Permalänk

Skarva ComHem-kabel

Har rivit en vägg på vilken det förut låg en kabelränna innehållandes min ComHem-kabel som sedan går vidare till mina tre hål i väggen.

Kabeln kommer in ovanför ytterdörren och går runt i lägenheten, detta är en plats ungefär i mitten. Men slutsatsen är att den inte går vidare till annan lägenhet utan endast jag berörs.

Vad är det här för typ av kabel? Antar att det inte är en vanlig koaxialkabel? Ringde ComHems servicetekniker men 2-4k för att skarva en sketen kabel kommer jag inte betala.

Någon som har koll?

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det bara är en koaxialkabel, men enklast är väl att öppna uttaget och se hur kabeln ser ut där.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl en vanlig antennkoax med f kontakter, det är väl visserligen ingen fördel att skarva dem men det finns skarvblock om man måste, det är bättre att flytta modemet och dra nätverkskabel, men > https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Tänkte inte på det du skrev om att du byggt om, då kommer troligen kabelnätet att påverkas så mycket att det behöver justeras in igen om det ska bli bra, det är risk för impedans och nivåproblem annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Görs inte jobbet ordentligt kommer det förmodligen orsaka störningar i hela nätet som kan påverka många kunder som sitter under samma CMTS som du.

Permalänk

@mrqaffe: vad och var ska justeras? För 4 k kan jag ju köpa lite verktyg.

@ubq8reJBwn2B: hur skulle det kunna ske om det är ett stjärnnät?! Borde väl bara vara jag som berörs?

Permalänk
Medlem

chansen är ganska god att du kortsluter den temporärt och det är rätt mycket drag i de där

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Görs inte jobbet ordentligt kommer det förmodligen orsaka störningar i hela nätet som kan påverka många kunder som sitter under samma CMTS som du.

jag ninjar tråden lite i eget syfte. jag undrar hur känsliga kabel-tv nät är.

Jag har hållit på med renoveringen hemma och vill sätta detta uttag på vardera sida av väggen.
tanken är att det ska gå en antennkabel från huvuduttaget in i denna dosa som bara agerar skarv, sen från andra sidan väggen ska det då gå antennkabel från uttaget upp till TV. (anledningen är att jag inte vill ha en kabel som ligger och skräpar längs vägg/i vägg om den inte används, då kan man bara ta bort den).

så nu när du varnar, skulle du säga att detta kan vara ett problem?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Det är en vanlig coaxial kabel. ComHem vill dock att du använder en auktoriserad firma för att göra sådant. Går dock bra att göra själv också om du inte säger det till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag ninjar tråden lite i eget syfte. jag undrar hur känsliga kabel-tv nät är.

Jag har hållit på med renoveringen hemma och vill sätta detta uttag på vardera sida av väggen.
tanken är att det ska gå en antennkabel från huvuduttaget in i denna dosa som bara agerar skarv, sen från andra sidan väggen ska det då gå antennkabel från uttaget upp till TV. (anledningen är att jag inte vill ha en kabel som ligger och skräpar längs vägg/i vägg om den inte används, då kan man bara ta bort den).

så nu när du varnar, skulle du säga att detta kan vara ett problem?

Skrivet av beejac:

Det är en vanlig coaxial kabel. ComHem vill dock att du använder en auktoriserad firma för att göra sådant. Går dock bra att göra själv också om du inte säger det till någon.

Säg såhär. Du gör ett dåligt jobb som orsakar såpass mycket störningar att man är tvungen att filtrera bort dig, tidsboka upp dig, komma hem till dig och fixa upp ditt skit. Då är det stor chans att du står för den kostnaden som uppstår.

Jag själv vet inte hur känsliga dessa kabel-tv nät är, men ofta vid renoveringar så kan det uppstå störningar när man gjort ett lite sämre jobb, typ skarvar dåligt, använt dåligt material osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: vad och var ska justeras? För 4 k kan jag ju köpa lite verktyg.

