Permalänk

Router VS Direkt

Har länge undrat över ifall det är någon vits att använda en Router istället för att Direkt koppla in i väggen (Vi snackar 1 Dator, Alltid Tråd).

Vet att Router har Brandväggar och sånt men det har ju Datorn med (Microsoft), så finns det några fördelar utöver val möjligheter i Routern?

Permalänk
Medlem

Har du flera datorer, så är det ju en fördel med router.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Vi talar om endast en dator i detta fall.
Har dock viss användning att dela internet men det utesluts ur frågan.

Permalänk
Medlem

Ja du slipper all filtrering i din dator, och förmodligen får du en bättre säkerhet.

Att sätta en Windowsburk helt öppen ut mot internet oavsett Windowsbrandvägg eller ej är enligt mig ingen bra idé. Att köra NAT eller ej är dock en helt annan sak. Men att man bör ha en brandvägg förutom den du kör på din lokala dator är enligt mig en bra idé.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har haft fiber i snart 15 år och aldrig haft en hemma router, jag kör med en enkel switch eftersom jag alltid haft 4st publika ip adresser och inte behövt haft fler än så.

Argumentet som de flesta kör med är säkerhet men jag har aldrig blivit hackad, iaf inget som jag upptäckt och har inte förlorat ett enda spel konto eller liknande på 15 år.

Jag kan väl säga dock att jag har till och från kört med mjukvaru brandväggar i datorn som jag satt upp regler på och konfat och inte bara kört standard för lite extra säkerhet, men det är allt.

Så nej, en router är inte ett måste, och som jag sagt förut är att oftast handlar det bara om att en person vill känna sig säker även om verkligheten ser annorlunda ut, vilket i sig inte har nått med säkerhet att göra egentligen.

Permalänk

Tack för flytten (såg inte att det fanns kommunikation).

Känns som Router kan vara användbart antar jag. Är ju bra att stänga portar man inte kör så dom är säkra och så också.

Sen är det bara vad för Router, verkar ju vara fiasko med alla nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Har man inte router så brukar man ju ofast behöva en enhet för att kunna använda sig av wifi hemma. Blir ändå en enhet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kanske är placebo, men jag hade kört med router. Om Microsoft råkat programmerat in ett säkerhetshål i Windows blir ju routern i vägen om någon försöker hacka eller sprida virus.

Permalänk
Medlem

Kör absolut inte utan en router om du inte är väldigt bra på att hantera säkerhetsmjukvara, och även då är det onödigt och omotiverat att skippa det skydd som en vanlig router ger. Prestandaförlusten som en bra router ger är försumbar i nästan alla scenarion.

Permalänk

Vad är bra routrar då?
Är ju säkerhetshål på alla hej vilt tycker man.

Vet att vissa ska finnas med Open Source OS vilket jag antar är ett starkt behag också?