Permalänk
Skrivet av Dvärgen:

Får testa, brukar inte IP via DHCP vara automatiska inställningen?

Korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Hm, då måste det vara omstarten jag missa.

Stängde av NAT och Wireless i netgear. Körde den sedan med kabel i asus WAN port och försökte köra den automatiska konfigurationen utan resultat.

EDIT: Lyckats brygga asus routern nu. Dock går den lika långsamt som netgear, både i 2,4 ghz och 5 ghz. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Testar nu har 0,96/1,2 mbit till tyskland, och jag ska ha 100/100

Vart vill du komma? Jag mäter 2,5mbit mot en server i australien (Perth).

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vart vill du komma? Mäter själv dagtid 23mbit mot en tysk server (speedtest.net) med telia. 31 mot en annan. Mäter nästan likadana värden mot en server i usa. Vet ej om det är lägre kvälsltid. Får 50 mot Stockholmsservern vilket jag vet är konstant. Således vet jag redan nu att tom dagtid är nätet nästan oavsett isp i sverige mot tyskland dåligt redan dagtid. Finns ingen lev som lovar någon hastighet utanför landet. Det kan dom inte eftersom dom inte råder över kvalitén på linan hos andra leverantörer och inte kan påverka det heller.

Som sagt tidigare, inrikta dig på vad du kan uppmäta inom sverige. Får du bra hastighet där men inte utanför landet är det inte alls säkert att du får bra med annan lev heller. Har du ens testat med annan leverantör innan du spyr galla över din nuvarande? Får du dåligt inom sverige så förstår jag inte varför du ens blandar in vad du uppmäter mot tyskland eftersom det är totalt ointressant för din nuvarande leverantörs felsökning. Det kommer bara förvirra ditt befintliga ärende hos dem vilket jag antar att du har? Ingen leverantör mer än möjligen telia med eget nät runtom i hela värden skulle bry sig. Hastighetsproblemet mot tyskland kan bero på betydligt fel orsaker än vad du ev skulle mäta mot en svensk server. Du får dra en egen fiberkabel till tyskland om du vill ha garantier.

Inte skulle jag höra av mig till telia för att jag mäter 2,5mbit mot en server i australien (Perth) som jag fick nyss.

Jag får under 2-3 mbit till alla länder utanför sverige och det är under all kritik.. Har en kompis som bor 50 meter ifrån mig och år långt över 20mbit med sin 10/10 lina hos Telia... Om man gör en tracert så ser man att vi har samma router hopp utanför Sverige. Hade Telia innan 100/100 innan detta blev ett comhem hus och då hade jag runt 100/100 i Sverige och runt 80/60 till övriga länder i Europa. Det är nånting som inte stämmer när man inte kommer över 4mbit någon annan stans än i Sverige. Snackat med lite polare som har bredband2, bredbandsbolaget och tele2 ingen av dom förlorar 90% utav hastigheten när man kommer utomlands.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Jag får under 2-3 mbit till alla länder utanför sverige och det är under all kritik.. Har en kompis som bor 50 meter ifrån mig och år långt över 20mbit med sin 10/10 lina hos Telia... Om man gör en tracert så ser man att vi har samma router hopp utanför Sverige. Hade Telia innan 100/100 innan detta blev ett comhem hus och då hade jag runt 100/100 i Sverige och runt 80/60 till övriga länder i Europa. Det är nånting som inte stämmer när man inte kommer över 4mbit någon annan stans än i Sverige. Snackat med lite polare som har bredband2, bredbandsbolaget och tele2 ingen av dom förlorar 90% utav hastigheten när man kommer utomlands.

Blir det sämre kvällstid? Vet du om någon annan med comhem koax eller LANtjänsterna har samma fel? Det är väl kanske bra saker att kolla åt comhem om du ens har möjlighet till det. Så får dom lite svart på vitt tänkte jag. Kan ju inte säga att det är fler än du som brukar nämna dethär i tråden dock.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är så jävla trött på comhem kan vara den sämsta internetleverantören jag någonsin haft och då har jag haft Bredbandsbolaget, Telia samt Bahnhof på andra adresser..
Detta ständiga ostabila ms hoppandet och dåliga jävla sketna överbelastade tjänst som dem själva inte ens kan hantera vid tider då många sitter och trycker är helt jävla otroligt..

Efter att ha tagit del av deras erbjudande på 200mbit för så har det varit ett endaste helvete! Bad dem göra om linan till 100/10 vilket han i teknisk support sa inte gick att ändra tillbaka till 200 eftersom 2veckor hade passerat men jag kunde få betala samma summa? Han skickade vidare mig till en annan avdelning som ändrade tjänsten. Testade att ändra till 100mbit linan på 13e dagen för ångerrätten gick ju ut på den 14e, flöt på ganska bra och då har jag ringt dem konstant i sen jag skaffade tjänsten. Dum som jag är var detta på morgonen på en vardag och då är det inte alls överbelastat..får då upp mina förhoppningar och har tjänsten på 100mbit istället..Dagen därpå börjar det lagga igen och jag kan självklart inte häva köpet..Ringer och klagar sönder förgäves utan någon skillnad. Haft skiten nu i snart 1år och det är ett endaste jävla helvete.. sitter och pingar mot sunet.se och får svarstider som hoppar mellan 20-80ms..inte ett enda packet i rad håller samma ms så då kan ni tänka er hur det är när man spelar ett spel.. Dem på teknisk support kan även också vara dem mest inkompetenta tekniker jag stött på..

