Överlever smör, ost och flytande margarin utan kyla?

Permalänk
Hedersmedlem

Överlever smör, ost och flytande margarin utan kyla?

Tjena,

Jag råkade glömma att stänga dörren till kylskåpet när jag gick hemifrån idag. Jag återkom sedan 16 timmar senare och stängde dörren, efter ett par väl valda svordomar över min egen klantighet.

Nåväl. Som tur är hade jag inte speciellt mycket saker i kylen, men lite saker låg ju där ändå. Saker som jag är osäker på:

Smör (alltså sådant man har på mackor, Milda Xtra Salt, om det påverkar)
Ost (färdigriven pizzaost-ish)
Flytande margarin (sådan på flaska, oöppnad)

Visst, inte hela världen att köpa nytt, men om det ändå funkar så vore det ju onödigt, som student spenderar man ju inte gärna i onödan liksom.

Någon som har koll?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Smaka, du kommer inte dö.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Smaka, du kommer inte dö.

Trivs inte riktigt med konceptet "Om det smakar OK är det OK". (Speciellt inte med flytande margarin, den jag är mest orolig för. En klunk margarin låter inte speciellt mumsigt.) Jag inser väl att det blir det ultimata tipset, men tänkte först om någon har tips.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

16 timmar i rumstemp innebär inte mer än att osten är lite svettig. Smör och ost blir inte egentligen dåliga, de möglar - och det gör de inte på 16 timmar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

16 timmar i rumstemp innebär inte mer än att osten är lite svettig. Smör och ost blir inte egentligen dåliga, de möglar - och det gör de inte på 16 timmar.

Jag har aldrig sett mögligt smör med däremot råkat ut för oxiderat smör. Det som händer först med just smör som lämnas framme är att fettet bryts ner och bildar smörsyra som luktar fruktansvärt illa. Fast smör kan stå i många dagar i rumstemperatur utan problem. Osten är väl det som blir ledsen först och den brukar ju torka först vilket gör att den inte är så rolig att äta men den blir ju inte farlig.

En bra tumregel är ju att mat som luktar och smakar ok är fullt ätbar. Luktar eller smakar det dåligt så är det dålig. Det är så jag lever, bäst föredatum är helt ointressanta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Trivs inte riktigt med konceptet "Om det smakar OK är det OK".

Du bör börja använda dig utav syn och lukt när du inspekterar livsmedel. Själv trivs jag inte eller med att smaka på saker som jag tror är dåliga, men det är ett lätt sätt att få reda på svaret.
En annan sak är att utgångsdatum är ett sista datum varan får säljas i butiken, inte när varan blir dålig.
Om du är rädd för att ost blir dålig efter 16 timmar i en öppen kyl borde du bli vettskrämd när du får reda på hur länge ostar lagras ibland innan försäljning.
Det är tom rekommenderat att ta fram osten 1 timme innan användning.

Sen har en kyl funktionen att hålla nere hur snabbt bakterieutvecklingen sker, det är ingen mirakelmaskin som gör att inget händer med din mat, det kallas för en frys.

Permalänk
Medlem

En trött morgon hade jag lagt osten i skafferiet.
Den klarade sig bra och det gjorde även jag efter att ha ätit.

Även utan att smaka tror jag att man ser/känner på lukten om något blivit dåligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Smör (alltså sådant man har på mackor, Milda Xtra Salt, om det påverkar)

Det där är inte smör.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har smör stå framme, altså riktigt smör. Står i en liten skål på bordet med en smörkniv i och ser trevligt ut. Lätt att bre är det också, inte blir det dåligt heller, står framme hela tiden tills det är slut och så fyller jag på.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar alltså vara lugnt. Bra att veta, tack!

En annan intressant sak är att det bildades ett centimetertjockt lager snö i baksidan på kylen, hehe.

Skrivet av Zotamedu:

Jag har aldrig sett mögligt smör med däremot råkat ut för oxiderat smör. Det som händer först med just smör som lämnas framme är att fettet bryts ner och bildar smörsyra som luktar fruktansvärt illa. Fast smör kan stå i många dagar i rumstemperatur utan problem. Osten är väl det som blir ledsen först och den brukar ju torka först vilket gör att den inte är så rolig att äta men den blir ju inte farlig.

En bra tumregel är ju att mat som luktar och smakar ok är fullt ätbar. Luktar eller smakar det dåligt så är det dålig. Det är så jag lever, bäst föredatum är helt ointressanta.

Flytande margarin är kanske inte alltid så jättegött att dricka en slurk av för att kolla hur den mår..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Flytande margarin och ditt "smör" är så jäkla packade med kemikalier att dom nog håller sig 2 veckor i rumstemp utan problem.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadde:

Flytande margarin och ditt "smör" är så jäkla packade med kemikalier att dom nog håller sig 2 veckor i rumstemp utan problem.

Fan vad bra, då slipper jag ju slänga dem. Leve kemikalier!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zadde:

Flytande margarin och ditt "smör" är så jäkla packade med kemikalier att dom nog håller sig 2 veckor i rumstemp utan problem.

Eller inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leifson:

Det verkar alltså vara lugnt. Bra att veta, tack!

En annan intressant sak är att det bildades ett centimetertjockt lager snö i baksidan på kylen, hehe.

Flytande margarin är kanske inte alltid så jättegött att dricka en slurk av för att kolla hur den mår..

Du behöver bara ta väldigt lite. Börja med att lukta på det. Det räcker med ett par droppar så kommer du märka om det smakar dåligt eller inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

För att enbart svara på trådtiteln, ja det överlever och kommer utvecklas, blir starkare och bättre än någonsin.

Permalänk
Medlem

En fördel med att ha de flesta mjölkprodukter framme, allra minst ett tag, är att de smakar mer. Vissa gillar't, andra inte. 16 timmar är på det hela inte så farligt, beroende på hemmamiljö.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Som sagt lukta och smaka är det enda sättet man kan kolla om någon matprodukt är dålig.
Bästföredatum kan man fullständigt skita i.
Ägg har exempelvis ett bästföre på en månad, vilket är en eu-anpassning. I fallet med ägg så är datumet utspecat efter rumstemperatur. I kylskåp så håller ägg i upp till 3 månader.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch