Snabb fråga ang. <ol> och "bulleted lists" med bilder

Permalänk
Medlem

Snabb fråga ang. <ol> och "bulleted lists" med bilder

har en ordered list (<ol>) på min sida men istället för bullets så vill jag ha ikoner. Enda problemet är att dessa ikoner är lite stora (30px) så texten som bara är 12px hamnar väldigt långt ner. Finns det något sätt att alignea texten till mitten?

koden ser ut såhär:

<h2>Qualities</h2> <p> <ol> <li>Coffee</li> <li>Milk</li> </ol> </p>

och mitt stylesheet ser ut såhär:

#fac-q ol {list-style-image: url(images/q.png);}

Såhär ser det ut på sidan:

Några bra idéer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill ha en bulleted list så ska du använda en unordered (<ul>) lista. I övrigt så kan du styra texthöjden (förutsatt att det bara en en rad text, annars går det inte) genom att sätta line-height till rätt höjd, dvs 30px.

Permalänk
Medlem

Bullets som är så stora orsakar lätt lite problem. Jag skulle lagt en bakgrundsbild istället till en unordered list som You skriver.

ul li { background: url(images/q.png) left center no-repeat; display: block; list-style: none outside; margin-left: 0; padding-bottom: 5px; padding-left: 35px; }

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Bullets som är så stora orsakar lätt lite problem. Jag skulle lagt en bakgrundsbild istället till en unordered list som You skriver.

ul li { background: url(images/q.png) left center no-repeat; display: block; list-style: none outside; margin-left: 0; padding-bottom: 5px; padding-left: 35px; }

Fast, nu har vi ju ett CSS-attribut som finns just för det här syftet (list-style-image). Det TS har problem med är egentligen vertikalcentrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Fast, nu har vi ju ett CSS-attribut som finns just för det här syftet (list-style-image). Det TS har problem med är egentligen vertikalcentrering.

Semantiskt inte det snyggaste, i know. Problemet uppstår främst i IE6 och till viss mån IE7 vid för stora bullets. Anser att det är enklaste lösningen dock, speciellt om radbrytning uppstår i listan.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com