men sättet känns inte riktigt igenomtänkt.

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna letar efter en ursäkt för åsiktsregistrering. Jag tror det är snarare det som det handlar om.

Skrivet av OSkar000:

Det är synd att så många utnyttjar/missbrukar sin anonymitet till att sprida hot, hat och desinformation.

Detta gör politiker och 'journalister' allt som oftast själva (framförallt då mot etniska Svenskar, främst män) de får dessutom bra betalt för att göra det. När någon medborgare sedan reagerar negativt så heter det att dom är ett hot mot demokratin.

"Rules for thee but not for me" med andra ord.

...vore bra om politikerna kunde återinföra tjänstemannaansvar. Det skulle aldrig ha tagits bort till att börja med.

Skrivet av calvinclown:

Internet ska förbli fritt och anonymt. Troll är bara ett negativt laddat ord för olikhetstänkande. Bara för att man stödjer ryssland, trump eller sd så är man ett troll. Jag tycker folk ska skärpa sig och fatta som det var förr att inte ta illa upp för internet är just internet. Sen när det gäller mordhot och sånt. Sånt är olämpligt men fortfarande kan man skriva anonyma brev. Så problemet är inget nytt

Dom vill komma åt medborgare som INTE håller med om nuvarande "samhällstrender", helst av allt skrämma dom till tystnad.

Skrivet av brunk:

Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.

Mobbning handlar om konflikthantering, detta är något man lär sig hantera tidigt i livet, främst då i skolan. Det är något som alla måste lära sig att hantera, A: Att stå upp för sig själva B: Etablera gränser osv. Ja, det kan vara obehagligt ibland men det är likväl något som man måste lära sig. Livet är fyllt av konflikter det är ingen skyddad verkstad.

Med det sagt.
Mobba någon online? Eh, va? Det är något som sker i verkliga livet, och har människor svårt att skilja på verkliga livet och internet så är det hög tid för vederbörande att hålla sig borta från datorn, från 'sociala' medier osv.

'Sociala medier' är dessutom en felaktig beteckning då man är allt annat än social när man sitter text framför datorn, man är anti-Social. För att vara social så måste man umgås med människor i verkliga livet, fysisk kontakt osv.

Ninja
Självfallet så är det enklare att slänga sig med diverse ord och betäckningar på internet än i verkliga livet, av den enkla anledningen att du inte riskerar att hamna i fysisk kontakt med den du attackerar, dvs, du riskerar inte att åka på stryk, eller bli ihjälslagen, knivstucken eller i dagens Sverige, skjuten! Eller att utsättas för konflikthantering rent allmänt, jag tror det snarare är den biten det handlar om (tror jag) än att vara anonym som så. Om du som man bemöter en annan man på ett sätt som gör att han kan ta illa vid sig så är det alltid en möjlighet att det blir slagsmål (oavsett ålder) det är ingenting man riskerar när man är på nätet.

Det är väll också som så att internet fungerar som en "säkerhets" ventil, folk i största allmänhet får utrymme att få ur sig diverse saker, bättre att dom gör det än att de gör något i verkliga livet som skulle kunna få allvarliga konsekvenser.

Ja jag vet, min Svenska är urusel, skriver och pratar Engelska hela dagarna.

Permalänk
Medlem

(Jag vågar öppet skylta med att jag betraktar mig som socialist, men det här förslaget är ju idiotiskt)

Att anonymt kunna uttrycka sina åsikter är en viktig del av ett demokratiskt samhälle, IMHO. Internet ger fler personer möjligheten att göra det, och nå längre än anslagstavlan utanför by-kyrkan.

Men självklart finns det problem med hot och lögner. Som andra varit inne på, vissa appar eller kanaler skulle kunna vara whitelistade. Så man själv endast ser, eller kan ta emot, meddelanden/inlägg från personer som öppet skyltar med sitt personnummer i anslutning till varje meddelande.

Nackdelen är där att företag/plattformar i ännu högre grad skulle hemfalla åt självcensur, vilket visserligen är en laglig form av censur (om den inte görs rasistiskt, sexistiskt, etc) men i praktiken kan vara värre än statlig censur och svårare att motverka.

Jag är ingen integritetsfanatiker. Kör med Googles location på, för att kunna se vart jag varit och när de senaste xton åren. Tycker att man gärna kan DNA-registrera alla som vistas i landet, för enkel sökning i samband med brottsutredningar och bedrägerier. Ställer mig först i kön där, för registrering.

Men anonyma åsikter är viktiga, och jag önskar se en vidare diskussion om politisk aktivism, argumentation(steknik), lobbyism, yttrandefrihet och demokrati. Fast inte just här, då forumet visserligen är bra på många sätt men inte tillåter den typen av breda diskussioner med starka politiska åsikter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave