Apples intäkter minskar trots rekordförsäljning av iPhones

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Själv äger jag ej en Mac, bara en iPad gen 1 från 2011. Första och sista för min egen del. Däremot så hjälper jag min släkting som äger både iPhone 12 och iMac 24 M1 med 8 GB ram. Och iMac är så seg så seg vid uppstart så att jag får ibland en känsla att det en windows 95 eller äldre i den när jag är hans "IT" tekniker och ska fixa en uppdatering eller vad han är i behov. Tar cirka 3 minuter från att startknappen blir intryckt till att Chrome går att starta och söka med. Visst den funkar för det han kör med den och han är jättenöjd. Men det är knappast något märke eller produkter jag själv kommer införskaffa.

3 minuter lär det ju inte ta att starta en Mac, sen lär det ju inte ta 3 sekunder att starta en Windowsdator från avstängd.
Jämför äpple med äpple och inte äpple och päron. Startar jag min Mac från "viloläge", så tar det väl också 2-3 sekunder.

Alla har vi olika behov och då är det också bra att det finns olika produkter. Själv tröttnade jag på alla problem med Windows och gick över till Mac. Inte ångrat det en sekund. I praktiken problemfritt ägande i 10 år nu. Ett par mindre grejer bara som löstes snabbt.
Windows höll på att göra mig galen och som företagare är det viktigt att grejerna är igång och kan generera pengar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Själv äger jag ej en Mac, bara en iPad gen 1 från 2011. Första och sista för min egen del. Däremot så hjälper jag min släkting som äger både iPhone 12 och iMac 24 M1 med 8 GB ram. Och iMac är så seg så seg vid uppstart så att jag får ibland en känsla att det en windows 95 eller äldre i den när jag är hans "IT" tekniker och ska fixa en uppdatering eller vad han är i behov. Tar cirka 3 minuter från att startknappen blir intryckt till att Chrome går att starta och söka med. Visst den funkar för det han kör med den och han är jättenöjd. Men det är knappast något märke eller produkter jag själv kommer införskaffa.

Om det du skriver stämmer så är det något fel på din släktings dator eller självförvållat med installation av skit.

Jag stängde precis av min M1 Mac Mini med 8GB RAM och 256GB SSD som är köpt i mars 2022. Har inte återställt eller formaterat den eller liknande sedan inköp.

Från att jag tryckte på knappen till att macOS var igång och användbart tog exakt 15 sekunder. Sen tog det 8 sekunder till för mig att öppna Chrome (har ingen ikon, så fick söka via Spotlight) och vänta tills jag kunde söka.

Så om det tar ca 3 minuter för din släkting jämfört med 23 sekunder för mig så är något rejält tokigt hos din släkting.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om det du skriver stämmer så är det något fel på din släktings dator eller självförvållat med installation av skit.

Jag stängde precis av min M1 Mac Mini med 8GB RAM och 256GB SSD som är köpt i mars 2022. Har inte återställt eller formaterat den eller liknande sedan inköp.

Från att jag tryckte på knappen till att macOS var igång och användbart tog exakt 15 sekunder. Sen tog det 8 sekunder till för mig att öppna Chrome (har ingen ikon, så fick söka via Spotlight) och vänta tills jag kunde söka.

Så om det tar ca 3 minuter för din släkting jämfört med 23 sekunder för mig så är något rejält tokigt hos din släkting.

Varit så sen när den var ny. Har inte hjälpt vid nytt iOS. Han har typ använt 1-3% av minnet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Varit så sen när den var ny.

Vad säger apple när ni har pratat med dom om problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad säger apple när ni har pratat med dom om problemet?

Den funkar ju.... Haft inne en gång men dom hittade inget fel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Den funkar ju.... Haft inne en gång men dom hittade inget fel.

Uppenbart fel på produkten om ditt påstående stämmer om att det tar ca 3 minuter från start till användbart Chrome.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om det du skriver stämmer så är det något fel på din släktings dator eller självförvållat med installation av skit.

Dagens underdrift. Inte ens min min G4 lampfot tar över en minut med leopard. Och det från ett CF-kort.

