Permalänk
Medlem

Speldator 10-12k

Hej,

Håller på att sätta ihop en mindre speldator till en vän och skulle önska lite input/synpunkter på datordelarna.
Moderkortet är aningen över vad det behöver vara men hittar inte mycket annat som inte ligger runt 1600+ :- ändå.
Längre grafikkort bör gå i men ett mindre känns skönare att bygga med, för lite mer utrymme i lådan.

Idéer, förbättringar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552099/

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på är att kolla om det finns något annat aningen bättre nätagg eftersom du ändå har ett grafikkort som är kortare än 180mm.
Nåt med 80+ Guld cert

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det enda jag kan komma på är att kolla om det finns något annat aningen bättre nätagg eftersom du ändå har ett grafikkort som är kortare än 180mm.
Nåt med 80+ Guld cert

Bra idé.
Hittar inga jättebra nätagg som passar tycker jag, om du har någon rekommendation tar jag mer än gärna emot det.
Grafikkortet är 172.72 mm. Fractal's hemsida säger: "Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm".
EVGA GQ 650W hade varit perfekt men det är dock 5cm för långt om allt stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Bra idé.
Hittar inga jättebra nätagg som passar tycker jag, om du har någon rekommendation tar jag mer än gärna emot det.
Grafikkortet är 172.72 mm. Fractal's hemsida säger: "Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm".
EVGA GQ 650W hade varit perfekt men det är dock 5cm för långt om allt stämmer.

Den här kanske? 150mm och modulärt
EVGA GS 650

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Den här kanske? 150mm och modulärt
EVGA GS 650

Ja men det kan ju bli bra, utrymmet i budgeten finns och guld-klass är trevligt. Vännen får dock bestämma, det blir ju hans elräkning

Permalänk
Medlem

Vänta lite. Har du glömt RAM eller har ni redan DDR4 minne tillhanda?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Måste du ha ett onödigt dyrt moderkort? jag lekte lite med ett exempel men måste du ha intel? Visst den verkar pusha några extra fps men inte bättre att välja en r5 1600 med ett gigabyte b350 mini-itx wifi mobo?

Sen får ju ett fullstort grafikkort plats i det chassi så ett vanligt om du inte planerar att gå ner i storlek med ännu mindre chassi?
nätdelen e bra, ingen idé att byta den anser jag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Vänta lite. Har du glömt RAM eller har ni redan DDR4 minne tillhanda?

Stämmer, försvann ur den sista kundvagnen. Bra öga. Nu tillagt.

Skrivet av DST:

Måste du ha ett onödigt dyrt moderkort? jag lekte lite med ett exempel men måste du ha intel? Visst den verkar pusha några extra fps men inte bättre att välja en r5 1600 med ett gigabyte b350 mini-itx wifi mobo?

Sen får ju ett fullstort grafikkort plats i det chassi så ett vanligt om du inte planerar att gå ner i storlek med ännu mindre chassi?
nätdelen e bra, ingen idé att byta den anser jag.

Nej, Fanns inte mycket i den serien och speciellt inte med t.ex. z270. Moderkortet är onödigt dyrt som det är nu.
Grafikkort såg ut att vara lika bra som ett "stort", men jag är inte jätteinsatt i grafikkort, om det finns ett märkbart bättre grafikkort för ~samma peng så går det lika bra, förutom att det tar lite större plats. (Vilket är okej men det är lättare att möblera i chassit med mindre komponenter).
Intel är inte ett måste, enbart det jag byggt med hittils dock så kändes enklast.
Ska kolla på den kombon, tackar.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10554323/

Detta kanske vore något, Ryzen är inte mycket sämre för gaming men mycket bättre på allt annat, CPU kylare ingår och cpu'n kommer att gå att byta i framtiden till en nyare utan att byta mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Paketen hittills i tråden innehåller GTX 1060, vilket är ganska klent i den här prisklassen. TS förtjänar bättre prestanda för sina slantar!
Ryzen 1600, GTX 1080
12 888 Kr

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande tipsar om Ryzen när det ska vara till en speldator är lite komiskt. Intel får båda högre snitt FPS och högre lägsta FPS. Finns ingen anledning just nu att inte köra på Intel. Så 7600K är klockrent för detta bygget. Det du kan kolla är om du får in ett 1070 i din budget. Ger en bra boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Att folk fortfarande tipsar om Ryzen när det ska vara till en speldator är lite komiskt. Intel får båda högre snitt FPS och högre lägsta FPS. Finns ingen anledning just nu att inte köra på Intel. Så 7600K är klockrent för detta bygget. Det du kan kolla är om du får in ett 1070 i din budget. Ger en bra boost

Kan diskuteras, på kort sikt är fortfarande Intel bättre i de flesta spel. Men i takt med att fler kärnor lär utnyttjas i framtida spel så är även Ryzen en bättre processor på lite längre sikt. Dagens prestandaskillnad mellan Intel och Ryzen, om än det skiljer sig i olika spel, inte särskilt överhängande.

