Tankeexperiment, få reda på vilket tal en person tänker på med en fråga?

Permalänk

Tankeexperiment, få reda på vilket tal en person tänker på med en fråga?

Godmiddag alla glada swecare

Jag och en kamrat var ute på stan häromdagen och lyckads snirkla oss runt ett väldigt besynnerligt problem. Problemet är som följer:

  • Person A tänker på talet 1,2 eller 3

  • Person B ska formulera en fråga till A, frågan måste vara av Ja-Nej karaktär

  • Med hjälp av denna fråga så ska B kunna lista ut vilket tal A tänker på

Är det möjligt att göra? Om det är möjligt, blir det omöjligt om 1,2 och 3 ersätts med A, B och C?

Vad tycker swec?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Jag tycker det är självklart att informationen som ges för att göra ett korrekt val inte räcker till. Sedan för att matematisk bevisa det så är jag för dålig insatt på just denna matematikområdet.

Men med det booleanska informationen så kan man bara dela upp talen i två högar, genom att ställa olika svar kan man få att högarna ser olika ut. Men det kommer alltid bli två i ena högen och en i den andra.

Btw svaret är väl att man kan det ibland, frågar man bara är talet högre än 2 så kommer man någon gång få rätt.

Nå det är vad jag tror, skulle vara intressant om någon kunde skriva detta fint matematisk. Eller ännu bättre visa att jag har fel, då jag skulle vara väldigt nyfiken på hur denna lösning skulle se ut.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag är rikskass på all form av matte, men det som gör att jag spontant inte bara säger att det inte går är att det finns ett par samband vilket gör att jag i min lilla värld inte tappar hoppet helt. Tanken är då att sätta in dom i något slags avancerat ekvationssystem och sen göra en fråga av det.

  • Ett av talen är summan av dom andra två talen.

  • Två av talen är ojämna.

  • Det ena talet i kvadrat blir samma tal

  • Det andra i kvadrat blir summan av dom andra två

  • Alla tal gånger 2 blir jämna

osv osv

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Det du försöker göra skulle mattematiskt kunna beskriva som:
Låt X vara en mängd med 3 element och Y vara en mängd med 2 element. Hitta en inverterbar funktion f: X -> Y.

Sett på detta sättet är det helt uppenbart att det inte är möjligt.

Permalänk

Möjligtvis skulle detta gå ifall man tänjer på gränserna. Säg att personen kan svara Ja, Nej och välja att inte svara (vilket skulle vara samma som ett tredje alternativ) Då är det inget problem att lösa detta. Annars är det helt omöjligt. Du kan inte ur en boolean funktion av en variabel läsa ut mer än två värden. Precis som jop_the_jopsan beskrev.

YouTube - khanacademys kanal khan academy har ett antal tankenötter som är riktigt jävliga att klura på btw.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Fråga: Vill du dö hellre än att berätta vilket tal du tänker på?
Glöm inte att peta med kniven.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Fråga: Vill du dö hellre än att berätta vilket tal du tänker på?
Glöm inte att peta med kniven.

Vad händer om han svarar "ja"?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Vad händer om han svarar "ja"?

Då vet man att han snart inte tänker på något tal alls.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Möjligtvis skulle detta gå ifall man tänjer på gränserna. Säg att personen kan svara Ja, Nej och välja att inte svara (vilket skulle vara samma som ett tredje alternativ) Då är det inget problem att lösa detta. Annars är det helt omöjligt. Du kan inte ur en boolean funktion av en variabel läsa ut mer än två värden. Precis som jop_the_jopsan beskrev.

YouTube - khanacademys kanal khan academy har ett antal tankenötter som är riktigt jävliga att klura på btw.

Men om vi tänjer på reglerna då, vad behöver vi tänja på och vilken fråga ställs då?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Skrivet av MegaN00bie:

Men om vi tänjer på reglerna då, vad behöver vi tänja på och vilken fråga ställs då?

Fråga: "Är talet upphöj till 100 mindre eller lika med 1267650600228229401496703205376?"

Om han svarar ja direkt är talet 1. Om han svarar ja efter en lång stund är talet 2. Om han svarar nej efter en lång stund så är svaret 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Fråga: "Är talet upphöj till 100 mindre eller lika med 1267650600228229401496703205376?"

Om han svarar ja direkt är talet 1. Om han svarar ja efter en lång stund är talet 2. Om han svarar nej efter en lång stund så är svaret 3.

Men om personen är dyskalkyliker? Får man svar innan personen är död och inte ger något svar alls?
Eller om personen memorerat alla produkter upp till 3^100?
Eller om personen rent av ljuger eller chansar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Fråga: "Är talet upphöj till 100 mindre eller lika med 1267650600228229401496703205376?"

