Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 2026

Permalänk
Melding Plague

Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 2026

Framtidens TV-skärmar kan vara inom räckhåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning för oled-förnekarna att vänta för evigt medan vi andra njuter av fantastisk bild

Kul med ännu bättre tekniker på horisonten, men min tv har många år kvar!

Det ska mycket till för att denna teknik ska gå att få ekonomisk och kunna tillverkas i stora volymer. MicroLED finns ju att köpa till exempel, men knappast för vanliga dödliga

Permalänk
Medlem

Spännande, kul att utvecklingen inte stagnerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Ännu en anledning för oled-förnekarna att vänta för evigt medan vi andra njuter av fantastisk bild

Kul med ännu bättre tekniker på horisonten, men min tv har många år kvar!

Det ska mycket till för att denna teknik ska gå att få ekonomisk och kunna tillverkas i stora volymer. MicroLED finns ju att köpa till exempel, men knappast för vanliga dödliga

Äh, vår 3000-kronorstv (kvarleva från numera rätt avlägsna studenttider) tuffar på så länge den orkar, om bättre teknik än oled hinner kommer innan dess desto bättre. Har fått en grå ruta i ena hörnet av och till så kanske landar på en oled ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu en anledning för oled-förnekarna att vänta för evigt medan vi andra njuter av fantastisk bild

Kul med ännu bättre tekniker på horisonten, men min tv har många år kvar!

Innan dom fixar motion clarity på OLED kommer jag vara förnekare, dom kanske har gjort det nu, min LG C9 är ju rätt gammal? Hur är det med backlight-strobingen nuförtiden, har dom hittat något som inte blir halva ljuset plus att man ser blinket.

Skulle jag köpa TV idag skulle jag lätt kolla på Samsungs nya mini-led.

Och för er som anser att ni inte ser Sample & Hold blur. Jag tror ni gör det. Kolla på UFO Testet i 30hz här på vilken modern monitor som helst, det ser inte trevligt ut. En film i 24hz ser ännu värre ut. OLED är värst pga av sin ursnabba responstid.

https://www.testufo.com/framerates#count=4&background=stars&p...

Det är det här Nvidia säger sig fixa med sin nya G-Sync Pulsar, fungerar det som det skall blir det köp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Äh, vår 3000-kronorstv (kvarleva från numera rätt avlägsna studenttider) tuffar på så länge den orkar, om bättre teknik än oled hinner kommer innan dess desto bättre. Har fått en grå ruta i ena hörnet av och till så kanske landar på en oled ändå

Använder du cc från svt-play?
Den lägger till en ruta i ett hörn har jag märkt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kul och allt med nya tekniker, motsätter mig inte alls mot dom.
Men det är ju helvete vad en skärm, monitor, tv över 55" värd namnet kostar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu en anledning för oled-förnekarna att vänta för evigt medan vi andra njuter av fantastisk bild

Kul med ännu bättre tekniker på horisonten, men min tv har många år kvar!

Det ska mycket till för att denna teknik ska gå att få ekonomisk och kunna tillverkas i stora volymer. MicroLED finns ju att köpa till exempel, men knappast för vanliga dödliga

Ja vi kommer att få ett betydligt mera wow-upplevelse om vi väntar ytterligare inför QDEL.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 10 000kr 85" tv på bf rea om tio år

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Innan dom fixar motion clarity på OLED kommer jag vara förnekare, dom kanske har gjort det nu, min LG C9 är ju rätt gammal? Hur är det med backlight-strobingen nuförtiden, har dom hittat något som inte blir halva ljuset plus att man ser blinket.

Skulle jag köpa TV idag skulle jag lätt kolla på Samsungs nya mini-led.

Och för er som anser att ni inte ser Sample & Hold blur. Jag tror ni gör det. Kolla på UFO Testet i 30hz här på vilken modern monitor som helst, det ser inte trevligt ut. En film i 24hz ser ännu värre ut. OLED är värst pga av sin ursnabba responstid.

https://www.testufo.com/framerates#count=4&background=stars&p...

