Vi som faktiskt tycker Windows 8 är bra, kan vi få ett ord med er som hatar det?

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Kanske den största anledningen att "hata" Windows 8 för mig, som jag glömt att säga: klassiska Win 2000-temat är borttaget.

För kids födda på 90talet och framåt kanske inte det här är någon big deal, för mig är det helt avgörande.

Detta, och jag är ändå född 90

Metro är säkert perfekt till plattan, men jag kommer vägra det till min stationära.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit med W8 ett tag nu och tycker som många andra - ett bra och stabilt system presenterat på ett horribelt sätt. Jag har hittills inte vant mig vid Metro-stuket. Det är väldigt bökigt och otympligt. Lyckas man bara komma förbi det är det ett mycket trevligt OS som dock inte känns så mycket som en uppgradering, mer som ett SP.

Att använda W8 känns som att äta mat tillagad av Michel Roux och upplagd och serverad av Mr Bean.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Snusfri

Har kört Windows 8 på min laptop ett bra tag nu och när jag sätter mig vid min stationära som kör Windows 7 känns det bara dumt.
Modern UI känns mer naturligt nu och man blir fundersam när vissa kommandon inte fungerar.

Förstår inte riktigt dom som säger att att Modern UI är "kluddigt" heller.
Dom program som man använder ofta (Firefox, winamp, MPC-HC, Photoshop bla) har jag pinnat till startmenyn, ska jag använda något annat trycker jag bara på win-knappen på tangentbordet och skriver vad jag vill starta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Har kört Windows 8 på min laptop ett bra tag nu och när jag sätter mig vid min stationära som kör Windows 7 känns det bara dumt.
Modern UI känns mer naturligt nu och man blir fundersam när vissa kommandon inte fungerar.

Förstår inte riktigt dom som säger att att Modern UI är "kluddigt" heller.
Dom program som man använder ofta (Firefox, winamp, MPC-HC, Photoshop bla) har jag pinnat till startmenyn, ska jag använda något annat trycker jag bara på win-knappen på tangentbordet och skriver vad jag vill starta.

Har du några övriga fördelar med Windows 8? För de du just nämde gicka att göra precis lika bra i Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har du några övriga fördelar med Windows 8? För de du just nämde gicka att göra precis lika bra i Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom saker jag kommer på på rak arm:

Resurssnålare
Använder mindre ram och ska hantera program som inte används på ett bättre sätt.

Det känns allmänt snabbare.
Har inga bevis för detta dock, men datorn känns helt klart snabb utan att någonsin "segas ner"

Bättre filöverföring
Man kan pausa filöverföringen, tidsuppskattningen är bättre och man kan se detaljerad information i form av grafer.

Storage spaces
Man kan skapa pooler av flera olika hårddiskar och sedan skapa virtuella diskar ur dessa. Jag använder detta just nu för att spegla två USB-hårddiskar (liknande raid1) och kan när som helst lägga till fler diskar i denna pool om platsen börjar ta slut eller om jag skull vilja använda poopen på andra sätt.

Bättre aktivitetshanterare

Låter dig se och hantera program som autostartar samt visar användningen av dina hårdvaruresurser på ett bättre sätt och vilka program som använder dom.

Bättre utforskare
Går att få riktigt clean och ren, samtidigt som man snabbt får fram användbara verktygsfält som anpassas till den typ av filer som du kollar på just nu.

Inbyggt antivirus
Microsofts egna antivirus finns med från början, väldigt osynligt och verkar fungera tillräckligt bra.

Inbyggt verktyg för att mounta ISO-filer
Som det låter, det bara finns där och fungerar från början.

Inbyggd PDF-läsare
Är dock inte så rolig då det är en metro-app och bara kan användas i fullskärm...

Lättare återställning
Man kan nollställa systemet utan att helt installera om och windows försöker då dessutom att spara program och inställningar i den mån det går. Finns olika djupa alternativ för hur man vill göra detta.

En massa mer småsaker
Porträttfoton verkar roteras automagiskt, systemet frågar om du vill använda nyinstallerade program till att öppna vissa filer osv på ett smidigt sätt, bättre hantering av enheter som ansluts till datorn, bättre alt+tab-funktion osv...

Saker jag tycker är dåligt:
Man kan inte få bort menyn som kommer fram på högersidan av skärmen när man för musen till hörnen. Det enda man behöver denna till vid en vanlig dator är för att stänga av datorn och jag gör detta med genvägar på startskärmen istället.