Om han svarar ja direkt är talet 1. Om han svarar ja efter en lång stund är talet 2. Om han svarar nej efter en lång stund så är svaret 3.

Vad händer om han tänker på 2 och svarar snabbt för att han är en jävel på huvudräkning, eller bara råkar känna igen talet? Vad händer om han tänker på 1 och svarar långsamt för att han är väldigt dålig på matte?

Den här tråden är efterbliven. Flera har ju redan konstaterat att det inte går att lösa utifrån de givna reglerna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

Men om vi tänjer på reglerna då, vad behöver vi tänja på och vilken fråga ställs då?

Vi kan ju tänja på regeln om antalet frågor.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Fråga: "Är talet upphöj till 100 mindre eller lika med 1267650600228229401496703205376?"

Om han svarar ja direkt är talet 1. Om han svarar ja efter en lång stund är talet 2. Om han svarar nej efter en lång stund så är svaret 3.

Trådens bästa svar! Jag gillar idén skarpt.

Man kan förstås göra det lite enklare och fråga "är talet upphöjt till 5 mer eller mindre än 100?".

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

[...]"är talet upphöjt till 5 mer eller mindre än 100?".

ja.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

Trådens bästa svar! Jag gillar idén skarpt.

Man kan förstås göra det lite enklare och fråga "är talet upphöjt till 5 mer eller mindre än 100?".

Ahhh fast det är många som kan 2^5 utantill Men du har rätt jag tog upphöj till 100 bara för att alla skulle förstå poängen.

Permalänk
Medlem

Alternativ 1: "Har du redan svarat på den här frågan fler gånger än talet du tänker på?"

Alternativ 2: "Tänker du på ettkommatvå eller på tre?"

Permalänk
Medlem

Är talet 1? (kommer funka i 1/3 av fallen ifall han slumpar vad han tänker på).

Nej, du kan inte formulera en strikt Ja/Nej fråga som alltid kommer ge dig ett positivt resultat.

Kan du lägga till ett svarsalternativ, eller helt enkelt ta bort kravet på en strikt ja/nej fråga så funkar ju följande: (vilket blir samma sak i det här fallet)

Är talet du tänker på mindre än antalet bokstäver i ditt svar?

Om 1: Ja
Om 2: Går inte att svara på, svarar han Nej så har han ljugit eftersom "Nej" har 3 bokstäver och alltså är större än 2. Om han svarar Ja så har han också ljugit eftersom det är 2 bokstäver i "Ja" och alltså inte fler än 2.
Om 3: Nej

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheep:

Är talet 1? (kommer funka i 1/3 av fallen ifall han slumpar vad han tänker på).

Nä, det kommer faktiskt fungera i 2/3 av fallen!

Ja -> Talet är 1
Nej -> Gissa på 2

Du kommer få rätt på 100% av alla 1, 100% på alla 2 och 0% på alla 3, vilket blir 2/3.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nä, det kommer faktiskt fungera i 2/3 av fallen!

Ja -> Talet är 1
Nej -> Gissa på 2

Du kommer få rätt på 100% av alla 1, 100% på alla 2 och 0% på alla 3, vilket blir 2/3.

Mja, jag tolkar det som att du måste kunna lista ut det. I det här fallet så kan du lista ut det i 1/3 av fallen, sen att du kan gissa i de övriga 2 till 50% sannolikhet är ju förvisso sant, men jag uppfattar inte som att det uppfyller kraven i uppgiften.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheep:

Mja, jag tolkar det som att du måste kunna lista ut det. I det här fallet så kan du lista ut det i 1/3 av fallen, sen att du kan gissa i de övriga 2 till 50% sannolikhet är ju förvisso sant, men jag uppfattar inte som att det uppfyller kraven i uppgiften.

Hur vet den som tänker på talet vilken metod du använder? Spelar det någon roll?

Jag förstår inte riktigt vad du menar; det är ju redan klarlagt att uppgiften inte går att lösa deterministiskt över huvud taget, så kvar finns bara smarta ansatser. Kravet, som jag förstår det är att du får ett och endast ett ja/nej-svar, men du måste faktiskt få gissa två gånger, det är implicit.

Det är nämligen "meningslöst" om uppgiften kräver att du ska svara innan du ställer frågan, eller hur? Så om frågan råkar handla om en ren plump gissning kan du fortfarande ge ditt svar efter att du fått ditt enda ja/nej-svar. Enligt dessa premisser (som inte lägger till något utan är helt i enlighet med "reglerna") har du möjlighet att få rätt till 2/3.

Taltänkare: Shoot!
Gissare: Är talet ett? (detta är frågan)
Taltänkare: Nej
Gissare: Är talet två? (detta är gissningen)

(eller "ja" -> "är talet ett?")

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."