Det är det här Nvidia säger sig fixa med sin nya G-Sync Pulsar, fungerar det som det skall blir det köp...

Hur lyckas du få låg responstid till något negativt vad gäller sample and hold?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Använder du cc från svt-play?
Den lägger till en ruta i ett hörn har jag märkt

Tack, ska kolla om det bara är när ungarna kollar på sommarskuggan, bolibompadraken osv.

Permalänk
Medlem

Led hit, led dit. Hitintills har inte någon led-teknik kunnat läsa *något* av de klassisk problemen. Det är bleeding/clouding, det är direkt usel svärta...
Tacka vet jag Oled, bra färg

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på den där riktigt bra skärmen som inte har eftersläp alls. Hur ser det ut med QDEL och eftersläp, någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Led hit, led dit. Hitintills har inte någon led-teknik kunnat läsa *något* av de klassisk problemen. Det är bleeding/clouding, det är direkt usel svärta...
Tacka vet jag Oled, bra färg

Oled är ju en led-teknin men ingen lcd

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Väntar fortfarande på den där riktigt bra skärmen som inte har eftersläp alls. Hur ser det ut med QDEL och eftersläp, någon som har koll?

OLED har väl i praktiken "inget" eftersläp som den termen brukar användas (att delar av föregående bilden fortfarande syns), då responstiden är så pass låg.

Om du med eftersläp menar sample and hold-relaterad suddighet som diskuteras ovan så finns mig veterligen bara två lösningar: extremt hög uppdateringsfrekvens (branschen verkar sikta på 1000 Hz) och strobing/BFI (dvs att visa bilden en kort tid och i övrigt visa svart). Hur bilden visas är mindre relevant så länge som samma bild visas "länge" (mer än nån millisekund).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

OLED har väl i praktiken "inget" eftersläp som den termen brukar användas (att delar av föregående bilden fortfarande syns), då responstiden är så pass låg.

Om du med eftersläp menar sample and hold-relaterad suddighet som diskuteras ovan så finns mig veterligen bara två lösningar: extremt hög uppdateringsfrekvens (branschen verkar sikta på 1000 Hz) och strobing/BFI (dvs att visa bilden en kort tid och i övrigt visa svart). Hur bilden visas är mindre relevant så länge som samma bild visas "länge" (mer än nån millisekund).

Har förstått att det visst är viss eftersläpning i OLED om man jämför med exempelvis CRT.

Hög uppdateringsfrekvens kommer ju inte fixa eftersläpningar i spel vars framerate ligger under native refresh rate och då är det för mig ingen intressant teknik. Om jag nu fattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Led hit, led dit. Hitintills har inte någon led-teknik kunnat läsa *något* av de klassisk problemen. Det är bleeding/clouding, det är direkt usel svärta...
Tacka vet jag Oled, bra färg

Du tänker på LCD, inte LED.
Dessutom så är ämnet för dagen inte ens LED utan (Q)DEL.

Ang topic: Kan va holy graal om de lyckas...eller iaf förhoppningsvis spiken i kistan till alla de som aningslöst alltid tjatar om att "MicroLED är minsann framtiden"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har förstått att det visst är viss eftersläpning i OLED om man jämför med exempelvis CRT.

Vad menar du med "exempelvis CRT"? OLED har lägre eftersläpning än LED. Tanken är att CRT blinkar, men det gör inte LCD baserade paneler.

Men tror ingen skulle föredra CRT mot dagens OLED, eller? Kanske nostalgi?

Vi kan få LCD att blinka (black frame insertion), men paneltillverkarna verkar inte prioritera detta ännu. Har dock inte en chans kunna bli mainstream då folk tycker bra mycket värre om flicker.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur lyckas du få låg responstid till något negativt vad gäller sample and hold?

