Fråga ang. lagg med inkopplad extern LG IPS 27" skärm (VGA)

Permalänk
Medlem

Fråga ang. lagg med inkopplad extern LG IPS 27" skärm (VGA)

Tjenare,

tänkte kolla lite då det var ett tag sen jag pillade med grafik, externa skärmar och kopplingar.
Var så att min tjej köpte en LG 27" IPS skärm igår på min inrådan (har själv en 22" som jag är väldigt nöjd med).
Hon vill ha den inkopplad till sin laptop så att hon kan glo på film osv.

Saken är den att hon har en Toshiba laptop (budgetmodell) ca 2 år gammal med endast VGA utgång så vi kör skärmen på VGA då datorn inte har HDMI-stöd.
Vi kan dock köra 1080 upplösning på skärmen så upplösningen blir ju bra.
Men till problemet! Det laggar rätt mycket när man kollar på film nu, när man kollar på laptop displayen laggar det inget alls, men på externa displayen så laggar det rätt rejält.

Vad kan detta bero på? Min första tanke var att det har att göra med VGA kopplingen.
Finns det VGA - HDMI adaptrar så att man i så fall kan komma runt det eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara så att grafikkortet i laptopen inte orkar med att driva en sådan hög upplösning som den nya skärmen har, kanske har kommit några nyare drivrutiner för grafikkortet också kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga som PMJ. Att grafikortet i laptopen inte klarar av den upplösningen.

Inaktiveras laptopens skärm när LGn är inkopplad? Kan vara att det behöver göras för att frigöra lite resurser.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Ah, okej! Kan vara så ja.
Laptopens skärm är fortfarande aktiv när hon ser på film.

Borde nog rensa upp hennes burk lite då den är allmänt full med skit, borde hjälpa till lite samt uppdatera drivrutiner.

Tack så mycket!

Visa signatur