Permalänk
Medlem

Köpte en Rift - nu då?

Tjo. Såg en annons och köpte en begagnad Rift (minus Touch) på ett infall för 4500:-

Fått hem den och installerat. Funkar så långt. Tankat hem Luckys Tale men inte provat pga dödstrött.

Men till frågan, vad gör jag nu?

- vilka spel rekas (ja, ska obv köpa Touch så småningom) nu?
- vilka appar är must have?
- steamvr - tror jag skumläste nånstans att rift ska funka till det - ja/nej?
- vad mer ska man ladda hem eller modda riften med?

Rätt och slätt, hjälp mig nå maximal potential

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

Elite Dangerous är väl ett ganska bra val för en oculus utan touch. Bilspel också om du gillar sånt.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Förutom det självklara (porr), så har jag haft mest roligt med ratt o pedaler och valfritt kompatibelt bilspel. Det är såklart ytterligare en investering, med det är riktigt skoj!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Förutom det självklara (porr), så har jag haft mest roligt med ratt o pedaler och valfritt kompatibelt bilspel. Det är såklart ytterligare en investering, med det är riktigt skoj!

Kul syn när sambon/frun kliver in på en sittandes med headsetet på huvudet dragandes i struten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Förutom det självklara (porr), så har jag haft mest roligt med ratt o pedaler och valfritt kompatibelt bilspel. Det är såklart ytterligare en investering, med det är riktigt skoj!

Skrivet av CyberVillain:

Kul syn när sambon/frun kliver in på en sittandes med headsetet på huvudet dragandes i struten

Tack för ett härligt asgarv såhär på morgonkvisten

OnT: jag hade provat något bilspel, känns som det ska lira bra me kontroller och riften

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Äsch, bröt ihop och beställde mig ett par Touch - inser ju att riften inte är komplett utan dom

Och även om den här tråden tog en (o)väntad högersväng och började handla om porr så har jag fortfarande en dåres hopp om att få lite tips etc på hur jag maximerar värdet på upplevelsen av en rift.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Robo recall och google Earth är 2 måsten om du har touch. Båda är även gratis!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är viktigt att man har ett syfte med vr innan man köper det. Annars kommer det troligen inte användas. Jag köpte min oculus för att kunna köra DCS vilket är sjukt häftigt i oculus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Robo recall och google Earth är 2 måsten om du har touch. Båda är även gratis!

tJapp, de ser ut som måsten

Skrivet av Foxmaner:

Jag tycker det är viktigt att man har ett syfte med vr innan man köper det. Annars kommer det troligen inte användas. Jag köpte min oculus för att kunna köra DCS vilket är sjukt häftigt i oculus!

DCS?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

tJapp, de ser ut som måsten

DCS?

https://www.digitalcombatsimulator.com/en/

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

De spel som jag tycker varit roligast hittills är Subnautica och Euro Truck Simulator 2.

Permalänk
Medlem

Innan du får Touch-kontrollerna bör du verkligen lira igenom Chronos med handkontroll. Ett av mina absoluta favoritspel till Rift. Dra även ned programmet Oculus Tray Tool, och kolla upp vad Supersampling innebär om du inte har koll på det.

Se till att gå in i inställningarna i Oculus Home och aktiver "Enable third party apps" (eller nått sånt), så att SteamVR och dylikt fungerar. VR-spelen på Steam fungerar absolut, även om nivån av stöd kan skilja sig från spel till spel, så kolla upp innan du köper något.

Gillar du pingis kan jag varmt rekommendera "Eleven: Table Tennis".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Jag köpte min oculus för att kunna köra DCS vilket är sjukt häftigt i oculus!

Har spelat en del DCS World och kan bara dregla vid tanken på det i VR.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

VR känns naket utan motion controls, iallafall för mig

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk

Keep talking and nobody explodes är bland det roligaste jag haft med min rift.
Farlands (gratisspel finns på oculus home) är ett ganska simpelt spel som sådant, men gav mig en av de bästa "immersive" upplevelserna i VR.
DolphinVR (wii/Gamecube emulator), ppssppVR (psp emulator), GZ3Doom (original doom port med VR stöd) är sjukt coolt men kräver en del config.

