Skylakerigg för runt 10K inkl. Windows

Permalänk
Medlem

Skylakerigg för runt 10K inkl. Windows

Tjena

Har börjat knåpa lite på en ny dator. Har tänkt mig att använda mig av Skylake för att få ett så framtidssäkert system som möjligt. Spelar mestadels konsol, men vill ha möjligheten att även kunna spela lite ibland. Vilka grafikinställningar kan man förvänta sig att få ut av ett datorbygge för ca 10k?

Kommer klocka datorn för att få ut så mycket som möjligt.

Är osäker på det här med att välja datorkomponenter, men hade tänkt att lägga ca 10k ink Win.

Då utbudet av Skylake komponenter är relativt begränsat nu kanska man ska vänta lite med bygget?

Har satt ihop ett förslag från prisjakt som ser ut enligt följande:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2904843&view=b

§3.1 /moderator
Permalänk

Jag hade inte valt det agget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan spara en hel del pengar genom köpa en Windows 8.1 Pro license via G2a eller Kinguin och sedan bara göra en upgrade till Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Vad ska man satsa på för watt när det gäller nätagg för att det ska orka med?

Bra där angående Windows!

Permalänk
Medlem

@jeramon Nättagg räcker det utan tvekan med ett 650W. Som du ser kör jag själv ett 750W med rätt saftiga komponenter. Jag skulle köra en annan SSD med högre write speed också. Använder själv enbart mina BX100 i Raid 0 för spel. Skulle rekommendera en Samsung 850 Evo. NetOnNet har två super bra erbjudanden som skulle passa in extremt bra i ditt bygge. Har gjort en lista här men den optimala riggen för dom pengarna här!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2904981&view=l

Där får du en allmänt bättre rigg för pengarna. Bättre gpu, bättre ssd, bättre PSU och framför allt bättre pris. Glöm inte att skaffa en 8.1 license från Kinguin idag då det är då erbjudande gäller. Går på cirka 150kr.

Edit: Nu ändrade NetOnNet priset på PSUn till det ursprungliga tyvärr. Men det är fortfarande rätt PSU för ditt bygge!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Vad kan man förvänta sig för grafikinställningar i spel typ Gta 5, Witcher3 etc?

Tänkte även köpa mig en skärm. Ska man köpa en i 4k eller räcker det med en i 1080p?

Permalänk
Medlem

Sista koll innan beställning

Tjena,

Har läst lite trådar angående Skylakebyggen. Hade tänkt att beställa dator ganska snart. Hjälp mig kolla en sista gång på det jag tänkt beställa. Såhär ser mitt bygge ut:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2908695&view=m

Har tänkt att klocka. Lite osäker på minnena, kanske är onödigt att ta så snabba minnen, vilka ska man satsa på annars?

Angående moderkortet, är det värt en 100ing extra för ett Asus Z170 gaming istället?

Permalänk
Medlem

2 gpu i listan personligen hade jag valt radeon.

Ser man på forumet verkar asus inte de stabilaste z170 brädorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Tänk på att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

2 gpu i listan personligen hade jag valt radeon.

Ser man på forumet verkar asus inte de stabilaste z170 brädorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, kan du länka?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag är med inne på Radeon Radeon R9 390. När man ändå lägger så pass mycket på ett kort så känns det mer framtidssäkert med dubbel mängd minne även om man inte behöver det just nu.

Jag har inte heller hört något om att Asus moderkorten skulle vara dåliga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller är det ram minnen som e noga att välja flera trådar om asus z170 och ram problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Jag hade nog hellre valt detta aggregatet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeramon:

Ser bra ut. Vad kan man förvänta sig för grafikinställningar i spel typ Gta 5, Witcher3 etc?

Tänkte även köpa mig en skärm. Ska man köpa en i 4k eller räcker det med en i 1080p?

Frågan du ska ställa dig är snarare om du ska ha en 1080p- eller en 1440p-skärm, i alla fall när datorn ska hamna i din tänkta prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köra på en 1440p skärm. R 390 kortet verkar klara lite högre upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeramon:

Tjena,

Har läst lite trådar angående Skylakebyggen. Hade tänkt att beställa dator ganska snart. Hjälp mig kolla en sista gång på det jag tänkt beställa. Såhär ser mitt bygge ut:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2908695&view=m

Har tänkt att klocka. Lite osäker på minnena, kanske är onödigt att ta så snabba minnen, vilka ska man satsa på annars?

Angående moderkortet, är det värt en 100ing extra för ett Asus Z170 gaming istället?

Ska du bara ha en ram-sticka? Inte 2x8gb istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ska du bara ha en ram-sticka? Inte 2x8gb istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte eventuellt beställa en 8 sticka till framöver.

Börjar bli rätt nöjd nu med paketet.