Du kanske inte ska vara så irriterad på det. Amigan var underbar att göra 2D-grafik på, det var trivialt att göra spel som scrollade i alla ledder, inga "tricks" likt det som krävdes på dåtidens PC utan man kunde flytta bilden X pixels genom att skriva i några få register!
Men ett absolut krav för att kunna göra spel likt DOOM på en dator i nivå med 486:an var det som gick under namnet "chunky pixels". Amigan hade bitplan där varje byte motsvarade 8 pixels på en och samma rad, med chunky/packed-pixel så var i stället en byte exakt en pixel. (Atari ST hade inte fördel av någon av detta, varje byte innehöll två pixels, första nibbel var pixel N och andra nibbel var pixel N+1 så man hade varken Amigas fördelar i 2D och inte heller det som blev VGA-grafikens fördel med chunky pixels).
Här är en kommentar från en utvecklare som jobbat med att porta de tidiga Id-spelen till Amiga
I laugh whenever people compare processor speeds and conclude that Wolf/DOOM could be done on a Mac or Amiga because the Mac and Amiga (both would run a DOOM simulation at the same speed, incidentally) don't have the 1 critical thing that makes DOOM INHERENTLY ~8-10 times faster on the IBM than on the Amiga: chunky pixels. On the Mac/Amiga, for every pixel you need to do logical operations in each bitplane to read and write the pixel from/to the appropriate byte in memory. On the IBM, all these operations are done at once because you can simply pick up a pixel and put it down in 1 move. So at the innermost level (where 85% of the work is really done), the IBM is inehrently at least 8 times faster.
I.e. spel likt Castle Wolfenstein och Doom hade aldrig gått att göra på Amiga 500 eller ens på Amiga 1200 med original CPUn (men vem körde med den, min hade 40MHz 68030 i stället för den ursprungliga 14Mhz 68020 ) och anledningen låg i det som gjorde Amiga så underbar för 2D-spel och de effekter som ofta förekom i demos, ett "plasma" likt denna kräver otroligt lite CPU-kraft (är en "copper-lista" som inte är speciellt stor och som man skriver om 50 gånger per sekund)
Alltså jag förnekar inte alls att IBM PCs som 386/486 hade vissa rejäla fördelar över Amiga datorerna, resultatet talar ju för sig själv ;). Jag bara blev irriterad på hur dem i början i den videon jämförde NES med enbart IBM/APPLE PC spel och typ som vanligt glömde bort att det här också fanns...
Och innan NES fanns ju Vic20 och C64 också så jag fattar verkligen inte den här myten om att "Nintendo single handedly saved the videogaming industry". Gah, whatever spelar ju ingen roll nu men... eller jo på ett sätt gör det ju det. Commodore och Amiga hade ju lätt ett lika stort utbud av fantastiska spel som Nintendo. Men medans många av Nintendos titlar under åren mjölkats till döds så har dem flesta C64 och Amiga spelen fallit i glömska med alldeles för få värdiga uppföljare/remasterings/reimagenings av dem klassiska spelen :/.