Solfilm till fönster för sommarvärmen. Behöver råd.

Permalänk
Medlem

Tänk på att solfilmer kan spränga äldre fönster då de reflekterar värmen.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På insidan. Blev enklast på det viset. Vet inte hur de tål regn och grannarna ser inte lika lätt om man fumlat till monteringen.

Följdfråga, visst ska den sidan som har skyddsplasten vara mot mig när jag monterar mot fönstret. Monterar på insidan fönstret.

Fattar inte varför den är typ kletig den sida som har skyddsplast, typ omöjligt att fixa lite bubblor efter man tagit bort den.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Följdfråga, visst ska den sidan som har skyddsplasten vara mot mig när jag monterar mot fönstret. Monterar på insidan fönstret.

Fattar inte varför den är typ kletig den sida som har skyddsplast, typ omöjligt att fixa lite bubblor efter man tagit bort den.

Tacksam för svar.

Du ska spraya rutan med diskmedelsblandat vatten innan du monterar filmen, sen stryker du lätt bort både vatten och bubblor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

spraya rutan och gör rent, applicera och stryk bort bubblor. Kan vara aningen pilligt, ser många i mitt område som är relativt nybyggt och persienner ej har byggts in (tydligen gör man ej detta nu för tiden på nybyggen, svårt att förstå varför då det är hur enkelt och bekvämt som helst) och många som har satt upp dessa fönsterfilmer. Många som däremot också inte lyckats få ut alla bubblor eller ens få det slätt, så många "skrynkliga" fönster kan man se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

spraya rutan och gör rent, applicera och stryk bort bubblor. Kan vara aningen pilligt, ser många i mitt område som är relativt nybyggt och persienner ej har byggts in (tydligen gör man ej detta nu för tiden på nybyggen, svårt att förstå varför då det är hur enkelt och bekvämt som helst) och många som har satt upp dessa fönsterfilmer. Många som däremot också inte lyckats få ut alla bubblor eller ens få det slätt, så många "skrynkliga" fönster kan man se.

Som ordförande sa här "de (NCC) har bara använt det absolut billigaste de kunde hitta när de byggde dessa kåkar". Man gör ju vad man kan men lite bubblor blir det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

spraya rutan och gör rent, applicera och stryk bort bubblor. Kan vara aningen pilligt, ser många i mitt område som är relativt nybyggt och persienner ej har byggts in (tydligen gör man ej detta nu för tiden på nybyggen, svårt att förstå varför då det är hur enkelt och bekvämt som helst) och många som har satt upp dessa fönsterfilmer. Många som däremot också inte lyckats få ut alla bubblor eller ens få det slätt, så många "skrynkliga" fönster kan man se.

Yes exakt, den biten fixar jag. Men när man kollar 'biltema solfilm' på youtube så verkar de sätta sidan med skyddsfilmen mot glaset. De använde dock en annan modell, mer för toning än värme kanske?

Men jag gick ut och kollade och den sida jag kollade mot var då reflekterande och jag kan se ut inifrån så det bör ha blivit rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Yes exakt, den biten fixar jag. Men när man kollar 'biltema solfilm' på youtube så verkar de sätta sidan med skyddsfilmen mot glaset. De använde dock en annan modell, mer för toning än värme kanske?

Men jag gick ut och kollade och den sida jag kollade mot var då reflekterande och jag kan se ut inifrån så det bör ha blivit rätt.

De flesta reflekterar på båda sidor. Filmen i sig är som typ ett skärmskydd till en telefon. Du tar av skyddsfilmen, gott om vatten på rutan (och där du tagit av skyddsfilmen) och den "kletiga" sidan mot glaset.
Du kan justera rätt mycket tills dess att du skrapar ut vattnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

De flesta reflekterar på båda sidor. Filmen i sig är som typ ett skärmskydd till en telefon. Du tar av skyddsfilmen, gott om vatten på rutan (och där du tagit av skyddsfilmen) och den "kletiga" sidan mot glaset.
Du kan justera rätt mycket tills dess att du skrapar ut vattnet

Ah tack för info, prövade vända en som jag satt upp men den är så kletig och rutan så stor så det är omöjligt att röra den eller få ut bubblorna. Blev t om veck när man försiktigt skrapade lite efter jag vänt den. Trots rikligt med vatten+diskmedel.

Edit: går inte lämna kvar skyddsplasten, även om man är försiktig när man skrapar så blir det repor på den. Men jag har monterat mina felvända nu och de verkar fungera ändå. Solen gassade idag och kändes knappt vid rutan. En annan tråkig sak var att om man monterar sidan som har skyddsplast mot glaset så lämnas limrester på rutan om man tar bort solfilmen. Det gick dock att få bort med T-röd och papper men var ett jävla göra.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på detta då jag sitter i ett rum som blir väldigt varmt på förmiddagen då solen ligger på.

