Varför ser HDR mode så urvattnat ut i Bf V?

Permalänk

Varför ser HDR mode så urvattnat ut i Bf V?

Jag kör med en https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/acer-nitro-vg2...

Och kör jag med HDR avstängt så är det mycket mer "färgrikt"

Är det något med min skärm som kanske bara kör 8bit 400 HDR eller vad beror det på?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja så ska det ju inte vara med HDR. Din skärm kanske la mer krut på uppdateringsfrekvens, och sen när det kom till HDR så snålade man lite?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Två saker, HDR 400 är ingen höjdarvariant av HDR-standarden, och sen gissar jag att den skärmen inte har någon local dimming. Vilket gör HDR helt värdelöst i stort sätt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

din skärm kanske skyltar med HDR men HDR 400 vad jag förstår är lite hitte på om jag förstått det hela rätt. Kolla in någon av Tomas gamla artiklar eller videos så förklarar han mer.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag kör med en https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/acer-nitro-vg2...

Och kör jag med HDR avstängt så är det mycket mer "färgrikt"

Är det något med min skärm som kanske bara kör 8bit 400 HDR eller vad beror det på?

Får skärmen verkligen en hdr signal/går hdr läget igång? Måste man inte fortfarande slå igång hdr i Windows? Kollar man på en bild anpassad för en pq kurva i sdr så kommer den se väldigt platt ut.

Permalänk
Medlem

HDR i BF 5 var buggat förut när jag testade.. länge sedan dock.. ska se om jag hittar infon jag fick från en polare "back in the days"

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-... tror det var denna.. finns en guide någon rad ner.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja så ska det ju inte vara med HDR. Din skärm kanske la mer krut på uppdateringsfrekvens, och sen när det kom till HDR så snålade man lite?

Tror nog det är så, 8 bit 400 hdr, tror man måste ha 10 bit för att det ska se bra ut?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bara lite generella tankar kring hdr, inte specifikt för BF. Men så det finns ändå...

När jag körde SW:BF2(nya) förra året så hade jag lite problem med hdr. Minns inte om jag lyckades få det att fungera, om jag bytte till game läget för hdr i skärmen eller stängde av det.
Nu installerade jag Hellblade: Senua's Sacrifice. När jag aktiverade hdr så var färgerna urvattnade. Men nu kunde jag även ställa color gamut. Efter att ha ställt color gamut på dci-p3 så såg det mycket bättre ut.
Min skärm stödjer 95.6% av dci-p3 standarden.
rec2020 hittar jag ingen info för, så förmodar att det är ganska lågt och att det är här skon klämmer väldigt ofta.?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.