Permalänk

Skillnad på leverantörer?

Vad är den största skillnaden egentligen på leverantörerna i fibernätet? Priset skiljer men tänkte mer på tekniken, den borde väl vara det samma? Om vi nu bara snackar internet inte tv o telefoni?

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Det finns lite skillnader i utbud av tjänster, t ex. VPN. Annars kan du i vissa fall få bättre avtal om du slår ihop lite tjänster här och där, t ex. TV + internet.

Annars skiljer det sig väldigt lite (om ens alls...).

Permalänk
Medlem

Hade en BBB försäljare som försökte få mig att lämna Comhem för att deras nätverksanslutning direkt i väggen, skulle vara bättre än coaxial anslutningen jag har idag... Men det kan bara inte vara värt dubbla priset så jag sket i det Vet inte vad skillnaden är, kanske har betydelse?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är väl att Bannhof är emot FRA och liknande.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är routing på internet och supporten du ringer till men rent lokalt så är det ingen skillnad eftersom trafiken i vilket fall som helst går genom ett stadsnät eller öppet nät och sedan vidare till vald leverantör om vi nu pratar om fiber. Fast det kan vara en minimal skillnad inom Sverige dessutom, beror lite på vart du bor eftersom en leverantör kan ha egen ägd backbone fiber till vissa orter så trafiken når leverantören med en genväg ist för en omväg men även det kan vara lite petigt att ens ta upp.

Permalänk

Va inne o kollade typ olika leverantörer som låg i vårat stadsnät som går genom Qmarket såg att priset på 100/100 går ifrån 286:-/ till 436:- så tänkte om man förlorar nått på o välja ett billigt bolag emot ett dyrare.

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Är typ det samma.

Sen beror det på vilket stadsnät man bor i det är i själva stadsnätet problemen uppkommer när internet går ner o.s.v inte från leverantörens sida

Välj Bahnhof, T3 eller Bredband2

Håll dig borta från Bredbandsbolaget och Comhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Va inne o kollade typ olika leverantörer som låg i vårat stadsnät som går genom Qmarket såg att priset på 100/100 går ifrån 286:-/ till 436:- så tänkte om man förlorar nått på o välja ett billigt bolag emot ett dyrare.

Jag har Zitius (Qmarket) och Bahnhof som leverantör, mitt nät har kanske varit nere 8 timmar sammanlagt på 6 års tid och har alltid fått ut minst 90/90 Mbit, oftast ligger mina mätningar på 97/97 Mbit. Och pris är väl inte så mycket att gnälla om egentligen när pris skillnaden är kanske kostnaden för en pizza.

Det flesta väljer Bahnhof pga av deras integritet debatter även om jag tycker själv att det till stor del är bara en viss reklam och marknadsföring från deras sida men som sagt det funkar eftersom många väljer Bahnhof bara pga det.

Men det är upp till dig vad du vill välja

Permalänk

Det kommer bli Bahnhof här med när det väl är dax o välja comhem kan ja tack o lov inte välja haha

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag har Zitius (Qmarket) och Bahnhof som leverantör, mitt nät har kanske varit nere 8 timmar sammanlagt på 6 års tid och har alltid fått ut minst 90/90 Mbit, oftast ligger mina mätningar på 97/97 Mbit. Och pris är väl inte så mycket att gnälla om egentligen när pris skillnaden är kanske kostnaden för en pizza.

Det flesta väljer Bahnhof pga av deras integritet debatter även om jag tycker själv att det till stor del är bara en viss reklam och marknadsföring från deras sida men som sagt det funkar eftersom många väljer Bahnhof bara pga det.

Men det är upp till dig vad du vill välja

Jag betalar 190:- i månaden för 250/10. På sex år med det istället för 430:- som det kostar normalt spar jag 17':-... Skulle vilja påstå att det är money well saved iom att största skillnaden är namnet på fakturan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Jag betalar 190:- i månaden för 250/10. På sex år med det istället för 430:- som det kostar normalt spar jag 17':-... Skulle vilja påstå att det är money well saved iom att största skillnaden är namnet på fakturan.

Ja, fast grejen är den att de flesta människor, särskilt ungdomar i dagsläget, kommer spendera de pengarna på nåt annat. Även om de skulle välja en leverantör som är 100kr billigare så är det nu inte så att de flesta kommer ta de 100kr och spara.

Som jag ser det så är en 100/100 internet tjänst värd mellan 300kr - 400kr i månaden sedan vad man betalar inom den ramen spelar inte sån stor roll pga det jag skrev innan. Sedan så är pris väldigt olika och beror på vilken ort du bor, vilket nät du är kopplat till osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Ja, fast grejen är den att de flesta människor, särskilt ungdomar i dagsläget, kommer spendera de pengarna på nåt annat. Även om de skulle välja en leverantör som är 100kr billigare så är det nu inte så att de flesta kommer ta de 100kr och spara.