Inget av dessa kräver touch.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om men såg väldigt intressant ut. Nästan lite för intressant. Är det ett sånt där so man kan sjunka lite väl djupt i om man fastnar?

Skrivet av dukieee:

De spel som jag tycker varit roligast hittills är Subnautica och Euro Truck Simulator 2.

Ska kollas upp!

Skrivet av Jonny Myran:

Innan du får Touch-kontrollerna bör du verkligen lira igenom Chronos med handkontroll. Ett av mina absoluta favoritspel till Rift. Dra även ned programmet Oculus Tray Tool, och kolla upp vad Supersampling innebär om du inte har koll på det.

Se till att gå in i inställningarna i Oculus Home och aktiver "Enable third party apps" (eller nått sånt), så att SteamVR och dylikt fungerar. VR-spelen på Steam fungerar absolut, även om nivån av stöd kan skilja sig från spel till spel, så kolla upp innan du köper något.

Gillar du pingis kan jag varmt rekommendera "Eleven: Table Tennis".

Chronos ligger på Att Göra-listan

Drog hem Oculus SDK men lyckades inte öppna toolen där man ska kunna justera supersampling. Får bara ett felmeddelande "Unable to connect to service or a HMD isnt connected". Men är online och headsetet är såklart i pluggat och fungerar.

Steamvr är installert. Köpte Elite Dangerous där för 200 spänn istället för deluxen via oculus för $60.

Pingis är ju sjukt kul irl så ska prova

Skrivet av affero:

VR känns naket utan motion controls, iallafall för mig

Efter ett par dar med bara xboxkontroll kände jag att nåt saknades, ja. Så de är beställda och kommer troligen på fredag. Yay.

Skrivet av grimmoire:

Keep talking and nobody explodes är bland det roligaste jag haft med min rift.
Farlands (gratisspel finns på oculus home) är ett ganska simpelt spel som sådant, men gav mig en av de bästa "immersive" upplevelserna i VR.
DolphinVR (wii/Gamecube emulator), ppssppVR (psp emulator), GZ3Doom (original doom port med VR stöd) är sjukt coolt men kräver en del config.

Inget av dessa kräver touch.

Körde KtaNwE med gear vr och det var kul så måste obv ha det till riften osså Ska kolla upp resten!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Aldrig hört talas om men såg väldigt intressant ut. Nästan lite för intressant. Är det ett sånt där so man kan sjunka lite väl djupt i om man fastnar?

Ska kollas upp!

Chronos ligger på Att Göra-listan

Drog hem Oculus SDK men lyckades inte öppna toolen där man ska kunna justera supersampling. Får bara ett felmeddelande "Unable to connect to service or a HMD isnt connected". Men är online och headsetet är såklart i pluggat och fungerar.

Steamvr är installert. Köpte Elite Dangerous där för 200 spänn istället för deluxen via oculus för $60.

Pingis är ju sjukt kul irl så ska prova

Efter ett par dar med bara xboxkontroll kände jag att nåt saknades, ja. Så de är beställda och kommer troligen på fredag. Yay.

Körde KtaNwE med gear vr och det var kul så måste obv ha det till riften osså Ska kolla upp resten!

Du kan supersampla med Oculus Tray Tool och även skapa profiler för specifika spel så att du inte måste ändra inställningar varje gång.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Oculus Medium har jag haft jäkligt kul med! Värt att kolla om du gillar att skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Oculus Medium har jag haft jäkligt kul med! Värt att kolla om du gillar att skapa.

Tilt Brush är också jäkligt häftigt om man gillar att måla och skapa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Brookhaven Experiment är stämningsfullt zombiespel, om än lite statiskt.
Värt det om du kan få tag i det för vettiga pengar. (fullpriserna på VR-spel är överlag lite högt satta för mängden innehåll)

Arizona Sunshine verkar lite friare men lite för ljus och enkel grafik i jämförelse kanske? (Har inte provat det så kan inte jämföra)

...

