Vad kan jag göra för att förbättra mitt internet så jag kan spela cs:go?

Permalänk
Medlem

Vad kan jag göra för att förbättra mitt internet så jag kan spela cs:go?

Våran familj sitter just nu på adsl på ungefär 13 new och 1.5 upp.

Grejen är att så fort någon i familjen koller på youtube/netflix etc. så laggar det så mycket i CS att det inte går att spela.

Tycker det är konstigt eftersom 3-4 st kan sitta på internet och see på 720/1080p filmer utan problem men så fort 1 person tittar på youtube börjar det lagga.

Så jobbigt för att det är oftast 1-3 personer på internet dygnet runt. Finns det något jag kan göra så att det går att spela utan lagg?

Hjälper det att köpa en bättre router? har just nu telias TG799vn v2.

Eller går det att logga in på telias routrar och prioritera mig själv så det inte laggar?`

Alla svar uppskattas eftersom är sjukt frustrerande att bara kunna spela när alla ligger och sover..

Permalänk
Medlem

Många routers har möjlighet att prioritera en dator/enhet eller ett program som används.
Logga in på routern och titta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En router med bra QoS hade gjort underverk för dig, kanske kika på en edgerouter?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Hade samma problem som dig men hade 9/10 ner
Testa kolla i csgo så att du har unlimited nätverkshastighet i internet inställningarna.
Vi hade problem med adsl hela tiden när mer än 1 var uppkopplad. Ta snabbare hastighet eller byt till fiber. Vi fick fiber och det är sjukt mycket bättre och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Hade samma problem som dig men hade 9/10 ner
Testa kolla i csgo så att du har unlimited nätverkshastighet i internet inställningarna.
Vi hade problem med adsl hela tiden när mer än 1 var uppkopplad. Ta snabbare hastighet eller byt till fiber. Vi fick fiber och det är sjukt mycket bättre och snabbare.

Går inte att få högre hastighet där vi bor, och fiber är extremt dyrt där vi bor och jag har inte pengarna till det och föräldrarna vill inte betala bara för att jag ska få spela cs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Många routers har möjlighet att prioritera en dator/enhet eller ett program som används.
Logga in på routern och titta.

Skickades från m.sweclockers.com

Loggade in på routern men hittade inget som såg ut som man kunde ändra prioriteringar.

Permalänk

@Gx rade:
Kanske dags att byta Internetleverantören om ni inte kan få mer isåfall.
Om ni äger bostaden där ni bor så är ju fiber också en investering ifall ni någon gång skulle sälja

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

@Gx rade:
Kanske dags att byta Internetleverantören om ni inte kan få mer isåfall.
Om ni äger bostaden där ni bor så är ju fiber också en investering ifall ni någon gång skulle sälja

Fast det spelar väl ingen roll vilken leverantör man hör, det är ju längden på kopparledningen till närmsta internet ställe som spelar roll, vet inte vad det heter.

Permalänk

@Gx rade:
Har ingen koll på det men verkar väldigt skumt om ni bara kan få ut den hastigheten tycker jag men är inte så kunnig så .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Fast det spelar väl ingen roll vilken leverantör man hör, det är ju längden på kopparledningen till närmsta internet ställe som spelar roll, vet inte vad det heter.

Du har alldeles rätt, det är avståndet till närmaste tele/adsl-station som avgör.

Som andra sagt, så kanske en nyare/bättre router med QOS funktionalitet kan hjälpa, men det gör sällan underverk.

Ett alternativ kan också vara att nyttja en router eller brandvägg där du kan strypa de andras bandbredd, så du alltid har X mbit/sec ledigt till dig.
Tänk på att begränsa både download och uppload.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Fast det spelar väl ingen roll vilken leverantör man hör, det är ju längden på kopparledningen till närmsta internet ställe som spelar roll, vet inte vad det heter.

Nja... Om en leverantör har fler kunder i det området så är det troligt att det nätet är mer belastat än en leverantör som har få kunder i samma område.
Många leverantörer gör så kallad överförsäljning, där de säljer mer bandbredd än de har.

Typ som kl 24 på nyårsafton, då kommer inga samtal fram på grund av överförsäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa 4G till att enbart spela på. Beroende på hur mycket du spelar och vart du bor kan det mycket väl funka och vara ekonomiskt försvarbart (dvs kosta mindre än fiber).
Relativt billigt att testa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Skaffa 4G till att enbart spela på. Beroende på hur mycket du spelar och vart du bor kan det mycket väl funka och vara ekonomiskt försvarbart (dvs kosta mindre än fiber).
Relativt billigt att testa också.

Går det att köpa och köra 4g med router? Alltså precis som ett vanligt bredband fast det är 4g? Skulle vara bra för då får man ju ha internet för sig själv. Men går det att använda en internetkbabel då?

Permalänk
Medlem

@Gx rade:
Det är väl bara att koppla in USB eller nätverkskabeln? Vad ska du med routern till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

@Gx rade:
Det är väl bara att koppla in USB eller nätverkskabeln? Vad ska du med routern till?

Fungerar inte routern som en antänn för 4g? tänkte så man inte behöver köra trådlöst

Permalänk
Medlem

@Gx rade: Tror de syftar att du endast kan dela över USB från din mobil.
Annars kan du säkert köpa en "instickskort" för 4G till datorn, men du kommer inte från att du kör över ett radiointerface, det kommer vara sämre latenser hur du än gör. Dock så tycker jag det fungerar utmärkt att spela över 4G, personligen. Brukar väl ligga runt 50-80ms när jag väl har spelat över radio. Tele2 har en kampanj nu med obegränsat allt för cirka 500 kronor per månad, då får du även ett tvillingkort som också har obegränsad data, vilket du kan nyttja till din dator. Chansen är ju att det faktiskt är bättre än din nuvarande uppkoppling med.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Gx rade: så du inte hittade prioritering i router, det brukar heta qos

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Förmodligen är routern/modemet levererat med någon inbyggd QoS som inte går att managera.