Nu kommer det roliga har ringt och felanmält och be dem skicka ut tekniker eller som dem kallar det skicka ärendet till deras "analysavdelning" detta gjorde jag konstant förra sommaren 2012. Efter hur mycket tjat och samtal ifrån min sida i drygt ett halvår får jag ett mail om mitt ärende ifrån i somras att det ska vara åtgärdat. Tror ni på det eller? Svar NEJ. Dvs jag har ringt KONSTANT och tjatat och det hjälper inte..

Nu kommer jag säga upp denna pissleverantör efter att det varit nere i drygt 3dagar för att en "kabel gått av när någon hade grävt i marken".. Det är väl bara skicka en tekniker så ska det vara ordnat på 1 timme!?

Skaffa aldrig comhem, har ni förbannad jävla tur så har ni någorlunda bra ms och vanligtvis stabil ner- och uppladdningshastigheter, men den chansen är minimal då hela deras tjänst är överbelastad och de kan inte leva upp till tjänsten..Jag däremot har inget av vardera varken bra eller stabil ms och ner/uppladningshastigheter som är i närheten av 100/10... När man ringer supporten är det en inkompetent dum brud eller någon otrevlig dryg snubbe som tror att man är okunnig och att det ska vara ordnat med en "modem omstart"... Sen är det kul att dem gör reklam för "SUPERSNABBA 200mbit" som är gjort för spel men sen kan dem inte leverera tjänsten för den är så jävla överbelastad och det är kul med att alla i deras support säger att sålänge man inte pingar över 70ms så gör dem inget åt saken. Självklart är jag tvungen att LJUGA och säga att den ligger på 70-100ms.. Vem som helst som är kunnig och spelar bland annat spel VET att en ostabil jävla ms som hoppar varannan millisekund ifrån 10-70 SUGER KUK och är _OACCEPTABEL_
HELLRE HAR JAG EN 1MBIT LINA MED STABIL 30MS än deras jävla skit om jag ska spela spel!?

Så avslutningsvis vill jag säga att SKAFFA _ALDRIG_ _ALDRIG_ _ALDRIG_ _ALDRIG_ COMHEM!!!!!!
Det är falsk jävla marknadsföring och allt handlar bara om massa jävla SÄLJ.. Deras två rödtottkärringar gör lite rolig reklam på TV-rutan och lurar på okunniga!

EDIT:
Sista chansen, fixa min jävla ms annars säger jag upp skiten!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inzajt:

Är så jävla trött på comhem kan vara den sämsta internetleverantören jag någonsin haft och då har jag haft Bredbandsbolaget, Telia samt Bahnhof på andra adresser..
Detta ständiga ostabila ms hoppandet och dåliga jävla sketna överbelastade tjänst som dem själva inte ens kan hantera vid tider då många sitter och trycker är helt jävla otroligt..

Efter att ha tagit del av deras erbjudande på 200mbit för så har det varit ett endaste helvete! Bad dem göra om linan till 100/10 vilket han i teknisk support sa inte gick att ändra tillbaka till 200 eftersom 2veckor hade passerat men jag kunde få betala samma summa? Han skickade vidare mig till en annan avdelning som ändrade tjänsten. Testade att ändra till 100mbit linan på 13e dagen för ångerrätten gick ju ut på den 14e, flöt på ganska bra och då har jag ringt dem konstant i sen jag skaffade tjänsten. Dum som jag är var detta på morgonen på en vardag och då är det inte alls överbelastat..får då upp mina förhoppningar och har tjänsten på 100mbit istället..Dagen därpå börjar det lagga igen och jag kan självklart inte häva köpet..Ringer och klagar sönder förgäves utan någon skillnad. Haft skiten nu i snart 1år och det är ett endaste jävla helvete.. sitter och pingar mot sunet.se och får svarstider som hoppar mellan 20-80ms..inte ett enda packet i rad håller samma ms så då kan ni tänka er hur det är när man spelar ett spel.. Dem på teknisk support kan även också vara dem mest inkompetenta tekniker jag stött på..

Nu kommer det roliga har ringt och felanmält och be dem skicka ut tekniker eller som dem kallar det skicka ärendet till deras "analysavdelning" detta gjorde jag konstant förra sommaren 2012. Efter hur mycket tjat och samtal ifrån min sida i drygt ett halvår får jag ett mail om mitt ärende ifrån i somras att det ska vara åtgärdat. Tror ni på det eller? Svar NEJ. Dvs jag har ringt KONSTANT och tjatat och det hjälper inte..