Sample & Hold blur vad jag förstår exploitar en defekt i mänskliga ögat. Vi har svårt när bilden byter ursnabbt, och den gamla bilden ligger kvar på näthinnan och det blir en ryckighet. Ser ut som om UFO:t i exemplet hoppar fram och tillbaka. Detta är inte samma sak som motion blur som istället beror på hög responstid, och man får ett eftersläp. Jag upplever inte motion blur lika otrevligt då bilden iallafall flyter jämnt och fint, med det sagt är motion blur inget att sträva efter. Jag tycker t.o.m. att motion blur till viss del kan mitigera sample & hold och jag kör alltid med motion blur på i spel pga av detta, iallalfall om jag ligger under typ 150fps. Men det är ju så himla personligt hur man upplever och vilka "defekter" man tycker är värst.

Ungefär så här upplever jag UFO testet, för att visa det i en stillbild, det där bluret finns egentligen inte utan det skapas av våra hjärnor. OLED är den värsta syndaren till att exploita detta. T.ex på en CRT, som har väldigt bra motion clarity skulle det inte alls se ut så här. Nu har CRT en jäkla massa andra defekter så jag tycker inte det är bättre.

https://www.testufo.com/blackframes
Det här är UFO:t med black frame insertion. BFI ser mycket trevligare ut, iallafall för mig. Man får ändra antalet ufon i menyn beroende på sin uppdateringsfrekvens. 30fps är rätt bra att kolla på för att se defekten, och också för att det är rätt nära film. Nu är detta simulerad black frame insertion så det blir inte perfekt, men det är åt det här hållet man vill komma och G-Sync Pulsar skall tydligen göra detta med variable refresh rate. Dock är det ju så, att ser man bilden blinka som med dålig BFI, då är det ju också som förkastat.

Det finns en hel del att göra fortfarande för att få den perfekta bilden, och OLED är inte där ännu. Jag vet att jag låter lite som att just den där defekten sätter jag på en pedestal och gör jätteviktig. Jag förstår att jag är lite udda vad gäller detta, men jag tycker det är väldigt otrevligt att titta på. Så otrevligt att när vi köpte en TV till sovrummet valde jag bort OLED och tog en fin QLED istället som har helt andra defekter, men den har landskaps-panoreringar som man smälter av när man tittar på, det tycker jag är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sample & Hold blur vad jag förstår exploitar en defekt i mänskliga ögat. Vi har svårt när bilden byter ursnabbt, och den gamla bilden ligger kvar på näthinnan och det blir en ryckighet. Ser ut som om UFO:t i exemplet hoppar fram och tillbaka. Detta är inte samma sak som motion blur som istället beror på hög responstid, och man får ett eftersläp. Jag upplever inte motion blur lika otrevligt då bilden iallafall flyter jämnt och fint, med det sagt är motion blur inget att sträva efter. Jag tycker t.o.m. att motion blur till viss del kan mitigera sample & hold och jag kör alltid med motion blur på i spel pga av detta, iallalfall om jag ligger under typ 150fps. Men det är ju så himla personligt hur man upplever och vilka "defekter" man tycker är värst.

<Uppladdad bildlänk>
Ungefär så här upplever jag UFO testet, för att visa det i en stillbild, det där bluret finns egentligen inte utan det skapas av våra hjärnor. OLED är den värsta syndaren till att exploita detta. T.ex på en CRT, som har väldigt bra motion clarity skulle det inte alls se ut så här. Nu har CRT en jäkla massa andra defekter så jag tycker inte det är bättre.

https://www.testufo.com/blackframes
Det här är UFO:t med black frame insertion. BFI ser mycket trevligare ut, iallafall för mig. Man får ändra antalet ufon i menyn beroende på sin uppdateringsfrekvens. 30fps är rätt bra att kolla på för att se defekten, och också för att det är rätt nära film. Nu är detta simulerad black frame insertion så det blir inte perfekt, men det är åt det här hållet man vill komma och G-Sync Pulsar skall tydligen göra detta med variable refresh rate. Dock är det ju så, att ser man bilden blinka som med dålig BFI, då är det ju också som förkastat.

Det finns en hel del att göra fortfarande för att få den perfekta bilden, och OLED är inte där ännu. Jag vet att jag låter lite som att just den där defekten sätter jag på en pedestal och gör jätteviktig. Jag förstår att jag är lite udda vad gäller detta, men jag tycker det är väldigt otrevligt att titta på. Så otrevligt att när vi köpte en TV till sovrummet valde jag bort OLED och tog en fin QLED istället som har helt andra defekter, men den har landskaps-panoreringar som man smälter av när man tittar på, det tycker jag är viktigare.

