Permalänk
Medlem

Bokföringsprogram utvärdera

Jag har knacakt fram ett bokföringsprogram. 2 tunga år tog det. Det gjort i "C".
Jag har dock bara testat det på WinXP så jag vet inte om det fungerar i nyare Windows. Skulle vara kul om någon orkade testa programmet lite här å där. Även funktionerna i programmet kanske skulle gås igenom lite närmare.

Bar en tanke och en kul grej.

www.firmabok.com

Permalänk
Medlem

Satt o knacka på ett crack till detta i 2 tunga år. Cracket är gjort i "Olly".
Har dock bara testat det på windows 7 så jag vet inte om det fungerar i nyare windows . Skulle vara kul om någon orkade testa cracket lite här å där. Även funktionerna i cracket kanske skulle gås igenom lite närmre.

Bar en tanke och en kul grej.

Tyckte bara att du var så jävla skön, inget emot dig eller så du är säkert skitsjysst kille. Men jag satt o garva i 15 min åt din text och tänkte jag måste cracka hans program, killen har suttit med det i 2 år! (Det var inte så svårt, kanske kolla upp någon lite bättre verifikation av nyckeln?)

Lycka till med programmet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kostas

Tyckte bara att du var så jävla skön, inget emot dig eller så du är säkert skitsjysst kille. Men jag satt o garva i 15 min åt din text och tänkte jag måste cracka hans program, killen har suttit med det i 2 år! (Det var inte så svårt, kanske kolla upp någon lite bättre verifikation av nyckeln?)
Lycka till med programmet!

Du verkar inte vara så gamal.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt svar.

"satt o garva i 15 min åt din text "
- Vilken text, och vad var det som var så himla kul?

"måste cracka hans program"
- Cracka kan betyda flera saker.
.......1. Man dekompilerar koden
.......2. Man knäcker inloggningen
.......3. Kanbetyda lite annat också

"killen har suttit med det i 2 år"
- Jag jobbar bara med programmeringen på vintarna och då nästan bara på helger. Effektiv arbetstid kanske ligger runt 200 timmar. Merparten av den tiden har gått till att ändra programmet efter nya regler som dykt upp. Utöver detta har det tagit längst tid att läsa in bokföringskunnandet, alltså ingen programmering där.

"Det var inte så svårt, kanske kolla upp någon lite bättre verifikation av nyckeln"
- Vad var inte svårt?
- Vad är det för verifikation jag borde kolla upp?
- Om det är 'inloggningen' du försökt knäcka kan jag först säga att det inte var så svårt. Jag skickar ju med facit. Dessutom är inloggningen virtuell. Dvs den ändras av sig själv när några vilkor uppnåtts, ett av vilkoren är datumet.
Jag har också en säkerhetsrutin inbyggt som skickar ett meddelande till mig när någon försöker 'knäcka' inloggningen. IP-nr och datornamn är vad jag får då. Dina knäckningsförsök måste vara mycket enkla eftersom jag ännu inte fått något meddelande.

"Lycka till med programmet"
- Tack!

Någon som verklilgen kan testa programmet och komma med kritik?

Permalänk
Medlem

Okej vi säger så här... Jag är inte ung, jag var sjukt trött och humorn var på botten. Jag önskar dig lycka till med ditt program. Det jag menade var att jag lyckades komma förbi den delen där man skriver in nyckel osv, med hjälp av disassembling... Det var det jag menade att du skulle förbättra.

Testa programmet kan jag inte göra då jag inte kan något alls om bokföringar eller något liknande.

Återigen lycka till med programmet, hoppas du inte tog de för personligt!

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya program.
Har inte tid att utvärdera programmet som helhet just nu..MEN, snälla lägg in så man kan "tabba" i programmet. Det är väldigt irriterande att behöva använda musen hela tiden.

Annars ser det väl okej ut än så länge. Återkommer.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kostas
Okej vi säger så här... Jag är inte ung, jag var sjukt trött och humorn var på botten. Jag önskar dig lycka till med ditt program. Det jag menade var att jag lyckades komma förbi den delen där man skriver in nyckel osv, med hjälp av disassembling... Det var det jag menade att du skulle förbättra.

Testa programmet kan jag inte göra då jag inte kan något alls om bokföringar eller något liknande.

Återigen lycka till med programmet, hoppas du inte tog de för personligt!

Var inte orolig, jag tar inget personligt!
Dessutom gav du mig en idé:up:, fast det håller jag för mig själv;) !

Ha dä!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Alltid kul med nya program.
Har inte tid att utvärdera programmet som helhet just nu..MEN, snälla lägg in så man kan "tabba" i programmet. Det är väldigt irriterande att behöva använda musen hela tiden.

Annars ser det väl okej ut än så länge. Återkommer.

