Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Permalänk
Medlem

Har man sådana skeva åsikter att man måste vara anonym för att uttala dessa, att man inte vågar stå för sina åsikter. Då är det illa.
Yttrandefriheten begränsas ju inte av bankid, du kan fortfarande säga vad du tycker.

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Man skulle ju kunna ange att det krävs en kvalificerad majoritet. Du behöver inte låsa dig vid 50%. Tänk utanför boxen nu.

Politik är ju sättet vi försöker lösa samhälleliga frågor. Det är ju vi allihopa i Sverige som är politiken i förlängningen. Låter som att du utgår från någon slags förenklad bild av "pålitiker" som du har målat upp själv.

Politik är hur man skall fördela alla skattepengar först och främst.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Ett rent ut sagt skrämmande förslag. Det hade inneburit en enorm inskränkning av folks rättighet att yttra sig fritt

Hejsan, kan du tänka dig att utveckla varför du anser det skulle innebära en inskränkning i människors rätt till yttrandefrihet? Jag förstår ju tanken med att kunna utnyttja anonymitet som ett skydd när man presenterar en obekväm åsikt men samtidigt är det inte lätt att anonymiteten i sig urholkar seriositeten i argumentationen som då skulle ses som mindre seriös just för att den framförts anonymt? Givetvis beroende av kontext, jag hoppas du förstår vad jag menar. Seriös fråga Funderar mycket på hur man skulle kunna lösa nätmobbning och spridning av falsarium över internet. Människor bildar sig uppfattningar baserade på felaktiga fakta, unga och vuxna utsätts för hot och mobbning av jämnåriga och äldre på diverse sociala medier och forum, journalister, politiker, icke politiskt tillsatta tjänstemän, vårdpersonal, lärare m.fl utsätts för grova hot dagligen pga av saker de gör eller uttrycker i enighet med respektive yrkesbeskrivningar. Jag tycker inte det är acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Har man sådana skeva åsikter att man måste vara anonym för att uttala dessa, att man inte vågar stå för sina åsikter. Då är det illa.
Yttrandefriheten begränsas ju inte av bankid, du kan fortfarande säga vad du tycker.

Varför förminskar du problemet till en ända sak? Är förmågan att inte kunna uttrycka "skeva" åsikter det ända du tror detta handlar om så har du total missat diskussionen.

Detta förslaget kan absolut förminska förmågan för många människor i vårat samhälle att kunna uttrycka sej, fastän dom inte har några kontroversiella idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

det känns som att de internt hade mått bra av att ha haft fler röster och åsikter ventilerade de senaste 30-35 åren, det hade förmodligen lett till mer socialdemokratisk politik och högre stöd för dem.

Jepp, dom har gjort sig själva ganska irrelevanta genom att inte tillåta den diskussion som kunde hållit dom relevanta. Lite som det här förslaget dom nu kommer med skulle kunna göra med diskussioner på Internet. Men, att hitta NÅGON sorts lösning på problemet vore ju bra, för som det är nu är inte okej heller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nae. Det är för viktigt i ett demokratiskt samhälle för att man ska få tumma på. Men företrädare för företag och politiska organisationer ska inte få vara anonyma, det säger ju sig självt i ett demokratiskt samhälle.

Man borde göra det SD sysslar med olagligt, men risken är att man drar med medborgarna i tåget och då blir det dåligt.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Detta är bara början. Vänta tills man kommer behöva identifiera sig för att logga in på internet.

Det kommer inte sluta där, en app i telefonen krävs för att få öppna locket på toalettstolen och din avföring vägs och analyseras.
Staten måste ju veta vem som åt chili och när.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan, kan du tänka dig att utveckla varför du anser det skulle innebära en inskränkning i människors rätt till yttrandefrihet? Jag förstår ju tanken med att kunna utnyttja anonymitet som ett skydd när man presenterar en obekväm åsikt men samtidigt är det inte lätt att anonymiteten i sig urholkar seriositeten i argumentationen som då skulle ses som mindre seriös just för att den framförts anonymt? Givetvis beroende av kontext, jag hoppas du förstår vad jag menar. Seriös fråga Funderar mycket på hur man skulle kunna lösa nätmobbning och spridning av falsarium över internet. Människor bildar sig uppfattningar baserade på felaktiga fakta, unga och vuxna utsätts för hot och mobbning av jämnåriga och äldre på diverse sociala medier och forum, journalister, politiker, icke politiskt tillsatta tjänstemän, vårdpersonal, lärare m.fl utsätts för grova hot dagligen pga av saker de gör eller uttrycker i enighet med respektive yrkesbeskrivningar. Jag tycker inte det är acceptabelt.