Vissa inställningar (främst om konton och startskärmen) går bara att nå via en separat inställningssida i "metro" och inte i vanliga kontrollpanelen, dock inget man använder när man väl installerat och konfigurerat det som man vill ha det men ändå onödigt.

Windows 8 är enligt mig bättre än sjuan och jag ser ingen anledning för mig att gå tillbaka eller för folk att inte uppgradera om det är gratis (MSDNAA i mitt fall). Däremot så är det knappast en revolution för vanliga datoranvändare och g@merZ^ och man behöver då kanske inte stressa med att uppgradera om man inte är i behov av vissa saker, exempelvis storage spaces.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Inaktiv

Det som är kluddigt är när man går in i Metro och väljer att visa alla program. Det tycker jag dom borde kunnat fixa på nåt bättre sätt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det som är kluddigt är när man går in i Metro och väljer att visa alla program. Det tycker jag dom borde kunnat fixa på nåt bättre sätt faktiskt.

Ja, det känns som att den nya startskärmen lätt kunde ha varit bättre, exempelvis med möjlighet till mappar text/rubriker.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Vid första anblicken på Windows 8 DP var jag måttligt förtjust i Metro. Men nu efter att ha kört en hel de virtuellt på laptopen och provat lite på en stationär skräpdator så gillar jag faktiskt Metro. Det enda jag egentligen stör mig på är att tilesen inte kan vara "interaktiva". Som kär Android användare se jag det hela lite som en launcher, därför skulle jag vilja att livetiles fungerade mer som widgetar i android, jag vill t.ex. kunna pausa musiken direkt på tilen och inte bara se vad det är för låt som spelas.

Förövrigt stör jag mig på att det inte finns någon inbyggd klock-tile.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweAccount:

Knappast nån nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Tyvärr måste man påbörja arbetet innan förra projektet är helt lanserat för att ett sådant projekt tar så lång tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweAccount:

Vi får hoppas de lyckas bra med win 9 och kan lansera det i början på november.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att använda en vanlig startmeny?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag har i ärlighetens namn inte testat Windows 8 än men kommer skaffa det ändå för att få bättre prestanda med AMD:s FX-serie. Vet att det gnälls otroligt mycket om startknappen samtidigt som många säger att de knappt ens använder den. Jag använder den ganska ofta. Summa summarum så tror jag att man kommer vänja sig vid det nya operativsystemet precis som med allt annat. Hoppas bara det fungerar felfritt från första början så man inte behöver vänta på SP1 som till Vista.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Jag har i ärlighetens namn inte testat Windows 8 än men kommer skaffa det ändå för att få bättre prestanda med AMD:s FX-serie. Vet att det gnälls otroligt mycket om startknappen samtidigt som många säger att de knappt ens använder den. Jag använder den ganska ofta. Summa summarum så tror jag att man kommer vänja sig vid det nya operativsystemet precis som med allt annat. Hoppas bara det fungerar felfritt från första början så man inte behöver vänta på SP1 som till Vista.

För mig har det fungerat i princip helt felfritt. Jag använde inte startmenyn särskilt ofta på sjuan men använder startskärmen på åttan lite oftare, den har ju mer funktionalitet. Det enda problem jag haft var ett spel som inte ville starta, Borderlands 2. Det fungerar tydligen för en del på åttan, men inte för mig. I övrigt så har allt fungerat perfekt. Gränssnittet var lite ovant i början men det gick fort att lära sig. Inga krascher eller kompatibilitetsproblem alls på typ en månad. Och det är fullt av en massa småförbättringar som man upptäcker hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

* Wall of text *

Vissa inställningar (främst om konton och startskärmen) går bara att nå via en separat inställningssida i "metro" och inte i vanliga kontrollpanelen, dock inget man använder när man väl installerat och konfigurerat det som man vill ha det men ändå onödigt.

Windows 8 är enligt mig bättre än sjuan och jag ser ingen anledning för mig att gå tillbaka eller för folk att inte uppgradera om det är gratis (MSDNAA i mitt fall). Däremot så är det knappast en revolution för vanliga datoranvändare och g@merZ^ och man behöver då kanske inte stressa med att uppgradera om man inte är i behov av vissa saker, exempelvis storage spaces.

