HTC Vive - Upplösningsmässigt en besvikelse?!

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på 980Ti eller snabbare och testat om det hjälper mycket med supersampling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harryangel:

Om man gör lite överslag så kan man jämföra Vive och Occulus med VGA på en 24-tumsskärm på normalt betraktningsavstånd (om man bara jämför upplösning alltså, du har ju ett otroligt mycket större synfält i Vive jämfört med en 24-tumsskärm på armslängsavstånd.

Vive:
Vive har ca 1000 pixlar horisontellt per öga på ca 110 grader vilket ger:
10px/grad

FullHD 1080p:
En 24-tumsskärm på armsländsavstånd i 1080 har ca 2000 pixlar på ca 50 grader vilket ger:
40px/grad

VGA:En 24-tumsskärm på armsländsavstånd i VGA har ca 500 pixlar på ca 50 grader vilket ger:
10px/grad

4K/Öga framtida VR:
En framtida Vive med 4k per öga, dvs ca 4000px på 110 grader skulle ge:
40px/grad

För att matcha en 24" FullHD(1080) i upplösning krävs 4k per öga. Så det funns utrymme för förbättringar...

Tack för det svaret jag har funderat på att köpa viven men hamnade i tveksamheten efter jag testa den. Älskade upplevelsen men grafiken kändes halvdan vid vissa punkter. Jag kommer att Avvakta till gen 2 alt 3

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Tjena! En viktig fundering angående lens-flare. Har jädrigt mycket "solstrålar" som sträcker sig från ljusa partier såsom månen i menyn med mera. Finns det nåt att göra/tänka på för att fixa detta? En annan grej är suddigheten. Har ej glasögon så har ställt in närmsta läget. Har ni tips tar jag emot med varm famn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Tjena! En viktig fundering angående lens-flare. Har jädrigt mycket "solstrålar" som sträcker sig från ljusa partier såsom månen i menyn med mera. Finns det nåt att göra/tänka på för att fixa detta? En annan grej är suddigheten. Har ej glasögon så har ställt in närmsta läget. Har ni tips tar jag emot med varm famn!

Har hört att "godrays" kan minskas genom att mecka med avståndet mellan ögonen och skärmen och hur den sitter på huvudet, har dock inte testat själv och du kan nog inte räkna med att det försvinner helt. Suddigheten har jag hört kan förbättras genom supersampling men det kräver antagligen att du sitter på 980Ti eller bättre om det inte är något väldigt simpelt spel.

Permalänk
Medlem

Om du har ett nvidia kort, kör supersampling, problem solved. om du har hästkrafterna