Nu kommer jag säga upp denna pissleverantör efter att det varit nere i drygt 3dagar för att en "kabel gått av när någon hade grävt i marken".. Det är väl bara skicka en tekniker så ska det vara ordnat på 1 timme!?

Skaffa aldrig comhem, har ni förbannad jävla tur så har ni någorlunda bra ms och vanligtvis stabil ner- och uppladdningshastigheter, men den chansen är minimal då hela deras tjänst är överbelastad och de kan inte leva upp till tjänsten..Jag däremot har inget av vardera varken bra eller stabil ms och ner/uppladningshastigheter som är i närheten av 100/10... När man ringer supporten är det en inkompetent dum brud eller någon otrevlig dryg snubbe som tror att man är okunnig och att det ska vara ordnat med en "modem omstart"... Sen är det kul att dem gör reklam för "SUPERSNABBA 200mbit" som är gjort för spel men sen kan dem inte leverera tjänsten för den är så jävla överbelastad och det är kul med att alla i deras support säger att sålänge man inte pingar över 70ms så gör dem inget åt saken. Självklart är jag tvungen att LJUGA och säga att den ligger på 70-100ms.. Vem som helst som är kunnig och spelar bland annat spel VET att en ostabil jävla ms som hoppar varannan millisekund ifrån 10-70 SUGER KUK och är _OACCEPTABEL_
HELLRE HAR JAG EN 1MBIT LINA MED STABIL 30MS än deras jävla skit om jag ska spela spel!?

Så avslutningsvis vill jag säga att SKAFFA _ALDRIG_ _ALDRIG_ _ALDRIG_ _ALDRIG_ COMHEM!!!!!!
Det är falsk jävla marknadsföring och allt handlar bara om massa jävla SÄLJ.. Deras två rödtottkärringar gör lite rolig reklam på TV-rutan och lurar på okunniga!

EDIT:
Sista chansen, fixa min jävla ms annars säger jag upp skiten!

Har haft deras 200Mbit i 1 år nu och legat på 194-197Mbit hela tiden (med undantag från en driftstörning en gång då jag låg på 104Mbit), så jag delar inte din uppfattning, det enda jag stör mig på är deras klena UL på 10Mbit, men det är tydligen på gång att ändras enligt uppgifter jag fått från dem, det tar dock lite tid då det är uppgraderingar av hårdvara som behöver göras för det, det är enklare att höja DL då det är scriptat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Hej Com hem.

Först får jag bara beklaga mig över den fruktansvärt dåliga service och kundsupport ni har. Ni har verkligen kortat ned många människors liv med ett par-tre veckor.

Sedan vill jag veta vad ni har för policy på de fall där er garanti på 100mbit på trådade anslutningar inte gäller. Jag "har" 100mbit, men får ut trådat ca 90. Eftersom det är en garanti från er sida undrar jag hur ni avhjälper kunder där denna situation uppkommer.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tsatsume:

Hej Com hem.

Först får jag bara beklaga mig över den fruktansvärt dåliga service och kundsupport ni har. Ni har verkligen kortat ned många människors liv med ett par-tre veckor.

Sedan vill jag veta vad ni har för policy på de fall där er garanti på 100mbit på trådade anslutningar inte gäller. Jag "har" 100mbit, men får ut trådat ca 90. Eftersom det är en garanti från er sida undrar jag hur ni avhjälper kunder där denna situation uppkommer.

att få ut 90mbit på en 100 lina är ju inte direkt ovanligt, du saknar drygt 1.25Mb/sek och du lär inte märka en skillnad comhem kör sitt bredband på 1 tråd medans typ telia och bbb har det på fiber så att få ut absolut max får du bo närmare stationen ifall du ska ha det konstant

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Testar nu har 0,96/1,2 mbit till tyskland, och jag ska ha 100/100

Jag vet inte om detta har med samma problem som jag har men de senaste dagarna har min ping mot just tyskland skjutit i höjden. Helt ospelbart tyvärr. Jag spelar ihop med några, vissa kör telia vdsl och någon kör med 4G och för dem är det som vanligt. Undrar om comhem har gjort ngt i sitt nät.