@gneken: hur skulle det kunna ske om det är ett stjärnnät?! Borde väl bara vara jag som berörs?

En returstörning går hela vägen tillbaka och stör kunder under samma CMTS.

Permalänk

Så, om jag förstår lest här så är det en helt vanlig koaxialkabel? Kan vi bekräfta detta?

Koaxial har jag skarvat förr utan problem (vad jag vet). Men, för er som då har bättre koll. Vad bör jag använda för verktyg och material (länka) för bästa resultat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: vad och var ska justeras? För 4 k kan jag ju köpa lite verktyg.

@gneken: hur skulle det kunna ske om det är ett stjärnnät?! Borde väl bara vara jag som berörs?

Om du inte kopplar in samma antal uttag av samma typ som de som redan varit inkopplade och använder samma kabellängd kan det behöva justeras för förändringen, det beror på hur mycket skillnad det blir och vilken typ av utrustning som används i nätet, varje uttag dämpar signalen och utan att kunna detaljerna om nätet så går det inte att ge nått bestämt svar men en ändring kan påverka funktionen, det är ju inte helt och hållet stjärnnät utan det gäller bara fram till ditt hus sedan kan det skilja sig åt ganska mycket inne i olika hus i området och det har man justerat för när nätet först byggdes och ändrar man nätet så kan det behöva justeras igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jag ska bara förlänga kabeln med cirka tre meter. Dvs, klippa av på mitten, tillföra mer kabel och då göra två skarvar. Vad behöver jag? Högkvalitativa skarvar och kabel, vilken? Annat?

Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Så, om jag förstår lest här så är det en helt vanlig koaxialkabel? Kan vi bekräfta detta?

Koaxial har jag skarvat förr utan problem (vad jag vet). Men, för er som då har bättre koll. Vad bör jag använda för verktyg och material (länka) för bästa resultat?

Kan vi bekräfta att ComHems kabel är en helt vanlig koaxialkabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: jag ska bara förlänga kabeln med cirka tre meter. Dvs, klippa av på mitten, tillföra mer kabel och då göra två skarvar. Vad behöver jag? Högkvalitativa skarvar och kabel, vilken? Annat?

Kan vi bekräfta att ComHems kabel är en helt vanlig koaxialkabel?

Det lät på dig som du skulle ändra antalet uttag eller byta ut dem och inte bara förlänga en kabel. Det är en coax men de kan ju ha lite olika kvalitet trotts det men det står väl på kabeln vad det är för märke, men ska du bara lägga till 3 m kabel och verkligen inget annan förändring av någon sort så bör det gå, välj bara en bra kabel, dvs täta skärmar och låg dämpning, finns det flera uttag i slingan så ska du inte ändra ordningen på dem då det som sitter sist i kedjan kan ha ett termineringsmotstånd, det är svårt att veta hur nätet är byggt utan att kunna undersöka det på plats eller ha dokumentationen och det är det som gör att det kan uppstå problem när nån bygger om utan att använda rätt utrustning och/eller kunna justera efter ombyggnaden.
Ska du göra det själv så se till att du använder kabel och kontakter som passar dvs delar för rätt diameter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det sitter en splitter i källaren. för att vara på den säkra sidan och inte kortsluta något skulle jag vore du skulle jag koppla ur din sladd där nere innan du börjar skarva.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic: @mrqaffe: yes. Kommer åt skåpet och det va inte svårdyrkat. Kan då koppla från allt jag har i uttagen och min kabel nere i källaren. Så då borde kabeln vara utan last.

Kabeln är en NEK Netilex KTV 1,0/4,8 CV

Är det då typ en sån här jag ska ha http://www.nexans.se/eservice/Navigate.nx?CZ=Sweden&language=... ? "KTV 1,0/4,8 CV är avsedd för att användas som fastighetsnätskabel i kabel-TV-nät inomhus." Låter ju rimligt.

