Mozilla släpper loss Firefox 6.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wishie:

Orsaken till att många tror att ni har fått hem en betaversion är att när ni öppnar en ny version av Firefox för första gången så öppnar den en ny flik med urlen mozilla.com/../versionsnummer/whatsnew/, och eftersom 6.0 inte är "officiellt" släppt ännu så står det att det är en betaversion ni kör. Detta är dock den versionen som kommer att släppas såsmåningom när allt runtikring är klart. Det är alltså ingen beta, även om det står det.

I övrigt så tycker jag det är trist att de inte har fått till kompatibiliteten med Lion ännu, two-finger swipe för att gå framåt/bakåt fungerar fortfarande inte och det finns fortfarande inget fullskärmsläge. Nåja, det kommer väl såsmåningom. Trist också att man knappt ser någon skillnad på version 4 t.o.m. 6, nästan inga kosmetiska förändringar överhuvudtaget (åtminstone i Macversionen).

Swipandet går att ställa in i sysprefs, jag kör trefinger swipe för bak/fram i Lion, funkar med både FF5 och 6. Två fingrar har jag inte provat för detta, det är ju scroll normalt...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Vi som var med när Firefox (eller Firebird som den då kallades) började växa minns att det i princip var det enda alternativet till dåvarande Internet Explorer 6. Opera tog fortfarande betalt för deras webbläsare, Chrome fanns inte ens och Netscape var i princip död. IE6 som var urusel eller det nya Firefox som innoverade och var en bra produkt.

Nu tänker jag inte hävda att jag minns riktigt, men var ie6 verkligen så dåligt på den tiden? Säkerhetsproblem har väl alltid varit ett problem, men detsamma gällde ju windows xp och ständiga uppdateringar var väl lite av en livsstil? Det känns som att det inte var självklart om man skulle köra internet explorer eller firefox i början, men med tiden (särskilt efter att den hiskeliga internet explorer 7 lanserades) talade mer och mer för den allt mera avancerade firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Chrome har sämre hårdvaruaccelerering, testa http://ie.microsoft.com/testdrive/Performance/SpeedReading/De... tex.

Tycker Firefox är riktigt snabb numera, när man gick från 3.6 till 4:an så blev det snabbare. Men Nightly är snabbast vilket jag kör numera.
Firefox får oftast väldigt bra på hårdvaruaccelereringstester vilket jag tycker är positivt, dom har verkligen jobbat på bra där

6 sek med Firefox 6.0

Orkade inte ens köra klart med Google Chrome 13

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Nu tänker jag inte hävda att jag minns riktigt, men var ie6 verkligen så dåligt på den tiden? Säkerhetsproblem har väl alltid varit ett problem, men detsamma gällde ju windows xp och ständiga uppdateringar var väl lite av en livsstil? Det känns som att det inte var självklart om man skulle köra internet explorer eller firefox i början, men med tiden (särskilt efter att den hiskeliga internet explorer 7 lanserades) talade mer och mer för den allt mera avancerade firefox.

IE6 var riktigt usel, släppte igenom allt möjligt skit och klarade inte av att stoppa pop-ups exempelvis. Alldeles i början var bytet kanske inte helt självklart men i och med namnbytet till Firefox så blev den rätt självklar. IE7 kom först 2006 och lagade flera brister och gjorde IE till ett hyffsat val för vanliga användare igen.

Dagens IE får ses som rätt okej då den åtminstonde försöker hänga med i utvecklingen.

Permalänk

Tja gött o höra att FF jobbar på

men of topic varför kommer jag bara till m.sweclockers.com när jag sitter vid hem datorn ?

Visa signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|

Permalänk
Skrivet av Jarl:

"publicerar Mozilla den skarpa versionen av Firefox 6.0" Länken gav mig en beta istället för skarp.

+1 "You are now running Firefox Beta"...

Permalänk
Medlem

Bra att det går fort framåt, men dock så hinner inte många addons-tillverkarna med att uppdater sina addons så de funkar med nyaste ver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

+1 "You are now running Firefox Beta"...

Läs i tråden...
Fx6 har officiell lansering om några dagar, tror att det är på tisdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Finns redan ute, sista betan som finns ute just nu är 6:an, finns att hämta hem: http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/channel/ nästa beta som kommer efter 16 augusti är version 7, det är merge hos Mozilla den 16 Augusti, vilket innebär att alla kanalerna byter version, kan ta någon dag innan det uppdateras automatiskt om inte Mozilla har lärt sig vid det här lagret hur man skall snabba på processen, eftersom de föregående har tagit 2-3 dagar innan nya versioner har kommit ut till användarna.

Permalänk
Skrivet av dandoo:

Tja gött o höra att FF jobbar på

men of topic varför kommer jag bara till m.sweclockers.com när jag sitter vid hem datorn ?

Drabbas också av det sen någon dag tillbaka. Irriterande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dandoo:

Tja gött o höra att FF jobbar på

men of topic varför kommer jag bara till m.sweclockers.com när jag sitter vid hem datorn ?

Hände mig igår med. Rensa kakor (jag tog historik med o körde Ccleaner) o starta om webbläsaren, så fixar det sig!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Usch, nu försvann min Svenska rättsstavning. Någon som vet om man kan få Svensk ordlista 1.46 att fungera i Firefox 6?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Det som irriterar folk är väl just att man försöker få det att se ut som något nytt när man i själva verket ändrat lite i någon meny, fixat några mindre buggar och kanske optimerat lite bättre än förra gången. Traditionellt brukar större förändringar innebära större förändringar (kanske ny funktionalitet (av vikt), nytt användargränssnitt eller kanske större förändringar i prestanda/kompatibilitet och liknande), inte att man har nya färger i adressfältet (jaja, nu var det kanske några ändringar till).

Fast det är väldigt stor skillnad på förändringar man ser och förändringar man inte ser. De synliga förändringarna är få men de har ändå byggt om en del. Här finns en komplett lista på uppdateringar för den som är nyfiken: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/6.0beta/releasenotes/bug...

Som jasg förstått det har Firefox gått över till fler större uppdateringar istället för att pytsa ut småbitar en gång i veckan. Jag kan dock ha missförstått. Huruvuda det är ett bra upplägg eller inte vet nog utvecklarna själva bättre än jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Nu tänker jag inte hävda att jag minns riktigt, men var ie6 verkligen så dåligt på den tiden? Säkerhetsproblem har väl alltid varit ett problem, men detsamma gällde ju windows xp och ständiga uppdateringar var väl lite av en livsstil? Det känns som att det inte var självklart om man skulle köra internet explorer eller firefox i början, men med tiden (särskilt efter att den hiskeliga internet explorer 7 lanserades) talade mer och mer för den allt mera avancerade firefox.

För den som inte minns kan jag rekommendera denna Internet Explorer 6 emulator: http://mrdoob.com/lab/javascript/effects/ie6/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Har gett upp Firefox helt och hållet, så mycket små buggar. Chrome är så mycket nöjdare med Chrome.

Det är ju det som är fint med många olika Webbläsare, att man kan välja vilken man trivs med! Men bara för att en webbläsare buggar för dig, betyder det inte att den buggar för alla.
"Chrome är så mycket nöjdare med Chrome" Fattade jag däremot inte.

Skrivet av Racxors:

Once you go chrome, you never go firefox

"kan" man skriva om mycket, men jag tycker inte det är så smart att låsa sig så!! Att stänga ute andra alternativ som förbättrats utan att testa, slutar bara med att man sitter med den sämsta, om man har otur.

Skrivet av quattro-2.6:

Fire fox suger fan i mig skit, jag övergav IE då det bugga och krasha stup i kvarten... men FAN FF(4, 5 & 6) gör det mer än IE någonsin gjort.

Så tillbaka till en STABIL IE (no shit)

Konstigt att Firefox aldrig (och jag menar aldrig) kraschar på min dator. S B S ??

Skrivet av Alle_lenhovda:

okej, tack för svaret tycker dock FF borde ha nighys ikon, snyggast ;D imo

Exakt min första tanke när jag såg Nigthly ikonen med

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av 3 webbläsre, och det är för att jag behöver olika när jag jobbar, vissa sidor kan bara köras i IE osv. Men iaf den webbläsare jag är mest nöjd med och som aldrig chrashar är Chrome.
Använder dock FF en hel del också ser inga större problem med den.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

Ja men fan här funkar firefox med handelsbanken dvs 7,0 även 6 :an också finare layout på firefox än Chrome

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFreedy:

Ja men fan här funkar firefox med handelsbanken dvs 7,0 även 6 :an också finare layout på firefox än Chrome

Det glädjer mig, själv har jag som regel att vänta ca 2 veckor innan jag uppdaterar. Har haft den regeln i typ 2år och tänker inte bryta den!!
Men det glädjer mig att läsa om layouten, ser framemot att uppdatera sen om ett par veckor

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Mozilla har ändrat namnstandarden är ju för att större siffror alltid låter mer. Jaha du har Firefox 4,05 jag kör Chrome 14.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Kommer att byta tillbaka till 5,01 då alla tillägg som finns som gör så att man byter tab igenom att scrolla inte fungerar till 6,0 och kommer inte att uppgradera förens det kommer tillägg som fungerar med det.

Är det ingen annan som är beroende av det då man surfar att byta tab bara igenom att scrolla? Hur härligt som helst, allra helst då man har en sån där friktionsfri scroll och när man väl har vant sig kan man inte vara utan det. Förstår inte hur i hela världen inte Firefox har det inbyggt i webläsaren.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av felxi:

Läs i tråden...
Fx6 har officiell lansering om några dagar, tror att det är på tisdag.

Klart jag har läst tråden. Om man installerar en skarp version så lär det inte stå beta när man har installerat färdigt, ok?
Det kan vara så att den senaste betaversionen är den som kommer släppas, men det ändrar ju inte faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är alltid ett jävla tjat om att Chrome är snabbare. Det enda som du kan märka någon skillnad på öht är vid starten av webbläsaren, någonting som jag gör någon gång per dag. Om man sedan märker skillnad på att ladda sidor så måste man ha en oerhört kass dator. På en relativt snabb dator så laddas sweclockers framsida på ca 250 ms och 150-200ms av dessa är laddning utav själva sidan och resurser vilket inte har så mycket med webbläsaren att göra. Det innebär alltså att om Chrome rendererar oändligt snabbt så blir det en skillnad på 150 - 250 ms som bäst, d.v.s. 0.1 sekunder, inte en särskilt betydande skillnad imo. En skillnad som jag inte tror att någon faktiskt märker.

Jag säger inte att Chrome är dåligt bara att allt om att Chrome är så mycket snabbare än allt annat är till stor del BS.

Kan inte mer än hålla med..
Nu vet jag inte hur snabbt Chrome är på att starta nu för tiden då jag bara testat det nån gång när det var relativt nytt och avinstallerade det ganska snabbt då jag inte gillade det alls, men att starta Firefox (både 5 och 6) på min dator tar ca 2-3 sekunder och den tiden innefattar att helt och hållet öppna mina 10 startsidor. Det är en starttid jag kan leva med om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Gissar på att du får vänta till onsdag-torsdag, om du har tur finns det kanske på tisdag, eftersom de föregående gångerna har det tagit 2-3 dagar innan det har funnits ute, QA tar lite tid, hur som helst build finns på mozillawiki, har för mig det kom upp i fredag. På aurora fungerar addons med hjälp av addon compability reporter, även fast addon inte har hunnit blivit kontrollerade, liknande finns till thunderbird eftersom thunderbird även befinner sig i samma process med nya versioner. Förstår inte vad folk klagar på när dem säger at uppstart är slö, det stämmer inte längre, allt har förbättras sen firefox 4 lanserades.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Normano:

Chrome har sämre hårdvaruaccelerering, testa http://ie.microsoft.com/testdrive/Performance/SpeedReading/De... tex.

Hur tillförlitligt är det testet? OK, det här är i Linux med Firefox sopar hem det med att vara hela 20 ggr snabbare. Det verkar ju lite skumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är väldigt stor skillnad på förändringar man ser och förändringar man inte ser. De synliga förändringarna är få men de har ändå byggt om en del. Här finns en komplett lista på uppdateringar för den som är nyfiken: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/6.0beta/releasenotes/bug...