Enda nackdelen jag ser med Ryzen, är dess dåliga förmåga att överklocka i jämförelse med Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Att folk fortfarande tipsar om Ryzen när det ska vara till en speldator är lite komiskt. Intel får båda högre snitt FPS och högre lägsta FPS. Finns ingen anledning just nu att inte köra på Intel. Så 7600K är klockrent för detta bygget. Det du kan kolla är om du får in ett 1070 i din budget. Ger en bra boost

Mja, ett Ryzen 1600 ger ju snarlik fps vs 7600K i spel och presterar bättre om man vill streama samtidigt. Att Ryzen valet dessutom ger ett markant billigare moderkort och inte behöver separat kylare gör ju att man kan dänga in ett mycket saftigare grafikkort vilket gör mer skillnad än 7600k vs Ryzen i en spelburk.

Av paketen i tråden hade jag själv, för spel, tagit det som länkades innan med ett 1080 kort i. Utan att tveka. Däremot saknar det lite lagring men det kanske är något man kan komplettera med lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10554323/

Detta kanske vore något, Ryzen är inte mycket sämre för gaming men mycket bättre på allt annat, CPU kylare ingår och cpu'n kommer att gå att byta i framtiden till en nyare utan att byta mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, bra paket. Tittat en del på ryzen under dagen. Dels för att det inte är så pass stora skillnader i prestanda och att det är aningen billigare (kostnad per prestanda blir väll ungefär samma). Inet hade ett bra moderkort i rätt pris för mini-itx också. Tack för det

Något sånt här fick jag ihop när jag provade med ryzen som cpu/mobo. Då kunde man också byta över till M.2 som systemdisk i budgeten, vilket inte borde bli så dumt.

Skrivet av Zipparn:

Paketen hittills i tråden innehåller GTX 1060, vilket är ganska klent i den här prisklassen. TS förtjänar bättre prestanda för sina slantar!
Ryzen 1600, GTX 1080
12 888 Kr

Intressant att se vad man kan få ihop om man optimerar lite mot grafik. Förutsätter att man kör på ATX-storlek, något som först inte var så intressant men som nu övervägs av den blivande datorägaren pga. pris och prestanda, finns ju mer att tillgå i ATX.
Får se över vad fraktkostnader kan bli vid köp från olika butiker. Planen var att köra på trådlöst från hans del till datorn, men det går ju alltid att slänga på ett nätverkskort på pci-sloten.
Tack för paketet!

Skrivet av klacko:

Att folk fortfarande tipsar om Ryzen när det ska vara till en speldator är lite komiskt. Intel får båda högre snitt FPS och högre lägsta FPS. Finns ingen anledning just nu att inte köra på Intel. Så 7600K är klockrent för detta bygget. Det du kan kolla är om du får in ett 1070 i din budget. Ger en bra boost

Det blir priset som styr, kostar ju en del när han inte äger någon dator idag, inte skärm heller för den delen. Om man får in ett 1070 så tar vi absolut med det. Tack

Skrivet av Chrisj:

Mja, ett Ryzen 1600 ger ju snarlik fps vs 7600K i spel och presterar bättre om man vill streama samtidigt. Att Ryzen valet dessutom ger ett markant billigare moderkort och inte behöver separat kylare gör ju att man kan dänga in ett mycket saftigare grafikkort vilket gör mer skillnad än 7600k vs Ryzen i en spelburk.

Av paketen i tråden hade jag själv, för spel, tagit det som länkades innan med ett 1080 kort i. Utan att tveka. Däremot saknar det lite lagring men det kanske är något man kan komplettera med lite senare.

Yes, vissa delar ska man kunna ta med på hans nästa lön. Som t.ex. en andra hårddisk för lagring. 1080 är absolut intressant att ha, men det förutsättar att man spara in en del på andra komponenter för att prislappen inte ska sticka iväg för högt. Iallafall aningen. Kan han "överleva" med ATX-storlek så blir ju det lite lättare och billigare också

Permalänk
Skrivet av Nidala:

Absolut, bra paket. Tittat en del på ryzen under dagen. Dels för att det inte är så pass stora skillnader i prestanda och att det är aningen billigare (kostnad per prestanda blir väll ungefär samma). Inet hade ett bra moderkort i rätt pris för mini-itx också. Tack för det

Något sånt här fick jag ihop när jag provade med ryzen som cpu/mobo. Då kunde man också byta över till M.2 som systemdisk i budgeten, vilket inte borde bli så dumt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10554697/

Intressant att se vad man kan få ihop om man optimerar lite mot grafik. Förutsätter att man kör på ATX-storlek, något som först inte var så intressant men som nu övervägs av den blivande datorägaren pga. pris och prestanda, finns ju mer att tillgå i ATX.
Får se över vad fraktkostnader kan bli vid köp från olika butiker. Planen var att köra på trådlöst från hans del till datorn, men det går ju alltid att slänga på ett nätverkskort på pci-sloten.
Tack för paketet!