1. Om man köper solfilm för utvändig montering, finns det någon risk att glaset ska gå sönder? Har treglasfönster. Som jag förstår det är det bara på insidan, men bäst att dubbelkolla.

2. Kan det finnas någon anledning att inte få montera detta i en bostadsrätt? Fönsterglas är ju föreningens ansvar, och jag antar att det blir viss påverkan på fasaden även om det knappt kommer gå att se då jag tar låg toning. Jag kommer be om ett godkännande från föreningen oavsett, men tänkte om ni vet vad som gäller.

3. Kan någon rekommendera ett bra ställe att köpa från + märke/modell? Vill ha så hög värmeminskning som möjligt med så liten toning som möjligt. Kort sagt: Det ska synas så lite som möjligt att en film finns - men med så hög värmeminskning som det går.

4. Kan man få hjälp med montering nånstans? Litar inte på min egen förmåga att montera detta utan att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Den här tråden borde väl vakna till liv igen nu med sommarvärmen :).

Har bett om offert för samtliga fönster, då vi har sol från alla väderstreck- varit över 30c i senaste dagarna här hemma

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Vi satte film på fönsterna under 2018, från att inte kunna vara i vardags rummet för att det var för varmt till att nu mera ha det skönt.
Filmen vi valde är ganska så ljus men har en liten del av spegel effekt utifrån sätt.

Den ända som inte är helt nöjd är katten. Den stackarn ligger och tror att hon lapar sol och värme men det blir bara ljust...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kalle_1:

Vi satte film på fönsterna under 2018, från att inte kunna vara i vardags rummet för att det var för varmt till att nu mera ha det skönt.

Någon uppskattning på hur stor temperaturskillnad det blev? Det där säger inte oss så extremt mycket.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Någon uppskattning på hur stor temperaturskillnad det blev? Det där säger inte oss så extremt mycket.

Är lite svårt att säga. Vårt vardags rum ligger i solläge från 12 tiden tills att solen går ner.

Säg att det var runt 35+ innan och nu är det mera så pendlar det mellan 22-24 grader.
Fördelen som jag ser det är att man inte får "direkt sol" som värmer upp insidan.
Det sägs också att den ska hålla kvar värmen på vintern. Är dock inte lika säker på detta.
Dessutom så solblekts inte allt i huset.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kalle_1:

Är lite svårt att säga. Vårt vardags rum ligger i solläge från 12 tiden tills att solen går ner.

Säg att det var runt 35+ innan och nu är det mera så pendlar det mellan 22-24 grader.
Fördelen som jag ser det är att man inte får "direkt sol" som värmer upp insidan.
Det sägs också att den ska hålla kvar värmen på vintern. Är dock inte lika säker på detta.
Dessutom så solblekts inte allt i huset.

Oj, grymt resultat. Jag köpte film i slutet på förra sommaren som jag inte satt upp ännu.
I mitt fall så bor jag på takvåning, så räknar inte med lika stor vinst då det mesta nog kommer från taket, men hoppas på några grader!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Vi satte film på fönsterna under 2018, från att inte kunna vara i vardags rummet för att det var för varmt till att nu mera ha det skönt.
Filmen vi valde är ganska så ljus men har en liten del av spegel effekt utifrån sätt.

Den ända som inte är helt nöjd är katten. Den stackarn ligger och tror att hon lapar sol och värme men det blir bara ljust...

Vad körde ni för film då? Biltema, proffsfilm eller firma som satte?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad körde ni för film då? Biltema, proffsfilm eller firma som satte?

Vi körde på en proffsfilm som sattes av en firma.
Kommer dock inte ihåg vad den heter.

Permalänk
Medlem

Kikar på Solskydd Stockholm, någon som anlitat dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Vi körde på en proffsfilm som sattes av en firma.
Kommer dock inte ihåg vad den heter.

Tack.

Jag kan ju iaf säga att Biltemas 80% värme fungerar ok. Har det på ett fönster på utsidan. Börjat lossna så måste sätta nytt efter 3 år nu. Dock absolut inte lika bra eller snyggt som riktig film för fönster.

Sticker ju ut som satan i ett höghus.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kommer förutom att köra portabel AC, även prova på att klistra på solfilm på fönstren hemma.
Dock så undrar jag om det finns solfilm som blockerar värme, men som fortfarande är genomskinlig och inte mörk.

