Vid köp av VR, saker att tänka på?

Permalänk
Medlem

Vid köp av VR, saker att tänka på?

Hej alla!
HTC Vive är ju som många hört prissänkt idag p.g.a. 1 års anniversary, och, måste ändå säg; det lockar rätt mycket.
Har inte haft möjlighet att testa VR, bortsett från något mobil-VR för knappa 100-lappen. Men de videor jag har sett från Vive och Rift ser ju väldigt trevliga ut.

Skulle vanligtvis inte fråga såhär utan att ha läst på mer, men eftersom det är ganska tidsbegränsat, vad bör man tänka på innan köp av VR?
Kort och gott, vad är bra? Finns det anledningar att inte köpa idag? (Typ, ny release av hårdvara snart?)
Eftersom jag inte hunnit bli väldans påläst, så tänkte jag att jag kanske kan få låna lite nybörjartips av er kloka här?

Rummet jag tänker mig till detta har ett öppet utrymme nu på 3.5x2m, möblerar jag om lite får jag 0.5-1m till på bredden, så det känns som att utrymmet inte är ett problem. Kanske på höjden, då det hänger en lampa i mitten, men, äsch, den får klara sig.
Annan nackdel är att jag sitter nu med ett GTX960, visserligen 4GB, men det klarar inte av alla VR spel. Dock tillräckligt många för att underhålla tills jag skaffar bättre, känns det som i alla fall.
Slutligen har jag glasögon, men enligt vad jag har lyckats läsa mig till fungerar det helt ok för flera.

Så, vad säger ni andra sweclockare. HTC Vive för att testa på riktig VR - Givet köp? Tveksamt? Absolut inte?

EDIT: Blev inget köp idag i alla fall. Får bli en annan gång, kanske.
Men om något känner för att komma med några tillägg så uppskattas det!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

När man läser runt liteverkar det som att de flesta VR-set mest samlar damm efter någon månads användande. Det finns helt enkelt inte såpass många roliga spel.

De flesta som verkar använda det regelbundet är dom som kör t.ex. flyg- och bilsimulatorer

Permalänk
Medlem

@Trunk: Jo, ser ut som att det blir så för många. Antar jag också skulle hänga undan det efter några kvällars användning, och sedan plocka fram vid särskilda tillfällen.

Har någon/några timmar kvar att grubbla på detta. Hm.
Tack i alla fall för svaret!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Om du har ett genuint intresse för VR kan det vara värt ett köp. Det finns en uppsjö av värda och häftiga upplevelser. Det gäller bara att leta runt lite för att hitta dem och man måste testa dem för att kunna bedöma eftersom det är så svårt att bedöma ett VR spel genom att se en video. Läs reviews. Det handlar också mycket om vad du gillar för spel, gillar du bil och rymd-sims så finns det mycket att få ut ur ett VR headset, många har 200+ h i Elite:Dangerous t.ex. Jag spelar mest room scale spel med kontroller support. Arizona sunshine är ett måste! Just nu har steam en anniversary sale också, många storsäljare på rea. Jag har haft min sen Juni 2016 och ångrar inte mitt köp, bara ibland när det är lite speltorka men då och då så släpps riktigt bra spel. De flesta har inte jättemycket replayability dock. Värt att testa är Pavlov VR, essentiellt Counter-Strike i VR och skitkul men kan vara ett problem för folk som blir illamående.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Lite sugen jag med men känns som alldeles för mkt pengar för något som troligen kommer vara roligt i ett par veckor och sedan samlar den damm i nått hörn endå. ska nog vänta på nästa gen och köpa en old gen då kanske beggat så blir det minimal förlust om man tröttnar efter ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har haft min Rift länge och har absolut inte tröttnat. Det kommer konstant ut nya grejer att prova på, både betalt och gratis. Läs på om Asynchronous Timewarp och vad det innebär, eftersom denna teknik sänker minimikraven ganska ordentligt, iaf för Rift. Vet ärligt talat inte var Vive/Valve ligger idag när det kommer till liknande lösningar.

Priset för Rift sänktes ganska rejält för ett tag sedan, så jag skulle definitivt överväga en sådan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag hade en period när jag tyckte det var torka på titlar och materiel över huvud taget vilket fick mig att lägga headsetet i lådan några veckor.

I nuläge, när mjukvaran mognat en smula och uppdateringar till både titlar och SteamVR släppts, känns köpet än mer motiverat. Oculus Medium (Revive), Diorama Worlds och H3 det som jag lagt mest tid på. Om man gillar att designa och skapa är de två förstnämnda titlarna riktigt roliga och kraftfulla varav Diorama Worlds är en early access.