Bra skrivet, håller med dig fullständigt

Permalänk

Jag välkomnar förslaget. Det behöver definitivt städas upp bland trollkonton som sprider hat på nätet.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fattar verkligen inte vad detta inlägg har med tråden / ämnet att göra.

Han köper en dator anonymt, om alla som köper dator måste berätta vem dom är, så kan butiken behandla kunden efter kundens historik, social status eller politiska åsikter.
Jahaa, så du är sosse, betala 10% extra tänker butiken.

Skulle Steve Burke ha gått in och köpt datorn som sig själv i sitt eget namn så hade nog personalen ansträngt sig väsentligt mer för att datorn skulle vara så bra som möjligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Det kan ju vara bra om man har med exakt varför MPF har anmält programmet hellre än att bara ta med en rubrik. Då framgår det att anmälan inte är så dramatisk, men verkar vara väl befogad trots allt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-anmaler-tv4s-k...

- Att man tar material från tidigare intervjuer med myndigheten och sätter in det in helt andra sammanhang och får det att låta som att myndigheten uttalar sig om saker som myndigheten aldrig ska eller får uttala sig om.

Du kan kalla det milt.

Jag kallar det nu för roligt, ännu roligare är att sosseriet inte verkar fattat nått av det här än, frågan är om dom nånsin gör det ?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv inte att det skall bli ett krav på alla sociala medier eller forum, men jag ser gärna tjänster där det är ett absolut krav att få vara med och/eller kommentera.

Inte så mycket heller specifikt att identifiera sig med, men såpass att man kan på riktigt för alltid banna människor som inte kan bete sig. Konsekvenser för dåligt beteenden hade varit bra. Säg att du får kalla dig vad du vill men i bakgrunden är ditt konto hårt knutet till ditt bankID.

Beter du dig dåligt så bannas din identitet från att någonsin logga in igen eller skapa nya konton, det hade varit smutt. Det är inte en mänsklig rättighet att få tillgång till alla tjänster alltid. Att tryggt få uttrycka sina åsikter dock, absolut. Men gör det i något forum som då tillåter det.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på ett citat som fortfarande är aktuellt.
"Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge." - Benjamin Franklin.

Samhället har problem ja och då inte bara online.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Redan förra valet ville Sossarna förbjuda Meme's.

Någonting med katter, jag såg aldrig dessa meme's, men dessa var tydligen Sossarnas värsta fiende.

Källa på det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Får mig att tänka på ett citat som fortfarande är aktuellt.
"Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge." - Benjamin Franklin.

Ett citat som återfinns tidigare i tråden så det är i högsta grad aktuellt.

Permalänk
Medlem

L vill förbjuda anonyma konton för partier, det känns som ett mindre kontroversiellt förslag och det enda jag tycker är konstigt med det är att det inte redan är förbjudet. ID-krav för privatpersoner kan man diskutera, men att politiska partier, oavsett parti, tillåts gömma sig bakom anonyma konton känns väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Sociala medier är väl oftast kopplat till ditt namn eller kanske ditt band/företag/hoppy som åter igen oftast är kopplat till ditt namn.
Ser inte riktigt vilken integritet vi kränker med att se till att rätt person loggar in på rätt konto och får stå för vad de säger. Om jag förstår det rätt så gäller det sociala medier, inte forum mm så man kan fortfarande trolla runt på flashback, SweC och många andra ställer om man nu får abstinens.

Jag är vanligtvis väldigt kritisk till i princip allt som kränker den personliga integriteten, har skrivit om det i otaliga nyheter exempelvis här men detta är nog ett av de få förslagen som jag inte tycker kränker integriteten mer än vad det kanske kan hjälpa, speciellt bland unga. Finns absolut inget fel att ha åsikter, även om de är starka, inget att skriva om de heller men som det är nu så är alla sociala medier ett minfält av psykisk ohälsa och toxisitet i båda riktningar.

Nu förutsätter jag att ID-kollen handlar just om en ID-koll, är det du och vem är du? Inte att det ska samla mer uppgifter utan snarare göra inloggningen ännu säkrare och lägga ansvaret på dig som användare att faktiskt få stå för det du säger.

Skulle hjälpa till med bottar och allt möjligt förhoppningsvis.

Är gärna öppen för en diskussion då dessa tankar är tagna ur luften precis nu. Har kanske inte tänkt igenom allt och kanske inte ser hela bilden än.

Även forum som här på Sweclockers faller under samlingsbegreppet sociala medier, vilket skulle innebära, om saker och ting inte görs på rätt sätt, att du kanske inte skulle få heta r80x, utan du var tvungen använda din riktiga identitet "Namn Namnsson". Och skulle du få heta r80x, vem ska hantera ID-kollen? Det skulle krävas ett väldigt stort skydd för att inte riskera att identiteter kommer i fel händer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

L vill förbjuda anonyma konton för partier, det känns som ett mindre kontroversiellt förslag och det enda jag tycker är konstigt med det är att det inte redan är förbjudet. ID-krav för privatpersoner kan man diskutera, men att politiska partier, oavsett parti, tillåts gömma sig bakom anonyma konton känns väldigt konstigt.

