Tips hur man löser SMTP-server när man är uppkopplad mot flera nätverk?

Permalänk
Medlem

Tips hur man löser SMTP-server när man är uppkopplad mot flera nätverk?

Jag hjälper en kille som har egen firma och som har köpt ett domännamn som han lagt hos Binero där han har webbmail. Han kör Apple Macbook Pro, iPad och iPhone. Nu vill han gärna kunna använda e-postadressen som är kopplad till hans domän på datorn, plattan och mobilen. Den smtp-server och de portar som han fått av Binero verkar inte gå att använda hos hans internetleverantör. Och använder man hans internetleverantörs smtp-server så kommer mailen inte att fungera när han är uppkopplad mot mobilt internet eller andra trådlösa nätverk med andra internetoperatörer.
Han är ju van att hans namn@icloud.com-adress fungerar så smidigt i alla hans enheter och vill ha något liknande.

Någon som har några tips på hur detta går att lösa smidigt?

Jag har försökt leta på någon "universell" smtp-server men hittar inget vettigt?

Ett alternativ är ju Google Apps, det kostar bara 40 kr i månaden, men känns lite onödigt eftersom det bara är mailfunktionen som han är ute efter. Synd att Apple inte verkar ha motsvarande tjänst?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Binero har guider för samtliga enheter, är det något som är fel på dem?
iPhone: https://www.binero.se/support/guider/e-post/mobila-enheter/sk...
iPad: https://www.binero.se/support/guider/e-post/mobila-enheter/sk...
OS X: https://www.binero.se/support/guider/e-post/ovriga-klienter-%...

Får ni inget felmeddelande när ni kopplar upp er mot Bineros SMTP/IMAP-servrar? Det låer väldigt konstigt att just de skulle vara blockerade.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Jag hjälper en kille som har egen firma och som har köpt ett domännamn som han lagt hos Binero där han har webbmail. Han kör Apple Macbook Pro, iPad och iPhone. Nu vill han gärna kunna använda e-postadressen som är kopplad till hans domän på datorn, plattan och mobilen. Den smtp-server och de portar som han fått av Binero verkar inte gå att använda hos hans internetleverantör. Och använder man hans internetleverantörs smtp-server så kommer mailen inte att fungera när han är uppkopplad mot mobilt internet eller andra trådlösa nätverk med andra internetoperatörer.
Han är ju van att hans namn@icloud.com-adress fungerar så smidigt i alla hans enheter och vill ha något liknande.

Någon som har några tips på hur detta går att lösa smidigt?

Jag har försökt leta på någon "universell" smtp-server men hittar inget vettigt?

Ett alternativ är ju Google Apps, det kostar bara 40 kr i månaden, men känns lite onödigt eftersom det bara är mailfunktionen som han är ute efter. Synd att Apple inte verkar ha motsvarande tjänst?

Tack på förhand.

Kanske port 25 är blockerat, vad med att köra IMAP?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Kanske port 25 är blockerat, vad med att köra IMAP?

Man skickar inte mail med IMAP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Brukar fungera att köra SSL på utgående post, då används port 465 eller 587 istället och dessa kommer inte att vara blockerade hos någon internetleverantör.

Permalänk
Medlem

Fast det är ju upp till Binero och vilka portar de tillåter att man skickar via. Har de inte stöd för 587 exempelvis är det bara att bita i det sura äpplet och använda sig utav ISPns relayer.
Annars kanske han kan skaffa Hosted Exchange via Microsofts office365. Då.får personen dessutom en väsentligt bättre mail med synkning av kontakter och möten. Webmail är sådär tycker jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Binero har guider för samtliga enheter, är det något som är fel på dem?
iPhone: https://www.binero.se/support/guider/e-post/mobila-enheter/sk...
iPad: https://www.binero.se/support/guider/e-post/mobila-enheter/sk...
OS X: https://www.binero.se/support/guider/e-post/ovriga-klienter-%...

Får ni inget felmeddelande när ni kopplar upp er mot Bineros SMTP/IMAP-servrar? Det låer väldigt konstigt att just de skulle vara blockerade.

Tack för länkarna.

Problemet var att det inte gick att koppla upp sig mot Bineros SMTP-server på vare sig port 25, 465 eller 587. Som någon påpekade här i tråden så bör åtminstone inte port 587 vara blockerad hos internetleverantören. Det kanske var någon tillfällig störning som gjorde att det inte fungerade, så jag ska testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Tack för länkarna.

Problemet var att det inte gick att koppla upp sig mot Bineros SMTP-server på vare sig port 25, 465 eller 587. Som någon påpekade här i tråden så bör åtminstone inte port 587 vara blockerad hos internetleverantören. Det kanske var någon tillfällig störning som gjorde att det inte fungerade, så jag ska testa igen.

Det var bara att läsa lite på Bineros support:
Jag klipper ur det viktigaste:

Kontrollera att rätt utgående e-postserver används och att du valt att använda SMTP autentisering om du skickar via vår mailserver.

OBS! din Internetleverantör kan ha spärrat port 25 för utgående mail. En del Internetoperatörer, t.ex. Telia och Bredbandsbolaget, har stängt port 25, vilket resulterar i att Bineros SMTP server inte fungerar. Det finns enkelt sätt att lösa detta.

Lösning:
Vi har port 587 öppen som är ett alternativ till den så ofta blockerade port 25. Se till att ha autentisering påslaget! Användarnamn och lösenord är densamma som ingående server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Det var bara att läsa lite på Bineros support:
Jag klipper ur det viktigaste:

Kontrollera att rätt utgående e-postserver används och att du valt att använda SMTP autentisering om du skickar via vår mailserver.

OBS! din Internetleverantör kan ha spärrat port 25 för utgående mail. En del Internetoperatörer, t.ex. Telia och Bredbandsbolaget, har stängt port 25, vilket resulterar i att Bineros SMTP server inte fungerar. Det finns enkelt sätt att lösa detta.

Lösning:
Vi har port 587 öppen som är ett alternativ till den så ofta blockerade port 25. Se till att ha autentisering påslaget! Användarnamn och lösenord är densamma som ingående server.

Jag förstår inte alls varför man inte ens läser detta när man har problem med en tjänst.
Det första man gör är ju att kolla leverantörens supportsidor vid problem.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Jag förstår inte alls varför man inte ens läser detta när man har problem med en tjänst.
Det första man gör är ju att kolla leverantörens supportsidor vid problem.

Men, om alla läste manualer skulle man inte behöva detta eminenta forum:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Men, om alla läste manualer skulle man inte behöva detta eminenta forum:)

Jo för vissa manualer är icke-existerande eller är nästan lika bra som ett tomt papper

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Jag kanske var lite otydlig men givetvis så hade jag läst på Bineros supportsida hur man skulle ställa in SMTP-server. Det var ju därför jag startade själva tråden, "jag har använt Bineros servrar men det fungerar ändå inte".

Nu löste det hela sig genom en återställning och omkonfigurering av hårdvarubrandväggen, så det var inget fel med inställningarna av SMTP-server.