tracert 176.57.145.39 Spårar route till 176.57.145.39 över ett maximalt antal av 30 hopp 1 7 ms 9 ms 7 ms Brs-DOC-1-Bu50.comhem.se [83.252.96.1] 2 20 ms 13 ms 8 ms 83.255.240.48 3 23 ms 23 ms 23 ms b-bb-r-01-to-vrr-pr-r.comhem.se [83.255.253.20] 4 41 ms 23 ms 23 ms nap-pr-r-01-to-vrr-pr-r-01.comhem.se [83.255.252.221] 5 28 ms 27 ms 27 ms 10gigabitethernet1-2.core1.sto1.he.net [195.245.240.187] 6 81 ms 77 ms 81 ms 10gigabitethernet3-2.core1.ams1.he.net [72.52.92.45] 7 101 ms 97 ms 100 ms 10gigabitethernet5-3.core1.fra1.he.net [72.52.92.78] 8 82 ms 69 ms 70 ms te4-2.BR01.FRA.ANC.topnet.ua [80.81.193.180] 9 118 ms 128 ms 121 ms 77.88.212.126 10 131 ms 131 ms 122 ms fregat.gw.itsinternet.net [213.133.164.181] 11 115 ms 119 ms 119 ms be40.1500.kiev-n1-br2.comstar-ua.net [212.40.44.21] 12 122 ms 124 ms 122 ms te2-1.kiev-n1-br1.comstar-ua.net [212.40.58.82] 13 121 ms 120 ms 119 ms leo-cr01-te2-4.kiev.stream-internet.net [195.34.59.245] 14 127 ms 133 ms 134 ms anc-cr02-po5.ff.stream-internet.net [212.188.1.154] 15 115 ms 115 ms 114 ms decix.link11.de [80.81.192.218] 16 120 ms 189 ms 119 ms link11.ociris.com [80.95.152.210] 17 118 ms 127 ms 117 ms 176.57.145.39 Spårning utförd.

Körde en tracert. Detta säger inte mig något förutom att det ballar ut på vägen.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

att få ut 90mbit på en 100 lina är ju inte direkt ovanligt, du saknar drygt 1.25Mb/sek och du lär inte märka en skillnad comhem kör sitt bredband på 1 tråd medans typ telia och bbb har det på fiber så att få ut absolut max får du bo närmare stationen ifall du ska ha det konstant

Uppskttar tiden du tar dig att svara, men det är inte alls svaret på min fråga. Min fråga rör en garanti, samt Com-hem:s syn på hur man avhjälper situationer där garantin aktualiseras.

Det faktum att Du köper en bil som ska, och har garanti på att dra 0,40 på landsväg och inte bryr dig om den drar 0,90 på landsväg rör inte mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tsatsume:

Uppskttar tiden du tar dig att svara, men det är inte alls svaret på min fråga. Min fråga rör en garanti, samt Com-hem:s syn på hur man avhjälper situationer där garantin aktualiseras.

Det faktum att Du köper en bil som ska, och har garanti på att dra 0,40 på landsväg och inte bryr dig om den drar 0,90 på landsväg rör inte mig.

Föstår inte vad du gnäller om, du fick ett svar och ett väldigt bra sådant...och du kan inte jämföra det med en bil, ska vi ta det på den nivån så ska min bil på papper dra 0,69l/mil, men jag har mätt upp den själv till 0,59l/mil, ska jag skriva till tillverkaren och klaga på att deras uppgifter är fel eftersom den drar mindre än de sagt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tsatsume:

Sedan vill jag veta vad ni har för policy på de fall där er garanti på 100mbit på trådade anslutningar inte gäller. Jag "har" 100mbit, men får ut trådat ca 90. Eftersom det är en garanti från er sida undrar jag hur ni avhjälper kunder där denna situation uppkommer.

Hastighets-intervallet 50-100Mbit som är godkänt i 100-abonnemanget. På deras 200Mbit är det 100-200 som gäller.

I första fallet kommer du bli ignorerad. I det andra har du något att klaga på...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Föstår inte vad du gnäller om, du fick ett svar och ett väldigt bra sådant...och du kan inte jämföra det med en bil, ska vi ta det på den nivån så ska min bil på papper dra 0,69l/mil, men jag har mätt upp den själv till 0,59l/mil, ska jag skriva till tillverkaren och klaga på att deras uppgifter är fel eftersom den drar mindre än de sagt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för dagens OffT, förutom att det du skriver är helt irrelevant och felaktigt. Vi pratar om en garanti. Du pratar om vad som är godtyckligt enligt dig.

@iller: Perfekt, tack för heads up, då vet jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tsatsume:

Tack för dagens OffT, förutom att det du skriver är helt irrelevant och felaktigt. Vi pratar om en garanti. Du pratar om vad som är godtyckligt enligt dig.

@iller: Perfekt, tack för heads up, då vet jag!

Var väl ändå du som drog det offtopic genom att dra in förbrukningen i en bil, men om du håller dig till den första delen jag skrev så fick du ett svar och ett bra sådant...annars finns info om deras hastighetsgarantier på www.comhem.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Atlas Tsatsume:

Uppskttar tiden du tar dig att svara, men det är inte alls svaret på min fråga. Min fråga rör en garanti, samt Com-hem:s syn på hur man avhjälper situationer där garantin aktualiseras.