Har haft min Vive i närmare ett år snart och har verkligen inte ångrat köpet! För att höja upplevelsen ytterligare några snäpp så ökar jag supersamplingen några snäpp vilket förbättrar skärpan. Även om oerhört många titlar är kortare demos finns det tillräckligt med materiel för att hålla sig sysselsatt lång tid framöver

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är värt det! Har haft min Vive sedan dag 1. Och det enda som håller en ifrån är brist på kvalitet material. 3x3m i yta fungerar fint. Oftast så använder man "Teleport" i mer rörliga spel så det är nog inget problem. Hårdvaran du betalar för är riktigt bra! Headset och roomscale med vive kontrollerna funkar kanon! Men eftersom det bara finns få bra VR titlar som te x. Serious Sam, The Lab och Arizona Sunshine så kan det hända att den kommer bli liggandes då det inte finns tillräckligt med spel. Men VR marknaden ser rätt bra ut än idag så vi kommer nog får se fler bra vr titlar framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Om du har ett genuint intresse för VR kan det vara värt ett köp. Det finns en uppsjö av värda och häftiga upplevelser. Det gäller bara att leta runt lite för att hitta dem och man måste testa dem för att kunna bedöma eftersom det är så svårt att bedöma ett VR spel genom att se en video. Läs reviews. [...]
Jag har haft min sen Juni 2016 och ångrar inte mitt köp [...]

Jo, har spenderat ett par timmar på att titta på Youtube där Nerd3 testar diverse VR-spel. Skulle själv inte vilja testa alla, men vissa av dem ser väldigt roliga ut. Sedan, jag har lagt ett par timmar i Euro Truck Simulator... Skulle det gå i VR kanske jag skulle lägga några timmar till. Tack för tipsen i alla fall, och skönt att höra att du är nöjd med köpet!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite sugen jag med men känns som alldeles för mkt pengar för något som troligen kommer vara roligt i ett par veckor och sedan samlar den damm i nått hörn endå. [...]

Detta är lite vad jag också oroar mig för. Men, även om det bara blir 20-30 timmars använding, så är det några hundralappar/timme av VR-underhållning, kanske värt. Får se, tack för din åsikt i alla fall!

Skrivet av Jonny Myran:

Har haft min Rift länge och har absolut inte tröttnat. Det kommer konstant ut nya grejer att prova på, både betalt och gratis. Läs på om Asynchronous Timewarp och vad det innebär, eftersom denna teknik sänker minimikraven ganska ordentligt, iaf för Rift. Vet ärligt talat inte var Vive/Valve ligger idag när det kommer till liknande lösningar.

Priset för Rift sänktes ganska rejält för ett tag sedan, så jag skulle definitivt överväga en sådan.

Har lyckats läsa mig till att riften inte har lika mycket plats för glasögon, att det kan rentav bli trångt. Är det något du känner till, kanske? Hursom, kul att du fortfarande är nöjd. Ska försöka hitta lite uppdaterad info ang. hur 960 presterar i VR. Tack för input!

Skrivet av Gladaminer:

[...] I nuläge, när mjukvaran mognat en smula och uppdateringar till både titlar och SteamVR släppts, känns köpet än mer motiverat. Oculus Medium (Revive), Diorama Worlds och H3 det som jag lagt mest tid på. Om man gillar att designa och skapa är de två förstnämnda titlarna riktigt roliga och kraftfulla varav Diorama Worlds är en early access.

Har haft min Vive i närmare ett år snart och har verkligen inte ångrat köpet! För att höja upplevelsen ytterligare några snäpp så ökar jag supersamplingen några snäpp vilket förbättrar skärpan. Även om oerhört många titlar är kortare demos finns det tillräckligt med materiel för att hålla sig sysselsatt lång tid framöver

Hm, att skapa saker är kul, ska kika lite på titlarna du länkade. Tack!

Skrivet av MaQan104:

Jag skulle säga att det är värt det! Har haft min Vive sedan dag 1. Och det enda som håller en ifrån är brist på kvalitet material. 3x3m i yta fungerar fint. Oftast så använder man "Teleport" i mer rörliga spel så det är nog inget problem. Hårdvaran du betalar för är riktigt bra! Headset och roomscale med vive kontrollerna funkar kanon! Men eftersom det bara finns få bra VR titlar som te x. Serious Sam, The Lab och Arizona Sunshine så kan det hända att den kommer bli liggandes då det inte finns tillräckligt med spel. Men VR marknaden ser rätt bra ut än idag så vi kommer nog får se fler bra vr titlar framöver!

