Permalänk
Medlem
Skrivet av Crase:

Faktiskt aldrig provat äta sushi, och känner inget sug för att göra det heller. Jag är inte så mycket för rått kött i allmänhet (lagom röd i mitten går min gräns). Rå fisk har jag inget emot i sig, men det verkar ju inte vara någon delikatess med just sushi.

Jag menar, wasabi... jaha, lite starkt.
Soja. Mhm.
Ris. Ok.
Råa firren. - Är det detta som ger en sån orgasm?

Nu låter jag väldigt tråkig och fyrkantig, men jag gillar annars att prova på nya saker som i alla fall låter gott eller intressant.

Jo men det där går ju att säga om allt, det är allt tillsammans som gör det. Riset med risvinsvinäger och socker/salt, tunnt skuren rå fisk med soja med wasabi nedrört i.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

soja med wasabi nedrört i.

Hädare, man blandar aldrig soja med wasabi (i sverige grönfärgad pepparrotskräm)

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Hädare, man blandar aldrig soja med wasabi (i sverige grönfärgad pepparrotskräm)

Klart man gör, i var fall i Sverige där de inte vågar stryka ordentligt med wasabi på undersidan av sushibitarna för att folk är så mesiga här.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Pepparroten stryker du på själv när du doppat köttet i soja och lagt tillbaka köttet på riset.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Pepparroten stryker du på själv när du doppat köttet i soja och lagt tillbaka köttet på riset.

Inte om vi skall vara riktigt fina, då skall soja och wasabin vara på direkt från sushikocken och du äter biten som den är. Så då anser jag vara nästa steg att få wasabin på och du själv lägger dit sojan. Detta är även vad man får på lite bättre sushiställen i Sverige, tyvärr orkar man inte alltid gå till ett av de bättre ställena då det inte alltid är nära till dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte sushi är överdrivet gott, men ändå kan jag vara sugen på det... skummt...

tycker det blev godare med när jag gjorde själv, än när jag köpte på en sushibar

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jo men det där går ju att säga om allt, det är allt tillsammans som gör det. Riset med risvinsvinäger och socker/salt, tunnt skuren rå fisk med soja med wasabi nedrört i.

Jo sant, inte rättvist att dela upp det så där. Men jag tycker ändock att det låter som tråkiga ingredienser tillsammans. Inte my cup of tea helt enkelt. Trevligt att andra gillar det.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

provade pa sushi for forsta gangen har i Miami och alskar det verkligen. Det ar ju ratt dyrt sa man ater det ju inte sa ofta men det ar svart att kla en tallrik sushi och ett par flaskor sake!

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennyg:

provade pa sushi for forsta gangen har i Miami och alskar det verkligen. Det ar ju ratt dyrt sa man ater det ju inte sa ofta men det ar svart att kla en tallrik sushi och ett par flaskor sake!

Är det dyrt i USA? Kommer inte ihåg vad man betalade i NY faktiskt, här går en STOR måltid på 140-200 kr iaf om man tar ett av de lite bättre ställena, 120-160 annars.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fisk och skaldjur är havets broccoli.. man äter inte skiten ens om man får pengar för det.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Fisk och skaldjur är havets broccoli.. man äter inte skiten ens om man får pengar för det.

Äter inte fisk eller broccoli. Är du fem år gammal, eller?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Fisk och skaldjur är havets broccoli.. man äter inte skiten ens om man får pengar för det.

haha vilken pajas alltså.

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Äter inte fisk eller broccoli. Är du fem år gammal, eller?

Har en polare som är ännu värre (21år). Fisk, grönsaker, fett på kött, nästan all frukt (Bananer har tydligen konstig konsistens osv), skaldjur...
Det är fan pinsamt. Har väl vuxit upp med hotdogs och annan skit.

Jag äter väl det mesta, men kan ha lite svårt för musslor och oliver ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Är det dyrt i USA? Kommer inte ihåg vad man betalade i NY faktiskt, här går en STOR måltid på 140-200 kr iaf om man tar ett av de lite bättre ställena, 120-160 annars.

Jag brukar ga till RA Sushi och det brukar val ligga pa runt $10-12, en flaska sake ar runt $4-5 tror jag, men sen ar det ju 7% skatt pa det och 18% dricks. Det brukar bli att man spenderar runt $20 och ibland blir det ju att man dricker lite mer

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennyg:

Jag brukar ga till RA Sushi och det brukar val ligga pa runt $10-12, en flaska sake ar runt $4-5 tror jag, men sen ar det ju 7% skatt pa det och 18% dricks. Det brukar bli att man spenderar runt $20 och ibland blir det ju att man dricker lite mer

Låter som jag kommer ihåg det från NY alltså, det sjukt billigt att äta ute i staterna. Priserna jag sa är take away priser, så det verkar vara hyffsat mycket billigare där du är ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Äter inte fisk eller broccoli. Är du fem år gammal, eller?