Det faktum att Du köper en bil som ska, och har garanti på att dra 0,40 på landsväg och inte bryr dig om den drar 0,90 på landsväg rör inte mig.

vet inte vad liknelsen till en bil och bredband har o göra med varandra då det är helt skillda saker

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Var väl ändå du som drog det offtopic genom att dra in förbrukningen i en bil, men om du håller dig till den första delen jag skrev så fick du ett svar och ett bra sådant...annars finns info om deras hastighetsgarantier på www.comhem.se

Skickades från m.sweclockers.com

Gör du dig rolig?

Anledningen till att jag drog ett exempel med en bil var för att för dig förklara skillnaden mellan personliga åsikter som människor kan ha, och vad en garanti i samband med ett köp innebär. Här snackar vi om långt större skillnader än päron och äpplen. Det har inget alls med varandra att göra. Om du köper en liter mjölk, som har garanti att den ska innehålla en liter mjölk, och du upptäcker att den bara innehåller 5dl - men nöjer dig med detta - har absolut ingenting alls med min fråga rörande garantiåtaganden att göra. Du får mycket gärna nöja dig med att bara få en deciliter mjölk. Absolut, det är helt okej med mig. Men det har ingenting med den ursprungliga frågan att göra.

För övrigt är det här en tråd där officiella Com hem- anställda svarar på konsumenters frågor. Du behöver inte agera någon hobbynordkoreansk trafikpolis och dirigera min fråga till att en annan på forumet haft en åsikt i det ämnet. Det besvarar inte alls frågan, och ditt inlägg späder bara ut och luddar till vad folk faktiskt vill fråga Com hem. Min fråga är riktad till Com hem, och jag uppskattar inte din möjlighet att uppdatera mig om irrelevanta inlägg.

I andra trådar tycker jag att du gjort vettiga inlägg, så det här blir lite av ett antiklimax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

vet inte vad liknelsen till en bil och bredband har o göra med varandra då det är helt skillda saker

Då har du - totalt - missuppfattat tanken med exemplet. Tanken är inte att visa på en exakt analogisk motsvarighet, utan att ge ett likartat exempel.

Mycket riktigt. Bredband och bilar är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Har haft deras 200Mbit i 1 år nu och legat på 194-197Mbit hela tiden (med undantag från en driftstörning en gång då jag låg på 104Mbit), så jag delar inte din uppfattning, det enda jag stör mig på är deras klena UL på 10Mbit, men det är tydligen på gång att ändras enligt uppgifter jag fått från dem, det tar dock lite tid då det är uppgraderingar av hårdvara som behöver göras för det, det är enklare att höja DL då det är scriptat

Skickades från m.sweclockers.com

Ett bolag mäts inte efter hur de handlar när allt fungerar utan hur de beter sig när deras tjänster inte fungerar och där är combort sämst i Sverige år efter år.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tsatsume:

Då har du - totalt - missuppfattat tanken med exemplet. Tanken är inte att visa på en exakt analogisk motsvarighet, utan att ge ett likartat exempel.

Mycket riktigt. Bredband och bilar är inte samma sak.

nej problemet är att du tog ett idiot exempel eftersom din version är marknadsförings lurendrejeri medans comhem klart och tydlig skrivit på deras hemsida vilka intervall spann deras bredband ska leverera så nej jag missuppfatade inte jag förstog bara inte din tanke på när du försöker jämnföra 2 helt skilda saker

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Ett bolag mäts inte efter hur de handlar när allt fungerar utan hur de beter sig när deras tjänster inte fungerar och där är combort sämst i Sverige år efter år.

Vet inte vilka erfarenheter du har av dem, men de gånger jag verkligen varit i kontakt med supporten så har de varit väldigt bemötande och trevliga och ringt upp när de tagit reda på saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vet inte vilka erfarenheter du har av dem, men de gånger jag verkligen varit i kontakt med supporten så har de varit väldigt bemötande och trevliga och ringt upp när de tagit reda på saker

Skickades från m.sweclockers.com

Den här tråden och den förra (på över 1000 sidor) är fulla med bevis på motsatsen.

Jag hade avbrott flera gånger per dag, varenda dag. Det var lite "sådär" kul att bl.a. vara admin för diverse spelservrar med de problemen.

10 dagars svarstid på epost till combort, aldrig en dag mindre än 10. Svaren jag fick var "jag ser att någon tittat på ärendet så jag skriver av det", utan att något åtgärdats.

Timmar i telefonkö.
En enda gång av tiotals samtal fick jag tala med en kompetent nätverkstekniker och inte okunniga flickebarn från övre-vittujärvi som läste direkt från en stencil de fått på nån 2 dagars introduktionskurs.
Ett par "fina" exempel:

- Har du startat om datorn? (Jag försöker låta bli att skrika IDIOT i luren..) Jag läste nyss upp feluppgifter ur det dolda felregistret i er låsta router, gissa om jag prövat ett par omstarter? *suck*

- Vaddåååååå?? Du har ju bara 200 i ping det är ju jättebra... */!¤!#¤&!#"/%!%&("!&()&! Censur*

- Om vi skickar en tekniker (vilket de aldrig gör) och han inte hittar något fel så får du betala x-tusen kronor.. (bra där, börja med att hota om att det kostar innan ni ens kollat upp problemet).

