Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk

@Stormogulen:
Har du uppdaterat till 042 Bios?
Gör det det första du gör om den inte är uppdaterad i butik.

Permalänk
Skrivet av lundagrabb:

@Stormogulen:
Har du uppdaterat till 042 Bios?
Gör det det första du gör om den inte är uppdaterad i butik.

Får göra det vid nästa försök.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Intressant tråd om M2 SSD och Intels PCIe hantering.

http://www.anandtech.com/show/10303/choosing-the-right-ssd-fo...

kommer tydligen nytt Bios till NUC under maj -16

Permalänk
Medlem

Bra artikel du länkade till. Orkade inte läsa varenda detalj, men Anandtechs introduktion och slutsats brukar ofta vara läsvärda. I detta fall var ju särskilt följande glädjande för somliga NUC-entusiaster:

"Intel's Skylake platform attempts to scale a wide variety of computing form factors, and its members span a wide TDP range - from 4.5W up to 91W. The low power Y- and U- series CPUs come with plenty of knobs in order to enable Intel's customers to create the right characteristics for a product to achieve the desired performance level. In designing the Intel NUC, one of these parameters (namely, the speed at which the on-die platform controller hub and the CPU communicate) was left at the default low-power setting. This prevented PCIe 3.0 x4 SSDs from achieving optimal performance. Fortunately, Intel has a BIOS fix in the pipeline that enables the get NUC6i5SYK to full performance with the latest generation of high-performance PCIe 3.0 x4 NVMe SSDs.

Intel provided us with advanced access to the development BIOS, and we were able to verify that the fix works as intended."

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt att de inte riktigt fått full koll på sin produktion av NUC än, Skylake är väl om jag räknar rätt den femte eller sjätte generationen av NUC.

Sen så skulle vara himla roligt om man fick se lite försäljningssiffror sammanställt på ett sött vis för NUC, jag vet inte varför men jag gissar att de har sålt ganska så bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Här är en kort video som bland annat visar moderkortet från båda sidor på Intels Skull Canyon.

Youtube video på Intels Skull Canyon

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanBJH:

Hej,

Jag är novis, men gav mig på denna NUC som mitt första datorbygge. Allt gick ju strålande bra med installation av Windows 7, tills jag började köra ner drivrutiner. Då gjorde jag missen med USB till 3.0, och vid omstart känner den inte av tangentbordet enligt:

[url="https://downloadcenter.intel.com/download/24503/USB-3-0-Intel..."]

Men jag är ju som sagt novis, och finner inte denna lösning som de skriver på sidan:

After installing this USB 3.0 driver, your USB keyboard and mouse may not work in Windows*. This is only a driver installation-related problem and is currently under investigation. Follow these steps to solve this problem:

1. During boot, press F8 to access the Advanced Boot Options menu.
2. Select Last Known Good Configuration (advanced).

The USB keyboard and mouse should now work in Windows.

Någon som kan hjälpa en frustrerad själ?

Ah, när du installerar drivrutinen så kommer windows hanterare säga att den hittat en ny enhet, om du startar om datorn innan den är klar så har du ingen USB.. Du kommer behöva starta om datorn i felsäkert läge (F8 innan den laddar windows), ta bort drivrutinen, starta om som vanligt. Installera och vänta tills windows detekterat och installerat klart. Hade samma problem på en annan typ av dator, tog väääldigt länge innan den var klar, men sen fungerade USB. Lyckades googla till mig lösningen, tydligen rätt "vanligt".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Tozzi:

Ja, men ditt förslag till lösning av problemet förutsätter väl att Windows är installerat, men i detta fall tror jag inte att Windows kunde installeras eftersom USB-drivern till tangentbordet inte funkar.

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad som jag:
Mailade akasa om newton s6, men de hade inget nytt datum på när den kan tänkas komma.

Permalänk

Jag ställde en fråga på Intels NUC support forum om just den saknade headern på Skylake-NUC:arna och problemet med Akasa och andra chassin. Eftersom det inte har en header för extern strömknapp måste ett chassi ha någon mekanisk grunka som fysiskt trycker på den ytmonterade on-knappen på moderkortet (och det finns ju inget uttag för power-LED heller). Den brytaren sitter så knappen måste sitta på ovansidan vilket gör att chassina inte passar.

Jag fick till svar att Intel kommer att släppa en ny generation moderkort för Skylake NUC men att inget lanseringsdatum var klart än. Så jag kommer nog att invänta de nya moderkorten innan jag köper något.
Jag antar att Akasa helt enkelt väntar med att börja sälja sitt chassi till dess?
I instruktionerna på Akasas hemsida står ju Skylake med som kompatibla och i installationsintruktionerna visas hur man skall koppla in saker på den saknade headern :/

Vidare verkar det vara rätt mycket problem med den nya Skull Canyon i7 om man tittar på supportforumet. Den har ju precis introducerats så jag skulle nog vänta med en sådan också tills de värsta buggarna är borta.
Får säga att jag tycker Intels produkter är skrämmande ofärdiga ibland :/

Permalänk

@pikapika: Ser nice ut!

Permalänk
Medlem

Skylake NUC BIOS 44 Unleashes NVME SSDs But BIOS Recovery Is Needed

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Jag fick till svar att Intel kommer att släppa en ny generation moderkort för Skylake NUC men att inget lanseringsdatum var klart än.

Tolkade det mer som att de kommer släppa kortet utan låda (precis som de gjort med tidigare modeller) och då kommer headern vara där.

Permalänk
Medlem

Anandtech har en nyligen publicerat en recension av Intels Nuc Skull Canyon:

Review Intel Skull Canyon

Permalänk
Medlem
Skrivet av pikapika:

Anandtech har en nyligen publicerat en recension av Intels Nuc Skull Canyon:

Review Intel Skull Canyon

Jag har inte tänkt köpa ny dator än på ett tag, men när det är dags så är denna, eller dess efterföljare, väldigt intressant. Förhoppningsvis finns det då billigare alternativ till Razor Core.

Permalänk
Medlem

@dopplern:

Här en trevlig bench-mark video: Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av pikapika:

@dopplern:

Här en trevlig bench-mark video: Youtube

Jag spelar inte mycket så det ser ut som att den mycket väl kan vara tillräcklig utan ett externt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Imorgon anländer min skull nuc,hoppas NVME är upplåst.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har försökt kolla i tråden och googlat, men misslyckats med att själv besvara min fråga... Någon här kanske kan "tolka" Intel åt mig.

Jag undrar om denna NUC: Intel NUC Broadwell 2.5" vPRO I5-5300U / BLKNUC5I5MYHE klarar av 3840x2160 @60hz på båda Displayportarna (Alltså driva 2 skärmar med 3840x2160 @60hz vardera)

Intel skriver i sin Quick-refrence guide att Intel® HD graphics 5500 ska klara 3840 x 2160 @60 Hz med en U-processor (Vilket denna NUC har), men är det "totalt" eller per DP?

Någon som vet?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drmagoo:

Har försökt kolla i tråden och googlat, men misslyckats med att själv besvara min fråga... Någon här kanske kan "tolka" Intel åt mig.

Jag undrar om denna NUC: Intel NUC Broadwell 2.5" vPRO I5-5300U / BLKNUC5I5MYHE klarar av 3840x2160 @60hz på båda Displayportarna (Alltså driva 2 skärmar med 3840x2160 @60hz vardera)

Intel skriver i sin Quick-refrence guide att Intel® HD graphics 5500 ska klara 3840 x 2160 @60 Hz med en U-processor (Vilket denna NUC har), men är det "totalt" eller per DP?

Någon som vet?

Min tolkning är totalt. Dvs inte 2ggr 4K skärmar i 60 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Min tolkning är totalt. Dvs inte 2ggr 4K skärmar i 60 Hz

Det var det jag var rädd för =(
Tack för svaret!

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Hej Är det fortfarande kvalitets problem med Nuc6:orna?
jag har siktat in mig på en NUC6I5SYH. Är det Kingston HyperX 2x8GB DDR4 minnen som är den säkra vägen att gå? till det blir Windows 10 och en SSD Samsung 850 Evo 500GB.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle H:

Hej Är det fortfarande kvalitets problem med Nuc6:orna?
jag har siktat in mig på en NUC6I5SYH. Är det Kingston HyperX 2x8GB DDR4 minnen som är den säkra vägen att gå? till det blir Windows 10 och en SSD Samsung 850 Evo 500GB.

Jag kör med 2X16GB Kingston HyperX DDR4,2400Mhz i min Intel NUC NUC6i7KYK och funkar perfekt i 2400Mhz.

Så dom borde funka bra i din.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Man får börja vänta på nästa generation Skull Canyon med RAM-arkitektur för 3d x-point:

http://www.tomshardware.com/news/intel-3d-xpoint-kaby-lake,31966.html

Permalänk
Inaktiv

Det ryktas om ett chassi från Akasa för passivt kyld Intel NUC Skull Canyon...

http://www.fanlesstech.com/2016/06/first-look-akasas-skull-ca...

Permalänk
Medlem

@anon160075:

Skall bli intressant att se hur de klarar att det med tanke på hur varm KYKEN blir. Har kollat lite mer på Intels yttre design av Skull Canyon. De har släppt designen av locket i CAD-format (STEP) och det är ingen dålig design måste jag säga. Kanske ni andra inte håller med, men uppenbart är att de har satsat lite (har kollat alla kurvaturer etc. i Solidworks).

felskrivning
Permalänk
Inaktiv

@pikapika

Jag har inte alls lika stora kunskaper inom design som du men jag hoppas på att komponenterna blir "svala" under drift och att chassit inte ger brännmärken på möbler:-)

Permalänk
Medlem
felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Om någon är intresserad som jag:
Mailade akasa om newton s6, men de hade inget nytt datum på när den kan tänkas komma.

Frågade igen och nu är det på G (frågade akasa i uk):
Regarding the upcoming Newton S6 chassis. Stock is arriving later this week and should be available with our distribution and reseller channels soon after. The chassis is similar to the Newton S6 on our website but the power button would be on the top of the chassis rather than at the front. The new Product Code you would be after is A-NUC30-M1B.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blk:

Frågade igen och nu är det på G (frågade akasa i uk):
Regarding the upcoming Newton S6 chassis. Stock is arriving later this week and should be available with our distribution and reseller channels soon after. The chassis is similar to the Newton S6 on our website but the power button would be on the top of the chassis rather than at the front. The new Product Code you would be after is A-NUC30-M1B.

Kolla bild på http://www.fanlesstech.com/2016/06/first-look-akasas-skull-ca...