Skrivet av Kappy:

haha vilken pajas alltså.

Riktiga grabbar käkar en stor fet stek!

Permalänk
Medlem

Har ätit det en gång och får väl göra det någon gång igen. För jag tyckte verkligen inte det var något speciellt. Har också fått för mig att det är folk som vill känna sig lite speciella som käkar på såna ställen.

Vad är det man ska kolla efter om man vill veta att man är på en bättre sushiresturan/bar?

Permalänk
Skrivet av fesen:

Riktiga grabbar käkar en stor fet stek!

Vilket utesluter att man kan äta fisk och grönsaker med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Låter som jag kommer ihåg det från NY alltså, det sjukt billigt att äta ute i staterna. Priserna jag sa är take away priser, så det verkar vara hyffsat mycket billigare där du är ;).

Ja, sen gar det ju att fa det annu billigare, RA ar en lite finare resturang. Jag vet ett stalle men kommer inte ihag vad resturangen hette, men de hade 12 sushi rolls for $5.

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Här har vi ett proffs.
När du nämner carpaccio så har jag faktisk också ätit denna, jag fick två presentkort på en exklusiv lunchbuffé på en herrgård en gång (800kr/person om jag minns rätt exkl dricka eller vin) Och då fick vi just carpaccio som aptitretare och jag tyckte det var väldigt gött. Nu var det dock en pytteliten rätt, som man fick innan förrätten. Sedan tre olika hemmagjorda smörsorter till brödet och allt. (det var fin mat)

*edit*
Om jag minns rätt så satt det en liten ostbite med en tandpettare på våra carpaccion. Jag visste inte riktigt vad det var för kött då, men jag minns namnet carpaccio på aptitretaren.

Vet inte om det var just carpaccio jag fick men jag åt femrätters på en restaurang (som f.ö är med i white guide så det borde ju vara bra skit), en av förrätterna var tunt skivad oxfile vad jag minns med en bädd av rivna rotfrukter samt en marinad av bl.a wasabi och ingefära. Det smakade oerhört skevt iaf, lite spännande smak men övervägande skevt. Och mitt (iofs begränsade) intryck av sushi är även det sådär så man kanske inte har så bra anlag för rå mat

Halvblodig oxfile det är däremot riktigt bra skit

Permalänk

Orkar inte läsa alla svar, så jag svarar på topic. Sushi är gott, dock inte för ofta.
Men jag föredrar yakitori gjord av sempai på shinkendojo

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Det roligaste med sushi är hur petiga folk kan vara om att det måste ätas rätt och man måste kunna alla regler, inte blanda X med Y för då blir japanerna sura... Jag vill bara dra fram en stor mixer och köra ner ett par bitar och se hur deras ögon tåras.

Men det är väl helt okej, bara smakat någon gång men för de priserna tar jag hellre husmanskost eller en pizza.

Permalänk
Avstängd

Annat skriv i tråden: precis som TS säger, "men likaså oftast skitdyrt och omättade" och det är en av anledningarna till att jag inte äter sushi.:) Lite som att äta luft tycker jag.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Äter inte fisk eller broccoli. Är du fem år gammal, eller?

Nej, jag har smaklökar och föredrar att betala för mat jag anser vara gott.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det roligaste med sushi är hur petiga folk kan vara om att det måste ätas rätt och man måste kunna alla regler, inte blanda X med Y för då blir japanerna sura... Jag vill bara dra fram en stor mixer och köra ner ett par bitar och se hur deras ögon tåras.

Men det är väl helt okej, bara smakat någon gång men för de priserna tar jag hellre husmanskost eller en pizza.

Så en öl smakar inte annorlunda beroende på hur den serveras?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Så en öl smakar inte annorlunda beroende på hur den serveras?

Visst gör den det, men det är ingen som får någon större panik om att den måste vara exakt en viss temperatur, serveras i ett visst glas och bla bla bla så som vissa får när man äter sushi på "fel" sätt. Om jag går på krogen och ber bartendern blanda i fruktsoda i min öl så kommer jag nå få ett "eh... ok, är det gott?" som svar medan när man käkar sushi och inte följer vad vissa anser vara hur man ska göra så ser man på de där sushifascisterna hur det bubblar i dem för de vill bara slänga sig över borden och hiva ut en genom dörren.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag gillar sushi, och äter det gärna ofta minst en gång i månaden iaf. Råbiff eller liknande kan jag inte säga att jag är direkt intresserad av att prova.