Det gick så långt att jag efter lite juridiska hot från min sida fick några månader gratis. Jag sa upp skiten iallafall och har inte haft ett avbrott i min uppkoppling sedan jag fick fiber via Tele2.

Combort är fullständigt värdelöst och de har "priserna" för sämst service 2007 och framåt som bevis för det.

Permalänk
Skrivet av toffe:

Jag vet inte om detta har med samma problem som jag har men de senaste dagarna har min ping mot just tyskland skjutit i höjden. Helt ospelbart tyvärr. Jag spelar ihop med några, vissa kör telia vdsl och någon kör med 4G och för dem är det som vanligt. Undrar om comhem har gjort ngt i sitt nät.

tracert 176.57.145.39 Spårar route till 176.57.145.39 över ett maximalt antal av 30 hopp 1 7 ms 9 ms 7 ms Brs-DOC-1-Bu50.comhem.se [83.252.96.1] 2 20 ms 13 ms 8 ms 83.255.240.48 3 23 ms 23 ms 23 ms b-bb-r-01-to-vrr-pr-r.comhem.se [83.255.253.20] 4 41 ms 23 ms 23 ms nap-pr-r-01-to-vrr-pr-r-01.comhem.se [83.255.252.221] 5 28 ms 27 ms 27 ms 10gigabitethernet1-2.core1.sto1.he.net [195.245.240.187] 6 81 ms 77 ms 81 ms 10gigabitethernet3-2.core1.ams1.he.net [72.52.92.45] 7 101 ms 97 ms 100 ms 10gigabitethernet5-3.core1.fra1.he.net [72.52.92.78] 8 82 ms 69 ms 70 ms te4-2.BR01.FRA.ANC.topnet.ua [80.81.193.180] 9 118 ms 128 ms 121 ms 77.88.212.126 10 131 ms 131 ms 122 ms fregat.gw.itsinternet.net [213.133.164.181] 11 115 ms 119 ms 119 ms be40.1500.kiev-n1-br2.comstar-ua.net [212.40.44.21] 12 122 ms 124 ms 122 ms te2-1.kiev-n1-br1.comstar-ua.net [212.40.58.82] 13 121 ms 120 ms 119 ms leo-cr01-te2-4.kiev.stream-internet.net [195.34.59.245] 14 127 ms 133 ms 134 ms anc-cr02-po5.ff.stream-internet.net [212.188.1.154] 15 115 ms 115 ms 114 ms decix.link11.de [80.81.192.218] 16 120 ms 189 ms 119 ms link11.ociris.com [80.95.152.210] 17 118 ms 127 ms 117 ms 176.57.145.39 Spårning utförd.

Körde en tracert. Detta säger inte mig något förutom att det ballar ut på vägen.

Har samma problem som du. Har aldrig haft liknande problem tidigare. Men igår när jag skulle spela blev jag kickad för hög ping mot en tysk server varje gång direkt när jag anslöt. Polarna med andra ISPer hade inga problem. Testade att dra igång Anonines VPN tjänst och då kunde jag spela på servern utan problem. Kör jag en spårning utan VPN mot IP:t du testat får jag typ samma resultat som dig. Testar jag via Anonines VPN så får jag följande:

Tracing route to 176.57.145.39 over a maximum of 30 hops

1 16 ms 13 ms 15 ms gw-188-126-75-0.sto.se.anonine.net [188.126.75.1]
2 16 ms 15 ms 15 ms gw-anonine.sto5.se.portlane.net [80.67.8.193]
3 15 ms 15 ms 16 ms po11-30g.sto4.se.portlane.net [80.67.4.174]
4 41 ms 41 ms 39 ms te-2-1.fra1.de.portlane.net [80.67.4.167]
5 41 ms 49 ms 60 ms decix2.link11.de [80.81.193.218]
6 51 ms 41 ms 41 ms 80.95.144.20
7 49 ms 49 ms 49 ms link11.ociris.com [80.95.152.210]
8 46 ms 42 ms 41 ms 176.57.145.39

Trace complete.