Ni som är experter, vad bör jag använda för att skarva. Vilken koppling är bäst? Finns det speciella verktyg? Inte rädd för att investera i bra saker här, roligare lära sig, göra själv än betala en sur hantverkare för mycket pengar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@swehunter2000: @mrqaffe: yes. Kommer åt skåpet och det va inte svårdyrkat. Kan då koppla från allt jag har i uttagen och min kabel nere i källaren. Så då borde kabeln vara utan last.

Kabeln är en NEK Netilex KTV 1,0/4,8 CV

Är det då typ en sån här jag ska ha http://www.nexans.se/eservice/Navigate.nx?CZ=Sweden&language=... ? "KTV 1,0/4,8 CV är avsedd för att användas som fastighetsnätskabel i kabel-TV-nät inomhus." Låter ju rimligt.

Ni som är experter, vad bör jag använda för att skarva. Vilken koppling är bäst? Finns det speciella verktyg? Inte rädd för att investera i bra saker här, roligare lära sig, göra själv än betala en sur hantverkare för mycket pengar.

Verkar vara rätt typ av kabel, för att skarva den så använd f-kontakter och ett skarvstycke, kabeln du länkade var 7 mm stod det så f kontakt för 7 mm kabel borde passa bra, du behöver inga specialverktyg (om du inte vill) för att göra EN skarv men det finns speciella kabelskalare men det är lite överkurs för att skarva en kabel och tar det 30 sekunder längre tid att skala med kniv är det väl inte världens undergång, blocknycklar, skiftnyckel (eller tång) så kan du skruva ihop skarven ordentligt.

Du ska alltså hålla koll så du väljer rätt kontakt så den passar på kabeln om det ska bli bra kontakt.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
Du kan ju öva på att skala och skarva på den lösa kabeln innan du ger dig på den som sitter i väggen.

Det är inte själva skarven som är det som brukar ge upphov till strul om det är inomhus utan om du ändrar kabellängden mycket eller flyttar ett uttag som ska ha ett termineringsmotstånd så att det inte längre är sist eller tar bort ett motstånd eller på annat sätt förändrar de elektriska egenskaperna, gör man nått sånt så bör man justera in nätet igen och det kräver mätinstrument och det är därför nätägaren skickar en tekniker som gör hembesök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar vara rätt typ av kabel, för att skarva den så använd f-kontakter och ett skarvstycke, kabeln du länkade var 7 mm stod det så f kontakt för 7 mm kabel borde passa bra, du behöver inga specialverktyg (om du inte vill) för att göra EN skarv men det finns speciella kabelskalare men det är lite överkurs för att skarva en kabel och tar det 30 sekunder längre tid att skala med kniv är det väl inte världens undergång, blocknycklar, skiftnyckel (eller tång) så kan du skruva ihop skarven ordentligt.

Du ska alltså hålla koll så du väljer rätt kontakt så den passar på kabeln om det ska bli bra kontakt.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
Du kan ju öva på att skala och skarva på den lösa kabeln innan du ger dig på den som sitter i väggen.

Det är inte själva skarven som är det som brukar ge upphov till strul om det är inomhus utan om du ändrar kabellängden mycket eller flyttar ett uttag som ska ha ett termineringsmotstånd så att det inte längre är sist eller tar bort ett motstånd eller på annat sätt förändrar de elektriska egenskaperna, gör man nått sånt så bör man justera in nätet igen och det kräver mätinstrument och det är därför nätägaren skickar en tekniker som gör hembesök.

Oj du har helt fel, skarvar är ett jäkla sattyg, speciellt dom som är gjorda av hemmapulare. Viktigt att det skalas rätt och kläms rätt och sen dras åt tillräckligt. Om du bara visste hur många skarvar som orsakar störningar för andra&en själv..

Dagligt bekymmer med elektriker som ska skarva.. "Bara den koax ju", nja inte riktigt
.

Och nej kortsluta din koax innebär att det inte funkar för dig bara, ge fan i att pilla i skåpen

Köp inga twiston, köp kontakter som kläms fast, skala rätt (kan lägga en bild sen) och vanliga f skarvar.. Se till att dra åt, ska inte kunna lossas med handkraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian