Permalänk

Ultimata nerladdningsdatorn

Tjena tjena, det är så att jag är i behov av en data som inte är en flaskhals när man laddar diverse lagliga saker från internet. Grafikort är inte nödvändigt utan inbyggda borde duga tror jag. Det skulle också vara bra med usb 3.0 portar så det går snabbt när man för över rörliga bilder till ett usb minne.

En till fråga som inte riktigt hör hit är om någon kunde tipsa om en bra router som klarar flera anslutnigar samtidigt.

Budget vet jag inte, runt 5000-7000 helst, vissa delar har jag redan

Har aldrig byggt en egen dator innan, klarar man det genom att följa instruktioner? eller ska man låta proffs sköta det?

extra:: helst ska det vara intel för det känns bäst

Permalänk
Medlem

Det var väldigt dålig information.
Vad menar du med rubriiken "Ultimata nerladdningsdatorn" ?
Och vad ska du använda datorn till?
Hur stor HDD behöver du?
Och du säger vissa delar har du redan, skulle vart bra och veta vilka delar det är.
Och nej det är inte så svårt att bygga ihop en egen dator, det finns många guider på internet.

Mvh

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av lome:

Det var väldigt dålig information.
Vad menar du med rubriiken "Ultimata nerladdningsdatorn" ?
Och vad ska du använda datorn till?
Hur stor HDD behöver du?
Och du säger vissa delar har du redan, skulle vart bra och veta vilka delar det är.
Och nej det är inte så svårt att bygga ihop en egen dator, det finns många guider på internet.

Mvh

den ska kunna ladda ner utan problem och sen ska den ha plats för mycket filmer. Datorn jag har nu tar alldelles för lång tid på sig och även fast jag höjer diskcache så behöver jag ändå vänta och jag skulle vilja slippa det. det jag redan har är typ en hårddisk på 500gb och dvd spelare.

En sak till är att det helst ska gå snabbt när man redigerar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av motionsensoraway:

den ska kunna ladda ner utan problem och sen ska den ha plats för mycket filmer. Datorn jag har nu tar alldelles för lång tid på sig och även fast jag höjer diskcache så behöver jag ändå vänta och jag skulle vilja slippa det. det jag redan har är typ en hårddisk på 500gb och dvd spelare.

En sak till är att det helst ska gå snabbt när man redigerar mm

Att det går segt att ladda ner beror oftare på dålig internetanslutning än på en dålig dator.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Skrivet av Rawrgasm:

Att det går segt att ladda ner beror oftare på dålig internetanslutning än på en dålig dator.

förklarade dåligt, men det går snabbt i 10MB, sen sjunker den ner till 0 sen tillbaka till 10, det är alltså datan som deckar. Kanske räcker med bara en ny hårddisk, ssd?

Permalänk

Ta en I7 3770K, 16GB ram, Moderkort med 3.0 usb ports, Blu-ray brännare (Du nämnde film...), Billigt chassi, 2-3TB Seagate HDD, 128GB SSD och en billig PSU med typ 300W. Du behöver inte ens 300W för ett sådant system tror jag men vet inte hur lågt man kan gå nu för tiden...

Permalänk
Medlem

Kanske detta kan duga åt herrn? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2901527/2013-01-27

Edit: Du kan kapa ner priset och ändra moderkort om du vill.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

De behövs inget monster för att ladda ner ifrån nätet, oavsett vad du laddar ner. Får du problem med dishcache så har du förmodligen för lite minne (RAM), du behöver inte en SSD. Vanlig HDD räcker gott och väl. Sen kan man alltid köpa de ändå, men gör inte de pga att nerladdningarna går slött. Antingen är de minnena eller så är hårddisken kass, men då räcker de med att köpa en ny mekanisk.

Mvh
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av motionsensoraway:

förklarade dåligt, men det går snabbt i 10MB, sen sjunker den ner till 0 sen tillbaka till 10, det är alltså datan som deckar. Kanske räcker med bara en ny hårddisk, ssd?

Låter ju mer som att det är något mjukvaruproblem eller en dålig router..
Har du testat med någon annan torrent klient?