Permalänk

Router tappar anslutning

Hej!
Hemma har jag en Netgear WNR2000 trådlös router som upp till igår har funkat felfritt. Nu har den dock börjat tappa den trådlösa anslutningen med andra enheter (tex laptops, telefoner, PS3). För att fixa problemet går jag bara till routern och stänger av och på WiFi:et. Att spela online blir uppenbart omöjligt. Min förra router som jag fått av Telia fick samma problem men jag bytte bara ut den och efter det funkade allt som det skulle. Kan knappast bara vara jag som har upplevt detta problem (Min kunskap om nätverk är dock inget att hurra för så var snäll ). Prövade nyligen uppdatera firmwaren på routern till den senaste men med samma resultat.

Tack!
Joakim

Permalänk
Medlem

Du skriver inte om du har WNR2000v1, v2 eller v3.
Du anger inte vilken firmware version du har.
Du anger inte om du testat factory reset efter uppgraderingen (hålla in 10sek på reset knappen).
Det blir svårare att hjälpa dig då

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Har samma problem som dig och har haft i över en vecka.. Väldigt jobbigt, håller koll på denna tråden och ser fall det kommer några hjälpbara tips!

Permalänk

I vissa fall kan det vara att den har uppnått maximalt antal användare på det trådlösa nätverket. Jag vet inte hur många den klarar men har för mig att normalt ligger det runt 15 enheter totalt på användning samtidigt?

Sedan så kan det vara så enkelt att den har tagit lite stryk med åren. Detta är väldigt vanligt men routrar man får från företagen. Jag hade samma problem med en router från ownit för ett tag sen innan jag bytte ut den. Det är bara att lämna tillbaka och få en ny. Ifall den nu är trasig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

I vissa fall kan det vara att den har uppnått maximalt antal användare på det trådlösa nätverket. Jag vet inte hur många den klarar men har för mig att normalt ligger det runt 15 enheter totalt på användning samtidigt?

Du menar att hans föräldrar och 12 syskon förstör för honom?

Skrivet av Deathdevil:

Sedan så kan det vara så enkelt att den har tagit lite stryk med åren. Detta är väldigt vanligt men routrar man får från företagen. Jag hade samma problem med en router från ownit för ett tag sen innan jag bytte ut den. Det är bara att lämna tillbaka och få en ny. Ifall den nu är trasig

Stryk?
Låt bli att spela landhockey med routrarna..

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Du menar att hans föräldrar och 12 syskon förstör för honom?

Stryk?
Låt bli att spela landhockey med routrarna..

Routrar tar stryk genom åren, varför förstår jag inte. Och nej vi kanske är 4-5 enheter max uppkopplade till routern på en och samma gång.

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Du menar att hans föräldrar och 12 syskon förstör för honom?

Stryk?
Låt bli att spela landhockey med routrarna..

Oj vad du var rolig.

Men jag själv har 4 enheter kopplade till en router. Det som ansluts kan vara: Datorer, Mobiler, Surfplattor, tv, konsoller m.m.

Med stryk menar jag att den har slitits med tiden

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha routern stående/sittandes vid något av metall? tex hatthylla eller något annat. Metall kan störa kontakten på märkliga sätt.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Du råkar inte ha routern stående/sittandes vid något av metall? tex hatthylla eller något annat. Metall kan störa kontakten på märkliga sätt.

Står i en trähylla bredvid ett modem.

Permalänk

Hur bor ni förresten? Är det ett höghus mitt i centrala Stockholm eller är det ute på landet?

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Hur bor ni förresten? Är det ett höghus mitt i centrala Stockholm eller är det ute på landet?

I Norrbotten i en liten stad på 18000 pers i ett vanligt villaområde vad det du spelar för roll. Bara routern det är fel på alltså...

Permalänk
Vila i frid

Vad säger android-appen WIFI ANALYZER (eller INSSIDER körandes med Windows) om din wifi-omgivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Routrar tar stryk genom åren, varför förstår jag inte. Och nej vi kanske är 4-5 enheter max uppkopplade till routern på en och samma gång.

Att dom slits likt en skosula och får sämre prestanda med tiden har jag aldrg varit med om. Det gäller att uppdatera firmwaren med jämna mellanrum och att inte glömma resetknappen efter uppdatering.

Du menar nog att dom går sönder precis som all annan elektronik kan göra?

Mina routrar har inte pajat än iallafall (3st Neatgear) den äldsta snart 10år gammal. Däremot hade jag en "budget/no name" innan och den slutade fungera p.g.a. det slutade komma firmwares till den, men som switch fungerade den.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Oj vad du var rolig.

Men jag själv har 4 enheter kopplade till en router. Det som ansluts kan vara: Datorer, Mobiler, Surfplattor, tv, konsoller m.m.

Med stryk menar jag att den har slitits med tiden

Routrar generellt har stöd för 253 anslutna enheter via DHCP inom samma subnet mask.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Routrar generellt har stöd för 253 anslutna enheter via DHCP inom samma subnet mask.

Okej då hade jag ganska gravt fel på den punkten.

Skrivet av stenudden:

I Norrbotten i en liten stad på 18000 pers i ett vanligt villaområde vad det du spelar för roll. Bara routern det är fel på alltså...

För bor man i en stor stad så är det mycket elektronisk störning. Men eftersom den har fungerat innan så ska det egentligen inte ha så stor betydelse.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Deathdevil:

Men eftersom den har fungerat innan så ska det egentligen inte ha så stor betydelse.

Själv behöver man inte ha ändrat på någonting (nytt kylskåp? tvättmaskin? torktumlare? värmeväxlare? mikrovågsugn?) - men andra, t.ex. grannar, har kanske ändrat sin wifi-miljö.