Permalänk
Medlem

Ip kamera från ladugård till hus.

Tjena på er!

Tänkte kolla lite med er vad som egentligen behövs om man vill sätta in en Ip kamera i en ladugård och få signalen till husets wifi som är ca 100m ifrån med fri sikt, behöver kunna kolla kameran genom telefonen.
Behöver jag en router i ladugården eller räcker det med en repeter och receiver och sen ansluta kameran till receivern?
Är inte helt ovan men det här är nått jag aldrig gjort förut så jag behöver veta vad jag måste köpa för att få det att funka, ni får gärna länka till grejer ni tror är bra också:)

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Kanske inte vad du söker men jag själv hade lätt dragit en kabel mellan byggnaderna, Är det ute på en gård så är det bara att köra på.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är om du sätter upp en brygga mellan byggnaderna, är det fri sikt så lär det bli helt stabilt, du skaffar alltså 2 acesspunkter och kör den ena "baklänges" för att ersätta en lång kabel mellan byggnaderna.
Tex ett par Ubiquiti Nanostation det finns ett par olika modeller av dem men alla kan ge grundfunktionen som "kabelersättare"
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är om du sätter upp en brygga mellan byggnaderna, är det fri sikt så lär det bli helt stabilt, du skaffar alltså 2 acesspunkter och kör den ena "baklänges" för att ersätta en lång kabel mellan byggnaderna.
Tex ett par Ubiquiti Nanostation det finns ett par olika modeller av dem men alla kan ge grundfunktionen som "kabelersättare"
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Tack för svar och länk, får bli ett par sånna!
Behöver jag en router för att få in kameran i nätverket eller kan den ansluta direkt till ubiquitin?
En annan fråga, när det står PoE (power over Ethernet), menas det då att den drivs av nätverkskabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BorN:

Tack för svar och länk, får bli ett par sånna!
Behöver jag en router för att få in kameran i nätverket eller kan den ansluta direkt till ubiquitin?
En annan fråga, när det står PoE (power over Ethernet), menas det då att den drivs av nätverkskabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Poe innebär att man matar elen via nätverkskabeln och det följer med speciella nätdelar för det, det är lättare att bara behöva dra fram en kabel i stället för 2.
Enheterna ersätter en nätverkskabel mellan byggnaderna men i övrigt förändrar de inget alls i lanet, se dem alltså som en "trådlös kabel".
Jag antar att du ska koppla in bostadshusänden i den router/switch du redan har i huset och den andra änden kan du koppla i kameran eller så kanske du även ska ha nätverk i ladugården och då kopplar man in de delar som krävs för det tex accesspunkter och switchar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Poe innebär att man matar elen via nätverkskabeln och det följer med speciella nätdelar för det, det är lättare att bara behöva dra fram en kabel i stället för 2.
Enheterna ersätter en nätverkskabel mellan byggnaderna men i övrigt förändrar de inget alls i lanet, se dem alltså som en "trådlös kabel".
Jag antar att du ska koppla in bostadshusänden i den router/switch du redan har i huset och den andra änden kan du koppla i kameran eller så kanske du även ska ha nätverk i ladugården och då kopplar man in de delar som krävs för det tex accesspunkter och switchar.

Okej! Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att göra mycket research innan på kameran. Många faktorer som inverkar på slutresultatet.
Man får tänka på hur belyst det är inne i ladugården. Är det mörkt behövs bra IR belysning och/eller bra sensor (Starlight). Vill du att den larmar när dörren öppnas eller någon rör sig där inne. Kanske du bara vill se vad som händer därinne. Vill du ha tillräckligt bra bild för att se ansiktet osv. Vill du att det ska vara larm typ saftblandare som kanske skrämmer bort nån. Siren kanske inte är bra om det är djur därinne.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en D-link kupol med ir och 3mp, kostade runt 1200 och hade fått bra betyg så jag hoppas det funkar, svårt att veta vad man egentligen behöver när man inte har nå erfarenhet men det kanske jag får nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Köpte mig en D-link kupol med ir och 3mp, kostade runt 1200 och hade fått bra betyg så jag hoppas det funkar, svårt att veta vad man egentligen behöver när man inte har nå erfarenhet men det kanske jag får nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Den jag köpte bytte jag ut rätt omgående när jag märkte att det inte funkade som jag tänkt mig men beror vad man vill att den ska klara. Eftersom du har kameran "inne" så underlättar det en hel del. Utomhus är så mycket jobbigare då det finns så många saker som kan störa som vädret och grenar/buskar som rör sig i vinden osv. Betydligt svårare att fixa bra ljus utomhus också.

Permalänk
Medlem

Kör själv 5st kameror i oliak vinklar för tillfället. Kinakameror men inga problem när det är -20C och snöstorm. Blir ingen imma/frost eller nått. Dock är bilden på natten inte så bra på just min modell. Skulle vilja byta till Starlight men inte så sugen på att punga ut $150 per kamera. Mina kosta typ 800Kr styck för några år sen.

Kamerorna är mer ett komplement till larm. Kul att se vad som händer på nätterna
Inatt/morse var det tre rådjur som käka äpplen. Kör separata IR strålkastare på vissa ställen.
Allt ljus på bilden är IR så är helt kolsvart för ögonen.

(screenshot från 4MP video 50% storlek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kör själv 5st kameror i oliak vinklar för tillfället. Kinakameror men inga problem när det är -20C och snöstorm. Blir ingen imma/frost eller nått. Dock är bilden på natten inte så bra på just min modell. Skulle vilja byta till Starlight men inte så sugen på att punga ut $150 per kamera. Mina kosta typ 800Kr styck för några år sen.

Kamerorna är mer ett komplement till larm. Kul att se vad som händer på nätterna
Inatt/morse var det tre rådjur som käka äpplen. Kör separata IR strålkastare på vissa ställen.
Allt ljus på bilden är IR så är helt kolsvart för ögonen.

(screenshot från 4MP video 50% storlek)
https://i.imgur.com/4tKG1Qu.png

Jah hoppas jag får något liknande kvalité på min kamera, då kommer jag va nöjd:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.