Men åas har jag sett folk som verkligen lyckats ställa till även Macar till den genomsnittliga Windows-datorn som kämpar med allting hela tiden.

Inget är omöjligt! ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Men kan man inte med iMac göra som med laptop, använda sleep?

Borde ta mindre än 1sek då.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men Microsoft gör ju exakt samma sak, och deras användare jublar även de åt att bli lurade.

"Bra att musen heter Explorer så jag vet vilken webbläsare jag ska använda den till. :)" Men lugn, om du har köpt fel råtta kommer Microsoft ändå påminna dig ifall du använder fel.

"Smart delivery™ > "Åh, jag får den sämsta versionen med möjlighet att ladda ner den bättre istället för tvärtom. Fan vad bra, för det känns då som jag uppgraderade! :D"

Nä tacka vet jag jobbiga bakronymer som säljer allt och ingenting!

Tycker de flesta Windowsanvändare är rätt kritiska, själv har jag svurit åt varje windowsrelease sen Vista (SP1+). Som hatas av många, men funkade bra när man behövde 64-bitar och var inte lika nerlåst som senare Win.

Så MS gör också mycket skit.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Uppenbart fel på produkten om ditt påstående stämmer om att det tar ca 3 minuter från start till användbart Chrome.

Inte enligt Apple själva. I och med att vi har tagit med den till Apples egna butik i Täby Centrum i Stockholm där dom har sin butik.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Inte enligt Apple själva. I och med att vi har tagit med den till Apples egna butik i Täby Centrum i Stockholm där dom har sin butik.

Är det bara Chrome som startar långsamt? Gick det lika långsamt på datorerna i butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det bara Chrome som startar långsamt? Gick det lika långsamt på datorerna i butiken?

Spelar ej roll vad som startas. Först 1-2 minuter där du ser en vit linje som den ska ladda från vänster till höger. Tills inloggning kan ses. Sen efter att du har loggat in så får du vänta minst 1 minut innan du kan klicka på valfritt program. Chrome etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Inte enligt Apple själva. I och med att vi har tagit med den till Apples egna butik i Täby Centrum i Stockholm där dom har sin butik.

Tråkig behandling av ett ganska solklart serviceärende. Själv ger jag inte mycket för deras "Genius bar".

Vid mjukvarufel, så brukar OnyX kunna fixa det mesta:
https://titanium-software.fr/en/onyx.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Spelar ej roll vad som startas. Först 1-2 minuter där du ser en vit linje som den ska ladda från vänster till höger. Tills inloggning kan ses. Sen efter att du har loggat in så får du vänta minst 1 minut innan du kan klicka på valfritt program. Chrome etc.

Otroligt konstigt att Apple inte ansåg det vara onormalt, måste ha varit någon som verkligen inte visste vad hen pratade om.

Den vita linjen du nämner är inte ens där 10 sekunder av mina 15 sekunder av uppstart och -- som sagt, min M1 Mac Mini med samma minne och SSD tar 15 sekunder totalt, så om det tar 1-2 minuter så är något enormt fel!

Edit: Jag tog precis tid och den vita linjen du pratar om syns i 4,57 sekunder för mig. 1-2 minuter innebär alltså att något är otroligt fel!

Inte konstigt att du får dålig eftersmak om den enda Macen du använder är rejält defekt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Otroligt konstigt att Apple inte ansåg det vara onormalt, måste ha varit någon som verkligen inte visste vad hen pratade om.

Den vita linjen du nämner är inte ens där 10 sekunder av mina 15 sekunder av uppstart och -- som sagt, min M1 Mac Mini med samma minne och SSD tar 15 sekunder totalt, så om det tar 1-2 minuter så är något enormt fel!

Nu är det inte min utan släktingens. Och han bryr sig inte. Han kollar mest nyheter, lyssnar på dansbandsdax och ev fakturor. Hade det varit jag, hade jag dumpat datorn hos Apples butik och sagt att fixa detta under garantitiden och sedan så kan den finnas där tills problemet har fixats. Och finns det ej något fel så BYT!

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Nu är det inte min utan släktingens. Och han bryr sig inte. Han kollar mest nyheter, lyssnar på dansbandsdax och ev fakturor. Hade det varit jag, hade jag dumpat datorn hos Apples butik och sagt att fixa detta under garantitiden och sedan så kan den finnas där tills problemet har fixats. Och finns det ej något fel så BYT!

Du kom ju också tyvärr in i tråden med helt fel uppfattning om hur en iMac ska prestera. Du trodde ju att iMac var så dåliga för det tog 3 minuter innan man kunde använda Chrome men så visar det sig att det du baserar din uppfattning på är en defekt produkt som inte fungerar ens i närheten av förväntning.

Du trodde att det tog 3 minuter att starta en M1 men i själva verket ska det ta 15 sekunder.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kom ju också tyvärr in i tråden med helt fel uppfattning om hur en iMac ska prestera. Du trodde ju att iMac var så dåliga för det tog 3 minuter innan man kunde använda Chrome men så visar det sig att det du baserar din uppfattning på är en defekt produkt som inte fungerar ens i närheten av förväntning.

Du trodde att det tog 3 minuter att starta en M1 men i själva verket ska det ta 15 sekunder.

Jag ogillar Apples produkter mer av deras interface och deras skygglappar dom har på många av deras "innovationer". Sen att jag har fått dålig erfarenhet genom min släkting gör tyvärr inte saken bättre.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

8 GB räcker väl till att läsa nyheter, skriva på ev Word och kolla på YouTube i 480p. Något annat gör väl inte alla användare av pro. Så Apple kan fortsätta med 8 GB ram. Dom har väl noga räknat på att användare behöver ej mer än 8 GB för vanligt pillande på knapparna, inte som Win 11 som själv kräver 8 GB bara för att existera i start-läget, börjar man starta ett spel så tog plötsligt Ramet slut...

Haha va? Många här som har dålig koll alltså…
Jag (bl.a) programmerar och webbutvecklar på en MacBook Pro M1 Pro 14” 2021 16/512 och en MacBook Air 2020 M1 8/256. Det är en jävla skillnad på RAM-användning mellan MacOS och Windows! Man kan göra mer än man kan tro med en ”sketen” Air M1 med 8GB RAM.

Jag har även byggt egna Windows-datorer sedan 90-talet och sitter just nu med en burk med 4070 Ti, 32GB RAM och i7 13700K.

Jag fortsätter att förvånas över hur mycket jag kan pressa ur min gamla M1 Air, allt medans den är knäpptyst och har fortsatt sjukt bra batteritid.

Men ja, även jag tycker att de kan steppa upp grund-RAM, och ja, priserna är sjuka. Dock mest här i Sverige. Med våran skit-valuta och alla jävla skatter (kommer nya varje år, många som slår på elektroniken).

Det är ju även så, att i USA är det regelbundet rea-priser på Apple-produkter. Här i Sverige existerar det inte ens. Man får vara glad om man hittar en rabatt på 300:- på en Apple-laptop.

Sedan ska även andrahandsvärdet nämnas, vilket är utan motsvarighet. Jag får säkert 8000:-, minst, för min över 3 år gamla MacBook Air M1. Jag köpte den själv begagnad för över ett år sen för 9000:-. Den har även, bisarrt nog, 99% batterihälsa (måste haft tur med batterilotteriet!).

Jag köpte en Samsung Galaxy Z Flip 5 vid release. Efter 30 dagar gick den för runt halva priset på Tradera… Kul för de som vill köpa, totalt värdelöst om man vill sälja dylikt!

Så andrahandsvärdet bör absolut räknas in också. Dyrare inköp, bättre ägande och eventuellt säljande, med hästlängder. Även supporten är ju ljusår bättre än t.ex Samsungs. Har flera ggr fått sjukt bra support via Apple. Vad du än ska göra så skickar de hem en chaufför till din dörr (!) med kartong till din vara för vidare transport. De har ju även en egen support-app.

Om någon är en sekt så är det ju Mac/Apple-hatare.
Mycket märkligt beteende 😂
Själv använder jag det mesta.

Tech är tech.