Det blir priset som styr, kostar ju en del när han inte äger någon dator idag, inte skärm heller för den delen. Om man får in ett 1070 så tar vi absolut med det. Tack

Yes, vissa delar ska man kunna ta med på hans nästa lön. Som t.ex. en andra hårddisk för lagring. 1080 är absolut intressant att ha, men det förutsättar att man spara in en del på andra komponenter för att prislappen inte ska sticka iväg för högt. Iallafall aningen. Kan han "överleva" med ATX-storlek så blir ju det lite lättare och billigare också

Kul att du gillade det, men är det inte bättre med 500gb sata Ssd istället, ska inte vara så stor skillnad mellan m2 och sata att det är värt priset för m2 enligt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Kul att du gillade det, men är det inte bättre med 500gb sata Ssd istället, ska inte vara så stor skillnad mellan m2 och sata att det är värt priset för m2 enligt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så pass ändå, inte hunnit göra någon research på m.2 än, det såg på specifikationerna ganska fint ut med så höga överföringshastigheter. Men i verkligen är det väll troligen andra siffror man får ut effektivt. Får kolla mer på det, tack för din input!

Permalänk
Medlem

6GB på grafikkortet istället.
Ryzen 1600
16GB 3200MHZ-minne
M.2-SSD
Moderkort med trådlöst nätverkskort.
Guld-certifierat nätaggregat.

För samma pris...

Jag själv hade valt större SSD, 2,5" lagringsdisk och 650W-nätagg. Kraftigare nätaggregat = belastas mindre = mindre varmt = tystare. 2,5"-diskar är mycket tystare än 3,5" men också långsammare. men för lagring är dom utmärkta. Kanske en vanlig 2,5"-SSD istället för M.2? Dubbla utrymmet för 500 kr extra? Jag hade nog tagit den smällen och i framtiden en snabbare M.2 vid nästa uppgradering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10554907/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

6GB på grafikkortet istället.
Ryzen 1600
16GB 3200MHZ-minne
M.2-SSD
Moderkort med trådlöst nätverkskort.
Guld-certifierat nätaggregat.

För samma pris...

Jag själv hade valt större SSD, 2,5" lagringsdisk och 650W-nätagg. Kraftigare nätaggregat = belastas mindre = mindre varmt = tystare. 2,5"-diskar är mycket tystare än 3,5" men också långsammare. men för lagring är dom utmärkta. Kanske en vanlig 2,5"-SSD istället för M.2? Dubbla utrymmet för 500 kr extra? Jag hade nog tagit den smällen och i framtiden en snabbare M.2 vid nästa uppgradering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10554907/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10554907/

Högre hastigher på systemdisk och att "bli av" med den bakom moderkotet och slippa dra sladdar till den stod för m.2 valet. En bra 2,5" SSD ska ju idag göra jobbet mer än väl ändå och att dra sladdar tar ju inte mer än fem min max ändå som engångsjobb, så den delen är ju försumbar. 500gb eller lite mer hastighet är att fundera lite på. Ett val jag tror mottagaren av datorn får rådgöra lite i.
650 watt och guld-certifikat är absolut mer famtidssäkert och gjort för att kunna vara med genom ett par år. Jag hade själv kört på 650 guld+. Blir nog samma i denna build tillslut.
3GB mot 6GB på ett 1060 har också diskuterats en del, valet blev då 3GB då inte alltför mycket spel idag använder upp 3-6GB. GTA V och moddat Skyrim osv gör ju med dock, men det blir troligen mest "enklare" spel.
Tack för dina tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Att folk fortfarande tipsar om Ryzen när det ska vara till en speldator är lite komiskt. Intel får båda högre snitt FPS och högre lägsta FPS. Finns ingen anledning just nu att inte köra på Intel. Så 7600K är klockrent för detta bygget. Det du kan kolla är om du får in ett 1070 i din budget. Ger en bra boost

Skall man ha dator mer än ett halvår lär de mikroskopiska försprånget intel har idag under förutsättning att man inte kör något annat program medan man spelar vara borta.
Både Intel och Amd satsar hårt på flera kärnor i nya modeller vilket också gör att spelutvecklare med prestandakrävande spel kommer dra nytta av det

Permalänk
Medlem

@klacko: Att du klagar på att Ryzen 1600 ger några få FPS färre än en 7600K när Ryzen-alternativet tillåter bygget att innehålla ett GTX1080 över ett GTX1060, vilket ger en tio gånger större FPS-vinst, är stor parodi.

Ryzen-paket tillåter nästan alltid ett rejält steg upp när det kommer till GPU i samma budget jämfört med Intel Core. Iallafall just nu.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Dessutom känns 7600k ganska död med tanke på alla som klagar på att multitasking är stört omöjligt...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P