Bra jobb med att lyfta upp de faktiskt bra och användbara fördelarna, men samtidigt så är jag en väldigt kraftig motståndare till konceptet att köra exakt samma interface på datorer som surfplattor, det fungerar bara inte bra. Jag har följt utvecklingen av Metro i över 2 år i och med Windows Phone och Metro designspråket har alltid kännts väldigt naturligt och genomtänkt och imo så är det långt framför iOS och Android på många punkter. Jag ser att mycket av samma genomtänkthet finns där i Windows 8, men jag får intrycket av att designer teamet inte jobbade med förutsättningen att de skulle designa att interface för nästa generations surfplattor.

Någonstans här verkar det ha hänt något och min "konspirationsteori", om man kan kalla det så, är att någon tog beslutet att man skulle pressa på så många användare som möjligt det nya UIt för att tvinga slutanvändarna att känna UIt med slutmålet att sälja flera surfplattor. Det bör bli lättare för dem att sälja en enhet med ett UI som användare har börjat känna igen.

Det jag är lite oroad för är att Microsoft fortsätter på det spåret och låter PCn hamna i andra hand. Just därför så hoppas jag att Windows 8 på PC floppar stenhårt även om de gärna får sälja surfplattor. De kommer då bli tvingade att designa ett bättre interface för PCn, vilket jag tror att de kommer att klara utan problem. Trots allt så har de lyckats designa en helt underbar fönsterbaserad Server Manager i Windows Server 2012. Jag hoppas att se en Mail-klient, chatt klient och annat matnyttigt i samma stuk i Windows 9.

Vad som än händer så vill jag inte se att de går mot fullskärms only appar när jag sitter och funderar på att skaffa en 27" skärm (eller två).

Visst kan man i princip skita i Metro och aldrig använda det, men det känns inte rätt att man ska behöva göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Bra jobb med att lyfta upp de faktiskt bra och användbara fördelarna, men samtidigt så är jag en väldigt kraftig motståndare till konceptet att köra exakt samma interface på datorer som surfplattor...
...Någonstans här verkar det ha hänt något och min "konspirationsteori", om man kan kalla det så, är att någon tog beslutet att man skulle pressa på så många användare som möjligt det nya UIt för att tvinga slutanvändarna att känna UIt med slutmålet att sälja flera surfplattor. Det bör bli lättare för dem att sälja en enhet med ett UI som användare har börjat känna igen.....
....Vad som än händer så vill jag inte se att de går mot fullskärms only appar när jag sitter och funderar på att skaffa en 27" skärm (eller två).

Visst kan man i princip skita i Metro och aldrig använda det, men det känns inte rätt att man ska behöva göra så.

Jag hör dig och håller till stor del med dig. Dock så tror jag att tanken är att man som vanlig användare på en stationär dator är tänkt att skita i mycket av det så kallade metro-UI:t. Det dom vill uppnå är ju ett system som kan användas på både dator och surfplattor, utan att inverka negativt på någotdera. Dom är inte riktigt där, men jag anser att de små och få "problemen" som finns går att leva med. Man ska inte använda exakt samma interface men samma system, och antagligen blir det bättre i senare versioner. Det Kommer nog inte att gå Mot att alla datoranvändare ska tvingas sitta och jobba med enbart fullskärmsappar och dra med fingrarna på skärmen/musen för att navigera.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Bra jobb med att lyfta upp de faktiskt bra och användbara fördelarna, men samtidigt så är jag en väldigt kraftig motståndare till konceptet att köra exakt samma interface på datorer som surfplattor, det fungerar bara inte bra. Jag har följt utvecklingen av Metro i över 2 år i och med Windows Phone och Metro designspråket har alltid kännts väldigt naturligt och genomtänkt och imo så är det långt framför iOS och Android på många punkter. Jag ser att mycket av samma genomtänkthet finns där i Windows 8, men jag får intrycket av att designer teamet inte jobbade med förutsättningen att de skulle designa att interface för nästa generations surfplattor.

Någonstans här verkar det ha hänt något och min "konspirationsteori", om man kan kalla det så, är att någon tog beslutet att man skulle pressa på så många användare som möjligt det nya UIt för att tvinga slutanvändarna att känna UIt med slutmålet att sälja flera surfplattor. Det bör bli lättare för dem att sälja en enhet med ett UI som användare har börjat känna igen.

Det jag är lite oroad för är att Microsoft fortsätter på det spåret och låter PCn hamna i andra hand. Just därför så hoppas jag att Windows 8 på PC floppar stenhårt även om de gärna får sälja surfplattor. De kommer då bli tvingade att designa ett bättre interface för PCn, vilket jag tror att de kommer att klara utan problem. Trots allt så har de lyckats designa en helt underbar fönsterbaserad Server Manager i Windows Server 2012. Jag hoppas att se en Mail-klient, chatt klient och annat matnyttigt i samma stuk i Windows 9.

Vad som än händer så vill jag inte se att de går mot fullskärms only appar när jag sitter och funderar på att skaffa en 27" skärm (eller två).

Visst kan man i princip skita i Metro och aldrig använda det, men det känns inte rätt att man ska behöva göra så.

Självklart vet MS att det är en fördel för deras surfplatte-lansering att samma gränssnitt och appar finns tillgängliga på vanliga datorer. Jag ser dock inte det som en konspiration utan som något helt naturligt. Hade de släppt ett till Windows CE-baserat OS som inte har någon egentlig koppling till skrivbordswindows så hade det varit ett dåligt affärsbeslut och det hade antagligen floppat.

Nyttan av Metro på skrivbordet debatteras hårt på de flesta tekniksidor, inte minst här, men man måste komma ihåg att Metro bara ersätter startmenyn. Startmenyn var modern och bra när den kom men har sedan dess tappat väldigt mycket till andra UI-paradigm och antagligen är det därför användandet har dippat så kraftigt. Startskärmen i Metro kan vid en första anblick verka mer anpassad för touch än mus och tangentbord men så är inte fallet. Den ger tillgång till fler pinnade program än vad startmenyn gjorde som dessutom är lättare att träffa med musen tack vare de stora tilesen. Den ger tillgång till viss info utan att starta några program (Live-Tiles). Den gör högerklick mycket mer användbara än de var i startmenyn, osv. osv.

Sökfunktionen är förändrad och det har fått väldigt mycket kritik men jag tycker logiken är uppenbar: Man använder sök på start i första hand för att starta en applikation sen söker man efter filer i applikationen eller med sök-charmen. Dock går det enkelt att söka efter filer eller inställningar också, bara att trycka nerpil eller klicka på den kategori man vill söka inom. Dessutom ger sökfunktionen möjligheter att söka i Metro-appar som i dagsläget kanske inte är så jättenyttigt men det kommer att förbättras för varje bra Metro-app som kommer. Då kommer man att ha appar inom de ämnen man är intresserad av och dessa kommer att vara sökbara direkt från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart vet MS att det är en fördel för deras surfplatte-lansering att samma gränssnitt och appar finns tillgängliga på vanliga datorer. Jag ser dock inte det som en konspiration utan som något helt naturligt. Hade de släppt ett till Windows CE-baserat OS som inte har någon egentlig koppling till skrivbordswindows så hade det varit ett dåligt affärsbeslut och det hade antagligen floppat.

Nyttan av Metro på skrivbordet debatteras hårt på de flesta tekniksidor, inte minst här, men man måste komma ihåg att Metro bara ersätter startmenyn. Startmenyn var modern och bra när den kom men har sedan dess tappat väldigt mycket till andra UI-paradigm och antagligen är det därför användandet har dippat så kraftigt. Startskärmen i Metro kan vid en första anblick verka mer anpassad för touch än mus och tangentbord men så är inte fallet. Den ger tillgång till fler pinnade program än vad startmenyn gjorde som dessutom är lättare att träffa med musen tack vare de stora tilesen. Den ger tillgång till viss info utan att starta några program (Live-Tiles). Den gör högerklick mycket mer användbara än de var i startmenyn, osv. osv.

Sökfunktionen är förändrad och det har fått väldigt mycket kritik men jag tycker logiken är uppenbar: Man använder sök på start i första hand för att starta en applikation sen söker man efter filer i applikationen eller med sök-charmen. Dock går det enkelt att söka efter filer eller inställningar också, bara att trycka nerpil eller klicka på den kategori man vill söka inom. Dessutom ger sökfunktionen möjligheter att söka i Metro-appar som i dagsläget kanske inte är så jättenyttigt men det kommer att förbättras för varje bra Metro-app som kommer. Då kommer man att ha appar inom de ämnen man är intresserad av och dessa kommer att vara sökbara direkt från start.

Den har bara ersatt startmenyn ja, men den tillför ingenting nytt utan gör det bara omständigare att komma åt saker. Sökfunktionen är inte särskilt förbättrad då den kategoriseringen de har gjort förhindrar att man snabbt söker efter allt.

Du får även tänka på att LiveTiles bara är tillgängliga för Metro appar vilket gör att den nytta du får ut av att använda dem äts upp väldigt fort av onyttan att blanda fullskärmsappar som inte borde vara fullscreen med desktop applikationer. För den snabba informationsdelnibgen hade gadgets fungerat lika bra om Microsofts utförande inte skulle ha varit totalt värdelöst.

Jag skulle mycket hellre se att Metro ersatte skrivbordet på vanliga datorer, självklart i kombination med ett vettigare appsystem som inte är värdelöst för folk med större skärmar än 19"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SweAccount:

Ja? Apple jobbar både på nästa iOS och OSX, någon sitter och jobbar på nästa ubuntu, ASUS jobbar redan på nästa generations laptops, och blizzard jobbar på nästa wow-ecpansion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Den har bara ersatt startmenyn ja, men den tillför ingenting nytt utan gör det bara omständigare att komma åt saker. Sökfunktionen är inte särskilt förbättrad då den kategoriseringen de har gjort förhindrar att man snabbt söker efter allt.

Jag anser att den tillför nytt jämfört med startmenyn och jag tycker inte att den är omständligare. Sökfunktionen kan diskuteras men jag anser att det är värt aningen fler klick för att kunna söka i många fler kategorier, på sjuan sökte man efter program, filer och typ mail i Outlook om man hade det installerat. Nu kan man söka efter en massa olika saker, bara att installera en app för det och välja den kategorin.

Citat:

Du får även tänka på att LiveTiles bara är tillgängliga för Metro appar vilket gör att den nytta du får ut av att använda dem äts upp väldigt fort av onyttan att blanda fullskärmsappar som inte borde vara fullscreen med desktop applikationer. För den snabba informationsdelnibgen hade gadgets fungerat lika bra om Microsofts utförande inte skulle ha varit totalt värdelöst.

Ja än så länge, det finns väl inget som hindrar MS från att tillåta vanliga program att ha Live-tiles om de kommer på det så småningom. Sen anser jag att en del Live-tiles är så användbara att det är värt att ha en app installerad bara för det, alltså där jag inte använder appen utan bara har den installerad för att få Live-tilen. Exempelvis har jag inte använt någon mailklient på ganska länge då webmail är tillräckligt bra och ger andra fördelar men på åttan har jag ändå lagt in mina konton i mail-appen så att jag ser de senaste på start, sen att jag läser dem i browsern gör inte nyttan mindre. Visst hade gadgets fungerat också men de hade inte varit lika integrerade i gränssnittet (jag minns en g-calendar gadget som jag hade som var det fulaste på hela datorn) och utbudet av gadgets var aldrig något att ha direkt, inte ens i jämförelse med apparna på åttan nu innan lanseringen. Sen är det sant att mycket berodde på att MS inte lyckades särskilt bra med dem.

Citat:

Jag skulle mycket hellre se att Metro ersatte skrivbordet på vanliga datorer, självklart i kombination med ett vettigare appsystem som inte är värdelöst för folk med större skärmar än 19"

Ja det är ju en åsikt. Du behöver inte använda appar bara för att du har Metro så jag vet inte vad problemet är. Precis som på tidigare Windows så får man med program som man kan avinstallera om man känner att man inte har behov av dem, skillnaden är att nu kan man göra det direkt från start och slipper gå in i kontrollpanelen. Många appar är inte så nödvändiga och känns som de slösar med utrymmet om man har en stor skärm men några är riktigt bra och de lär bara bli fler. Jag tror också det kommer att komma "appar" som bara är i princip genvägar till en webbsida fast med en Live-tile, så kan man exempelvis få en bra Live-tile för Gmail som faktiskt öppnar Gmail i browsern när man trycker på den. Sen har MS gått ut och sagt att de ska uppdatera alla sina appar inför lanseringen och förhoppningsvis innebär det förbättringar.

Permalänk

Det jag gillar med Windows 8 är snabbheten, stabiliteten och skrivbordet. Tycker desktopen ser bra ut faktiskt, väldigt cleant och bra.