Hej, jag har en 65" Samsung QD-OLED och när jag ser landskaps-panoreringar så ger det mig en stor njutning mot min förra LCD för att inte tala om svärta och reflexfilter.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt att pixlarna avger ljus, precis som OLED (och microLED) gör? Ser fram emot detta i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad menar du med "exempelvis CRT"? OLED har lägre eftersläpning än LED. Tanken är att CRT blinkar, men det gör inte LCD baserade paneler.

Men tror ingen skulle föredra CRT mot dagens OLED, eller? Kanske nostalgi?

Vi kan få LCD att blinka (black frame insertion), men paneltillverkarna verkar inte prioritera detta ännu. Har dock inte en chans kunna bli mainstream då folk tycker bra mycket värre om flicker.

Har bara haft väldigt svårt att hitta en LCD/LED som leker bra med ett synfel. CRT var aldrig något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, jag har en 65" Samsung QD-OLED och när jag ser landskaps-panoreringar så ger det mig en stor njutning mot min förra LCD för att inte tala om svärta och reflexfilter.
Mvh Paul

Och jag emot sätter mig absolut inte du upplever det så, det är väl en rätt stor del av min poäng. Att vi upplever det olika.

Dessutom, förhoppningsvis blir teknikerna bättre. Jag har inte studerat någon nyare OLED än min 2019 C9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sample & Hold blur vad jag förstår exploitar en defekt i mänskliga ögat. Vi har svårt när bilden byter ursnabbt, och den gamla bilden ligger kvar på näthinnan och det blir en ryckighet. Ser ut som om UFO:t i exemplet hoppar fram och tillbaka. Detta är inte samma sak som motion blur som istället beror på hög responstid, och man får ett eftersläp. Jag upplever inte motion blur lika otrevligt då bilden iallafall flyter jämnt och fint, med det sagt är motion blur inget att sträva efter. Jag tycker t.o.m. att motion blur till viss del kan mitigera sample & hold och jag kör alltid med motion blur på i spel pga av detta, iallalfall om jag ligger under typ 150fps. Men det är ju så himla personligt hur man upplever och vilka "defekter" man tycker är värst.

<Uppladdad bildlänk>
Ungefär så här upplever jag UFO testet, för att visa det i en stillbild, det där bluret finns egentligen inte utan det skapas av våra hjärnor. OLED är den värsta syndaren till att exploita detta. T.ex på en CRT, som har väldigt bra motion clarity skulle det inte alls se ut så här. Nu har CRT en jäkla massa andra defekter så jag tycker inte det är bättre.

https://www.testufo.com/blackframes
Det här är UFO:t med black frame insertion. BFI ser mycket trevligare ut, iallafall för mig. Man får ändra antalet ufon i menyn beroende på sin uppdateringsfrekvens. 30fps är rätt bra att kolla på för att se defekten, och också för att det är rätt nära film. Nu är detta simulerad black frame insertion så det blir inte perfekt, men det är åt det här hållet man vill komma och G-Sync Pulsar skall tydligen göra detta med variable refresh rate. Dock är det ju så, att ser man bilden blinka som med dålig BFI, då är det ju också som förkastat.

Det finns en hel del att göra fortfarande för att få den perfekta bilden, och OLED är inte där ännu. Jag vet att jag låter lite som att just den där defekten sätter jag på en pedestal och gör jätteviktig. Jag förstår att jag är lite udda vad gäller detta, men jag tycker det är väldigt otrevligt att titta på. Så otrevligt att när vi köpte en TV till sovrummet valde jag bort OLED och tog en fin QLED istället som har helt andra defekter, men den har landskaps-panoreringar som man smälter av när man tittar på, det tycker jag är viktigare.

