Nya Macbook Pro + Vilken SSD?

Permalänk

Nya Macbook Pro + Vilken SSD?

Hej, längesedan jag frågade om hjälp här, saknar er expertis

Jag ska i sommar köpa en ny Macbook Pro 15.4" core i7 4GB ram, till denna tänkte jag köpa en egen SSD och stoppa in. Apple tar ju sjuka ockerpriser för SSD och jag har hört att de diskarna de slänger i inte ens har speciellt bra prestanda. Jag har även för mig att garantin inte ryker om man byter HDD.

Frågan är nu vilken SSD för max 7000kr skulle passa bäst till en sådan Macbook? Jag vill helst ha minst 120 GB SSD. Jag har för mig att SLC är väldigt mkt snabbare än MLC diskar, men det märks ju på priset också.

Ska man köpa Intel X-25 G2? Eller är de utdaterade och inte lika bra i jämförelse med nyare modeller, eller någon modell som kommer inom de närmsta veckorna?

Tack på förhand!

mvh
Alex

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrum_237:

Hej, längesedan jag frågade om hjälp här, saknar er expertis

Jag ska i sommar köpa en ny Macbook Pro 15.4" core i7 4GB ram, till denna tänkte jag köpa en egen SSD och stoppa in. Apple tar ju sjuka ockerpriser för SSD och jag har hört att de diskarna de slänger i inte ens har speciellt bra prestanda. Jag har även för mig att garantin inte ryker om man byter HDD.

Frågan är nu vilken SSD för max 7000kr skulle passa bäst till en sådan Macbook? Jag vill helst ha minst 120 GB SSD. Jag har för mig att SLC är väldigt mkt snabbare än MLC diskar, men det märks ju på priset också.

Ska man köpa Intel X-25 G2? Eller är de utdaterade och inte lika bra i jämförelse med nyare modeller, eller någon modell som kommer inom de närmsta veckorna?

Tack på förhand!

mvh
Alex

Skulle satsa på en Intel 160GB SSD. Dom är fortfarande "top of the line" när det gäller SSD och som SYSTEMDISK.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Större kapacitet?

Du syftar på Intel X25-M G2 160GB ?

Finns det någon som presterar lika bra eller bättre med lite störra kapacitet? Jag är som sagt beredd att gå upp några tusenlappar till i pris

Jag har t.ex. hört att Crucial RealSSD som finns i 256 GB är lika snabba, någon som kan bekräfta detta?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av redrum_237:

Du syftar på Intel X25-M G2 160GB ?

Finns det någon som presterar lika bra eller bättre med lite störra kapacitet? Jag är som sagt beredd att gå upp några tusenlappar till i pris

Jag har t.ex. hört att Crucial RealSSD som finns i 256 GB är lika snabba, någon som kan bekräfta detta?

Crucial disken är betydligt snabbare än Intel disken.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Men Crucial är väl snabbare på sekventiell skrivning/lösning? Dvs läs/skrivning av stora filer? Det är inte så vässentligt för mig, jag vill ha en snabb systemdisk. Eller har Crucial Disken bättre accesstider också?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk

RealSSD ska vara riktigt bra även på små läsningar/skrivningar, se de 4 sista bilderna här (HEXUS.net - Review :: Crucial RealSSD C300 256GB - the best solid-state drive yet? : Page - 5/9).

RealSSD är alltså snabbare på pappret men X25-M är å andra sidan mkt billigare och när man använder de två som systemdisk är de två likvärdiga i prestanda. Jmfr t.ex. 80GB X25-M för 1869:- och motsvarande 128GB RealSSD för 3 595:-. Därför rekommenderar de flesta X25-M. Om man som du kommer använda den större delen av den för lagring kan kanske RealSSD vara ett mer passande val med tanke på den högre skrivhastigheten, beror på hur mycket/ofta du kommer lagra stora mediafiler på den, Intel finns oxå bara i upp till 160 GB så det är möjligt att den är för liten om du letar efter >200 GB utrymme.

Jag kan inte uttala mig om kvalitet och kompatibilitet, men den borde fungera (http://www.micronblogs.com/2010/02/realssd-c300—the-mac-exper...), annars bör du ha möjlighet att returnera den inom 14 dgr om du inte får den att leka snällt med Mac.

Permalänk
Medlem

Crucial M225 256Gb Fick "bäst i test" i senaste nummer av Datormagazin!

Intel 80GB X25-M fick "Datormagazin rekommenderar"

Har en 80GB X25-M själv och är mycket nöjd, det är det bästa boost jag har fått någonsin.

Hade jag varit du så hade jag köpt M225 Tror det är en fin disk ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

M225 är baserad kring en Indilinx kontroller så den bör prestera kring 8-12 MB/s för 4kB skrivningar, sakna AHCI, och ha ett helt gäng med kompatibiltetsproblem med diverse hårdvara. Inte något vidare köp alltså.