Det som förstör hela systemet är såklart Metro. Men med Classic Shell och lite andra tweaks tror jag att det kommer fungera riktigt bra. Gillar verkligen desktopen i Windows 8. Har inget emot Ribbon-gränsnittet i Windows explorer.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt sugen på win 8 på en kommande bärbar. Men är skeptisk till att en ev pekskärm skulle kunna användas på ett ergonomiskt sätt. Så hur är det egentligen, kommer pc- tillverkarna ÄNTLIGEN skärpa till sig när det kommer till pekplattor? Eller lyckas win 8 utnyttja potentialen i dagens pekplattor? Ni som kört win 8 på bärbar, funkar alla gester bra på era bärbara?

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk

Har inte läst igenom tråden nu, tänkte bara skriva till TS.

Jag har inte läst på mig om W8 mycket utan mest sett klipp och läst lite nytt som hänt. Det som jag stör mig på är väll, som du säger "Att det är "nerdummat" köper jag, men ingen drabbas väl egentligen?" - tja, det beror nog på vad man menas med drabbas?
Enligt mig så ser jag inte steget framåt i utvecklingen som jag gjort tidigare, som från XP till Vista, Vista till W7.

W8 känns, som du säger, en ner dummad version av W7, och enligt mig tycker jag inte det räcker för Microsoft att släppa det som sitt nästa stora OS.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Om mus och tangentbord används:

Man måste arbeta med stora musrörelser hela tiden och det behövs ofta fler klick än i en klassisk miljö. Ett bra exempel är om man vill stänga ner en app, då måste man upp i kanten och dra den neråt, det förutsätter att man har googlat så att man vet att det går att stänga ner appar överhuvudtaget. Jag var faktiskt tvungen att googla för att ta reda på hur jag skulle stänga av min dator, detta visade sig kräva fler klick än i Win 7. Gränssnittet bygger mycket på att saker och ting scrollas i sidled, vilket känns ologiskt. För att få upp mindre vanliga alternativ använde man tidigare högerklick och fick upp en meny med text, om man gör detsamma i Metro kan vad som helst hända. Det som jag kanske stör mig mest på är att det är gjort för att allt ska köras i fullscreen, om man t.ex. har en webbsida uppe och vill skriva ett mejl samtidigt måste man alt-tabba mellan apparna, trots att det finns gott om plats på dagens skärmar att visa flera saker på en gång. Ok, det går faktiskt att "splitta" skärmen (men detta vet man inte om man inte har googlat) men det är mer omständigt än t.ex. aero-snap i Win 7. Om man vill starta en ny app måste man lämna den man har öppen och gå tillbaka till Duplo™-klossarna. Trots att Metro-apparna är väldigt begränsade funktionsmässigt tar de ändå relativt lång tid att starta. Jag gillar inte att sociala medier, chattprogram och sådant ska gröta ihop flera tjänster, det blir bara förvirrande. Dessutom ska operativsystemet hålla på med att logga in dig, tanka statusuppdateringar osv i bakgrunden så fort datorn startar.

Är vi samma person? Kan inte hålla med mer,exakt så det är!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Skrivet av x86:

Är vi samma person? Kan inte hålla med mer,exakt så det är!

Skickades från m.sweclockers.com

Ni är nog samma person, då ni uppenbarligen enbart verkar använda era tangentbord som handledsstöd
hade hållt med om hans synpunkter om han inledd med "Om enbart mus används"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Storage Spaces verka intressant (mjukvaru-RAID i Windows 8) för att få redundant lagring och det ser ju bra ut med funktioner och så vidare. Efter att ha läst om volymer som försvinner och så vidare så är det ju inte speciellt intressant längre. Om mjukvaru-RAIDen i sig inte är att lita på spelar det ju ingen roll om man lagrar datan redundant.

Permalänk
Medlem

Metro kan jag inte klaga på för fem öre - hur smidigt som helst att ha alla program man vanligtvis använder på startmenyn där!

Permalänk
Medlem

10minuter på sweclockers "snabbtitt på windows 8" räckte för mig, vem vill ha stora mobiltelefoner på 19" eller större på skrivbordet? visst såg jag bara ca 10minuter och inte up to date video.

Om man använder touchen så lär man blir rätt trött i armen/armarna, funkar nog skit bra till ams osv.

knyta fast några sandpåsar som väger 200gram eller mer runt handlederna så har man ett nytt tränings redskap.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft, Fixa så man kan stänga av dagis-desktopet!!