Permalänk
Medlem

iMac 5k retina värd?

Hej

Velar fram och tillbaka om det verkligen är värt att köpa en iMac 5k retina? Har kollat recensioner på youtube och där är det delade meningar men kan inte riktigt få en uppfattning om det är värt eller ej.

Det är ganska mycket pengar för lite prestanda, men det som lockar är mitt fortsatta arbete med bildredigering och möjligtvis videoredigering och 5k display verkar inte så dumt då.

Ni som redan har en iMac 5k retina, vad är eran uppfattning och erfarenheter om datorn?

Jag tänkte även köpa den billigaste varianten.
Är den då jätteseg i allt? Skrivbord, rörelser, arbete t.ex
Är det något man ska undvika eller funkar det OK?
Lite längre laddnings och överföringstider påverkar mig inte så jättemycket.

Bildredigering, videoredigering, läsning, musik, div. Arbeten... är det värt?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Köpte mig en iMac 5K, när jag lackade ur på Microsoft. Helt klart ett bra köp, då jag jobbar snabbare med bildredigeringen, än på min workstation som nu är förpassad till HTPC.

Bildskärmen är fantastisk, men när det gäller övrig hårdvara körde jag nästan allt på max.
Köpte dock med 8GB RAM och uppgraderade själv till 32GB, vilket man sparade en slant på..

Tänk dock på att du kommer få svårt att uppgradera något annat än RAM. Så att vara dumsnål i inköpet, kan vara dumt i längden.. då det blir svårt att uppgradera.

Om det är värt eller inte, är ju upp till dig.. Men om du gillar OSX, så är det en fantastisk dator.
Testa i butik.. T.ex. Mediamarkt brukar ju ha sådana ståendes och de säljer aldrig några värstingar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har nu varit och kollat på iMac 27" 5K Retina Basic versionen, den med 1TB HDD istället för SSD eller FusionDrive, i5-6500 3.2GHz 4 kärnig och 8gb ram.

Den var skit, rent ut sagt. Det tog ca 5 minuter att bara starta upp datorn, sedan när man kom in på skrivbordet tog det ytterligare ca 3 minuter för att ha laddat klart allt så att man kunde öppna program, annars stod bara programmet man klickade på "hoppandes".
Efter ca 6 minuter då jag antar att skrivbordet hade laddat klart öppnade jag ett program och även där tog det 5 - 10 sekunder innan det dök upp, spelar ingen roll vilket det var för något.

Musen ville "fastna" på programmen och alternativen där man kan kryssa, minimera programmen och så vidare. Bilden i övrigt var kanon, på skrivbordet i alla fall... Öppnade man bilder eller iMovie och spelade upp en video var kvalitén SKIT, liksom 720p om ens det. Filmen laggade dessutom.

Jag undrar om det är såhär iMac beter sig? Det var inte mina förväntningar överhuvudtaget. Eller det kanske bara är Basic versionen?
Ska man köpa den dyra versionen med FusionDrive eller SSD ? Har hört att FusionDrive inte är så bra också...
Vill inte lägga 20k+ för att få den här prestandan.

Jag har ALLTID velat ha en iMac, dels för foto och videoredigering samt musik, men nu tvekar jag. Förutom 5K skärmen.

Ni som har iMac, upplever ni detsamma?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Det är inte så de ska bete sig. Det var nog något fel på den du testade.
Som kuriosa så hade jag en 27" imac innan retina modellen, köpte för runt 20k, hade i 3 år och sålde för 11.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Har nu varit och kollat på iMac 27" 5K Retina Basic versionen, den med 1TB HDD istället för SSD eller FusionDrive, i5-6500 3.2GHz 4 kärnig och 8gb ram.

Den var skit, rent ut sagt. Det tog ca 5 minuter att bara starta upp datorn, sedan när man kom in på skrivbordet tog det ytterligare ca 3 minuter för att ha laddat klart allt så att man kunde öppna program, annars stod bara programmet man klickade på "hoppandes".
Efter ca 6 minuter då jag antar att skrivbordet hade laddat klart öppnade jag ett program och även där tog det 5 - 10 sekunder innan det dök upp, spelar ingen roll vilket det var för något.

Musen ville "fastna" på programmen och alternativen där man kan kryssa, minimera programmen och så vidare. Bilden i övrigt var kanon, på skrivbordet i alla fall... Öppnade man bilder eller iMovie och spelade upp en video var kvalitén SKIT, liksom 720p om ens det. Filmen laggade dessutom.

Jag undrar om det är såhär iMac beter sig? Det var inte mina förväntningar överhuvudtaget. Eller det kanske bara är Basic versionen?
Ska man köpa den dyra versionen med FusionDrive eller SSD ? Har hört att FusionDrive inte är så bra också...
Vill inte lägga 20k+ för att få den här prestandan.

Jag har ALLTID velat ha en iMac, dels för foto och videoredigering samt musik, men nu tvekar jag. Förutom 5K skärmen.

Ni som har iMac, upplever ni detsamma?

