Permalänk
Medlem

Hur kopplar man in en annan AP?

Har Telias TG799VAC modem/router. ADSL.

Dess wifi är kass.

Tänker koppla bort Telias wifi och använda mig av UniFi APACLR till att skapa bättre WIFI.

Det är möjligt? Eller?

Dessutom är jag ganska kass på att googla. Vill någon hjälpa mig att komma igång?

Jag måste väl börja med att nollställa AP? Sen på något sätt konfigurera?

Jag måste ha samma bamn på wifi som tidigare.

Permalänk
Medlem

@A-gubbe: ..LR = Long Range? Overkill om det är i lägenhet. Du kopplar in ytterligare AP med nätverkskabel. Sedan laddar du ner UniFi Controller för att konfigurera dein AP.
Det finns ingen anledning att koppla bort din Telia. Är du säker på att din utrustning stödjer 802.11ac? det kan förklara varför det känns slött om det inte existerar någon radioskugga eller grannar som överlappar ditt nätverk.
Du kan komplettera fast på en annan kanal för bättre spridning. Kanaler du kan använda på 2.4 GHz-bandet är 1,6 och 11. På 5 (5.2) GHz behöver du inte bry dig, det hanterar enheterna i detta fall själva. 5 GHz är att föredra om du har "störande" grannar.

Nu vet jag inget om din miljö men Ubiquiti UniFi AC PRO kanske räcker eller är bättre för dig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara stäng av wifi i telia. Koppla in unifi ap i telia routerns port. Och sen installerar du unifi appen och du är igång.
edit: Jag har unifi AP Lite i min 85kvadrats lägenhet med betongväggar. Har tyvärr inte placerat den i mitten av lägenheten, men har full täckning överallt. Till och med genom 2 betongväggar och 1 garderob.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Det fixar jag under helgen då. Tack.

Permalänk
Medlem

Unifi appen för android och ios är att rekomendera om du bara ska ha en AP.

Låt till en början telias WIFI vara igång, installera appen på telefon och anslut till telias WIFI. Anslut sen AP till ditt nätverk. Du borde då få upp accesspunkten i unifi appen, konfa upp den (skapa ett wifi nätverk osv), när allt är klart kan du slå av telias WIFI.

Om du slår av telias WIFI funkar det fortfarande att konfa upp accesspunkten med unifi appen men då måste du scanna QR koden (programmet säger vad du ska göra), ap som ej är konfad sänder ut ett dolt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Unifi appen för android och ios är att rekomendera om du bara ska ha en AP.

Låt till en början telias WIFI vara igång, installera appen på telefon och anslut till telias WIFI. Anslut sen AP till ditt nätverk. Du borde då få upp accesspunkten i unifi appen, konfa upp den (skapa ett wifi nätverk osv), när allt är klart kan du slå av telias WIFI.

Om du slår av telias WIFI funkar det fortfarande att konfa upp accesspunkten med unifi appen men då måste du scanna QR koden (programmet säger vad du ska göra), ap som ej är konfad sänder ut ett dolt nätverk.

Tack för tipset.

Jag har nog klantat till allt som går att klanta till. Måste börja om. Tydligen hade jag något konto tidigare,. Kommer inte ihåg varken lösen eller användarnamn... Gjorde fabriksåterställning.
Får bara Connection failed...

Hur börjar jag om? Med Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Tack för tipset.

Jag har nog klantat till allt som går att klanta till. Måste börja om. Tydligen hade jag något konto tidigare,. Kommer inte ihåg varken lösen eller användarnamn... Gjorde fabriksåterställning.
Får bara Connection failed...

Hur börjar jag om? Med Android?

Du körde nog samma namn / lösen igen på det nya nätverket. Byt något av dom och testa igen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nu gick det. Prima. Just Android appen visade sig vara bäst för att fixa allt detta.

Nu ska det kollas om wifin försvinnee eller inte. Signalen är bra. Ska kolla signalen i andra sidan av huset senare.
En bra bit.

Tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

"Hur kopplar man in en annan AP?"

Grymt kul att jag fann dig A-Gubbe.. Jag har EXAKT samma problem. Jag har även Telia och även deras Technicolor TG799Vac...

5ghz bandet fungerar bättre emellanåt.. Men internetuppkopplingen på både 2.4ghz och 5 ghz kan dö / försvinna i allt från 1min till 10 min. På 24 timmar säkert 30 gånger.. grymt frustrerad!!

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att allt fungerar PRIMA med UniFi APACLR!

Inte ett enda avbrott! Visserligen har bara ett dygn gått, men 👍👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlle92:

"Hur kopplar man in en annan AP?"

Grymt kul att jag fann dig A-Gubbe.. Jag har EXAKT samma problem. Jag har även Telia och även deras Technicolor TG799Vac...

5ghz bandet fungerar bättre emellanåt.. Men internetuppkopplingen på både 2.4ghz och 5 ghz kan dö / försvinna i allt från 1min till 10 min. På 24 timmar säkert 30 gånger.. grymt frustrerad!!

Jag upplevde precis samma sak. Pratade med Telia som skickade en ny router, med samma problem. Jag slog av wifi på Telias router och köpte en Unifi AP istället. Fungerar utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Vill bara meddela att allt fungerar PRIMA med UniFi APACLR!