Detta låter ju också väldigt bra. Kommer nog inte ha precis 3x3, närmre 3.5x2.5 eller något sådant, men det ska nog fungera.
-----------------

Tack igen alla för väldigt bra info!

Tänkte höra, hur ser det ut på grafikkortsfronten om man vill nyttja VR? För att få vettig grafik/minimala FPS-drop, är det 1080 som krävs då, eller räcker 1060-1070? Och antar att AMD's serier inte har mycket att komma med där (ännu)?
...
Jag menar, inget som säger att jag inte först kan uppgradera datorn lite i alla fall

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jo, har spenderat ett par timmar på att titta på Youtube där Nerd3 testar diverse VR-spel. Skulle själv inte vilja testa alla, men vissa av dem ser väldigt roliga ut. Sedan, jag har lagt ett par timmar i Euro Truck Simulator... Skulle det gå i VR kanske jag skulle lägga några timmar till. Tack för tipsen i alla fall, och skönt att höra att du är nöjd med köpet!

Detta är lite vad jag också oroar mig för. Men, även om det bara blir 20-30 timmars använding, så är det några hundralappar/timme av VR-underhållning, kanske värt. Får se, tack för din åsikt i alla fall!

Har lyckats läsa mig till att riften inte har lika mycket plats för glasögon, att det kan rentav bli trångt. Är det något du känner till, kanske? Hursom, kul att du fortfarande är nöjd. Ska försöka hitta lite uppdaterad info ang. hur 960 presterar i VR. Tack för input!

Hm, att skapa saker är kul, ska kika lite på titlarna du länkade. Tack!

Detta låter ju också väldigt bra. Kommer nog inte ha precis 3x3, närmre 3.5x2.5 eller något sådant, men det ska nog fungera.
-----------------

Tack igen alla för väldigt bra info!

Tänkte höra, hur ser det ut på grafikkortsfronten om man vill nyttja VR? För att få vettig grafik/minimala FPS-drop, är det 1080 som krävs då, eller räcker 1060-1070? Och antar att AMD's serier inte har mycket att komma med där (ännu)?
...
Jag menar, inget som säger att jag inte först kan uppgradera datorn lite i alla fall

Har också hört att det skulle vara något bättre plats för glasögon i Vive, men har inte provat Vive med glasögon. Är själv närsynt och får plats med mina "medelstora" brillor i Rift. Har dock köpt lite kontaktlinser som jag klämmer i när jag vet att jag ska lira några timmar, bara för bekvämlighetens skull.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jo, har spenderat ett par timmar på att titta på Youtube där Nerd3 testar diverse VR-spel. Skulle själv inte vilja testa alla, men vissa av dem ser väldigt roliga ut. Sedan, jag har lagt ett par timmar i Euro Truck Simulator... Skulle det gå i VR kanske jag skulle lägga några timmar till. Tack för tipsen i alla fall, och skönt att höra att du är nöjd med köpet!

Detta är lite vad jag också oroar mig för. Men, även om det bara blir 20-30 timmars använding, så är det några hundralappar/timme av VR-underhållning, kanske värt. Får se, tack för din åsikt i alla fall!

ETS blir mycket mer inlevelserikt i VR. Köpte spelet enbart för att det hade VR support. Det är inte många som tänker som dig. Även om det bara skulle bli 30 timmars användning så är det ofta väl spenderade pengar. Viven har gett mig och min familj bra mycket mer underhållsvärde än de senaste utlandsresor vi gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Är själv närsynt och får plats med mina "medelstora" brillor i Rift.

Ok, har själv inte allt för stora glasögon. Kanske går någorlunda bra då, tack för info. Ska forska vidare i detta lite.

Skrivet av dblade:

ETS blir mycket mer inlevelserikt i VR. Köpte spelet enbart för att det hade VR support. Det är inte många som tänker som dig. Även om det bara skulle bli 30 timmars användning så är det ofta väl spenderade pengar. Viven har gett mig och min familj bra mycket mer underhållsvärde än de senaste utlandsresor vi gjort.

