Pellefant - läses den av barn/ungdommar idag?

Permalänk
Avstängd

Pellefant - läses den av barn/ungdommar idag?

Hej!

Precis som ämnesraden säger är jag nyfiken på om folk läser serietidningen Pellefant? Den serien verkar inte vara så "förankrad" i svenskt serietidningsliv utan Bamse, fantomen, kalle anka och dylika verkar ju vara något som folk prenumererar på fortfarande. Men det känns som att Pellefant inte har fått det där riktigt stora erkännandet som de andra tidningarna nämnda ovan.

Vad säger ni om det hela?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har alldrig hört tallas om det.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Har alldrig hört tallas om det.

Hur kan man aldrig ens ha hört talas om Pellefant?!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Pellefant är najs! Många år sen man hörde det namnet dock.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Aha det är där ordet pellefjant kommer ifrån som användes som ett negativt laddat ord för någon som är klåfingrig.

Annars minns jag såklart figurerna, men jag visste aldrig deras namn.

På frågan så säljs väl inga pellefant tidningar idag, annars är det ett intressant ämne hur barnböcker/serier förändras med tiden. Jag känner en person som hade liten butik och sålde tshirtar med tryck och Alfons Åberg tshirtar gick mycket dåligt, vilket hon tyckte var konstigt.
Men Alfons Åberg får mig att tänka på 70-80 tals sosse. Och skulle gissa att t.o.m. denna figur inte är så populär idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Aha det är däremot ordet pellefjant kommer ifrån som användes som ett negativt laddat ord för någon som är klåfingrig.

Annars minns jag såklart figurerna, men jag visste aldrig deras namn.

På frågan så säljs väl inga pellefant tidningar idag, annars är det ett intressant ämne hur barnböcker/serier förändras med tiden. Jag känner en person som hade liten butik och sålde tshirtar med tryck och Alfons Åberg tshirtar gick mycket dåligt, vilket hon tyckte var konstigt.
Men Alfons Åberg får mig att tänka på 70-80 tals sosse. Och skulle gissa att t.o.m. denna figur inte är så populär idag.

Håller med: Alfons tycker jag (även om intentionen var god) var lite löjlig med en bok som propagerade för att "pappor också kan vara singelföräldrar". Annars tar väl boken upp hur det är att vara barn ja helt enkelt hur dessa ser på världen ur deras perspektiv: dock väldigt dåligt beskrivet av författaren men ändå... Dock så verkar Alfons vara en figur som är ensam mycket (frivillig/ofrivillig minns ej?) och därför har en låtsaskompis "Morgan"...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enkronan:

"Morgan"...:P

"Mållgan" var det väl ändå?

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig hört eller sett Pellefant förut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

"Mållgan" var det väl ändå?

Så var det...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av propan:

Har nog aldrig hört eller sett Pellefant förut.

Någon som kan säga något mer om trådens frågeställning?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

När jag såg bilden kände jag igen, men namnet greppade jag inte.
Hursom, fan vad plagiat av bamse den där saken är ändå. Samma ögon/öronbryn och öron.. Verkligen en elefantversion av bamse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooDHooDs:

När jag såg bilden kände jag igen, men namnet greppade jag inte.
Hursom, fan vad plagiat av bamse den där saken är ändå. Samma ögon/öronbryn och öron.. Verkligen en elefantversion av bamse.

Det är också Rune Andréasson som har skapat dem båda.

Permalänk
Medlem

makes sense

Permalänk
Medlem

Tidningen Pellefant lades väll ner någon gång på 90-talet. Lite synd, det var en rätt rolig serie.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

När jag såg bilden kände jag igen, men namnet greppade jag inte.
Hursom, fan vad plagiat av bamse den där saken är ändå. Samma ögon/öronbryn och öron.. Verkligen en elefantversion av bamse.

Såvitt jag vet kom Pellefant före Bamse, så det är snarare sagt Bamse som är plagiat Samma skapare dock.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xellofan:

Tidningen Pellefant lades väll ner någon gång på 90-talet. Lite synd, det var en rätt rolig serie.

Oki då besvarar det ju frågan huruvida folk läser serien eller ej.:) Förstår även att en del inte har hört talas om nämnda serie då...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Hur kan man aldrig ens ha hört talas om Pellefant?!
http://blog.whiking.se/wp-content/uploads/Pellefant.png

Nä men jag har hört tallas om


Samt alla andra cartoon network barnfilmer

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Ajuste (I) det var länge sen man hörde någon läsa Turtles.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Nä men jag har hört tallas om
http://kristiansvensson.files.wordpress.com/2009/09/turtles.j...

Samt alla andra cartoon network barnfilmer

Jag som kommer ifrån en familj som aldrig skaffade carton network eller liknande har faktiskt mycket bättre koll på Runes figurer än Turtles. Har ingen aning om vem som heter vad av konstnärsnamnen. Menar, vem har inte koll på Bamse, Lille Skutt och Skalman med hans väckarklocka, Vargen, Farmor etc etc.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Pellefant kommer jag ihåg! Jag hade nog inte så många från just den serien, men den var väl väldigt lik Bamse i stil. Har för mig att jag inte gillade den så mycket, karaktärsdesignen var lite udda om jag inte minns fel.

Någon som kommer ihåg Gnuttarna? De var riktigt mysiga tycker jag, önskar faktiskt att jag hade några nummer som man kunde kolla igenom.

Permalänk
Skrivet av Guitarkalle:

Pellefant kommer jag ihåg! Jag hade nog inte så många från just den serien, men den var väl väldigt lik Bamse i stil. Har för mig att jag inte gillade den så mycket, karaktärsdesignen var lite udda om jag inte minns fel.

Någon som kommer ihåg Gnuttarna? De var riktigt mysiga tycker jag, önskar faktiskt att jag hade några nummer som man kunde kolla igenom.

Jag tyckte heller inte pellefant var den bästa även om jag läste den, detsamma gäller Gnuttarna och Bobo. http://www.halge.com/upload/bobo_gnutten_kollage.jpg
Men jag minns inte namnet på dem utan var tvungen att se bilder.

Nå jag tror att detta med om man minns eller ej i princip enbart talar om ens ålder, såklart att nästan alla som är födda slutet av 70 till början av 80talet minns de serier som nämns.

Så det jag tycker är intressant att diskutera om är hur barnserier förändrats, dock är min kunskap om detta inte vidare stor även om jag tycker mig se skillnader. Och jag har fått en uppfattning av att många barnprogram var "knäppa" på 70talet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte glömma en blå elefant med knakelibraksnabel?

Visa signatur

kärlek.