Som jag ser det så är en 100/100 internet tjänst värd mellan 300kr - 400kr i månaden sedan vad man betalar inom den ramen spelar inte sån stor roll pga det jag skrev innan. Sedan så är pris väldigt olika och beror på vilken ort du bor, vilket nät du är kopplat till osv.

Öum, ja alltså, du har ju inte FEL i det resonemanget, men det är ju det som är hela poängen, att du vill kunna lägga pengarna på något annat. Sett över ett helt liv är det ju ett nollsummespel, du kommer ha spenderat ungefär lika mycket som du tjänat, men inte skall man ta dyrast möjligt bara för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

men inte skall man ta dyrast möjligt bara för det?

Nej, min poäng är att, låt inte en sådan liten summa per månad, som kanske 50kr styra ditt val för det handlar om tjänsten och det valet kan även styra routing eller transit genom nät eller om du värdesätter Bahnhof och deras sekretess så kanske du vill betala lite mer.

Det är t.ex många på detta forum som valt Alltele för de var billigast men bytt till en dyrare leverantör ganska så kvickt när de var missnöjda med deras support.

Permalänk

Utan att säga att Bahnhof isej är dåligt , men lokalt här har de fått mycket skit. Deras utrustning här kan inte hantera alla kunder verkar det som och hastigheten för de flesta med 100/10 är runt 30/10 i praktiken, oavsett tid på dygnet. Nämnvärt att säga är att de även är billigast, men känner många som bytat till dyrare (andra operatörer) för att få mer rejäla hastigheter för några slantar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Utan att säga att Bahnhof isej är dåligt , men lokalt här har de fått mycket skit. Deras utrustning här kan inte hantera alla kunder verkar det som och hastigheten för de flesta med 100/10 är runt 30/10 i praktiken, oavsett tid på dygnet. Nämnvärt att säga är att de även är billigast, men känner många som bytat till dyrare (andra operatörer) för att få mer rejäla hastigheter för några slantar mer.

Utrustningen i stadsnäten har den som driftar stadsnätet hand om inte leverantörerna. Så skyll på dom som driftar stadsnätet istället. Det är dom som har dålig utrustning och inte har koll på grejerna

Permalänk
Inaktiv

ComHem och Telia är det jag har haft som är acceptabla, men absolut ingenting slår Bahnhof; förutom deras skala på nät.
Det värsta du kan någonsin välja är Tele2 Swipnet.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du INTE väljer Bredbandsbolaget. Tele2 sålde av sin fiber-verksamhet till Bredbandsbolaget, och eftersom Tele2 var våran tidigare leverantör, så kan du nog på egen hand räkna ut vilka vi fick.
Istället för 100/10 så fick vi 1/100. Deras tekniker löste så att vi fick 50/10.
Inte blev det roligare av att dom satarna skall ha 768:- per månad av oss heller.
Jag har pratat med Bahnhof, och jag ber för mina syskons online-liv, att bindningstiden är utgången nu.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Nej, min poäng är att, låt inte en sådan liten summa per månad, som kanske 50kr styra ditt val för det handlar om tjänsten och det valet kan även styra routing eller transit genom nät eller om du värdesätter Bahnhof och deras sekretess så kanske du vill betala lite mer.

Det är t.ex många på detta forum som valt Alltele för de var billigast men bytt till en dyrare leverantör ganska så kvickt när de var missnöjda med deras support.

Ok, då missuppfattade jag ditt inlägg. Det är helt klart värt lite extra, om man får något extra för det! Jag hade helt klart betalat en del extra för en extra bra tjänst. Är ju lite så världen fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det viktigaste är att du INTE väljer Bredbandsbolaget. Tele2 sålde av sin fiber-verksamhet till Bredbandsbolaget, och eftersom Tele2 var våran tidigare leverantör, så kan du nog på egen hand räkna ut vilka vi fick.
Istället för 100/10 så fick vi 1/100. Deras tekniker löste så att vi fick 50/10.
Inte blev det roligare av att dom satarna skall ha 768:- per månad av oss heller.
Jag har pratat med Bahnhof, och jag ber för mina syskons online-liv, att bindningstiden är utgången nu.
/Lifooz

Nog för att BBB är dyrare än tele2 var men håll dig till verkligheten. BBB tar inte 768:- per månad för 100/10 så du betalar ju för någon annan tjänst också, eller så är fakturan för en längre period än en månad.