Det är Oleds pixelrespons som är "för snabb" för dig vilket ger en känsla av flimmer vid långsamma panoreringar då det mesta filmmaterial presenteras i 24 bilder per sekund. De flesta nyare Oleds har inställningar för att jämna ut det med mild interpolering, LGs heter "Cinematic Motion" och fungerar bra om man är känslig.

Grejen är att MicroLED och denna QDEL lär likna Oled på just denna punkten. Jag tycker det är källmaterialet som är problemet, inte pixelresponsen egentligen.

Edit: Citerat fel inlägg. Fixat nu.

Inser att jag svarade på fel inlägg.
Permalänk
Bildexpert 📺

Då tar vi det igen. De korta versionerna

OLED har inget eftersläp. Rent mätmässigt finns förstås en stig/fall-tid men det är bortom vår varseblivning. OLED är i grunden dioder som tänder och släcker. En vanlig reaktion (för filmtittande) är därför att man tycker bilden är för hackig därför att man har lärt sig/är så van med sin tidigare skärm/TV med LCD-teknik där det finns ett eftersläp som mjukar upp övergångar mellan bildrutor.

Att det idag kan upplevas eftersläp på en OLED vid datorn och spel beror på låg frekvens. Den temporala upplösningen vid 60 Hz är för låg och ögat/hjärnan hinner skapa sig en uppfattning att det som rör sig befinner sig på flera platser samtidigt. Man får ett slags dubbelbildsfenomen. Detta brukar kallas för "sample and hold" vilket jag ser som missvisande eftersom "sample and hold" syftar på beteendet hos elektroniken, inte uppfattningsförmågan.

Filmar man av en OLED med höghastighetskamera ser man att eftersläpen man upplever är icke-existerande. Problemet är inte tekniken utan problemet är hur ögat uppfattar rörelser vid låg temporal upplösning vilket 60 Hz och även 120 Hz är. Från mitt test av Asus PG42UQ

Om man vill ha så lite eftersläp som möjligt i spel och hjälpa ögat uppleva mer skärpa? Kör en OLED i så hög frekvens som möjligt med nedsläckningslösningar likt BFI (ger flimmer) för då kombinerar man eftersläpsfri teknik med lösningar som minskar ögats förmåga att uppleva eftersläp. Finns nog ingen annan teknik tillgänglig för konsumenter som idag ger så objektivt lite eftersläp som OLED gör. Subjektivt däremot kan man ha ett spektrum av åsikter.

LED-baserade skärmar, alltså de som skapar bilden emissivt direkt från lysdioder, till exempel micro-LED och dussintals andra konkurrerande tekniker, samt troligtvis nyhetens QDEL har samma grundförutsättning. Dessa skärmar förekommer knappat i konsumentsammanhang om du nu inte tillhör den 0,1% av befolkning som räknas till konsumenter och fortfarande har miljoner kronor att spendera. Dock kan teknik av den här sorten ha samma problematik som plasma och DLP med temporalt dither som ger en annan artefakt för ögat. Se plasma/DLP nedan.

LCD (där LED endast är ljuskällan) har i praktiken synliga eftersläp eftersom det är en övergångsfas på flera millisekunder när kristallerna vrider sig. Ju mer kristallen måste vrida sig, desto längre övergångsfas. Övergångsfasen varierar ytterligare med andra faktorer, inklusive panelfrekvensen och elektrisk drivning (overdrive) utöver då vilken typ av transient det rör sig om. LCD:er är ett spektrum av olika eftersläpsnivåer plus artefakter av exempelvis overdrive. Alla kartongsiffror som "1 ms" är påhittade.

En skärm med "1 ms" på kartongen. Eftersläp syns 2 frames bakåt mot ljus bakgrund, som vid 144 Hz motsvarar ca 14 ms. Detta är då en av de allra bästa skärmarna för minimalt eftersläp för sin generation. Eftersläpen är inte lika synliga mot mörk bakgrund eftersom kristallerna där har en kortare övergångsfas:

CRT befinner sig till 75–90% hela tiden i en fas utan ljus. De flimrar alltid vilket ger ögat möjligheten att uppfatta rörelsen som skarpare. Ljuset från CRT är baserat på fosfor som exciteras och det förekommer olika typer av fosforkomponenter i olika skärmar där efterglöd i olika nivåer är vanligt. Eftersom det råder stark survivorship bias runt CRT är det få som minns 90-talets typiska 14-tums CRT:n som gav oss en svansande efterglöd efter muspekaren. Den CRT:n är trasig och skrotad idag. Istället minns man (eller "minns" via någon YT-video) främst de välbyggda yrkesskärmarna vilka fortfarande existerar, eftersom de var just välbyggda.

