Cities: Skylines 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

FEATURE HIGHLIGHT #10 Game Progression

https://youtu.be/JtytQ9rX3Bc

Lite kortare den här gången Förra delen om ekonomi och så tog sin lilla tid att gå igenom.

Gillar hur de verkar dykt in i alla kategorier och gjort samtliga mer intressanta än att bara bygga en grej för att sedan typ glömma bort den.
Fast, har de haft något om "policys"? Kanske iofs blir lite inbakat i det som senaste videon gick igenom samt att ekonomin är mer detaljerad än tidigare, åtminstone om man tänker på hur policys fungerar i nuvarande skylines som i de flesta fall bara skjuter till en skvätt mer pengar åt vissa saker.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Jag gillade detaljen i senaste klippet där man får veta vad som händer i stan via radiokanalerna, lite småkul detalj

Om det är någon som funderar på att köpa Ultimate edition som går att förboka (kostar 90 euro) så har cdkeys den för 655kr just nu. Fortfarande inte billigt, men ändå inte 1000kr

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Oj oj oj vad jag ser fram emot det här spelet.

Kan rekommendera Biffas videor där han bryter ner CO:s videor och dev diarys:
https://www.youtube.com/watch?v=RArTS4AyVDI&list=PLR5G_Kc9r-J...

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Snyggt att hajpa upp oss med dessa videos inför, men nu är det tre veckor sen det kom något nytt. Ska hajpen dö? Det är ju snart release. Öka med mer content!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Snyggt att hajpa upp oss med dessa videos inför, men nu är det tre veckor sen det kom något nytt. Ska hajpen dö? Det är ju snart release. Öka med mer content!

Kanske mycket att göra nu innan release

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Snyggt att hajpa upp oss med dessa videos inför, men nu är det tre veckor sen det kom något nytt. Ska hajpen dö? Det är ju snart release. Öka med mer content!

You were saying

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Dom lyssnade!
Tack för videon. Detta gör ju mig inte mindre sugen. Ska man slå till redan nu?

Angående videon. Är det bara jag som hade extremt choppigt ljud? Sprakade en del, typ som att det är glapp i en högtalarkabel. (Inget fel på mina kablar).

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Hmmm, ingen mer Steam workshop för mods och assets det lät ju inte så bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av benonikenobi:

Hmmm, ingen mer Steam workshop för mods och assets det lät ju inte så bra.

De gjorde valet ganska enkelt för mig, spela via Game Pass vid lansering, sedan kanske köpa spelet framåt vid behov.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tråkigt utan steam workshop, men har aldrig lekt med paradox egna plattform så hoppas de lyckats med något bra där. Kan ju vara trevligt att ha det tillgängligt direkt inne i spelet

Permalänk

Lite om moddig i CS2

Mini dev diaries

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

De gjorde valet ganska enkelt för mig, spela via Game Pass vid lansering, sedan kanske köpa spelet framåt vid behov.

är det på gamepass?! woho!

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av thesutex:

är det på gamepass?! woho!

Trevligt nog så jo. har för mig Crusader Kings 3 inte var med vid lansering så positiv överraskning. Inte som att jag räknar med att spela detta på min Steam Deck ändå. Blir den snabbaste datorn om spelet nu är så krävande som påstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hmmm, ingen mer Steam workshop för mods och assets det lät ju inte så bra.

Skrivet av benonikenobi:

Spännande, detta med uteblivet stöd för Steam Workshop kan ju gå åt olika håll, så det är svårt att säga om det är bra eller dåligt. Det hänger mycket på hur mycket de väljer att ta kontroll över vad som tillåts publiceras och inte, och såklart hur bra deras egen plattform fungerar.

De säger att ett av målen är att spelare på konsol och PC ska ha tillgång till samma material, och då Steam fungerar endast med PC vill de inte riskera att folk publicerar sitt material bara på Steam. Samtidigt framgår i diskussionstråden till deras FAQ att konsol inte kommer att stödja "Code mods" (som ändrar koden och i CS1 kallades enbart "mods"), däremot "Asset mods" (3d-modeller etc. som i CS1 kallades Assets) - dvs det finns en stor begräsning i det påstådda multiplattformstödet. Detta är förmodligen en bra sak - konsoler är generellt mer inlåsta, och man kan inte lägga på frivilliga moddare att de måste porta sin kod till olika plattformar, vilket antagligen hade blivit resultatet annars. Medan assets bara är 3d-modeller och således plattformsneutrala.

En fråga som inte ser ut att ha fått svar ännu är om det går att "sideloada" moddar genom att själv lägga filer på rätt ställe, alternativt göra detta genom en tredjepartsmjukvara typ Nexus Mods. Om detta blir möjligt så begränsas ju hur mycket Paradox i princip kan styra modscenen. Detta kan också vara en säkerhetsventil för annan eventuell misskötsel av Paradox egen plattform. För t.ex. Skyrim (pre-SE) då jag spelade det mest ca 2013-2016 så upplevde jag Nexus Mods som ett bättre och mer komplett sätt att hantera moddar, jämfört med Steam Workshop (vet inte hur det funkar med Skyrim idag).