Genom att trycka Enter på tangentbordet gör det samma sak som Tab.
Använder den metoden efter att några fullständigt datorointresserade företagare testat programmet. De var vana vid gamla skrivmaskiner och där trykte man Enter för att byta rad. Dessutom jobbar jag själv ofta i ett dos-program, där trycker man också Enter för att gå till nästa rad. Jag är så van vi det nu så för mig faller det sig naturligt att använda Enter i stället för Tab.

Men det är fler som efterfrågat just Tab-funktionen så jag har satt upp det på "att göra listan".

Kul att du testar. Väntar med spänning på nästa "duvning"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firmabok
Genom att trycka Enter på tangentbordet gör det samma sak som Tab.
Använder den metoden efter att några fullständigt datorointresserade företagare testat programmet. De var vana vid gamla skrivmaskiner och där trykte man Enter för att byta rad.

Tycker det låter som en bra anledning, men varför inte bägge delar? Även jag är van vid att använda tab för att flytta mig mellan rutor.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Visma Buisness använder sig också av Enter för att flytta sig frammåt i cellerna
+ för att öka på / skapa ny post och * för att göra uppslag, allt anpassat efter ekonomifolk som kör 99% med numpad.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att på hemsidans startsida står det "skall skall" på åttonde raden.

För övrigt tyckte jag det verkade bra, knappast så jag någonsin använt mig av denna typen av programvara tidigare men lyckades ändå förstå mig på programmets funktioner ganska bra.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Tycker det låter som en bra anledning, men varför inte bägge delar? Även jag är van vid att använda tab för att flytta mig mellan rutor.

Det kommer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Visma Buisness använder sig också av Enter för att flytta sig frammåt i cellerna
+ för att öka på / skapa ny post och * för att göra uppslag, allt anpassat efter ekonomifolk som kör 99% med numpad.

Tack för det!
Jag har missat ekonomifolk och numpad pedagogiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Upptäckte att på hemsidans startsida står det "skall skall" på åttonde raden.

För övrigt tyckte jag det verkade bra, knappast så jag någonsin använt mig av denna typen av programvara tidigare men lyckades ändå förstå mig på programmets funktioner ganska bra.

Uuuups, det har jag missat!
Nu är det fixakt tack vare dig !

Permalänk
Medlem

FirmaBok har utvecklats vidare i långsam tackt. Har numera ett forum för programmet.

Testa gärna och ge mig skäll över hur kasst det är.

http://www.firmabok.com/

Vill också ha omdömme om hemsidan.

Permalänk
Medlem

.
.
.
Ingen?
.
.
.

Permalänk
Medlem

Jag har inte laddat hem programmet, men jag kikade igenom hemsidan lite snabbt och tittade på screenshots. Det som slår mig är att programmet känns gammalt och omodernt. Titta gärna på dina konkurrenter och fundera över hur en användare uppfattar mjukvaran. Det viktigaste med ett bokföringsprogram är antagligen att det går snabbt och effektivt att jobba med det, så gränssnittet är superviktigt att få till rätt. Fråga dig varför en kund skulle välja ditt program när det finns färdiga excell-dokument och andra mjukvaror att välja på. Vad har ditt program som alternativen inte har? Varför skall jag som kund ladda hem ditt program och prova över huvud taget? Vad lockar mig?

tips:

Det första du bör göra är att bort behörighets-rutan. Ditt största problem i dagsläget är att få folk att bli intresserade av programmet, inte piratkopiering. Faktum är att du är astronomiskt långt ifrån detta problem att serienummer och koder är skrattretande. Om fem år, när du har 3000 stabila betalande kunder, kan du införa den rutan igen. Fram tills dess skall du vara otroligt glad att folk vill kopiera ditt program, all spridning är positiv i dagsläget.

När programmet har mognat och tillräckligt många använder det; inför tidsbegränsade licenser. Erbjud programmet helt gratis första året. Detta gör att åtminstone några kan tänka sig att prova det. Du vill att kunderna skall använda det så att dom vänjer sig vid programmet och att det blir jobbigt för dom att byta mjukvara efter ett år. Genom att lyssna på dina kunder kan du utveckla programmet så att det blir bättre och lättare att jobba med. Kom ihåg att lyssna på kundernas önskemål, om dom känner sig delaktiga i utvecklingen av programmet ökar chanserna för att dom håller sig fast vid det och rekommenderar det till andra. År två får dom betala X kronor för att behålla programmet, och om du har skött kundkontakt och uppdateringar bra så betalar dom glatt.

Lycka till!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delight:

Jag har inte laddat hem programmet, men jag kikade igenom hemsidan lite snabbt och tittade på screenshots. Det som slår mig är att programmet känns gammalt och omodernt.

Tack för att du tog dig tid att svara!

Jag använde den designen efter några som testat programmet. De är egna företagare och jobbar som snickare/målare och några andra. De ville ha tydliga inmatningsfält och inget "lull-lull". I början hade jag ett modernare utseende men det ville de ändra på. Jag funderar på att ha några teman att välja mellan så att utseendet blir valfritt.
[QUOTE]

Citat:

Titta gärna på dina konkurrenter och fundera över hur en användare uppfattar mjukvaran. Det viktigaste med ett bokföringsprogram är antagligen att det går snabbt och effektivt att jobba med det, så gränssnittet är superviktigt att få till rätt.