Superhot VR är ballt, men mycket kort. Även det ett spel som rekommenderas på rea eller liknande pga längden, men det är en ball upplevelse så länge det varar! (trots väldigt enkel grafik)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett tips är iaf att köpa VR-spel på Steam då du kan lämna tillbaka dem för pengarna tillbaka om du spelat mindre än 2 timmar (sedan är det nån gräns på tiden sedan köpdatum också, 14 dagar?).

Jag har gjort så massor av gånger, det kan behövas med tanke på hur mycket skit som finns.

Vanishing Realms är det bästa VR-spel jag spelat. Vet inte hur bra det fungerar med Rift dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Brookhaven Experiment är stämningsfullt zombiespel, om än lite statiskt.
Värt det om du kan få tag i det för vettiga pengar. (fullpriserna på VR-spel är överlag lite högt satta för mängden innehåll)

Arizona Sunshine verkar lite friare men lite för ljus och enkel grafik i jämförelse kanske? (Har inte provat det så kan inte jämföra)

Brookhaven är just som du säger, statiskt. Arizona är desto mer fritt. Bra mycket bättre överlag, även om det är långt från fulländat. Man kan inte plocka upp föremål och slåss med. Tröttnade tyvärr på att smyga runt och leta efter föremål i den becksvarta gruvan med en ficklampa..

Permalänk
Medlem

Precis spelat Super Hot en timme efter installationen av Touch - så galet kul spel!!!

Och roomscalen funkar ju riktigt bra med två sensorer, riktigt kul att upplevelsen blir så pass bra

Sic, kommer på mig själv att sitta här i soffan och vara sparsam med rörelserna - hur sjukt är inte det 😂😂😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Precis spelat Super Hot en timme efter installationen av Touch - så galet kul spel!!!

Och roomscalen funkar ju riktigt bra med två sensorer, riktigt kul att upplevelsen blir så pass bra

Sic, kommer på mig själv att sitta här i soffan och vara sparsam med rörelserna - hur sjukt är inte det 😂😂😂

Hehe, märks att du är inne i det
... och man kan ju köra det mer som ett rent actionspel och röra sig fritt utan att "utnyttja" tidsaspekten om man vill... Då blir det mer träningspass över det hela

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe, märks att du är inne i det
... och man kan ju köra det mer som ett rent actionspel och röra sig fritt utan att "utnyttja" tidsaspekten om man vill... Då blir det mer träningspass över det hela

Känner att super hot har hög replayability pga att man vill få till den där perfekta scenen, dvs nöta nöta nöta 😂

30 min robo recall ovanpå. Grafiskt väkdigt snyggt och höga produktionsvärden. Sååååååå värt vr-investeringen 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Innan du får Touch-kontrollerna bör du verkligen lira igenom Chronos med handkontroll. Ett av mina absoluta favoritspel till Rift. Dra även ned programmet Oculus Tray Tool, och kolla upp vad Supersampling innebär om du inte har koll på det.

Se till att gå in i inställningarna i Oculus Home och aktiver "Enable third party apps" (eller nått sånt), så att SteamVR och dylikt fungerar. VR-spelen på Steam fungerar absolut, även om nivån av stöd kan skilja sig från spel till spel, så kolla upp innan du köper något.

Gillar du pingis kan jag varmt rekommendera "Eleven: Table Tennis".

Nu har jag lirat mig svettig efter två timmars pingis, riktigt härligt spel!! 😂😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nu har jag lirat mig svettig efter två timmars pingis, riktigt härligt spel!! 😂😂

Ja det är riktigt kul. Glöm inte att gå in i menyerna och ställa in "studs" och "slagstyrka" så att det känns så bra som möjligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ja det är riktigt kul. Glöm inte att gå in i menyerna och ställa in "studs" och "slagstyrka" så att det känns så bra som möjligt.

Ah, det hade jag missat!! 😀🖒🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2