Får föräldrarna beslagta ens dator?

Permalänk
Medlem

är väl inte svårare än med en kompromiss, inte lönt med tjafs med polisanmälningar. hon har ju helt klart sin åsikt och det går inte rubba detta. varför ska du vara lika motstridig.

det är ju så i alla konflikter, att ingen kan ge upp och faktiskt komma med förslag till lösning.

lägg upp ett mål på papper till din mamma,

Jag lovar att " ex. gå en promenad 30 min per dag och ge skolarbete utan att använda datorn 40 min i vardagsrummet där du (mamma) kan sitta bredvid och hjälpa mig omjag får ta min del av min hobby datorn resten av kvällen".

man måste vara slug. hur tror du det fungerar i äktenskap. kvinnan (nu är jag generell är säkert lika mycket män) försöker alltid få rätt och ger inte upp.

är man inte slug så slutar det med skilsmässa eller hor fan

Permalänk

Din mor verkar påminna lite om min.
Hon skämde ut mig på utvecklingssamtalet för att jag hade 5 min ogiltig frånvaro i skolan och inte vg i alla ämnen.
Makes me sick....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Är man 17år så borde man väll ha hjärna nog att förstå att skolgången och hälsan är viktigare än datorn. Men å andra sidan så kan man ju inte behandla en 17åring som en 7åring vilket jag tycker det låter som när jag läser detta. Du är ju för fan nästan myndig. Gör det du vill och låt ingen bestämma över dig, men tänk noga innan du kastar bort skolgången och hälsan!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Grejen är den att jag inte alls spelar så mycket datorspel. Det mesta jag gör är att vara inne här och på facebook och lyssna på musik. När jag skrev att godkänt i alla ämnen borde räcka så betyder inte det att jag har godkänt i alla ämnen. Jag har både VGn och MVGn på mina betyg. Det känns som att hon klagar på problem som inte finns. Eftersom hon är en naturmänniska själv så jämför hon jättemycket med sig själv. Hon förstår inte att alla inte är som hon. Jag säger till henne att jag inte sitter mera än mina kompisar, men då svarar hon att deras föräldrar inte förstår att deras barn är missbrukare. Hon tycker att både jag och mina kompisar är beroende. Hon är ju så efter. Varför kan hon inte acceptera dagens ungdom?

Detta är komplext: många "ungdomar" tycker ofta att föräldrar är dinosaurier.:P Men sen är det viktigt att komma ihåg att föräldrar inte "alltid har rätt".

Jag vet en kvinna som hade vääldigt konservativa föräldrar och de ansåg att hon inte behövde gå ut, träffa kompisar, utan det ända som gällde var hemmets fyra väggar. De [föräldrarna] tycker att sitta och titta på tv är livet ungefär. De är pensionerade och går bara ut och handlar om jag har förstått det hela rätt. Detta med följden att hon sitter i en håla (typ Bubbarsbo), har 3 barn med 2 olika män och lever på A-kassa. Hennes betyg (som jag förstått det) är inte de bästa och fadern "tvingade" henne att gå något skitprogram vilket resulterade att hon "bara" blev vårdare.
Detta är väl den ena sidan av föräldrars makt....

Den andra sidan skulle kunna vara att man är sträng mot barnet för att de blir en framgångssaga: en tysk sa till sin dotter att hon inte fick lägga pengarna på vad hon ville förrän hon hade flyttat ur hemmet. och då sa hon att hon skulle spara alla pengar för att sedan flytta: idag leder hon en modellagentur.

Föräldrar som "tvingar" barnen att prestera på topp "i sann Stjärnsbergsanda" kan leda till att de blir diplomater och advokater, men de kan också (som protest?) välja att bo som uteliggare i Stockholm fast man är dotter till Ericssons VD...

Det jag tror är att det viktiga är att barnet/ungdomen med lite vägledning ska kunna välja sin egen väg: om man blir påtvingad saker finns risken att man "end up":ar som ett "fall" (socialfall) av något slag. Det finns ju de föräldrar som ser och förstår att omvärlden är i förändring men de har väldigt strikta konservativa åsikter (som med tjejen ovan) och värderingar som går ut på att plocka svamp (för att anknyta till din mors naturtema:P) tvätta lakan för hand och hugga sin egen ved och inte vara beroende av Vattenfall.:P Men det sistnämnda tror jag är en olycklig väg och gå eftersom jag tror att det bara leder till katastrof. (Är en vanlig inställning hos norrländska tjejer bl.a.)...

Så jag tycker du ska prata med din mamma (polisanmälan är ingen bra idé då den inte leder till något annat än missämja inom familjen) och våga blanda in en klok vuxen som du vet är neutral (dvs. inte håller mor bakom ryggen bara för att de är vuxna) och verkligen vågar se problemet ur bägges perspektiv. Jag tycker inte din mor ska "komma undan med" senare när du blev äldre: "Kan vi inte gå vidare, jag gjorde det för ditt bästa" (många föräldrar kommer undan för lätt med detta argument enligt min tro) trots att du kanske missade att bli proffs på något inom data så tycker de att de ändå gjorde rätt.

Jag tycker det låter som att din mor är überreligiös vet en religiös mor som isolerade sitt barn och släpade med det på "kristet läger för ensamma mammor och barn" och *alla* mammorna på lägret tyckte att det var heeeelt i sin ordning då barnen hade varandra att leka med (fast jag vet att många barn hellre hade velat ha moppe, dator, polare, få vara på en fest då och då, kanske dra över en snygg flicka/pojke.;)

Är du däremot beroende har din mor rätt: hon vill inte du ska bli mer beroende. Men om du har ett genuint intresse inom data så tycker jag inte hon ska kväva din lust att vilja lära och eventuellt bli något inom data.:) Jag säger som någon sa: du verkar inte helt bakom (läs: omogen fjortis) och jag tycker att mor din ska bemöta dig efter din mognad, för du verkar ju förklara det hela på ett adekvat sätt, men som någon annan sa, man vet inte då vi bara har din version.:) (Därmed inte sagt att vi inte tror på dig:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Tack så jättemycket för alla era svar! Det har varit riktigt intressant och lärorikt att höra era åsikter kring denna dispyt

En polisanmälan vill jag hellst inte göra mot min egen mor, så det kommer nog inte att hända. Men jag ska idag prata med henne om detta och försöka få ett slut på detta krig. Hon lär nog komma hem från sommarsstugan när som hellst, då får vi reda ut detta en gång för alla. Jag ska även prata med mina småsystrar, för mamma har tagit deras datorer också (så jag inte ska kunna använda dom).

Jag förstår att hon vill mitt bästa men jag tycker hon överreagerar väldigt mycket. Jag hade förstått henne om jag hade IG i alla ämnen, var blek, smal som en pinne och hade inga kompisar, men så är nu inte läget därför tycker jag att hon agerar fel.

Jag vill finna mina egna misstag i livet. Om jag håller på att göra fel så vill jag göra det. Jag vill lära mig utav mina egna misstag. Jag vill inte att någon annan ska säga till mig att jag väljer fel val. Jag tycker att alla får gå sin egen väg här i livet. För det är ju faktiskt mitt liv som är i centrum i detta problem, inte hennes. Jag önskar att hon var mera som min far.

Det är så stor skillnad mellan dem. Båda två frågar om jag inte ska gå ut eller liknande, men skillnaden kommer sedan efter mitt svar. Min far blir inte sur om jag väljer att spela dator istället, han tycker att man får göra som man vill. Men min mamma däremot... Hon blir skitsur när jag säger att jag hellre spelar dator, hon blir helt galen! Suck...

Ajja, ska försöka prata med henne iallafall. Wish me luck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Tack så jättemycket för alla era svar! Det har varit riktigt intressant och lärorikt att höra era åsikter kring denna dispyt

En polisanmälan vill jag hellst inte göra mot min egen mor, så det kommer nog inte att hända. Men jag ska idag prata med henne om detta och försöka få ett slut på detta krig. Hon lär nog komma hem från sommarsstugan när som hellst, då får vi reda ut detta en gång för alla. Jag ska även prata med mina småsystrar, för mamma har tagit deras datorer också (så jag inte ska kunna använda dom).

Jag förstår att hon vill mitt bästa men jag tycker hon överreagerar väldigt mycket. Jag hade förstått henne om jag hade IG i alla ämnen, var blek, smal som en pinne och hade inga kompisar, men så är nu inte läget därför tycker jag att hon agerar fel.

Jag hade förstått om det var som du sa att du var blek, instängd på ett rum och "asocial". Jag vet att det för några år sen var populärt att från "vuxenvärldens håll" försöka få ut "ungarna" på skolgården och "leka" men hur många leker med en boll i 9:an liksom?:o:P

Jag vet en f.d. klasskamrat som "aldrig" gick ut: han satt alltid och pluggade inne. Inget fel med det men DÅ var det ingen förälder som sa att han "satt inne" för mycket: det jag tycker är intressant är att om man "sitter inne och pluggar hela dagarna" då är det tydligen OK att sitta inne jämt men inte om man sköter plugget och väljer att "sitta inne jämt" med sin dator.:P

Skrivet av HerrNi|sson:

Jag vill finna mina egna misstag i livet. Om jag håller på att göra fel så vill jag göra det. Jag vill lära mig utav mina egna misstag. Jag vill inte att någon annan ska säga till mig att jag väljer fel val. Jag tycker att alla får gå sin egen väg här i livet. För det är ju faktiskt mitt liv som är i centrum i detta problem, inte hennes. Jag önskar att hon var mera som min far.

Här måste jag ge din mor en poäng: om man mer eller mindre vet att en handling - av tidigare erfarenhet - kommer få "förödande" konsekvenser då kan jag förstå att mor säger nej (rökning tex.). Men du kan också säga till din mor att om hon *verkligen* vet att ditt dataintresse de facto är skadligt (hon ska nästan kunna "se in i framtiden" så att säga) då har hon rätt, men om hon inte kan överblicka och kommer fram till att hon inte vet att detta är skadligt för dig då har hon fel och bör inte hindra dig (situationsetik).

Skrivet av HerrNi|sson:

Det är så stor skillnad mellan dem. Båda två frågar om jag inte ska gå ut eller liknande, men skillnaden kommer sedan efter mitt svar. Min far blir inte sur om jag väljer att spela dator istället, han tycker att man får göra som man vill. Men min mamma däremot... Hon blir skitsur när jag säger att jag hellre spelar dator, hon blir helt galen! Suck...

Ajja, ska försöka prata med henne iallafall. Wish me luck

Lycka till.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag blev utslängd från barndomshemmet i och med bråk om hemdatorn (som var min). De två kommande åren var fan inte roliga (rent ekonomiskt, kul hade jag i och med vänner och fantasi) så om du vill ha ett råd så bör du prioritera din familjerelation än din hobby.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Kriget är slut!

Fast det var sjukt ovärt egentligen -_-

Mamma och jag snackade idag om problemen, som vanligt vägrar hon lyssna på mina åsikter och säger att jag har fel. Vi står och skriker på varandra och det slutar med att hon ringer morfar och vill att han ska snacka med mig i hopp om att jag ska sluta tjata om att jag vill ha tillbaka min dator. Jag och morfar snackar och jag säger exakt samma saker till honom som jag tidigare sagt till henne och han lyssnar. Morfar går ner till mamma och säger att det inte tjänar någonting till att ta min dator, hon blir ganska förvånad men säger inte så mycket. Hon tänkte nog att morfar bara stod på hennes sida men det gjorde han tydligen inte.

Sjukt fult att hon lyssnar på morfar men inte på mig...

Ajja, nu har jag iallafall fått tillbaka min dator Ska försöka bättre både min skolgång och min hälsa så gott jag kan, inga fler IG-varningar!

Tack för erat stöd, hej svejs!

PS. En mod kan ta bort tråden nu om dem vill eller spara inför framtida människor med liknande problem

Permalänk
Medlem

Kul att det "löste" sig, även om en det tog en inte fullt optimal utveckling.
Risken finns ju att morfar måste lägga sig i varje gång HerrNi|sson har mest rätt och att mor fortsätter tro att man har rätt bara man kommer med vilka argument som helst, fel eller ej.
Nästa gång kanske mor din tycker att du är ute och flänger och dricker för mycket trots att du mest är ute och lirar boll och bygger katapult med naturkunskapsklassen. Ibland tar du bara en kompisöl efter en lyckad match och din mor blir tokig när du luktar "lösningmedel" som egentligen bara är trälim från katapultbygget.
Din framtid kan bli en morsa-jobbig en. Hoppas jag har fel :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag vill finna mina egna misstag i livet. Om jag håller på att göra fel så vill jag göra det. Jag vill lära mig utav mina egna misstag. Jag vill inte att någon annan ska säga till mig att jag väljer fel val. Jag tycker att alla får gå sin egen väg här i livet. För det är ju faktiskt mitt liv som är i centrum i detta problem, inte hennes. Jag önskar att hon var mera som min far.

Till viss del håller jag med dig, men: Det finns tre sorters människor här i världen. De dumma, de smarta och de visa.

De dumma gör misstag, lär sig inte och gör om sina misstag.
De smarta gör misstag, lär sig och gör inte om misstagen.
De visa ser andra göra misstag och gör inga misstag från första början.

Givetvis är vi alla lite av varje av dessa tre kategorier och man måste få prova saker själv om man vill det men det jag vill poängtera här är att man inte ska underskatta andras erfarenhet.

Anyway, lycka till med morsan och morfar!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Sjukt fult att hon lyssnar på morfar men inte på mig...

Din mamma gör något du inte gör, lyssnar på sina föräldrar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fans så nördigt att sitta inne på datorn på fredag och lördags kvällarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Fans så nördigt att sitta inne på datorn på fredag och lördags kvällarna..

Mer onödigt tråkigt än nördigt. Själv brukar jag sitta vid datorn på fredags- och lördagskvällarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Mer onödigt tråkigt än nördigt. Själv brukar jag sitta vid datorn på fredags- och lördagskvällarna.

Varför gör du det då om det är onödigt tråkigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Varför gör du det då om det är onödigt tråkigt?

Gör ju inte det. Såtillvida jag inte vill värma min stora ändalyckt, eller har den inbyggd i datorstolen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv

Låter som att din mamma har lite narcissistiska drag. Att jämföra dig med andra, i detta fall henne. Varför du inte är mer som hon osv.
Verkar som det inte spelar någon roll vad du gör, så hittar hon saker att klaga på. Har haft liknande problem med min familj, framför allt mamma.

Ett bra forum är Vuxna Barn till Narcissistiska Föräldrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Kul att det "löste" sig, även om en det tog en inte fullt optimal utveckling.
Risken finns ju att morfar måste lägga sig i varje gång HerrNi|sson har mest rätt och att mor fortsätter tro att man har rätt bara man kommer med vilka argument som helst, fel eller ej.
Nästa gång kanske mor din tycker att du är ute och flänger och dricker för mycket trots att du mest är ute och lirar boll och bygger katapult med naturkunskapsklassen. Ibland tar du bara en kompisöl efter en lyckad match och din mor blir tokig när du luktar "lösningmedel" som egentligen bara är trälim från katapultbygget.
Din framtid kan bli en morsa-jobbig en. Hoppas jag har fel :/

Han är ju snart 18. Då kan han säga vad han vill och när han är 19 och slutat skolan så kan han flytta om han inte har kapital till det tidigare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag förstår att hon vill mitt bästa men jag tycker hon överreagerar väldigt mycket. Jag hade förstått henne om jag hade IG i alla ämnen, var blek, smal som en pinne och hade inga kompisar, men så är nu inte läget därför tycker jag att hon agerar fel.

Så säger min mor och syster också, de gaddar i hop sig och hånar mig
Men jag bor hos min pappa, i detta fallet var det jävligt bekvämt att mina föräldrar är skilda.

Skrivet av HerrNi|sson:

Vi står och skriker på varandra och det slutar med att hon ringer morfar och vill att han ska snacka med mig i hopp om att jag ska sluta tjata om att jag vill ha tillbaka min dator. Jag och morfar snackar och jag säger exakt samma saker till honom som jag tidigare sagt till henne och han lyssnar. Morfar går ner till mamma och säger att det inte tjänar någonting till att ta min dator, hon blir ganska förvånad men säger inte så mycket. Hon tänkte nog att morfar bara stod på hennes sida men det gjorde han tydligen inte.

Sjukt fult att hon lyssnar på morfar men inte på mig...

Flyt för dig, min mamma har så jävla rätt i allt att hon har sagt upp kontakten med min morfar och är väl på god väg att göra det med resten av familjen också

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Fans så nördigt att sitta inne på datorn på fredag och lördags kvällarna..

Nördigt? Du verkar inte så gammal haha. Alla går inte ut varje Fredag & Lördagskväll.
On topic: Trådskaparens morsa verkar ganska jobbig, fast du nämnde inte att du fick IG varning i början
Det är viss skillnad på Godkänt och knappt Godkänt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Spännande det här. Din uppväxt påminner en del om min.
När jag var ung (yngre än dig) så satt jag konstant vid datorn, spelade, lyssnade på musik, kodade, designade osv. Bästa jag visste, hade begränsat med vänner i skolan men klarade mig fint. Satt uppe hela nätterna och spelade och skolan blev lidande.
Mamma var väl sådär glad, men pappa däremot var som din mor. Han beslagtog datorn ett antal gånger och han hotade med det ena och andra, jag tyckte självklart att han var en idiot och fattade inte hur han kunde klaga på mig när han själv satt vid datorn 24/7.

Sen kom jag till insikt (runt 18/19-års åldern), tog tag i mina studier (om än försent) och hittade andra intressen. Jag tackar min far idag för att han gjorde såhär mot mig och det tragiska är att idag jobbar jag som it-konsult och sitter framför en dator hela dagarna (och hatar det). När jag kommer hem om dagarna så sitter jag ALDRIG vid datorn mer än om jag kollar på film eller liknande.

Jag är 24 år idag och hade hellre utbildat mig till ballettdansare än alla jävla it-kurser och program jag har gått.

Visa signatur