Permalänk
Medlem

Asus G73SW vs G73SX

Jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=902550,858341

Skillnaderna är inte stora, förrutom att SW'n är mariginellt mindre så skiljer följande:

G74SX-TZ087V
NVIDIA GeForce GTX 560M 3 GB GDDR5 SDRAM
750 GB - Serial ATA-300 - 7200 rpm (mekanisk)
6 GB DDR3 SDRAM - 1333 MHz (1x4 GB + 1x2 GB)

G73SW-TZ209V
NVIDIA GeForce GTX 460M 1.5 GB GDDR5 SDRAM
500 GB - Serial ATA-300 - 7200 rpm (hybrid)
8 GB DDR3 SDRAM - 1333 MHz (2x4 GB)

Bägge går just nu för 12995 :- på Komplett.se, och som synes så är valet mellan de tu inte det lättaste.
I mina ögon så ser det ut som om det är grafikkortet som borde fälla avgörandet.

560M är något snabbare och 'kallare' än 460M, men 460M kan lätt klockas upp till 560'ns kapacitet.
Frågan är om en hybrid och 2GB extra ram väger upp skillnaden eller ej?

Jag lutar åt G74SX-TZ087V med 560M, har jag resonerat rätt nu undrar jag *beslutsångest*

Permalänk
Medlem

Köp den som är nyare dvs den med gtx 560m

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Hehe, jooo, men...

Är det bara ett sett att välja (typ i brist på annat, välj modellen som byggdes senast?) eller finns det mer resnomang för varför jag borde ta SX över SW?

(Nu kommer jag ju troligtvis göra det men, heh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Hehe, jooo, men...

Är det bara ett sett att välja (typ i brist på annat, välj modellen som byggdes senast?) eller finns det mer resnomang för varför jag borde ta SX över SW?

(Nu kommer jag ju troligtvis göra det men, heh)

Jag tycker att den nyare modellen mest för att den har ett bättre grafikkort och det är alltid "för lite" grafik prestanda i gaming laptops.. grafikprestanda väger alltså inte upp processor prestandan :/ och eftersom 560m är nyare så känns det absolut som ett bättre alternativ även fast du kan klocka upp 460 i samma klock ( men du har inte tänkt på att du nog kan klocka 560m med? ) Sedan så visst så börjar 8gb bli standard idag men för spelandet så brukar det inte krävas så mycket i ram sålänge man inte kör någon superupplösning på 5000x2000 pixlar. och eftersom att du endast har en skärm på laptopen så behöver du inte lägga så mycket vikt vid Ramen. sen så är det ju ett plus att du får en hårddisk med 250gb mer än den föregående modellen.
Jag har inte kollat igenom länken helt men hittils så tycker jag fortfarande att det är den nya modellen som gäller för dig

Hoppas att detta ger dig nog med kött på benen så att du kan försäkra dig om att den nyare är bättre

//Svp

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Possesor clock

Tja har en till fråga på skillnaden mellan dessa datorer G73 SW värkar ha något som heter Intel Turbo Boost Technology 2.0 som gör att man kan klocka processorn till 2,9 ghz medans G74SX inte har denna funktion iaf enlingt kompletts hemsidan någon som har koll på om detta gör någon stor skilnad och är värt att väga in i val ett val mellan dessa två?

Här är en länk på dessa två datorer med alla speccs brevid varandra

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=635481&sku=629068

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Nej, det är inget du ska väga in i ditt val. Exakt likadana processorer i princip samma skal. Allt står inte än på G74'n för komplett har inte all info.. tex, för 2v sedan stod det att g74 hade gtx260m grafikkort.. allt som står/inte står är inte total sanning, speciellt när det gäller nya maskiner.

o med det sagt, ja g74sx kan också klocka upp till 2,9ghz.

Köp g74'n.

Permalänk
Medlem

danke!

Thank you precis besällt den