Permalänk
Medlem

utger datorer/skärmar strålning?

hallå. är så att jag och mamma har en liten diskussion om att ha datorn på rummet och då påstår hon att datorer/skärmar avger strålning som ska vara "onyttig" jag tror givetvis (:P) att hon har fel men jag undrade om det fanns nån komponent i datorn eller skärmen som avger någon form av strålning som på nåt sätt kan vara onyttig?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Inga undersökningar visar på att strålning från en monitor är skadlig.

källa: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/monitor/

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Inte Core 2 Duo E8400 | Geforce 8800GT 1GB | Corsair Dominator 4GB | Hiper 580W

Permalänk
Medlem

Jag personligen märker att jag får ful hy i ansiktet och finnar i ansiktet, och detta PGA strålningen ifrån skärmen. Nu i sommar har jag varit ifrån datorn 2 veckor när jag var bortrest. När jag kom hem igen så var alla mina finna i ansiktet borta... Nu efter 1.5 veckas datorsittande märker man tydligt att finnarna krypit tillbaka. Men det skulle ju kunna vara ren slump, jag vet inte så noga, men jag tror iaf inte att det är nyttigt att sitta uppe mitt i natten med helt kol-svart rum sen sitta 30 cm ifrån en datorskärm. Det borde ju vara skadligt för ögonen också...