Som jasg förstått det har Firefox gått över till fler större uppdateringar istället för att pytsa ut småbitar en gång i veckan. Jag kan dock ha missförstått. Huruvuda det är ett bra upplägg eller inte vet nog utvecklarna själva bättre än jag.

Inte för att jag orkar läsa hela lista, men det mesta verkar väl vara smådetaljer som "normalt" på sin höjd berör revisionsnummer eller så. Firefox 3 --> firefox 4 följde den vanliga mallen, men om man försöker försvara en större versionsnummerökning varannan månad med att man visst har ändrat mycket och att det bara inte syns borde man kanske fundera på hur man planerar egentligen. Nu tror jag i och för sig inte att de försöker sig på något sådant; få tvivlar väl på att det rör sig om något annat än att hänga med i googles tempo och det är väl inget större fel med det. Förutom att det är lite fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funkar Firefox 6 bra?

Fungerar felfritt för mig än så länge. Det enda problemet var som vanligt att vissa extensions inte ansågs kompatibla. Fixade inställningen så att den körde igång extensions utan att kolla kompatibilitet och allting fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Inte för att jag orkar läsa hela lista, men det mesta verkar väl vara smådetaljer som "normalt" på sin höjd berör revisionsnummer eller så. Firefox 3 --> firefox 4 följde den vanliga mallen, men om man försöker försvara en större versionsnummerökning varannan månad med att man visst har ändrat mycket och att det bara inte syns borde man kanske fundera på hur man planerar egentligen. Nu tror jag i och för sig inte att de försöker sig på något sådant; få tvivlar väl på att det rör sig om något annat än att hänga med i googles tempo och det är väl inget större fel med det. Förutom att det är lite fånigt.

Som sagt, jag fick för mig att de börjar köra med lite färra små uppdateringar och samlar många småsaker till lite större paket. Se det som servicepack istället för att uppdatera varje liten del för sig. Jag kan se klara fördelar med det arbetssättet ur utvecklarnas synpunkt. Det blir tydligare deadlines och distributionen blir smidigare. Borde även bli mindre merjobb i längden. Jag kan iof ha uppfattat utvecklingsmodellen men det handlar om mer än att "bara hänga med google". Det fanns ett par bra inlägg i en av de tidigare trådarna som rörde firefox där modellen gicks igenom. Tyvärr är ju de trådarna så fulla av whine att det är stört omöjligt att hitta något vettigt i dem. Annars hade jag letat reda på inläggen åt dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, jag fick för mig att de börjar köra med lite färra små uppdateringar och samlar många småsaker till lite större paket. Se det som servicepack istället för att uppdatera varje liten del för sig. Jag kan se klara fördelar med det arbetssättet ur utvecklarnas synpunkt. Det blir tydligare deadlines och distributionen blir smidigare. Borde även bli mindre merjobb i längden.

Jag har dock svårt att se att samma effekter inte skulle kunna uppnås om man nöjde sig med att öka med 0,1 versioner eller så varje gång. Det nya systemet skulle väl även kunna medföra praktiska nackdelar; hur skall till exempel en tilläggsutvecklare veta vilka versioner hans tillägg skall anses kompatibelt? En mera normal modell hade kanske garanterat att api:er och liknande är stabila för version 6.0.*, men nu får man väl chansa eller testa oftare?

Permalänk
Medlem

Någon mer som fick problem med E-legitimation?

Permalänk
Medlem

Firefox hade egentligen kunnat ha hetat firefox 4.x, tycker det handlar lite om både och när man byte schema, för det är ju inga små uppdateringar eftersom varje steg tar ju 6 veckor innan den når slutversion, firefox modell går ju ut på att man vill fortsätta vara en bra browser och samtidigt korta ner tiden, eftersom de insåg att deras förra modell tog för lång tid och då blev ifrån sprungna av dem andra, ja ni vet säkert vem, firefox satsar på den den snabba modellen och väldigt många klagar på de hela, samtidigt tar ju firefox fram andra saker som till exempel Azure, Ionmonkey med mera, så firefox ligger ju inte på latsidan, dock tar det ju tid att komma fram med något nytt, därför föredrar jag hellre den här processen där vi som användare får nya små saker hela tiden, istället för att komma med en nya update efter 1 år.