Nu har jag inte läst Datormagazin men anledningen att de fick "bäst i test" kan vara för att personen som testade SSD inte vet hur man testar SSD korrekt, eller så kan det vara för att de tvunget måste jmfra med SSD i samma storlek och att den enda konkurrenten i så fall var ett par hopplösa jmicron-baserade SSD (tester i datortidningar brukar skrivas ett par månader i förväg så det är möjligt att RealSSD inte fanns att tillgå då).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag beställde precis en OCZ Agility 2 100GB vilken har Sandforce 1200-kontrollern. Prestandamässigt finns det vad jag vet inget som slår denna. Kostar strax under 4000 kr men presterar bättre än G2. Så jag valde mellan 160 G2 och denna. Kom fram till att jag hellre vill ha en något snabbare enhet än ett antal GB jag inte behöver.

OCZ's Agility 2 Reviewed: The First SF-1200 with MP Firmware

Köpte även en Skytche Kamazo 2 för att sätta den mekaniska disken i.

EDIT: Enheten finns i 50 GB (och i flera större varianter) också. 50 GB kändes dock i kortaste laget då jag redan använder nära 40 GB på 320GB-disken som sitter i nu.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge:

Jag beställde precis en OCZ Agility 2 100GB vilken har Sandforce 1200-kontrollern. Prestandamässigt finns det vad jag vet inget som slår denna. Kostar strax under 4000 kr men presterar bättre än G2. Så jag valde mellan 160 G2 och denna. Kom fram till att jag hellre vill ha en något snabbare enhet än ett antal GB jag inte behöver.

OCZ's Agility 2 Reviewed: The First SF-1200 with MP Firmware

Köpte även en Skytche Kamazo 2 för att sätta den mekaniska disken i.

EDIT: Enheten finns i 50 GB (och i flera större varianter) också. 50 GB kändes dock i kortaste laget då jag redan använder nära 40 GB på 320GB-disken som sitter i nu.

Beror på vad man ser som prisvärt. 100gb för 4000, eller Intels 80gb för 2000. Jag menar, skulle en normal person märka av det?

Permalänk
Medlem

jag har en Intels 80GB + 200GB mekanisk disk i min mbp.
använder du inte dvd-läsaren så kan du ju flytta dit disken som ingår med datorn till dvd-facket och använda den för lagring.

Permalänk

klurigt det här...

Hej,

Tack för alla svar!

Kan nya OCZ vara något? Jag skulle nog klara mig på 160, men känns trisst att begränsa sig. @mattoys Fungerar det smidigt att använda en SSD och en mekanisk? Visas dem som två olika hårddiskar i "Finder"?

Man kan ju lita på det Anand Lal Shimpi säger, han har koll :), verkar som att OCZ's Agility 2 är snabb, men han säger ju att det finns risk för att den inte är "stabil" på lång sikt.

Fan att det inte finns någon som är lika stabil som X-25 G2 med en kapacitet på 250 GB. För mig är det nog viktigare att SSDn är stabil och presterar bra även om något är än att den är den snabbaste som finns på marknaden.

Eller hur bör man resonera?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av redrum_237:

Hej,

Tack för alla svar!

Kan nya OCZ vara något? Jag skulle nog klara mig på 160, men känns trisst att begränsa sig. @mattoys Fungerar det smidigt att använda en SSD och en mekanisk? Visas dem som två olika hårddiskar i "Finder"?

Man kan ju lita på det Anand Lal Shimpi säger, han har koll :), verkar som att OCZ's Agility 2 är snabb, men han säger ju att det finns risk för att den inte är "stabil" på lång sikt.

Fan att det inte finns någon som är lika stabil som X-25 G2 med en kapacitet på 250 GB. För mig är det nog viktigare att SSDn är stabil och presterar bra även om något är än att den är den snabbaste som finns på marknaden.

Eller hur bör man resonera?

Så här resonerade jag:

80GB G2 presterar bra fast 80 GB är lite för lite – 100 GB lagom.
Nästa steg är då 160G2 som kostar 4000 kr, eftersom Agility 2 presterar bättre och kostar lika mycket blev det den (jag behöver inte mer än 100GB alltså).

Han säger inte i recensionen att det finns en risk (som i "speciellt för denna") att den inte är stabil över tid utan att han inte har testat under längre perioder. Jag tror och hoppas att de lagt ner tillräckligt med jobb med MP firmware, men man vet aldrig

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrum_237:

Hej,
Jag skulle nog klara mig på 160, men känns trisst att begränsa sig. @mattoys Fungerar det smidigt att använda en SSD och en mekanisk? Visas dem som två olika hårddiskar i "Finder"?

funkar bra, och ja de visas som två olika enheter i finder.