Självklart väljer man en dator med SSD över HDD, det är mils skillnad. Och nej, det har jag aldrig upplevt. Oavsätt om du väljer basic eller inte så ska datorn inte strula som den gjorde för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Staz: Då var det antagligen bara en riktigt usel demoex...

Hur köper jag en med SSD då? Eller det kanske är FusionDrive?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Sötast

Just idag? Nej.

Den kommer mest troligt att uppdateras inom ett par månader.

Med lite tur så får man då mer bang for the buck.

Eller så kör de en Macbook pro på den och i sin helhet försämrar prestandan och ökar priset på den.

Man vet inte riktigt vad de gör längre... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

@Staz: Då var det antagligen bara en riktigt usel demoex...

Hur köper jag en med SSD då? Eller det kanske är FusionDrive?

Välj basmodellen och byt lagringen till 250GB flashlagring istället för fusiondrive.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har billigaste 27" med 256GB Flash-lagring. Den är väldigt snabb imo.

Permalänk
Medlem

@Staz:

Ok såhär blev det:

3,2 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,6 GHz)
8 GB 1867 MHz DDR3 SDRAM – två 4 GB
256 GB flashlagring
AMD Radeon R9 M380 med 2 GB grafikminne
Magic Mouse 2
Magic Keyboard (finskt/svenskt) och användarhandbok (finska/svenska)
Tillbehörssats

Tänker uppgradera till 32GB ram senare, men räcker detta grafikkortet och en i5 ? Svårt att säga egentligen... Och är flashlagring snabbare än SSD eller är det en SSD? Är inte så kunnig på apples olika namn på saker och ting...

Jag förväntar mig inte att datorn kommer vara lika snabb som min PC, men gudförbannat om den är likadan som i butiken!

Sist men inte minst, körs iMacen i bara 60hz?

Prislappen hamnade nu på 22 195,00 riksdaler.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

@Staz:

Ok såhär blev det:

3,2 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,6 GHz)
8 GB 1867 MHz DDR3 SDRAM – två 4 GB
256 GB flashlagring
AMD Radeon R9 M380 med 2 GB grafikminne
Magic Mouse 2
Magic Keyboard (finskt/svenskt) och användarhandbok (finska/svenska)
Tillbehörssats

Tänker uppgradera till 32GB ram senare, men räcker detta grafikkortet och en i5 ? Svårt att säga egentligen... Och är flashlagring snabbare än SSD eller är det en SSD? Är inte så kunnig på apples olika namn på saker och ting...

Jag förväntar mig inte att datorn kommer vara lika snabb som min PC, men gudförbannat om den är likadan som i butiken!

Sist men inte minst, körs iMacen i bara 60hz?

Prislappen hamnade nu på 22 195,00 riksdaler.

Är bildredigering något du arbetar med på datorn? Om inte så kommer det räcka och bli över!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Har nu varit och kollat på iMac 27" 5K Retina Basic versionen, den med 1TB HDD istället för SSD eller FusionDrive, i5-6500 3.2GHz 4 kärnig och 8gb ram.

Den var skit, rent ut sagt. Det tog ca 5 minuter att bara starta upp datorn, sedan när man kom in på skrivbordet tog det ytterligare ca 3 minuter för att ha laddat klart allt så att man kunde öppna program, annars stod bara programmet man klickade på "hoppandes".
Efter ca 6 minuter då jag antar att skrivbordet hade laddat klart öppnade jag ett program och även där tog det 5 - 10 sekunder innan det dök upp, spelar ingen roll vilket det var för något.

Musen ville "fastna" på programmen och alternativen där man kan kryssa, minimera programmen och så vidare. Bilden i övrigt var kanon, på skrivbordet i alla fall... Öppnade man bilder eller iMovie och spelade upp en video var kvalitén SKIT, liksom 720p om ens det. Filmen laggade dessutom.

Jag undrar om det är såhär iMac beter sig? Det var inte mina förväntningar överhuvudtaget. Eller det kanske bara är Basic versionen?
Ska man köpa den dyra versionen med FusionDrive eller SSD ? Har hört att FusionDrive inte är så bra också...
Vill inte lägga 20k+ för att få den här prestandan.

Jag har ALLTID velat ha en iMac, dels för foto och videoredigering samt musik, men nu tvekar jag. Förutom 5K skärmen.

Ni som har iMac, upplever ni detsamma?

Varken min MBP 2011 eller mac mini 2011 är så slö, även om minin är i närheten och den har inte SSD.
MBP'n med SSD tar kanske 30 sekunder snarare.
Väljer du imac så se till att det är ssd eller fusion (dotterns mormor har en mac mini med fusion drive, den startar blixsnabbt).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja det är 5K skärm samt en mobil grafikkrets du kan inte förvänta dig mer än 60Hz, hehe. För bild och video redigering kommer det räcka och den kommer kännas snabb.

Permalänk
Medlem

@Staz:

Jo jag arbetar med bildredigering på min PC just nu men ville byta över till mac istället. Kör med Lightroom CC just nu och kommer även använda mig utav PS CS6, Adobe Premiere eller Final Cut X samt Davinci Resolve till videoredigering, men mest bildredigering.