Inte ett enda avbrott! Visserligen har bara ett dygn gått, men 👍👍👍

Kört exakt samma setup ett halvår. Inte ett enda problem med trådlösa. Funkar jättebra. UniFi är guld !

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att det fungerar för er!

Jag har två frågor:

1, Vad kostar en UniFi?
2, Varför och hur kan det bli bättre med denna UniFi?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlle92:

Riktigt roligt att det fungerar för er!

Jag har två frågor:

1, Vad kostar en UniFi?
2, Varför och hur kan det bli bättre med denna UniFi?

Tack på förhand!

1. Runt tusen spänn. Lite mer för vissa varianter, mindre för andra. Olika prestanda och egenskaper i olika modeller.
2. Programvaran och hårdvaran i dessa är mycket bra och stabila. Enda nackdelen är att en nybörjare eller okunnig inom nätverk kan få svårt att installera dom då det är lite mer komplicerat och mängder med inställningar.

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Tack för ditt svar det uppskattas!

Men hur kan mitt 2.4Ghz band som alltid kopplas ner typ 30 gånger per dag bli bättre med denna?

Missförstå mig rätt, vad är det hårdvarumässigt och prestandamässigt som gör att det fungerar med en UniFi och inte min technicolor?

Menar Wifi som Wifi - Borde fungera fint med både Technicolor routern samt UniFi... Jäkla Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlle92:

Riktigt roligt att det fungerar för er!

Jag har två frågor:

1, Vad kostar en UniFi?
2, Varför och hur kan det bli bättre med denna UniFi?

Tack på förhand!

1. Min har kostat 1195 inkl frakt från asedo.se

2. Vet ej. Hörde bara att just UniFi är mycket stabila. Detta stämmer!

Edit. Jag förstärker inte mitt (Telias)WIFI med denna. Den hämtar den vanliga trådade signalen från en av Telias utgångar och omvandlar själv till trådlösa. Den skapar WIFI av Telias trådade signal. Detta har inget med Telias WIFI att göra. UniFi skapade WIFI är mycket stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlle92:

@Myllerman: Tack för ditt svar det uppskattas!

Men hur kan mitt 2.4Ghz band som alltid kopplas ner typ 30 gånger per dag bli bättre med denna?

Missförstå mig rätt, vad är det hårdvarumässigt och prestandamässigt som gör att det fungerar med en UniFi och inte min technicolor?

Menar Wifi som Wifi - Borde fungera fint med både Technicolor routern samt UniFi... Jäkla Telia

Vet inte vad som är fel på ditt Wifi. Antingen är det något vajsing med din Technicolor eller det den kommunicerar med annars skulle Telia bli nerringda skulle jag tro. Kanske störningar på den kanal som används. Du kan prova byta kanaler i routern genom att logga in i den.

Skillnaden mellan dom är att Technicolor är ett "allt i ett lösning" och i dessa måste man göra avkall på saker för att den ska bli tillräckligt billig. Dom brukar dock oftast funka okej. Kopplar man på en Unifi får man däremot ett "proffs wifi" som har programvara och hårdvara optimerat för wifi. All processkraft och kretsar används till Wifit jämfört med en router där den ska hantera massor av annat för samma peng.

Permalänk
Medlem

Vill bara upprepa.

Det var det bästa jag kunde göra! Tappade inte WIFI en enda gång! Även signalen är bättre!

Helt rätt att satsa på UniFi. Och absolut med Android appen. Skitenkelt att ändra.

Tackar igen.

Permalänk
Medlem

@A-gubbe: Låter helt guld! Resettade min telia router för 3 dagar sen.. Igår började det strula igen. det är bara 2.4ghz bandet som strular och inte 5ghz bandet...

Sitter i funderingarna på att skaffa en UniFi jag med eftersom det verkar fungera för dig och andra här i tråden.

Vilken model av UniFi köpte du?

Bästa hälsningar,
Carl

Permalänk
Medlem

@A-gubbe: Har du en länk till den UniFi du köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlle92:

@A-gubbe: Låter helt guld! Resettade min telia router för 3 dagar sen.. Igår började det strula igen. det är bara 2.4ghz bandet som strular och inte 5ghz bandet...

Sitter i funderingarna på att skaffa en UniFi jag med eftersom det verkar fungera för dig och andra här i tråden.

Vilken model av UniFi köpte du?

Bästa hälsningar,
Carl

Det var samma här. 2.4 ghz som försvann regelbundet. När jag kopplade bort Chromecast, funkade det bättre.
Men bara bättre.

Efter att ha kopplat in UniFi har signalen inte försvunnit en enda gång! Jag är skitnöjd! Ska leta upp min gamla beställning. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Det är denna jag köpt.

Använder inte LR dock. Den är stark som den är.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Verkligen tacksam för alla dina svar! Jag ska kolla på denna till helgen. Såg att Dustin har denna uppe på deras sajt för 1.119~~ Så blir nog till att beställa därifrån. Hehe

Äntligen "förhoppningsvis" så får man ett proffsigt nätverk hemma och inte telias skräp.

Tack A-gubbe!

Skickades från m.sweclockers.com