Permalänk
Medlem

Compute stick 2 eller Nuc

Hej,
Vill ha erat råd!

Kan köpa denna för 3k D54250WYKH NUC, 8gb, 120gb msata begagnad.
https://m.prisjakt.nu/product/2425209

Eller vänta på kommande Compute stick 2 med stöd för 4K

Ska bara använda Kodi, tv3 play i stort sett, men gärna så den är lite framtidssäker.

Permalänk
Medlem

@jussit
Hur mycket får du ge för de kalaset då?

Har du inte sten bråttom tycker jag du kan vänta till kommande ics och se hur den presterar.
Min plan är i alla fall vänta in den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:
3000kr för allting. Vet inte hur mycket bättre en Nuc är prestandamässigt jämfört med den nya computestick. Även fast inte alla specs är ute kan man gissa att den blir snarlik den gamla med bättre cpu, värt och vänta eller inte.

Du hade väntat om du erbjöds den Nuc till de priset?

Permalänk
Medlem

@jussit
Det är ganska bra deal ändå, men jag personligen skulle väntat...dels att jag inte är i behov av I5 till HTPC.

Det viktiga är egentligen hur kraftig grafikdelen är, men där emot tror jag NUC kommer hålla längre än Compute stick.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Okej tack. Känns som dyra pengar för en liten sak som bara ska användas till Kodi/Netflix/Tv3play.
Stickan kanske hamnar på 2000kr och då vet jag inte om det skulle varit värt de och ha köpt NUC istället för en tusen lapp mer gällande prestanda.

Permalänk
Medlem

@jussit
En Minix z64, Äpple TV eller Chromecast kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Vill inte använda telefon och appleTV har inte stöd för Kodi.

Behöver Kodi eller Windows för TV3 Play. Tror det måste bli Windows eftersom ingen produkt där ute har stöd för allt jag behöver även fast det bara är 2-3 saker. Nvidia Shield har jag sett klarar det jag är ute efter, men dåligt då appar kraschar tydligen.

Såg idag ett pris på nya Intel stickan, vet ej hur accurate det är: http://www.mjmultimedia.se/intel-compute-stick-win-10-4gb64gb

Kraftigt pris :/ Om priset är så saftigt kanske man bara ska ta den NUC jag blivit erbjuden, om den nu fortfarande finns kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

@jussit

Hade du tänkt använda dig utav WiFi på ICS? Rykten jag hört - som jag inte kan bekräfta - säger att den nya ICS även den kommer ha samma WiFi-krets och det är med handen på hjärtat det sämsta skräpet jag använt någonsin

Kör med NUC:en.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Satan det var ett riktigt pris de du!
Det är ju samma spec som i tidigare förutom minne.

Kör på nuc istället då de verkar betydligt mer pålitliga.

@Überklass
Är det kommande Core m du menar eller denna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Satan det var ett riktigt pris de du!
Det är ju samma spec som i tidigare förutom minne.

Kör på nuc istället då de verkar betydligt mer pålitliga.

@Überklass
Är det kommande Core m du menar eller denna?

Kommande Core M ryktas ha samma skräpkrets som den nuvarande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

NUC skulle jag säga är en mer solid lösning efter mycket velande hit och dit.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN
Ja speciellt nu när man har hunnit läst lite tester och recension, sen hur Compute stick 2 kommer blir går de bara spekulera i än så länge, men jag hoppas att de har åtgärdad de som felade på första.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

@bärplockaren:

Vill inte använda telefon och appleTV har inte stöd för Kodi.

Behöver Kodi eller Windows för TV3 Play. Tror det måste bli Windows eftersom ingen produkt där ute har stöd för allt jag behöver även fast det bara är 2-3 saker. Nvidia Shield har jag sett klarar det jag är ute efter, men dåligt då appar kraschar tydligen.

Såg idag ett pris på nya Intel stickan, vet ej hur accurate det är: http://www.mjmultimedia.se/intel-compute-stick-win-10-4gb64gb

Kraftigt pris :/ Om priset är så saftigt kanske man bara ska ta den NUC jag blivit erbjuden, om den nu fortfarande finns kvar.

Jag skulle satsa på den nya Apple TV:n. Vet inte om TV3play finns men den lär ju dyka upp i App Storen ganska snart annars. Om du vill kunna spela upp lokala filer funkar Plex väldigt bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@MixeR_staveN
Ja speciellt nu när man har hunnit läst lite tester och recension, sen hur Compute stick 2 kommer blir går de bara spekulera i än så länge, men jag hoppas att de har åtgärdad de som felade på första.

Kör tidigare Compute Stick, och efter att ha uppdataterat WiFi-drivaren så fungerar det lika bra som alla andra enheter som intern integrerad antenn. Dvs stabilt, men inte jättelång räckvidd (som de enheter som har yttre antenn).

Just nu så lånar vi ett hus av ett par bekanta, och testat min CS som fungerar lika bra med WiFi där som hemma hos oss. Ingen enorm hastighet, men fullt tillräckligt för att vi i familjen sett flera filmer via C More Play och lite blandat på SVT Play.

Så personligen så är jag nu väldigt nöjd med Intels CS efter att ha uppdaterat drivarna och UEFI.

Däremot så hoppas jag att framtida versioner av ICS kan få en yttre vinklingsbar antenn för lite längre räckvidd (och stabila drivrutiner direkt vid leverans - usel kvalitet på de som skeppas med idag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/