Betala skatt i Sverige för pension från utlandet

Permalänk
Medlem

Betala skatt i Sverige för pension från utlandet

Hej!

Hoppas att någon här på sweclockers har koll på skatteregler, eller åtminstone var man kan få reda på vad som gäller.

Min pappa får pension från Norge där han bott och jobbat ett antal år. Han betalar givetvis skatt på den pensionen i Norge. Nu vill skatteverket att han betalar skatt för samma pension i Sverige också. Det låter ju helt befängt enligt oss, men vad är det som gäller egentligen? Känns som att skatteverket hakat på trenden med att lura pensionärer... (nånstans behöver de ju få tag på pengar för att täcka sina utgifter antar jag)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hittade detta efter en snabb googling. Hoppas det kan hjälpa!

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, hur har Skatteverket fått reda på att han får pension från Norge?

Pengarna från Norge trillar väl bara in på din fars konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hittade detta efter en snabb googling. Hoppas det kan hjälpa!

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Tack, det förklarar lite mer än vad vi fått reda på tidigare. Tänkte inte på att pension räknas som arbete och inkomst när jag googlade...

Skrivet av CSM101:

Av ren nyfikenhet, hur har Skatteverket fått reda på att han får pension från Norge?

Pengarna från Norge trillar väl bara in på din fars konto?

Måste dubbelkolla med honom om detta, men jag antar att man är skyldig att anmäla sånt till både skatteverket och försäkringskassan. Gör man inte det så blir man väl anklagad för skattefusk.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Man skattar bara en gång på inkomster som man tjänar i Norden, så förstår inte varför pensionen ska vara annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Man skattar bara en gång på inkomster som man tjänar i Norden, så förstår inte varför pensionen ska vara annorlunda?

Tack för länken. Nej precis, även utan att ha läst vad som står där känns det befängt att betala skatt i Sverige på pengar som är intjänade i Norge.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CSM101:

Av ren nyfikenhet, hur har Skatteverket fått reda på att han får pension från Norge?

Pengarna från Norge trillar väl bara in på din fars konto?

Du ska deklarera alla inkomster oavsett varifrån de kommer om de total sett överstiger ca 19 000 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som står i nordisketax är vad vi har lyckats komma fram till hittills (även fast det låter efterblivet, men man kan i alla fall avräkna det man betalat i Norge). Men det som står i länken från skatteverket säger väl emot det, eller har jag förstått fel?

Skrivet av mrqaffe:

Du ska deklarera alla inkomster oavsett varifrån de kommer om de total sett överstiger ca 19 000 kr

Om året eller i månaden?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det som står i nordisketax är vad vi har lyckats komma fram till hittills (även fast det låter efterblivet, men man kan i alla fall avräkna det man betalat i Norge). Men det som står i länken från skatteverket säger väl emot det, eller har jag förstått fel?

Om året eller i månaden?

Om det inte finns flera olika regler för olika typer av inkomst så är det per år. Du kan tjäna upp till ca 19000 kr/året skattefritt i Sverige, sen måste man deklarera för det som inkomst. Därför sommarjobbare för mer betalt än vad vi får med samma förutsättningar. För de jobbar i regel bara 3-4v om året och tjänar inte tillräckligt.

Och som nämnts ovan, så borde inte skatteverket i Sverige veta om inkomsten du får från Norge. Och du skattar i Norge för att du jobbat i Norge. Tycker det låter väldigt konstigt om du ska skatta för det i Sverige också för att de fått för sig att det är inkomst. Ring och kolla med skatteetaten i Norge om de kan hjälpa dig med information på något sätt.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det som står i nordisketax är vad vi har lyckats komma fram till hittills (även fast det låter efterblivet, men man kan i alla fall avräkna det man betalat i Norge). Men det som står i länken från skatteverket säger väl emot det, eller har jag förstått fel?

Om året eller i månaden?

Året.
Pensioner som blandar in Norge kan vara bökiga men ta upp det med alla inblandade myndigheter i båda länderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska deklarera alla inkomster oavsett varifrån de kommer om de total sett överstiger ca 19 000 kr

Nej?

Bor du i Sverige men arbetar i Norge så är det i Norge du betalar din skatt i och varför ska du då deklarare något som redan är skattat och klart och helt lagligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CSM101:

Nej?