Läst att man då ska ha lösa portabla hårddiskar på minst 4TB med usb 3.0 och mer Ram, men det kommer uppgraderas i framtiden vid behov.

EDIT - Ni skriver olika, vissa säger man ska ha fusiondrive, vissa ssd och vissa Flashlagring, vilken ska jag ha egentligen? haha

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

@Staz:

Jo jag arbetar med bildredigering på min PC just nu men ville byta över till mac istället. Kör med Lightroom CC just nu och kommer även använda mig utav PS CS6, Adobe Premiere eller Final Cut X samt Davinci Resolve till videoredigering, men mest bildredigering.

Läst att man då ska ha lösa portabla hårddiskar på minst 4TB med usb 3.0 och mer Ram, men det kommer uppgraderas i framtiden vid behov.

EDIT - Ni skriver olika, vissa säger man ska ha fusiondrive, vissa ssd och vissa Flashlagring, vilken ska jag ha egentligen? haha

SSD = Flashlagring

https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Visa signatur
Permalänk
Sötast

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

På riktigt! Don't buy(now), den uppdateras snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Jaha

Skrivet av Allexz:

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

På riktigt! Don't buy(now), den uppdateras snart!

Mjo, men hur mycket bättre och hur mycket mer kommer det att kosta?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

EDIT - Ni skriver olika, vissa säger man ska ha fusiondrive, vissa ssd och vissa Flashlagring, vilken ska jag ha egentligen? haha

SSD = flash och fusion drive är ett påhitt apple har med en kombo av SSD och vanlig disk (två diskar alltså) där OS X väljer att lägga saker på den snabba SSD'n eller på den tröttare vanliga hårddisken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur mycket Intel har förbättras är det väl typ 5%, inget som man egentligen bryr sig om. Frågan är ju om de uppdaterar designen eller lägger till något annat coolt. Svårt att avgöra! heh

EDIT: Vissa har ju väntat sen 2014 på ny Mac Pro.. Så man vet aldrig heller..

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" late 2013 med Intel Core i5 4670 3.4GHz, 16GB ram, 1TB HDD + 250GB PCIe flashlagring. Den är snabb. Jag köpte och satte i SSDn i efterhand (stort ingrepp, måste lossa hela skärmen som sitter med dubbelhäftande tejp).

Du kan köpa fusion drive och dela fusion driven - SSDn kan du ha som en egen partition med OS på och hårddisken som ren lagring.
Om du köper 1TB-varianten får du dock bara 24GB SSD, men om du tar 2TB får du åtminstone 128GB.

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Svar nej, skämtar du? Eller skärmen är ju högupplöst (jag vet inte om Apple har slutat med TN glossy eller om man får en riktig IPS-panel). Spel kan man ju glömma då de slängt med ett mobilgrafikkort i s.k. desktop, och en dator som är bra i spel äger i desktopanvändning.

HDD-versionen tar c:a en minut att boota, men det lär öka med användning. Jag skulle ändå säga att den du såg var nog modellen från ett par år sen. Tryck Äpplet och About This Mac (eller motsvarande på svenska) så brukar det stå.

Apple säljer skräphårdvara för vansinniga pengar och räknar med att mjukvaruoptimeringar i det vanliga use caset gör användarupplevelsen acceptabel.

Så värt pengarna? Nej.

Men vänta nu... detta är ju bara hur det är. Värt hur? För vem? Ja, man kan peka och klicka och använda vanliga applikationer på de flesta datorer från 5000 kr och uppåt, så CPU:n är snarare overkill för det vanliga use caset (surfa, officetypprogram, Adobeprodukter, ...sen vart det slut på prestandakrävande program ja).

Andra tycker kanske att du betalar workstation-pris för en laptop inbyggd i en skärm, men om du gillar Apple och har pengarna, och har en iMac som är seg, och mest bara använder de vanliga programmen, så kommer du väl tycka att en snabbare av precis samma som du har är värt det? Det är ju "snabbare" och "skarpare bild" du får för pengarna.

Så det tar man som man vill, tycker jag och väljer det som passar situationen. (Jag skulle inte rekommendera en PC med OSX för dig då det tar tid att söka reda på komponenterna Apple stödjer.)

Sist några svar på dina andra frågor.

En hybridhårddisk, d.v.s. en vanlig hårddisk med en liten SSD som "cache". FusionDrive är samma sak. Apple hittade på ett eget namn för att få det att låta mer spännande.

Flashlagring=SSD när vi talar systemdiskar i acceptabla storlekar. Samma sak.

När det gäller filmer så var det nog några exempelfilmer de hade som inte ens var 4K. Men jo, det har med källmaterialet att göra, 1080p uppskalat till 5K kommer ju inte att se ut som 4K. Så det skulle jag bortse ifrån, det är ju bara att spela upp högupplösta filmer så ser det bra ut.

Hoppas du hittar rätt modell till ett pris du gillar nurå!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.