Troligtvis för att det har varit tyst uttalat att man inte beter sig så tidigare, det har inte behövts sättas regler kring. Men men.

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Jag välkomnar förslaget. Det behöver definitivt städas upp bland trollkonton som sprider hat på nätet.

Vad är definition på "troll" för dig?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Även forum som här på Sweclockers faller under samlingsbegreppet sociala medier, vilket skulle innebära, om saker och ting inte görs på rätt sätt, att du kanske inte skulle få heta r80x, utan du var tvungen använda din riktiga identitet "Namn Namnsson". Och skulle du få heta r80x, vem ska hantera ID-kollen? Det skulle krävas ett väldigt stort skydd för att inte riskera att identiteter kommer i fel händer.

Det kräver att alla forum måste ha någon som jobbar med det. Blir nog omöjligt för alla småforum som finns.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag var en moderator på ett stort spelforum under 00-talet och början av 10-talet och det var ett jävelskap med alla troll som kom med nya konton hela tiden, alltför ofta direkt efter dom hade blivit bannade. Att på något sätt haft kontot knutet till ett BankID så man bara kunde banna det och sedan slippa skiten dom kom med hade varit en dröm. Låter som en bra idé i mina öron, kanske det kan få folk att bete sig.

Permalänk
Medlem

Ogenomtänkt förslag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag var en moderator på ett stort spelforum under 00-talet och början av 10-talet och det var ett jävelskap med alla troll som kom med nya konton hela tiden, alltför ofta direkt efter dom hade blivit bannade. Att på något sätt haft kontot knutet till ett BankID så man bara kunde banna det och sedan slippa skiten dom kom med hade varit en dröm. Låter som en bra idé i mina öron, kanske det kan få folk att bete sig.

Det är inte ett argument för lagstiftning, utan i så fall för att frivilligt införa det för den som tycker sig ha sådana problem.

Permalänk
Medlem

När man läser inläggen i den här tråden får man intrycket att folk tror att yttrandefrihet överhuvudtaget inte existerade före internet och att den innebär att man ska kunna vräka ut sig vilken skit som helst om vem eller vad som helst utan konsekvenser.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Får mig att tänka på ett citat som fortfarande är aktuellt.
"Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge." - Benjamin Franklin.

Samhället har problem ja och då inte bara online.

Han sade ju också "Bedöm inte människors välmåga eller gudfruktighet utifrån hur de framstår på söndagar."

Med det kan man tänka sig att han menade att man skulle döma utifrån vad de skriver i anonymitet veckans andra dagar.

Skrivet av Modellören:

Politik är hur man skall fördela alla skattepengar först och främst.

Nej.

Permalänk
Medlem

Kan man inte vara schysst ska man vara tyst, fattar folk inte det blir det såhär.
Vill man sitta och dreggla ur sig sig risiga åsikter anonymt kan man säkert hitta nån mörk vrå tillsammans med andra rövhattar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Han köper en dator anonymt, om alla som köper dator måste berätta vem dom är, så kan butiken behandla kunden efter kundens historik, social status eller politiska åsikter.
Jahaa, så du är sosse, betala 10% extra tänker butiken.

Skulle Steve Burke ha gått in och köpt datorn som sig själv i sitt eget namn så hade nog personalen ansträngt sig väsentligt mer för att datorn skulle vara så bra som möjligt.

Yes, but no.

Du tror på allvar att en random person på Walmart vet vem Steve Burke är? Du tror också på allvar att det har något med tråden att göra?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ok, helt klart milleniets mest kontroversiella förslag angående att bedriva övervakning i stor skala i Sverige. Att man ens kommer med ett sådant förslag som politiker är faktiskt helt galet, sjukt och verklighetsfrånvänt.
Det är lika bra att de lägger förslaget om inopererade transponders och tvingande tracking på alla meningsmotståndare , sorry, skulle skriva medborgare såklart. Hey, för vem vet vilken otäck information ens meningsmotståndare skulle kunna sprida utanför Internettet.

För mig är detta förslag ett oändligt mycket större problem än några konton som sprider lite trams på Tiktok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Kan man inte vara schysst ska man vara tyst, fattar folk inte det blir det såhär.
Vill man sitta och dreggla ur sig sig risiga åsikter anonymt kan man säkert hitta nån mörk vrå tillsammans med andra rövhattar för det.

Risiga åsikter? Vad innebär det?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Risiga åsikter? Vad innebär det?

Några åsikter andra än "det som är rätt", vanlig ståndpunkt hos vissa politiska partier.