Bor du i Sverige men arbetar i Norge så är det i Norge du betalar din skatt i och varför ska du då deklarare något som redan är skattat och klart och helt lagligt?

Jag har inte skapat skattereglerna men någon i riksdagen anser att pensionsinkomsten ska deklareras

Om du har pension från Norge som ska beskattas i Sverige ska du betala preliminär skatt under inkomståret. Du måste själv se till att detta sker eftersom den norska utbetalaren inte ska göra något avdrag för preliminär skatt.
Du får dock betala norsk trygdeavgift (norsk socialförsäkringsavgift) som den norska utbetalaren drar direkt från utbetalningen.

Från och med inkomståret 2013 finns avdragsrätt för den norska trygdeavgiften.
Inkomstdeklaration
Du ska lämna inkomstdeklarationen senast den 4 maj. I deklarationen ska du lämna uppgift om att du fått norsk pension, vem som är utbetalare, vilken typ av pension du fått och pensionsbeloppet. Eftersom du har fått pensionen i norska kronor måste du räkna om den till aktuell svensk kurs den dag du fått pensionen. Du kan även använda en genomsnittskurs för det år du får pensionen utbetald. Riksbanken har uppgifter om valutakurser på sin webbplats. Läs mer i avsnittet valutakurser. Det omräknade beloppet redovisas på inkomstdeklarationens framsida under Inkomster – Tjänst, i ruta 1.3.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte skapat skattereglerna men någon i riksdagen anser att pensionsinkomsten ska deklareras

Om du har pension från Norge som ska beskattas i Sverige ska du betala preliminär skatt under inkomståret. Du måste själv se till att detta sker eftersom den norska utbetalaren inte ska göra något avdrag för preliminär skatt.
Du får dock betala norsk trygdeavgift (norsk socialförsäkringsavgift) som den norska utbetalaren drar direkt från utbetalningen.

Från och med inkomståret 2013 finns avdragsrätt för den norska trygdeavgiften.
Inkomstdeklaration
Du ska lämna inkomstdeklarationen senast den 4 maj. I deklarationen ska du lämna uppgift om att du fått norsk pension, vem som är utbetalare, vilken typ av pension du fått och pensionsbeloppet. Eftersom du har fått pensionen i norska kronor måste du räkna om den till aktuell svensk kurs den dag du fått pensionen. Du kan även använda en genomsnittskurs för det år du får pensionen utbetald. Riksbanken har uppgifter om valutakurser på sin webbplats. Läs mer i avsnittet valutakurser. Det omräknade beloppet redovisas på inkomstdeklarationens framsida under Inkomster – Tjänst, i ruta 1.3.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Fast ditt inlägg om 19 000 var en sanning med modifikation. Det är skillnad på inkomst och pension (vilket jag nte visste om förrän jag satte mig in i detta för nån dag sen)

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Pension måste deklareras, men inkomst av tjänst behöver inte göras det såvida man inte faller för de där specialreglerna en bit ner på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Fast ditt inlägg om 19 000 var en sanning med modifikation. Det är skillnad på inkomst och pension (vilket jag nte visste om förrän jag satte mig in i detta för nån dag sen)

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Pension måste deklareras, men inkomst av tjänst behöver inte göras det såvida man inte faller för de där specialreglerna en bit ner på sidan.

Precis denna skillnad visste vi inte heller om. Men det är det som man kan läsa sig till på nordisketax som säger allt, eller finns det nåt annat som förklarar och kanske på något sätt motiverar skillnaden mellan inkomst och pension?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Precis denna skillnad visste vi inte heller om. Men det är det som man kan läsa sig till på nordisketax som säger allt, eller finns det nåt annat som förklarar och kanske på något sätt motiverar skillnaden mellan inkomst och pension?

Har ni pratat med någon på Skatteverket och bett dem förklara regelverket eller har ni bara fått ett brev ?
De brukar vara trevliga och förklara om man frågar dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ni pratat med någon på Skatteverket och bett dem förklara regelverket eller har ni bara fått ett brev ?
De brukar vara trevliga och förklara om man frågar dem.

Ja, de upprepade bara det som står i brevet. Det var som att prata med en robot. Alltså de var inte otrevliga, bara att de rabblade upp samma sak som står i brevet oavsett vilka frågor man ställde.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!