Plasma samt DLP (projektor) brukar citeras som responstid på mikrosekunder. Så även en del renodlade LED-lösningar. Skillnaden mot OLED, LCD och CRT är att dessa tekniker bygger bilden med modulerade sekvenser av ljuspulser. Ögat/hjärnan adderar ihop pulserna till en nyans. Förenklat kommer vid 60 Hz panelfrekvens en bildruta bestå av ≈16 ms långa modulerade sekvenser med ljuspulser. Det tar alltså ≈16 millisekunder att alstra en fullständig nyans. I rörelser kan man uppfatta detta på olika sätt, ofta som att konturerna blir annorlunda, likt att det dubbleras och att det uppstår en textur i rörelser.

----
Alla de här teknikerna är annorlunda. Alla har sina fördelar och nackdelar på något plan. När någon kategoriskt säger att tekniken XXX är bättre än YYY är det en åsikt och den är sällan välgrundad åsikt. Det hela baseras påfallande ofta vad man hade innan. Den som haft en plasma i 15 år och till slut tvingas byta till OLED eller LCD kommer utgå från plasman som "det enda rätta" och att OLED eller LCD "...har problem som måste fixas". Och viceversa. Man utgår från det man är van med, (o)medvetet blind för sin favoriserade tekniks faktiskt nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om man vill ha så lite eftersläp som möjligt i spel och hjälpa ögat uppleva mer skärpa? Kör en OLED i så hög frekvens som möjligt med nedsläckningslösningar likt BFI (ger flimmer) för då kombinerar man eftersläpsfri teknik med lösningar som minskar ögats förmåga att uppleva eftersläp. Finns nog ingen annan teknik tillgänglig för konsumenter som idag ger så objektivt lite eftersläp som OLED gör. Subjektivt däremot kan man ha ett spektrum av åsikter.

Håller med om det du skriver, typ allt. Men just detta, jag pratar ju mer om film och där är källmaterialet ~24fps. Man kan öka på det med interpolation, vilket jag också gör på min OLED, med till slut blir det 100% docu-såpa, vilket man iofs troligen kan lära sig att tolerera.

Att man på riktig skulle gå upp från 24fps i källmaterialet låter i dagsläget inte troligt. Det är bara att pausa vilken film som helst egentligen, en bildruta består till stor del av motion blur, vilket behövs iomed den låga frameraten.

Men det gör också att detaljer försvinner, detta vet filmskaparna om och man behöver bara ha så bra proppar och smink att det ser bra ut med en massa motion blur. Det skulle vara väldigt mycket dyrare att skapa film för 120fps eller något liknande.

Därav är det viktigt att man skapar TV-apparater som ser som allra bäst ut med 24fps råmaterial. Jag tycker inte OLED, vad jag har sett är där ännu. Men jag har heller inte sett det senaste. Om allt råmaterial var i 240fps skulle dagens OLED fungera kanon.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lussarn:

Därav är det viktigt att man skapar TV-apparater som ser som allra bäst ut med 24fps råmaterial. Jag tycker inte OLED, vad jag har sett är där ännu. Men jag har heller inte sett det senaste. Om allt råmaterial var i 240fps skulle dagens OLED fungera kanon.

Definiera betydelsen av "allra bäst".

En OLED återger bildrutan i princip som bildrutan är skapad. LCD och temporal pulsteknik adderar övergångsfaser till bilden som inte existerar i källmaterialet. Interpolering gör samma sak, adderar någon som inte fanns där från början. Då blir den retoriska motfrågan, vilket av detta är då "allra bäst"?