Det finns också en stor nackdel i hur Steam Workshop fungerar, som ställde till problem i CS1 - det var en Asset creator, minns inte vilken, som ett par år in i spelet "rage-quit"ade och helt enkelt avpublicerade alla sina assets (byggnader) från Workshop. Med konsekvensen att dessa automatiskt avprenumererades så att folk plötsligt saknade byggnaderna i sina savegames. Där finns ett dilemma - skapare ska naturligtvis ha makten över sina alster, men samtidigt bör man som nedladdare av material kunna ha någon garanti för att få fortsätta använda det man laddat ner privat. Hade det varit Nexus Mods så hade resultatet blivit att innehållet slutat uppdateras, och man hade kunnat behålla den sista fungerande versionen (naturligtvis på egen risk i fallet att ekosystemet "springer ifrån", som med all utdaterad mjukvara). Skulle modskaparen vilja jävlas och lägger in en uppdaterad version med helt ändrat innehåll, så kan man helt enkelt låta bli att uppdatera. Dessa val har man inte (såvitt jag vet) med Steam Workshop, och man får ingen varning utan märker uppdateringar först när man startar spelet.

Framför allt avseende den sista punkten, så skulle Paradox kunna designa sitt system så att ovanstående inte händer. Åtminstone genom att användaren får välja om en avpublicerad mod ska tas bort från den egna maskinen eller inte, men man kunde också tänka sig en modlicens där moddar som en gång laddats upp förblir publicerade i sin sista fungerande version. Smått kontroversiellt inser jag såklart, och denna ofärdiga idé kommer med några randvillkor i händelse av buggar t.ex. Men det borde vara legalt möjligt på ett sätt som fortfarande inte innebär att Paradox tar över ägandet av modden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Spännande, detta med uteblivet stöd för Steam Workshop kan ju gå åt olika håll, så det är svårt att säga om det är bra eller dåligt. Det hänger mycket på hur mycket de väljer att ta kontroll över vad som tillåts publiceras och inte, och såklart hur bra deras egen plattform fungerar.

De säger att ett av målen är att spelare på konsol och PC ska ha tillgång till samma material, och då Steam fungerar endast med PC vill de inte riskera att folk publicerar sitt material bara på Steam. Samtidigt framgår i diskussionstråden till deras FAQ att konsol inte kommer att stödja "Code mods" (som ändrar koden och i CS1 kallades enbart "mods"), däremot "Asset mods" (3d-modeller etc. som i CS1 kallades Assets) - dvs det finns en stor begräsning i det påstådda multiplattformstödet. Detta är förmodligen en bra sak - konsoler är generellt mer inlåsta, och man kan inte lägga på frivilliga moddare att de måste porta sin kod till olika plattformar, vilket antagligen hade blivit resultatet annars. Medan assets bara är 3d-modeller och således plattformsneutrala.

En fråga som inte ser ut att ha fått svar ännu är om det går att "sideloada" moddar genom att själv lägga filer på rätt ställe, alternativt göra detta genom en tredjepartsmjukvara typ Nexus Mods. Om detta blir möjligt så begränsas ju hur mycket Paradox i princip kan styra modscenen. Detta kan också vara en säkerhetsventil för annan eventuell misskötsel av Paradox egen plattform. För t.ex. Skyrim (pre-SE) då jag spelade det mest ca 2013-2016 så upplevde jag Nexus Mods som ett bättre och mer komplett sätt att hantera moddar, jämfört med Steam Workshop (vet inte hur det funkar med Skyrim idag).

Det finns också en stor nackdel i hur Steam Workshop fungerar, som ställde till problem i CS1 - det var en Asset creator, minns inte vilken, som ett par år in i spelet "rage-quit"ade och helt enkelt avpublicerade alla sina assets (byggnader) från Workshop. Med konsekvensen att dessa automatiskt avprenumererades så att folk plötsligt saknade byggnaderna i sina savegames. Där finns ett dilemma - skapare ska naturligtvis ha makten över sina alster, men samtidigt bör man som nedladdare av material kunna ha någon garanti för att få fortsätta använda det man laddat ner privat. Hade det varit Nexus Mods så hade resultatet blivit att innehållet slutat uppdateras, och man hade kunnat behålla den sista fungerande versionen (naturligtvis på egen risk i fallet att ekosystemet "springer ifrån", som med all utdaterad mjukvara). Skulle modskaparen vilja jävlas och lägger in en uppdaterad version med helt ändrat innehåll, så kan man helt enkelt låta bli att uppdatera. Dessa val har man inte (såvitt jag vet) med Steam Workshop, och man får ingen varning utan märker uppdateringar först när man startar spelet.

Framför allt avseende den sista punkten, så skulle Paradox kunna designa sitt system så att ovanstående inte händer. Åtminstone genom att användaren får välja om en avpublicerad mod ska tas bort från den egna maskinen eller inte, men man kunde också tänka sig en modlicens där moddar som en gång laddats upp förblir publicerade i sin sista fungerande version. Smått kontroversiellt inser jag såklart, och denna ofärdiga idé kommer med några randvillkor i händelse av buggar t.ex. Men det borde vara legalt möjligt på ett sätt som fortfarande inte innebär att Paradox tar över ägandet av modden.

En hel del frågetecken kring det här med workshopen. Jag tyckte väl själv att det lät som ett stenskott när jag läste om det. Men jag vill ändå vara milt optimistisk. Ingen vet ju hur det kommer bli och se ut med tiden. Det kanske rent av blir riktigt bra😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det räcker med PC-gamepass för 99Kr/mån för Cities Skylines 2?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Någon som vet om det räcker med PC-gamepass för 99Kr/mån för Cities Skylines 2?

Ja det verkar räcka. Jag kan förinstallera nu står det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Ja det verkar räcka. Jag kan förinstallera nu står det.

Härligt, då får det bli att skaffa en prenumeration!

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Plus lite intressant läsning om Paradox egen modportal

Dev Diary - Introduction to Paradox Mods

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Snusfri

Kör en Pre-install av CS2 nu så man är redo nästa vecka.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro