Permalänk
Medlem

Dator död efter "proppbyte"

Hej, min far fick för sig att han skulle byta proppar/testa nya proppar eller något i den stilen, min dator står och idlar och jag sitter en bit bort och bry mig inte så mycket att den dör då han bryter proppar för all ström på våningen slås ut. Dock precis när jag startar den igen, drar han propparna igen, så de dör ännu en gång! Då slutar jag försöka starta den.

Inget luktar bränt eller liknade, motorkortslampan lyser grönt, alla kablar är i, inget är rört så jag undersöker inte den så noga.

Nu en tid senare försöker jag starta datorn igen och den är stendöd, fläktarna rör sig lite sen stannar, all annan elektronik i rummet fungerar.

Tips på felsökning? Vad kan ha tagit skada? Tycker det är konstigt att något skulle ta skada av att strömmen bryts.

Permalänk
Medlem

Av någon anledningen kanske något knasade sig med nätaggregatet. Där skulle i alla fall jag ha börjat min felsökning.

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Slit ut strömsladden från eluttaget, stäng sedan av nätagget på baksidan, dra sedan ur strömsladden och låt datorn stå en stund.

Sedan testa igen bara.

Fick liknande problem med min tidigare dator och löstes på det viset.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaren. Har gått över moderkort och nätagg, allt ser helt ut. Haft datorn avstäng utan kabel någon timme utan resultat.
Antar att nätagget har gett upp på något sett, fast jag tycker man borde har hört ljud eller luktat då. Är väl inte så mycket mer man kan göra innan man testar med ett nytt agg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Hej, tack för svaren. Har gått över moderkort och nätagg, allt ser helt ut. Haft datorn avstäng utan kabel någon timme utan resultat.
Antar att nätagget har gett upp på något sett, fast jag tycker man borde har hört ljud eller luktat då. Är väl inte så mycket mer man kan göra innan man testar med ett nytt agg?

Behöver inte lukta bränt när ett nätaggregat lägger av. Jag brukar gå ned med mitt till min lokala datorbutik så sticker de 24-pinnarn i en adapter som visar om spänningarna ligger på en ok nivå. Alternativt borde det gå att mäta själv med en voltmeter.

Bästa är ju om du kan testa att starta datorn med någon annans nätagg så du inte köper ett helt i onödan.

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dvärgen:

Hej, tack för svaren. Har gått över moderkort och nätagg, allt ser helt ut. Haft datorn avstäng utan kabel någon timme utan resultat.
Antar att nätagget har gett upp på något sett, fast jag tycker man borde har hört ljud eller luktat då. Är väl inte så mycket mer man kan göra innan man testar med ett nytt agg?

Testa tjuvkoppla nätdelen. Läs mer här: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7... Då får du reda på om nätdelen är död.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Det må låta väldigt korkat - men har du testat att reseta CMOS?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Nollställa bios (reseta CMOS):

Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort.

Några var även tvungen att ta bort andra saker som tex grafikkortet om de haft problem med bilden förut medan andra kunde ha sånt kvar. Funkar det går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar på dig varje gång datorn startar.

Vad är det för märke, modell och ålder på nätagget?
Vissa är kända för att vara budget eller dålig kvalite.
MEST troligt är trasigt nätagget.

MEN det kan vara andra saker. Folk har upptäckt att det var kringutrustning, kablar, tangentbord, mus och annat strunt man inte tänkt på som blockerade starten. Såna småsaker, grafikkort, hårddiskar, DVD mm bör man egentligen ta bort tills man fått liv i datorn (fläktarna snurrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Vad kan ha tagit skada? Tycker det är konstigt att något skulle ta skada av att strömmen bryts.

Konstigt, nej. Ovanligt ja. När strömmen bryts uppstår strömspikar och har man otur sker detta när potentialerna är så pass stora att det sker ett överslag i nätaggregatet som slår ut halvledarelektroniken.

Skrivet av Kent:

Testa tjuvkoppla nätdelen. Läs mer här: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7... Då får du reda på om nätdelen är död.

Bara en stilla undran... hur menar du då att man då får vetskap om nätdelen fungerar eller ej?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara en stilla undran... hur menar du då att man då får vetskap om nätdelen fungerar eller ej?

Det är snarare så här med det där nätaggs testet. Det enda resultat man kan lita på är om datorn är död och att nätagget fortsätter att vara död när man gör testet. Startar den kan nätagget ändå vara (delvis) trasig. Allra bäst är att låna ett nätagg och testa.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Konstigt, nej. Ovanligt ja. När strömmen bryts uppstår strömspikar och har man otur sker detta när potentialerna är så pass stora att det sker ett överslag i nätaggregatet som slår ut halvledarelektroniken.

Bara en stilla undran... hur menar du då att man då får vetskap om nätdelen fungerar eller ej?

PSU'n startar inte när han försöker starta datorn via moderkortet (startknappen). Om man tjuvkopplar nätaggregatet och det ändå inte startar är det solklart fel på nätaggregatet i alla fall (kan vara mer också).