OLED med BFI kan allra tydligast efterlikna hur filmrutor fungerar i traditionell biograf där en slutare öppnar/stänger för två eller tre repetitioner med motsvarande 48 och 72 Hz. Detta har i 100 år format det moderna bildspråket och vad man avser som hela grundidén med 24 bilder i sekunden på biograf. Ur den definitionen är perfekta OLED-bildrutor med flimmer det som ser som allra bäst ut med 24fps råmaterial eftersom man då emulerar det som en gång formade filmkonsten.

Eller har våra sätt att konsumera rörlig bild förändrats? Är 100 år gammal analog biografteknik idag en lämplig representant för dagens bild, likt exempelvis spelande och andra varianter likt tik-tok-typen av video?

Svaret för mig är att det finns inget "allra bäst". Det finns mängder av individuella utgångspunkter som främst baseras på vilken teknik och vilken användning man präglats av innan, som individen sedan jämför med och sorterar som bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Att man på riktig skulle gå upp från 24fps i källmaterialet låter i dagsläget inte troligt. Det är bara att pausa vilken film som helst egentligen, en bildruta består till stor del av motion blur, vilket behövs iomed den låga frameraten.

Men det gör också att detaljer försvinner, detta vet filmskaparna om och man behöver bara ha så bra proppar och smink att det ser bra ut med en massa motion blur. Det skulle vara väldigt mycket dyrare att skapa film för 120fps eller något liknande.

Beror på slutarvinkeln och hur snabba rörelser det är. Det går inte att säga kategoriskt att film har en viss rörelseoskärpa. Inte heller är allt filmat i 24fps, och då syftar jag inte bara på vissa filmer som har en högre frekvens. Landstigningen i Normandie, i Saving Private Ryan, var exempelvis filmad i 12fps och hade väldigt lite rörelseoskärpa.

Med en LCD får du nackdelarna av sample and hold, plus att det adderar rörelseoskärpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Landstigningen i Normandie, i Saving Private Ryan, var exempelvis filmad i 12fps och hade väldigt lite rörelseoskärpa.

Hm, är du säker på det? Det verkar vara korta slow motion-bitar som kanske är 12 fps, men i övrigt verkar det vara 24.
Däremot så är den tydligen filmad med 45 graders slutarvinkel vilket minskar rörelseoskärpan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Definiera betydelsen av "allra bäst".

En OLED återger bildrutan i princip som bildrutan är skapad. LCD och temporal pulsteknik adderar övergångsfaser till bilden som inte existerar i källmaterialet. Interpolering gör samma sak, adderar någon som inte fanns där från början. Då blir den retoriska motfrågan, vilket av detta är då "allra bäst"?

OLED med BFI kan allra tydligast efterlikna hur filmrutor fungerar i traditionell biograf där en slutare öppnar/stänger för två eller tre repetitioner med motsvarande 48 och 72 Hz. Detta har i 100 år format det moderna bildspråket och vad man avser som hela grundidén med 24 bilder i sekunden på biograf. Ur den definitionen är perfekta OLED-bildrutor med flimmer det som ser som allra bäst ut med 24fps råmaterial eftersom man då emulerar det som en gång formade filmkonsten.

Eller har våra sätt att konsumera rörlig bild förändrats? Är 100 år gammal analog biografteknik idag en lämplig representant för dagens bild, likt exempelvis spelande och andra varianter likt tik-tok-typen av video?

Svaret för mig är att det finns inget "allra bäst". Det finns mängder av individuella utgångspunkter som främst baseras på vilken teknik och vilken användning man präglats av innan, som individen sedan jämför med och sorterar som bättre eller sämre.

Det är ju jättepersonligt vad som är allra bäst, jag kan ju bara tala för hur jag upplever. Nu vet jag ju att jag inte är ensam om att uppleva Sample & Hold blur som riktigt störande dock. Jag tycker inte det är rätt att man skall känna obehag när man tittar bara för att en OLED rent tekniskt är bäst på att visa källmaterialet.

Jag tror mycket på BFI på bildskärm, men jag har ännu inte sett någon jag gillar. Biograf är ju ett bra exempel på BFI som faktiskt fungerar.