Permalänk

Problem med skärm

Hej.

Ifrån ingentings så började min gamingskärm och bete sig väldigt märkligt, flimra och inte visa hela bilden.

Testat och byta till andra HDMI kablar men samma problem kvarstår.

Vad kan orsaken vara?

Konsolen är ett XBOX 360.

Bifogar bilder

Mvh.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AquaDental: uppför den sig likadant om du kopplar skärmen till en annan hdmi-källa som en dator eller liknande?
Har du testat koppla xboxet till en annan skärm?

Där kan du utesluta vart felet ligger

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Hej.

Ifrån ingentings så började min gamingskärm och bete sig väldigt märkligt, flimra och inte visa hela bilden.

Testat och byta till andra HDMI kablar men samma problem kvarstår.

Vad kan orsaken vara?

Konsolen är ett XBOX 360.

Bifogar bilder<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Mvh.

En av två saker är felet när det ser ut sådär, antingen är panelen död, fått ett slag eller helt enkelt beslutat sig för att återbruket är dess nästa mål!

Andra är signal fel, allt från hdmi port i konsollen, kabel till port i skärmen. Du har redan provat annan kabel så det går att utesluta, prova och se om det är samma fel med annan källa än din xbox konsoll, om felet kvarstår så är det något knas med skärmen (port eller panel)

Men med stor chans så är nog skärmen i sig kapput, kan ibland gå att få tag på en panel om det är den som är dålig men är en sån enorm djungel och beroende på skärm så är det ofta smidigare och billigare att bara köpa en ny skärm. Och skulle det vara HDMI porten så brukar man ibland kunna vicka lite på porten med kabeln i för att se om bilden ändrar sig, ändrar den sig så kan ett byte av port eventuellt fixa det hela.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺

Som jag skrev i närliggande tråd är felsökning steg 1A att jämföra med skärmens egna menyer och ifall de också är påverkade.

(Nej) Är skärmens egna menyer normala pekar det på källan och kablarna (som TS uteslutit)

(Ja) Är skärmens egna menyer även de påverkade av samma fel pekar det på att felet ligger inuti skärmen. Då är det svårare att göra något åt saken.

Nu ser bilderna ut som typiskt exempel på hur det brukar se ut när något är fel med panelen eller kretsarna som driver panelen. Finns garantier och reklamationsrätter ska man förstås ta till dem. Är det en äldre skärm kan man om man har färdigheten öppna skärmen och försöka se om felet är enkelt att åtgärda. I en del fall är det endast den interna anslutningskabeln som är lös eller har någon form av oxidering som förhindrar normal användning.

Fel som trasiga logikkort och fallerande kretsar är däremot svårare att avgöra på egen hand. Det är inte säkert att öppnande av skärmen egentligen ger så mycket svar. Mer för att man känner att man har tiden och lusten att försöka.

Det är sällan lönt att reparera gamla skärmar eftersom tiden, kostnaderna och osäkerheten tenderar att bli högre än vad en ny skärm kostar.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

En av två saker är felet när det ser ut sådär, antingen är panelen död, fått ett slag eller helt enkelt beslutat sig för att återbruket är dess nästa mål!

Andra är signal fel, allt från hdmi port i konsollen, kabel till port i skärmen. Du har redan provat annan kabel så det går att utesluta, prova och se om det är samma fel med annan källa än din xbox konsoll, om felet kvarstår så är det något knas med skärmen (port eller panel)

Men med stor chans så är nog skärmen i sig kapput, kan ibland gå att få tag på en panel om det är den som är dålig men är en sån enorm djungel och beroende på skärm så är det ofta smidigare och billigare att bara köpa en ny skärm. Och skulle det vara HDMI porten så brukar man ibland kunna vicka lite på porten med kabeln i för att se om bilden ändrar sig, ändrar den sig så kan ett byte av port eventuellt fixa det hela.

Tack för svaret

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@AquaDental: uppför den sig likadant om du kopplar skärmen till en annan hdmi-källa som en dator eller liknande?
Har du testat koppla xboxet till en annan skärm?

Där kan du utesluta vart felet ligger

Har tyvärr ingen möjlighet till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Har tyvärr ingen möjlighet till det.

Ingen dator? Laptop? Dvd spelare? Hell i värsta fall köp en typ-c till hdmi adapter och prova med mobilen om den har stöd för de.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hallo,

jag hade exakt samma fel ser det ut som av bilderna att bedömma.
jag provade olika kablar , drivrutiner mm, men inget funkade

sedan sänkte jag min hz från 165 till 144 så var problemet löst för min del. (kör på PC)
kan vara värt för dig att testa.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ingen dator? Laptop? Dvd spelare? Hell i värsta fall köp en typ-c till hdmi adapter och prova med mobilen om den har stöd för de.

Det kan jag testa, tack så mycket.

Permalänk
Skrivet av gidde:

Hallo,

jag hade exakt samma fel ser det ut som av bilderna att bedömma.
jag provade olika kablar , drivrutiner mm, men inget funkade

sedan sänkte jag min hz från 165 till 144 så var problemet löst för min del. (kör på PC)
kan vara värt för dig att testa.

Då behöver jag komma åt menyn, hmm

Gör tyvärr inte med mitt XBOX får testa med en laptop eller något annat.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Hallo,

jag hade exakt samma fel ser det ut som av bilderna att bedömma.
jag provade olika kablar , drivrutiner mm, men inget funkade

sedan sänkte jag min hz från 165 till 144 så var problemet löst för min del. (kör på PC)
kan vara värt för dig att testa.

Skrivet av AquaDental:

Det kan jag testa, tack så mycket.

Xbox 360 har inte stöd för högre hertz än 60 så tror definitivt inte att det är det som är problemet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Xbox 360 har inte stöd för högre hertz än 60 så tror definitivt inte att det är det som är problemet.

Nu när du säger det så har du rätt.

Jag kom åt menyn och ”återställde” skärmen dock kvarstår problemet.