Hehe, brukar gärna snåla in på saker i vanliga fall, så försöker verkligen motivera köpet, även om bara för mig själv. Har lett till lite olika tankegångar.
Men kul att höra att ETS har VR support, ännu ett slag för varför Vive kan vara kul att skaffa.
Tack för input!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Ok, har själv inte allt för stora glasögon. Kanske går någorlunda bra då, tack för info. Ska forska vidare i detta lite.

Hehe, brukar gärna snåla in på saker i vanliga fall, så försöker verkligen motivera köpet, även om bara för mig själv. Har lett till lite olika tankegångar.
Men kul att höra att ETS har VR support, ännu ett slag för varför Vive kan vara kul att skaffa.
Tack för input!

Var dock jäkligt försiktig om du bestämmer dig för att prova med glasögon. Linserna på headsetet är väldigt känsliga för repor.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Har också hört att det skulle vara något bättre plats för glasögon i Vive, men har inte provat Vive med glasögon. Är själv närsynt och får plats med mina "medelstora" brillor i Rift. Har dock köpt lite kontaktlinser som jag klämmer i när jag vet att jag ska lira några timmar, bara för bekvämlighetens skull.

Har Vive och körde med linser i början men tröttnade på det och spelar med glasögon nu.
Det är spår i kudden så skalmarna får plats och linserna kan du justera så dom kommer längre ifrån ögonen/glasögonen så dom inte tar i. Det är lite på bekostnad av fov, men jag kör ett hack ut och det räcker för att mina inte ska ta i. Annars ger ju linser bästa upplevelsen så klart 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Har Vive och körde med linser i början men tröttnade på det och spelar med glasögon nu.
Det är spår i kudden så skalmarna får plats och linserna kan du justera så dom kommer längre ifrån ögonen/glasögonen så dom inte tar i. Det är lite på bekostnad av fov, men jag kör ett hack ut och det räcker för att mina inte ska ta i. Annars ger ju linser bästa upplevelsen så klart 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Lite bökigare när man skall ta av och på sig Viven men annars fungerar det utmärkt med glasögon också. Men man märker att mina glasögon har sämre FOV än Viven..

Permalänk
Medlem

Jag har ägt Oculus rift ink handkontroller från det att det släpptes, vilket nu är lite mer än ett år. och sätter fortfarande på mig det minst ett par ggr i veckan.

När folk säger att det inte finns spel så vet de inte vad de pratar om.. hur mycket tid har folk över? lystna inte på folk som säger att det inte finns spel, de personerna har omöjligt tittat över alla de hundra tals spel som finns tillgängliga. det finns VÄLDIGT många spel och släpps nya varje dag. jag hinner inte spela alla spelen jag vill. Det finns över 1000 VR titlar på steam!! vafan pratar folk om? och några till exlusivt på Oculus storen.

Vr är fantastiskt roligt och har väckt ett dalande intresse i spelvärlden för mig!

KÖPKÖPKÖP, värt varenda krona!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Jag har ägt Oculus rift ink handkontroller från det att det släpptes, vilket nu är lite mer än ett år. och sätter fortfarande på mig det minst ett par ggr i veckan.

När folk säger att det inte finns spel så vet de inte vad de pratar om.. hur mycket tid har folk över? lystna inte på folk som säger att det inte finns spel, de personerna har omöjligt tittat över alla de hundra tals spel som finns tillgängliga. det finns VÄLDIGT många spel och släpps nya varje dag. jag hinner inte spela alla spelen jag vill. Det finns över 1000 VR titlar på steam!! vafan pratar folk om? och några till exlusivt på Oculus storen.

Vr är fantastiskt roligt och har väckt ett dalande intresse i spelvärlden för mig!

KÖPKÖPKÖP, värt varenda krona!

Finns inte så många "bra" spel tyvärr.

Dock är det ju en subjektiv åsikt. Många användare tycker om väldigt olika spel.

Permalänk
Medlem

Om det ligger och samlar damm för många, då kanske man borde kunna köpa ett begagnat? Det är ju ändå ganska dyrt så om man har ett som man inte använder kanske man vill ha tillbaka lite pengar för det.

Vad ska man tänka på om man ska köpa ett begagnat? Eller är det inte rekommenderat?

Permalänk

Jag använder min Vive periodvis, då man ofta får en nytändning av olika anledningar. Helt klart en väldigt häftig och beroendeframkallande upplevelse, och är utan tvekan framtiden för spel. Nuvarande generation kan jag tycka är mest för de som verkligen har intresset, snarare än för massan. Det är ju fortfarande en aning för låg upplösning, vilket blir mer påtagligt i vissa upplevelser än andra, beroende på detaljrikedom och om fokus ligger nära eller längre bort. Vissa spel/applikationer gör det betydligt bättre än andra, så det går inte att döma från en titel eller en timmes test, utan kvalitén varierar rejält, inte då nödvändigtvis pga dåliga utvecklare utan snarare begränsningar i hårdvaran.