Dock om nätaggregatet startar med tjuvkoppling är det inte en garanti för att den är OK.

Mest en bekräftelse på om den är heldöd eller någonstans mellan OK->Halvdöd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

PSU'n startar inte när han försöker starta datorn via moderkortet (startknappen). Om man tjuvkopplar nätaggregatet och det ändå inte startar är det solklart fel på nätaggregatet i alla fall (kan vara mer också).

Dock om nätaggregatet startar med tjuvkoppling är det inte en garanti för att den är OK.

Mest en bekräftelse på om den är heldöd eller någonstans mellan OK->Halvdöd.

Att nätaggregatet anslutet till moderkortet är halvdött är redan konstaterat i TS första inlägg. Tänkte mest på hur man kan "se" om den fungerar eller inte enbart genom att "tjuvkoppla". Men det är ju klart, om man vill förlita sig på att nätaggregatets fläkt (det enda sett jag kan komma på) snurrar så kan det indikera att logiken på moderkortet fått stryk, men såklart ingen garanti. Annars blir det underkänt för överspänningsskyddet nätaggregatet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att nätaggregatet anslutet till moderkortet är halvdött är redan konstaterat i TS första inlägg. Tänkte mest på hur man kan "se" om den fungerar eller inte enbart genom att "tjuvkoppla". Men det är ju klart, om man vill förlita sig på att nätaggregatets fläkt (det enda sett jag kan komma på) snurrar så kan det indikera att logiken på moderkortet fått stryk, men såklart ingen garanti. Annars blir det underkänt för överspänningsskyddet nätaggregatet.

Man kan som sagt inte konstatera att det fungerar som det skall, man kan endast konstatera om det är heltdött

Fläkten på nätaggregatet samt kan man koppla in ick-känsliga saker på molex såsom några fläkter till exempel för attse om man får ut 12v över huvudet taget.

Heldöd eller kanske-död är diagnosen man kan göra

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Man kan som sagt inte konstatera att det fungerar som det skall, man kan endast konstatera om det är heltdött

Fläkten på nätaggregatet samt kan man koppla in ick-känsliga saker på molex såsom några fläkter till exempel för attse om man får ut 12v över huvudet taget.

Heldöd eller kanske-död är diagnosen man kan göra

Sant, man kan faktisk koppla in olika enheter... tänkte inte på det (även om det hade varit det första jag gjorde om det var mitt nätagg som var trasigt )

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Hej, min far fick för sig att han skulle byta proppar/testa nya proppar eller något i den stilen, min dator står och idlar och jag sitter en bit bort och bry mig inte så mycket att den dör då han bryter proppar för all ström på våningen slås ut. Dock precis när jag startar den igen, drar han propparna igen, så de dör ännu en gång! Då slutar jag försöka starta den.

Inget luktar bränt eller liknade, motorkortslampan lyser grönt, alla kablar är i, inget är rört så jag undersöker inte den så noga.

Nu en tid senare försöker jag starta datorn igen och den är stendöd, fläktarna rör sig lite sen stannar, all annan elektronik i rummet fungerar.

Tips på felsökning? Vad kan ha tagit skada? Tycker det är konstigt att något skulle ta skada av att strömmen bryts.

Det blir bara så att datorn blir död om man drar ut strömmen när datorn är på, fick strömavbrott när datorn va på, funkade inte förren en timme, en annan gång sprängde el uttaget, så datorn inte helller på en timme eller så

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av faitz:

Det blir bara så att datorn blir död om man drar ut strömmen när datorn är på, fick strömavbrott när datorn va på, funkade inte förren en timme, en annan gång sprängde el uttaget, så datorn inte helller på en timme eller så

Ja, samma sak har hänt mig tidigare.
Fast nu har den stått utan ström under natten och fram tills nu, fortfarande stendöd.
Nollställde bios och jumper direkt igår utan framgång. Inga fläktar rör sig längre, sätter jag till strömmen startar de externa hdd's och moderkorts lampan lyser men inget mer. Inga spännande ljud, osv.

Tjuvkoppla och lite mer tidskrävande saker är inget jag pallar så jag har beställt ett hx650, får jag hoppas resten är ok. Är förövrigt ett nästa nytt Tagan 600w som sitter i, har alltid tyckt de fungerar bra fram tills nu. Återkommer med vad som är dött.

Permalänk
Medlem

Kolla över eventuella säkringar i PSUn.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

alla datorpulares bästa nätdest verktyg
http://www.ebay.com/itm/Black-PC-20-24-Pin-PSU-ATX-SATA-HD-Po...

eller ett gem och en multimeter men dock kosar det mer än testaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grejer kan ju ryka av konstiga strömbeteenden, för ett par dagar sedan var det storm ute och det hände i princip samma sak fast av "naturliga" skäl. Hade en TV på i andra rummet, plötsligt dog strömmen, sen kom den tillbaka en kort stund och dog igen, efter det var tvn stendöd, gladeligen hade jag dragit ur mina datorer efter slocknade vid första strömavbrottet.