Det är där jag lagt focus! Har fått mycket beröm för att det är lättarbetat och att minimalt med tankearbete krävs.

Citat:

Fråga dig varför en kund skulle välja ditt program när det finns färdiga excell-dokument och andra mjukvaror att välja på. Vad har ditt program som alternativen inte har? Varför skall jag som kund ladda hem ditt program och prova över huvud taget? Vad lockar mig?

Jag har tänkt så det knakar! Jag tror att det skall vara lättarbetat, lätt att lära sig och snabbt att komma igång.

Citat:

tips:

Det första du bör göra är att bort behörighets-rutan. Ditt största problem i dagsläget är att få folk att bli intresserade av programmet, inte piratkopiering. Faktum är att du är astronomiskt långt ifrån detta problem att serienummer och koder är skrattretande. Om fem år, när du har 3000 stabila betalande kunder, kan du införa den rutan igen. Fram tills dess skall du vara otroligt glad att folk vill kopiera ditt program, all spridning är positiv i dagsläget.

Behörighetsrutan lade jag dit just därför att programmet kunde laddas ner lite här och där på internet efter ett par månader. Vad de inte då viste är att FirmaBok stänger av sig själv efter några månader och ett nytt måste laddas ner (gäller betaversionerna).
Efter detta införde jag behörighetskontroll. Men även den gick att ladda ner med knäckt behörighet så att den gick att använda utan kod. Onödigt arbete då koden står på hemsidan....

Citat:

När programmet har mognat och tillräckligt många använder det; inför tidsbegränsade licenser. Erbjud programmet helt gratis första året. Detta gör att åtminstone några kan tänka sig att prova det. Du vill att kunderna skall använda det så att dom vänjer sig vid programmet och att det blir jobbigt för dom att byta mjukvara efter ett år.

Bra idé!
Noterat!

Citat:

Genom att lyssna på dina kunder kan du utveckla programmet så att det blir bättre och lättare att jobba med. Kom ihåg att lyssna på kundernas önskemål, om dom känner sig delaktiga i utvecklingen av programmet ökar chanserna för att dom håller sig fast vid det och rekommenderar det till andra. År två får dom betala X kronor för att behålla programmet, och om du har skött kundkontakt och uppdateringar bra så betalar dom glatt.

Jag vill verkligen att kunderna skall vara delaktiga. Men av över 800 nedladdningar är det kanske 10-20 som hört av sig.
Det jag hör minst av kritik är det jag vill höra mest, själva bokföringsfunktionen, finns det fel? Kan något göras bättre? Har jag glömt något? osv.

Citat:

Lycka till!

Tack!

Tack än en gång för dina tips och omdömen!

Permalänk
Medlem

Firmabok är kanonbra - men hur få hjälp?

Skrivet av firmabok:

Tack för att du tog dig tid att svara!

Jag använde den designen efter några som testat programmet. De är egna företagare och jobbar som snickare/målare och några andra. De ville ha tydliga inmatningsfält och inget "lull-lull". I början hade jag ett modernare utseende men det ville de ändra på. Jag funderar på att ha några teman att välja mellan så att utseendet blir valfritt.
[QUOTE]

Det är där jag lagt focus! Har fått mycket beröm för att det är lättarbetat och att minimalt med tankearbete krävs.

Jag har tänkt så det knakar! Jag tror att det skall vara lättarbetat, lätt att lära sig och snabbt att komma igång.

Behörighetsrutan lade jag dit just därför att programmet kunde laddas ner lite här och där på internet efter ett par månader. Vad de inte då viste är att FirmaBok stänger av sig själv efter några månader och ett nytt måste laddas ner (gäller betaversionerna).
Efter detta införde jag behörighetskontroll. Men även den gick att ladda ner med knäckt behörighet så att den gick att använda utan kod. Onödigt arbete då koden står på hemsidan....
Bra idé!
Noterat!

Jag vill verkligen att kunderna skall vara delaktiga. Men av över 800 nedladdningar är det kanske 10-20 som hört av sig.
Det jag hör minst av kritik är det jag vill höra mest, själva bokföringsfunktionen, finns det fel? Kan något göras bättre? Har jag glömt något? osv.

Tack!

Tack än en gång för dina tips och omdömen!

Har använt FirmaBok sedan jag startade min firma för ett år sedan och är kanonnöjd. Rekommenderar det till alla jag känner.
Enda nackdelen är att jag nu fått ett problem med att skapa en utgift utan moms (ta in min egen bil i firman). Jäkligt tråkigt att ingen är inne i forumet och svarar på frågorna där. Hade varit helt ok att betala några hundringar bara för att få hjälp att lösa detta problem.
Snälla - fortsätt at tjobba vidare med detta superenkla bokföringsprogram. (hoppas det går att nå dig via detta forum )