Dold text

Är ju lite skillnad på antalet hop och latens

Permalänk
Skrivet av toffe:

Jag vet inte om detta har med samma problem som jag har men de senaste dagarna har min ping mot just tyskland skjutit i höjden. Helt ospelbart tyvärr. Jag spelar ihop med några, vissa kör telia vdsl och någon kör med 4G och för dem är det som vanligt. Undrar om comhem har gjort ngt i sitt nät.

tracert 176.57.145.39 Spårar route till 176.57.145.39 över ett maximalt antal av 30 hopp 1 7 ms 9 ms 7 ms Brs-DOC-1-Bu50.comhem.se [83.252.96.1] 2 20 ms 13 ms 8 ms 83.255.240.48 3 23 ms 23 ms 23 ms b-bb-r-01-to-vrr-pr-r.comhem.se [83.255.253.20] 4 41 ms 23 ms 23 ms nap-pr-r-01-to-vrr-pr-r-01.comhem.se [83.255.252.221] 5 28 ms 27 ms 27 ms 10gigabitethernet1-2.core1.sto1.he.net [195.245.240.187] 6 81 ms 77 ms 81 ms 10gigabitethernet3-2.core1.ams1.he.net [72.52.92.45] 7 101 ms 97 ms 100 ms 10gigabitethernet5-3.core1.fra1.he.net [72.52.92.78] 8 82 ms 69 ms 70 ms te4-2.BR01.FRA.ANC.topnet.ua [80.81.193.180] 9 118 ms 128 ms 121 ms 77.88.212.126 10 131 ms 131 ms 122 ms fregat.gw.itsinternet.net [213.133.164.181] 11 115 ms 119 ms 119 ms be40.1500.kiev-n1-br2.comstar-ua.net [212.40.44.21] 12 122 ms 124 ms 122 ms te2-1.kiev-n1-br1.comstar-ua.net [212.40.58.82] 13 121 ms 120 ms 119 ms leo-cr01-te2-4.kiev.stream-internet.net [195.34.59.245] 14 127 ms 133 ms 134 ms anc-cr02-po5.ff.stream-internet.net [212.188.1.154] 15 115 ms 115 ms 114 ms decix.link11.de [80.81.192.218] 16 120 ms 189 ms 119 ms link11.ociris.com [80.95.152.210] 17 118 ms 127 ms 117 ms 176.57.145.39 Spårning utförd.

Körde en tracert. Detta säger inte mig något förutom att det ballar ut på vägen.

Kan bekräfta att jag har samma problem. Det ser ut som om trafiken till Tyskland går via Hurricane Electric och Comstar i Ukraina. Är ju en liten omväg

Edit:
Verkar som om det hoppar mellan vilken väg trafiken går. Kört lite trace rotes mot IP-adressen du testat och ibland får jag samma resultat som du och ibland via Telia och mycket färre hop.

Tracing route to 176.57.145.39 over a maximum of 30 hops

1 8 ms 7 ms 7 ms ...
2 9 ms 7 ms 7 ms ...
3 14 ms 7 ms 7 ms vrr-pr-r-01-to-kt-bbr-1.comhem.se [83.255.252.224]
4 11 ms 13 ms 11 ms kbn-b3-link.telia.net [213.248.71.69]
5 12 ms 11 ms 14 ms kbn-bb1-link.telia.net [80.91.252.22]
6 16 ms 25 ms 15 ms hbg-bb1-link.telia.net [213.155.135.124]
7 76 ms 25 ms 23 ms ffm-bb1-link.telia.net [213.155.135.144]
8 27 ms 28 ms 29 ms ffm-b12-link.telia.net [213.155.135.107]
9 27 ms 25 ms 23 ms eunetworks-ic-138750-ffm-b12.c.telia.net [213.248.90.26]
10 59 ms 41 ms 31 ms Cyberport-BER.de.lambdanet.net [217.71.97.214]
11 32 ms 39 ms 39 ms link11.ociris.com [80.95.152.210]
12 32 ms 33 ms 31 ms 176.57.145.39

Trace complete.

Ny info
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

nej problemet är att du tog ett idiot exempel eftersom din version är marknadsförings lurendrejeri medans comhem klart och tydlig skrivit på deras hemsida vilka intervall spann deras bredband ska leverera så nej jag missuppfatade inte jag förstog bara inte din tanke på när du försöker jämnföra 2 helt skilda saker

Vem är du som avgör om ett exempel är idiotiskt? Om det gavs i mening att försöka tydliggöra från vilken vinkel man ser problematiken med garantiåtaganden som företag åtar sig, tycker jag åtminstone du kan vara lite ödmjuk och inte kalla folk idioter hit och dit. Om du har svårt att förstå exemplet får du naturligtvis säga det så förklarar jag eller någon annan det tydligare för dig. Det är inte alltid lätt att se röda tråden eller se likheter i analogier, men ingen har beställt en otrevlig ton från dig. Det är inte tal om ett "marknadsförings lurendrejeri" som du skriver, utan det står rätt tydligt att bägge exemplen explicit uttryckts med de uttalade bokstäverna: g a r a n t i å t a g a n d e n. Med denna detalj trodde jag att de skulle vara fullständigt bulletproof, men jag respekterar om det var svårt att se kopplingen. Ärligt talat är jag oförmögen, kalla mig så idiotisk, att hitta på ett närmre och bättre exempel. Exemplet är så tydligt som jag bara kan göra det.

