Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera?

Hej kära Sweclockare
Har nu i flera veckor funderat på om det är dags att byta upp sig lite, började kittla i plånboken speciellt under black friday... Hursomhelst sitter jag idag på följande system:

I5 sandy bridge, standardklock på 3.3 GHz
Evga GTX 580 1,5GB
Intel SSD 180GB
12 GB DDR3

Ett uppenbarligen äldre system. Undrar nu om ni tycker det är värt att eventuellt klocka processorn (har bytt ut standardkylaren) samt investera i ett 970? Kommer jag kunna mjölka datorn i några år till eller måste jag uppgradera till skylake för att känna av något? Känner inte riktigt för att spränga banken men några tusenlappar är väl okej. Eller kanske skaffa ett till 580 och köra SLI? Vad hade ni gjort?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Dacko: Bästa alternativt för stunden är att byta grafikkortet, det kan du ha med om du byter cpu/moderkort senare.

Permalänk
Medlem

Överklocka CPU:n, du kommer behöva en CPU-kylare om du inte redan har en, då kommer den klara av alla hyftade GPU:er såsom GTX 970 eller R9 390.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dacko:

Hej kära Sweclockare
Har nu i flera veckor funderat på om det är dags att byta upp sig lite, började kittla i plånboken speciellt under black friday... Hursomhelst sitter jag idag på följande system:

I5 sandy bridge, standardklock på 3.3 GHz
Evga GTX 580 1,5GB
Intel SSD 180GB
12 GB DDR3

Ett uppenbarligen äldre system. Undrar nu om ni tycker det är värt att eventuellt klocka processorn (har bytt ut standardkylaren) samt investera i ett 970? Kommer jag kunna mjölka datorn i några år till eller måste jag uppgradera till skylake för att känna av något? Känner inte riktigt för att spränga banken men några tusenlappar är väl okej. Eller kanske skaffa ett till 580 och köra SLI? Vad hade ni gjort?

Tack på förhand

1. En överklockning sitter absolut på sin plats.
2. Först när Skylake-E/Kaby Lake hittar ut på marknaden skulle jag överväga att köpa nytt, I dagsläget är prestandaskillnaden upp till Skylake runt 20%.
3. Försök få tag på ett begagnat GTX 780/Ti runt 1000-1200kr, och nästa år när Pascal kommer köper du nytt grafikkort. Om det levererar som tänkt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|