Är det någon som har några tips att komma med när det kommer till solfilm hemma?

EDIT: Jag vill INTE ha några tips på andra lösningar på mitt problem.
Det är tips på solfilm jag söker, inte några gardiner eller andra lösningar.

Hur gick det sen? Hur blev resultatet?

Skrivet av Andreaz1:

@Yorgo_: Tänkte jag bumpar den här tråden med en liten uppdatering eftersom vi faktiskt köpte solfilm till fönstret i mitt gamla rum hemma hos mina föräldrar. Fönstret har sydvästläge och på sommaren grillas det med sol från runt lunch till solnedgång. 29-30 grader i rummet är inga problem att komma upp i och det går direkt.

Vi beställde gratisprover från Foliekniven som någon tipsade om ovan och eftersom de mörkare varianterna verkade ge ett väldigt tonat utseende med mycket spegling körde vi på den näst ljusaste SX50. Vi har visserligen bara haft ett fåtal riktigt varma dagar sedan vi satte dit den men jag känner redan skillnaden det gör till och med utan markisen som vi har varit tvungna att ta bort på grund av ombyggnation. Det är nästan lite trippy att titta ut på gassande sol utan att känna värmen genom fönstret och jag tror inte jag har sett det gå över 25 grader inne sedan vi satte dit den, dock har det som sagt inte hunnit testas så länge än.

Inifrån ger den en väldigt svagt blå toning på glaset som åtminstone inte jag tänker på förrän jag jämför det direkt med ett annat obehandlat fönster. Utifrån ser det svagt tonat ut och en medelstark spegling på rutan. Definitivt inget som stör. Applikationen gick bra men vi lärde oss en del under vägen och jag tror att vi får ett ännu snyggare resultat om vi provar på ett till fönster vilket vi redan pratar om att göra. Har du möjlighet att prova på ett mindre fönster först hade jag rekommenderat det. Återstår att se hur pass hållbarheten är.

TL;DR: rekommenderas, även om sommaren för den här gången snart är slut.

Och hur har det gått för dig? Har nämligen googlat runt och mycket lutar mot att jag kommer köpa exakt samma för att testa i ett av rummen.

Överlag tycker jag det har varit svårt att hitta bra info och recensioner. Mestadels sidor som någon tjomme verkar ha flödesskrivit och sen inte korrläst samt info från företaget om hur många procent mindre värme/ljus som kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArkivY:

Hur gick det sen? Hur blev resultatet?

Och hur har det gått för dig? Har nämligen googlat runt och mycket lutar mot att jag kommer köpa exakt samma för att testa i ett av rummen.

Överlag tycker jag det har varit svårt att hitta bra info och recensioner. Mestadels sidor som någon tjomme verkar ha flödesskrivit och sen inte korrläst samt info från företaget om hur många procent mindre värme/ljus som kommer in.

Tjena!
Nä körde aldrig på solfilm, fick aldrig någon mer info om det och sedan drog det ut på tiden, dock så funderar jag på att göra samma sak nu med vår nya lägenhets balkongdörr, eftermiddagssolen skiner på där och det blir enormt varmt på eftermiddagen/kvällen.
Har du testat någonting? Läst någonting om någon film som verkar bra?

Permalänk
Medlem

Letade runt lite i mailen och hittade att jag använde mig av
https://www.bilglasdesign.se/ 2019 inte 18 som jag trodde.

"Montering av värmedämpande solskyddsfilm med gott ljusinsläpp.

SunTek ULVDS 50 ext på anvisade glas. Totalt 6st

Pris: 7 890:- inkl,moms monterat och klart.

Ljusinsläpp, 48%

Total avisad värmereduktion, 57%

Där det sitter isoler glas så måste vi montera filmen utvändigt, på de andra så sätter man filmen insida ytterglas."

Lär vara andra priser nu men jag är väldigt nöjd i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tjena!
Nä körde aldrig på solfilm, fick aldrig någon mer info om det och sedan drog det ut på tiden, dock så funderar jag på att göra samma sak nu med vår nya lägenhets balkongdörr, eftermiddagssolen skiner på där och det blir enormt varmt på eftermiddagen/kvällen.
Har du testat någonting? Läst någonting om någon film som verkar bra?

Okej! Mycket talar för att jag kommer köra på samma som Andreasz1 körde på. Det är samma som jag kollat på och övervägt. I min lägenhet med 7 fönster som är 105x120 cm skulle det totalt kosta ca 6000kr. Och då får man dem förskurna. Jag kommer dock prova på ett fönster i ett litet rum först och utvärdera.