Utbudet av spel kan väl tolkas på olika sätt. Det finns mycket att testa, men det är fortfarande en otrolig brist på riktiga stora och färdiga spel. De flesta stora titlar som spelas är som sagt tidigare släppta simulatorer av olika typer, där VR-stöd har patchats in i efterhand och nyttjar oftast ratt/joystick istället för vr-kontroller och roomscale.
Men det kommer nytt hela tiden, och i år ska ju bland annat hela Fallout4 släppas för VR, vilket ska bli intressant!

Sen finns det ju så klart mer än bara traditionella spel att roa sig med. Kreativa applikationer har blivit mer och mer populärt senaste året för professionella koncept-artister som skapar 360-illustrationer för spel och film etc, arkitekter och mäklare presenterar bostäder och dylikt i realistisk VR-miljö, och till och med Ikea har en hyfsat populär app där man kan designa kök och liknande som kan upplevas i VR innan man slår till. Sen finns det ju även en mängd film-material som kan upplevas i 180/360-format, vilket är riktigt nice när det är av hög kvalité.

Vad gäller saker att tänka på, och som kan tänkas behöva köpas till i efterhand, så blir det lätt en del.

-Alternativa fästen för lighthouse, populärt är då olika typer av stativ för att lätt kunna flytta och anpassa ditt spelområde.

-Trådlösa lurar rekommenderas starkt, om du inte nöjer dig med det 3.5mm uttaget som sitter på headsetet (skiftar playback device).

-Förlägningskablar för både lighthouse och headset, alltså 2 strömkablar, en hdmi, en usb, och en 3.5mm (beroende på om du vill förlänga till eller från dosan).

-Gamepad. Det ingår inte med Vive men krävs/bör användas för många VR-spel som inte nyttjar VR-kontroller, framförallt de som även är gjorda för Oculus Rift då.

-En bättre "kudde" som sitter mellan ditt ansikte och headsetet. Det blir svettigt, och originalet funkar lite som en svamp och blir snabbt grisig. Se tex denna reveiw av olika alternativ som finns, där en läder-variant är att föredra då det är enkelt att rengöra.

-Räkna inte med att SLI/Crossfire funkar i de flesta VR-titlarna. Detta är något som både Nvidia och AMD fortfarande jobbar på, och som i slutändan även kräver en del jobb från spelutvecklarna själva. Det finns ett fåtal titlar som stödjer det, men är man på väg att köpa nytt grafikkort med VR i åtanke, så satsa då på ett kraftfullt kort istället för 2 mindre kraftfulla.
Förhoppningsvis ser det annorlunda ut om ett år eller två när mjukvaran har mognat, men med tanke på att de flesta spelutvecklarna för VR är indie så bör man inte ha höga förhoppningar på den fronten. Jämn prestanda är viktig i VR för att inte bli åksjuk eller uppleva eftersläpningar.

-Glasögon, vissa passar och vissa passar inte. Det är ganska generöst med utrymme, men kan ändå bli en ganska bökig historia med vissa modeller. Risken finns alltså att du kan behöva köpa ett par mindre eller använda linser. Och som någon nämnde ovan, var försiktig med kontakt mot headsetets linser!
Kan rekommendera att prova lite utan också, då behovet verkar variera lite beroende på vilket synfel man har. Personligen använder jag alltid terminalglasögon, och för c-körkort samt skytte, men känner inte att jag behöver dom alls för VR. Tänk bara på att ögonen behöver en stund på sig att vänja sig, särskilt när man inte är van.

Edit: Rättade några fel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

-Trådlösa lurar rekommenderas starkt, om du inte nöjer dig med det 3.5mm uttaget som sitter på headsetet (skiftar playback device).

Inga problem med fördröjningar? Eller du kanske inte kör blåtandslurar?

Permalänk
Skrivet av dblade:

Inga problem med fördröjningar? Eller du kanske inte kör blåtandslurar?

Nja det är inget jag har reagerat på iaf, men det beror väl kanske på tempot i det man spelar. Personligen kör jag dock mest med 3.5mm-uttaget, mest då för att jag är för dålig på att ladda trådlösa lurar och är allmänt anti-trådlöst här hemma

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro