Om man gör lite överslag så kan man jämföra Vive och Occulus med VGA på en 24-tumsskärm på normalt betraktningsavstånd (om man bara jämför upplösning alltså, du har ju ett otroligt mycket större synfält i Vive jämfört med en 24-tumsskärm på armslängsavstånd.
Vive:
Vive har ca 1000 pixlar horisontellt per öga på ca 110 grader vilket ger:
10px/grad
FullHD 1080p:
En 24-tumsskärm på armsländsavstånd i 1080 har ca 2000 pixlar på ca 50 grader vilket ger:
40px/grad
VGA:En 24-tumsskärm på armsländsavstånd i VGA har ca 500 pixlar på ca 50 grader vilket ger:
10px/grad
4K/Öga framtida VR:
En framtida Vive med 4k per öga, dvs ca 4000px på 110 grader skulle ge:
40px/grad
För att matcha en 24" FullHD(1080) i upplösning krävs 4k per öga. Så det funns utrymme för förbättringar...