Sedan skulle jag uppskatta om du uttryckte dig så det inte började svida i ögonen när man läser dina tankar. Nog för att SC är ett grymt community där alla får vara med, oavsett om de går i mellanstadium eller om de är världsvana 75-åriga IT-tekniker. Men lite fason får det vara. Stor bokstav, punkt, rättstavning och lite trevlig ton är inte så svårt. Men så vet jag ju inte om du går i lågstadiet eller mellanstadiet så återigen, du har mitt fulla patos för dina okontrollerade irrfärder.

Ett poäng rätt dock. Vi kom tillsammans fram till att en bil och en bredbandsanslutning inte är detsamma. Nog för att de är jämförliga. Men inte ekvivalenta (exakt samma).

Jag tycker om att se det lilla ljusskenet i mänsklighetens annars ofta uppstådda missuppfattningar.

Skrivet av Henkka:

Ett bolag mäts inte efter hur de handlar när allt fungerar utan hur de beter sig när deras tjänster inte fungerar och där är combort sämst i Sverige år efter år.

Skönt att få lite medhåll. Det är skillnad på att whina och att vara ärligt intresserad av vad ett stort bolag har för garantiärenden, samt hur problem som dyker upp på vägen bemöts. Vilket Com-hem varit exemplariskt dåliga på. Det känns som den punkten inte behöver styrkas annat än med en hint om att läsa några av sidorna i den här tråden...

Förklarade ekvivalenta
Permalänk
Medlem

@Justbecause: Efter ett extremt gulligt och vänligt pm från Justbecause är alla stridsyxor till min sanna glädje nedlagda där i vart fall. Hand i hand igen! Mot framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tsatsume:

@Justbecause: Efter ett extremt gulligt och vänligt pm från Justbecause är alla stridsyxor till min sanna glädje nedlagda där i vart fall. Hand i hand igen! Mot framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Är det någon som observerat att det var avbrott hos ComHem ett par timmar på bredbandet i natt (natt mellan söndag 24 och måndag 25 mars) ?
Undrar om det kan ha varit något generellt avbrott för hela bredbandstjänsten.
Vid 2-tiden märkte jag att bredbandet låg nere (bor i Stockholm/Traneberg).
Nu på morgonen är allt som vanligt med normal hastighet osv.
Står inget på ComHems driftinfo men det är väl naturligt eftersom felet är borta.
Kanske höll man på med någon uppdatering under natten? Bägge mina Netgear CG3100 (har ett modem till On demand-boxen också) var drabbade så det var inte min utrustning som hade problem.

Permalänk
Medlem

Sen mitt senaste inlägg ni som talat om massa dålig och ostabil ms.. vad förväntar ni er? Tjänsten är överbelastad och en stabil ms kommer ni aldrig få ut ifrån denna jävla pisstjänst.. Dem marknadsför bland annat "200mbit" som något som ska vara grymt för spel (se deras reklam) men i själva verket så spelar det ingen roll om du har 100mbit eller 200mbit via kabel-TV sålänge MSen suger..Istället för att utöka sina tjänster kan dem försöka jobba på att få deras nuvarande tjänster stabila..

Jag har internet för jag till största del vill spela spel och Comhem kan inte leverera till det, speciellt om du spelar first person shooter spel eller liknande..
En ms som är ostabil kan aldrig anses som godkänt, det är falsk marknadsföring..

Jag vet själv att comhem kan leverera upp- och nedladdningshastigheter i de flesta fall på godkända nivåer men en stabil ms kommer aldrig att ske då dem har ett nät som inte klarar av att handskas med så många brukar tjänsten.. Om jag ringt konstant i 1 år och klagat över MSen och bett flertalet gånger att de ska skicka ut tekniker men gör aldrig det så kan ni ju gissa själv på vad det beror på..Jag bor centralt i sthlm och kan inte tala för er som bor avskiljt eller i ett område där ni inte är många som delar på samma nät men det är rent utsagt PISS..

Är det någon som ens fått ett liknande ärende igenom och fått någonting löst ens? Dela gärna med er av de erfarenheterna.. Att gå ifrån ostabil ms ifrån 15-90ms till att ligga och trycka på samma stabila ms t ex "7,7,7,7,7,7,7,7,7,7,7" av att t ex pinga mot någon server i cmd? Vad gjorde ni i sådana fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Har haft deras 200Mbit i 1 år nu och legat på 194-197Mbit hela tiden (med undantag från en driftstörning en gång då jag låg på 104Mbit), så jag delar inte din uppfattning, det enda jag stör mig på är deras klena UL på 10Mbit, men det är tydligen på gång att ändras enligt uppgifter jag fått från dem, det tar dock lite tid då det är uppgraderingar av hårdvara som behöver göras för det, det är enklare att höja DL då det är scriptat

Skickades från m.sweclockers.com

Fast sen vet jag inte om du ens sett över MSen? Jag skiter blanka fan i ner och uppladdningshastigheten då det inte är någon större skillnad på 100 och 200mbit.. Hade annars inte nedgraderat mig ifrån 200 till 100 för SAMMA pris.. När du spelar spel vill du ha en stabil ms