Permalänk
Medlem

Port forward Telia router

Någon som ser vad jag gjort fel?
Försöker få igång en FTP server som jag ska komma åt från utsidan.

Kör jag på den interna IP adressen så är det inga problem:

Går jag in via den externa IP adressen får jag följande:

Så här är port forward inställt i routern:

WOL fungerar från utsidan. Så det går öppna portar. Men varför inte just för ftp? Jag har testat lite olika portar ingen verkar fungera.

Permalänk
Medlem

Om allt är korrekt så är det isf någon mer port som används som dock inte är öppen (men givetvis används via LAN:et). Vad har du för FTP-server och hur har du konfigurerat den? Vad har du för autentisering exempelvis?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Ftp är inte bara att ange en port och öppna den. Till att börja med har du nu bara öppnat en port för kommandon. Ftp behöver dessutom minst en port för data per inloggad användare (även directorylistningen skickas som data). Alla dessa portar måste öppnas och dessutom anges i din server så att den vet vilka portar den kan dela ut för data. Dessutom behöver du eventuellt ställa in ditt externa IP i din server. Servern kommer att ge både sin adress och port till klienten och ger den sitt interna IP så funkar det av naturliga skäl rätt dåligt.

Så kontentan är att om du vill öppna portar till en ftp-server så har du en del att läsa på. Jag rekommenderar dig att du googlar hur du ska göra och läser på ordentligt så att du fattar hur det funkar. I fall du i framtiden åker på problem med användare som inte kan ansluta eller annat strul så har du en bra förståelse för hur det funkar.

Alternativt använder du något vettigt protokoll istället för ftp. Ftp är ett väldigt basic protokoll och lever inte alls upp till moderna krav på datasäkerhet osv., i alla fall inte i sin grundläggande form.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Gurk: & @giplet:

Jag testade Filezilla och har ställt in följande.

Servern kommer vara avstängd i princip hela tiden och jag kommer använda WOL när jag behöver komma åt några filer från datorn.
Därav behöver jag varken säkerhet eller något avancerat. På samma sätt behöver jag bara tillåta två användare tillgång.
Den datorn jag sitter vid och eventuellt min telefon.
När jag sedan gjort det jag ska så kommer jag stänga av datorn via remote desktop på telefonen.

Därför så är FTP inget problem även om säkerheten skulle vara totalt usel.

Jag har testat öppna fler portar i routern men det hjälper inte. Eller så vet jag inte vilka portar som ska öppnas.

Någon som ser vad jag missat?

Permalänk
Medlem

Du har glömt 50000! Porten alltså!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem

Försöker du nå servern inifrån ditt lan eller utifrån ? Det kan spela roll så om det inte sker via ett annat publikt ipnummer så säger det inte så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Du har glömt 50000! Porten alltså!

Oj. Det var ett typo. Men även om jag rättar det i routern så gör det ingen skillnad.

Skrivet av mrqaffe:

Försöker du nå servern inifrån ditt lan eller utifrån ? Det kan spela roll så om det inte sker via ett annat publikt ipnummer så säger det inte så mycket.

Det är testat både från den datorn som servern körs på och från telefon som går via 3/4G

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Oj. Det var ett typo. Men även om jag rättar det i routern så gör det ingen skillnad.

Det är testat både från den datorn som servern körs på och från telefon som går via 3/4G

Kan du pinga servern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du pinga servern ?

använde en sida som heter ping.eu och testade port 50000/50001 och 21 och samtliga ger 100% packet loss.

EDIT; även utan portnr (alltså bara IP) ger det 100% packet loss

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du pinga servern ?

Kom på att det kunde vara brandväggen i routern.
Ändrade den så den alltid skulle svara på ping, och ställde ner till lägsta säkerheten.
Då får jag svar på pingarna men jag vet inte från vem. Är det routern som svarar eller är det datorn?

EDIT; Om jag stänger av att alltid svara på pingar så får jag "destination port unreachable".

Känns som att routern inte bryr sig om mina port forward regler.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tycker det ser ok ut?
Kanske jag hade slagit på UDP för default-portarna 20/21 också. Har ett minne av att det ska vara på (jösses, 15 år gamla kunskaper som ska joggas igång).

Du har stängt av datorns egna brandvägg eller? (värt att testa)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Hmm, jag tycker det ser ok ut?
Kanske jag hade slagit på UDP för default-portarna 20/21 också. Har ett minne av att det ska vara på (jösses, 15 år gamla kunskaper som ska joggas igång).

Du har stängt av datorns egna brandvägg eller? (värt att testa)

Vore konstigt att det ska vara UDP i mitt tycke, men visst. Jag öppnade det också. Ingen skillnad.

Win brandväggen har jag testat stänga av helt, och har följande regel för FireZilla (när väggen är på).

Okej.. det där blev inte bra... Men kort och gott, Firezilla kan göra vad den vill på TCP och UDP.

Permalänk
Medlem

Nu började det fungera helt plötsligt gjorde en liten förändring.
Jag drog ut nätverkssladden ur routern och tryckte i den i ett annat uttag.

Älskar verkligen när det löser sig på helt oförklarliga sätt. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Vore konstigt att det ska vara UDP i mitt tycke, men visst. Jag öppnade det också. Ingen skillnad.

Win brandväggen har jag testat stänga av helt, och har följande regel för FireZilla (när väggen är på).
http://forumbilder.se/G98IJ/winwall.PNG

Okej.. det där blev inte bra... Men kort och gott, Firezilla kan göra vad den vill på TCP och UDP.

Hmm, kollade lite... connection settings är vad du ansluter och autentiserar över, dom portarna kanske är stängda? 50000 och 50001 är dataöverföringen. Byt från 20/21 till... något annat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Lustigt, sitter med exakt samma skit idag med en Telia Router...

Får väl testa o byta nätverksuttag!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Du får en publik IP ifrån Telia, så det är inte en svartnätsadress du har bakom den publika?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Sådär, verkar som servern fungerar nu för mig. Löste det genom att stänga av routern och datorn 20 min sen köra igång igen. Hade som sagt samma problem som trådskaparen.

Verkar som att routern är lite trög...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Sådär, verkar som servern fungerar nu för mig. Löste det genom att stänga av routern och datorn 20 min sen köra igång igen. Hade som sagt samma problem som trådskaparen.

Verkar som att routern är lite trög...

Jodå, många problem går att härleda till Telia routern.
När TV boxen inte fick kontakt med internet, även om datorer hade det, och att routerns gateway visade att allt var bra.
Vad var lösningen.... Jo. inte bara starta om utan återställa routern.

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: Har haft endel bekymmer med den här rackarn sen jag fick fiber i julas. Fungerar väl rätt bra om man inte ska göra några avancerade saker, men att inte ens port forwarding fungerar ordentligt är ju lite störande Inte jättesugen på att köpa en egen router och krångla med inställningar o annat för att få TV box etc att fungera.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Hedersmedlem

Gör alltid en omstart av Telias router när du uppdaterat port forwards. Jag vet inte varför, men det krävs alltid när jag håller på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!