Nvidia gör ytterligare ett rekordkvartal – lavinartad försäljning av AI-hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Vet inte om jag kan hålla med om det. I och med DLSS 3.0 så är 4080 ett otroligt steg upp från 3080.
Eftersom uppskalning och FG är den nya standarden att inkludera i prestandan så behöver du även ha med den i beaktning.
Det kan låta galet, men det är så det kommer se ut från nu och framåt eftersom även 5000 serien kommer köra med frame generation.
Även utan FG är 4080 ett stort steg upp från 3080. Inte minst med tanke på 16GB mot 10GB.
Gör stor skillnad i allt över 1080p samt med Ray Tracing aktiverat.

4080 är fortfarande ingen höjdare pris/prestanda inom 4xxx serien dock, och den ökade priset brutalt jämfört med tidigare 3080 och andra historiska kort i xx80- serien.
Sen är det väl helt individuellt att bedöma om man ska ta tex frame generation i beaktande: personligen är jag inte intresserad. Om frameraten är så låg att den behövs så verkar inte responsen vara bra nog för att den ska göra nytta.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

4080 är fortfarande ingen höjdare pris/prestanda inom 4xxx serien dock, och den ökade priset brutalt jämfört med tidigare 3080 och andra historiska kort i xx80- serien.
Sen är det väl helt individuellt att bedöma om man ska ta tex frame generation i beaktande: personligen är jag inte intresserad. Om frameraten är så låg att den behövs så verkar inte responsen vara bra nog för att den ska göra nytta.

Pris/prestanda-förhållandet inom 40-serien är som det alltid varit med tidigare serier. Toppkorten ger sämst prestanda per krona. Det verkar ha vuxit fram någon idé om att 4080 skulle utmärka sig negativt här och att 4090 är det som ger bäst prestanda per krona, men det är helt felaktigt. Vad man kan säga om priserna är att de hänger kvar på crypto-pandemi-nivå. Prisökningen är inte så brutal om man jämför med de faktiska marknadspriserna på 30-serien, och då har ändå kronan tappat kraftigt i värde sen dess.

Framegen är hur bra som helst. Alltså, om man låter bli att delta i tävlingen om vem som kan förnimma lägst latens, så kan framegen erbjuda ett jäkla lyft. Kör med framegen i Alan Wake 2, i hög upplösning och höga grafikinställningar med RT, och det är både skitsnyggt och responsivt. Blir en klart tråkigare upplevelse av att stänga av framegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Pris/prestanda-förhållandet inom 40-serien är som det alltid varit med tidigare serier.

Nu kapar jag massa resonemang och fokar på det jag inte håller med om: jag vidhåller att relationerna har förskjutits ganska rejält om man jämför pris/prestanda för 3080 vs 3090 med nya 4080 vs 4090.

3090 var ju typ dubbelt så dyr mot 3080 men gav inte speciellt många procent bättre prestanda i praktiken.

4090 har en lägre prisdiff mot 4080 och ger dessutom en stadig prestandaknuff i jämförelse.

Nej det gör inte 4090 prisvärt relativt alla dagens grafikkort för den sakens skull, men den relativa prisvärdheten inom serien HAR förskjutits och 4080 sticker ut som den som förlorat mest på detta... Vilket nog var Dinkefings poäng från början i sitt ursprungliga inlägg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu kapar jag massa resonemang och fokar på det jag inte håller med om: jag vidhåller att relationerna har förskjutits ganska rejält om man jämför pris/prestanda för 3080 vs 3090 med nya 4080 vs 4090.

3090 var ju typ dubbelt så dyr mot 3080 men gav inte speciellt många procent bättre prestanda i praktiken.

4090 har en lägre prisdiff mot 4080 och ger dessutom en stadig prestandaknuff i jämförelse.

Nej det gör inte 4090 prisvärt relativt alla dagens grafikkort för den sakens skull, men den relativa prisvärdheten inom serien HAR förskjutits och 4080 sticker ut som den som förlorat mest på detta... Vilket nog var Dinkefings poäng från början i sitt ursprungliga inlägg.

Håller inte riktigt med där. I praktiken var inte 3090 dubbelt så dyr som 3080. 3090 vill jag minnas gick för 18-20KKr, och kanske 14-16KKr för 3080. Alltså, om vi pratar om de faktiska marknadspriserna. Vissa av oss hade tur och lyckades köpa till lanseringspris, men var man inte med på det tåget var det mycket högre priser som gällde.

4090 är ett bra kliv upp i prestanda från 4080, men priset har också ökat. Skillnaden mot föregående generation är främst att det är just större steg mellan korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Håller inte riktigt med där. I praktiken var inte 3090 dubbelt så dyr som 3080. 3090 vill jag minnas gick för 18-20KKr, och kanske 14-16KKr för 3080. Alltså, om vi pratar om de faktiska marknadspriserna. Vissa av oss hade tur och lyckades köpa till lanseringspris, men var man inte med på det tåget var det mycket högre priser som gällde.

4090 är ett bra kliv upp i prestanda från 4080, men priset har också ökat. Skillnaden mot föregående generation är främst att det är just större steg mellan korten.

När de upptrissade marknadspriserna för 3080 var uppe i 14-16k så skulle jag vilja säga att marknadspriserna för 3090-priserna även var högre än 18-20k.
Och jag tycker inte riktigt det är jämförbart att titta på marknadspriser under den största brist i mannaminne och utgå från att det är normen. Även om Nvidia vill göra det

Nå, kanske spöat den här döda sidospårshästen tillräckligt nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

4080 är fortfarande ingen höjdare pris/prestanda inom 4xxx serien dock, och den ökade priset brutalt jämfört med tidigare 3080 och andra historiska kort i xx80- serien.
Sen är det väl helt individuellt att bedöma om man ska ta tex frame generation i beaktande: personligen är jag inte intresserad. Om frameraten är så låg att den behövs så verkar inte responsen vara bra nog för att den ska göra nytta.

Håller inte riktigt med där. 4080 är verkligen ett brutalt lyft från 3080 och även 3090 som jag ändå anser gör priset rättvist.
4080 är om man jämför över hela brädet bättre än 7900XTX som endast är bättre på rastrering (utan FG). Detta gör 7900XTX till ett mer kortlivat kort som trots att det är aningen billigare ett mycket sämre köp i längden, vilket då gör att 4080 blir mer prisvärt i slutändan hur du än vrider på det.

Det är helt relevant att inkludera FG eftersom det är den tekniken man kommer luta sig mot framöver. Inte en chans att 5000-serien kommer orka driva de nya spelen native med Path-Tracing aktiverat i de senaste spelen 2025 utan FG aktiverat exempelvis.
Dessutom ger inte FG den input-lag som folk verkar tro. Tillsammans med FG används även Reflex för att styra upp det hela vilket fungerar ypperligt.
Sen ska jag inte säga att det inte går att märka om du spelar snabbt FPS som elit / proffs kanske?
Men absolut inte som gemene gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Håller inte riktigt med där. 4080 är verkligen ett brutalt lyft från 3080 och även 3090.

Du har missförstått mitt argument:
Det jag säger är att 4080 är sämre jämfört med 4090, än vad 3080 var jämfört med 3090.

Och ja 4080 är klart snabbare jämfört med 3080, men priset gick ju också upp påtagligt (och har stannat rätt högt).
Fortsätter trenden så kostar väl 5080 20.000kr …

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du har missförstått mitt argument:
Det jag säger är att 4080 är sämre jämfört med 4090, än vad 3080 var jämfört med 3090.

Och ja 4080 är klart snabbare jämfört med 3080, men priset gick ju också upp påtagligt (och har stannat rätt högt).
Fortsätter trenden så kostar väl 5080 20.000kr …

Japp då är jag med och instämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

När de upptrissade marknadspriserna för 3080 var uppe i 14-16k så skulle jag vilja säga att marknadspriserna för 3090-priserna även var högre än 18-20k.
Och jag tycker inte riktigt det är jämförbart att titta på marknadspriser under den största brist i mannaminne och utgå från att det är normen. Även om Nvidia vill göra det

Nå, kanske spöat den här döda sidospårshästen tillräckligt nu

Vad jag minns så toppade priserna lite norr om 20KKr för 3090, men lugnade sig sen lite. 4090 är i sin tur dyrare men är också ett större steg upp i prestanda från lillebror.
Jag kan inte se något vettigare sätt att jämföra på än att titta på de faktiska priserna. Visst var det extraordinära förhållanden föregående generation. Grejen är att om Nvidia sänker priserna får vi samma problem igen, med brist och en andrahandsmarknad som pressar upp de faktiska priserna. Idag har ser vi också effekterna av mer än 10 år av skenande inflation och en krona som imiterar rysk rubel.