Permalänk

Megapixel Vs Megapixel

Det har ju varit en del snack om antal megapixlar i kameror. Mer megapixlar innebär automatiskt inte bättre bilder utan mer viktigt är t.ex. saker såsom sensorstorlek.
Jag har en fundering.. Hur fungerar digitalkameran om man plåtar i lägre antal megapixlar än vad den max klarar av? Tar kameran alltid bilder i max megapixlar och sen skalar om den när den sparas? Eller kan det teoretiskt sett bli bättre bilder om man tar i 8megapixel läge istället för max 16 då sensorn behandlar färre pixlar på samma yta som i 16megapixel läge.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att desto mer pixlar man fotar med desto bättre kvalité får du om du minskar bilden i efterhand.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Jag har för mig att desto mer pixlar man fotar med desto bättre kvalité får du om du minskar bilden i efterhand.

Antar att du menar om du förstorar bilden i efterhand. ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Antal megapixel säger bara hur stor bilden är, kvaliten beror på sensorn och optiken.

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fall (finns säkert något undantag) tar kameran en bild i full upplösning som sedan minskas ner i mjukvara, något som man lika gärna kan göra själv om det inte är så att man vill spara plats på minneskortet.
Bildkvaliteten blir inte bättre för att man tar dem i lägre upplösning. Per pixel-bruset blir mindre, eftersom bruset jämnas ut mellan pixlarna, men givet samma slutliga förstoring kommer bilden med högre upplösning sannolikt att se bättre ut.
Jämför man däremot bilder tagna med olika sensorer som har olika upplösning kan ibland bilden från den sensor som har lägre upplösning bli bättre tack vare lägre brus. På en sensor med fler pixlar tar ledare och kringkomponenter på sensorn större plats och då blir det mindre ljusuppsamlande yta, vilket ger mer brus. Det finns ju olika tekniker för attgå runt detta problem i varierande grad, tex mikrolinser för varje fotocell, vilket gör att skillnaden inte blir lika stor.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1693948#post16... Inte så lätt som man kan tro.

Strunta i varför, välj efter vad du ska fotografera och hur. Annars är kan det ta år att välja kamera

Permalänk
Skrivet av Gizgiz:

Antal megapixel säger bara hur stor bilden är, kvaliten beror på sensorn och optiken.

Ja, Upplösning och skärpa är inte samma sak.